hd
door hdeknijf Oct 24, 2010 om 16:47
Huishouden & energie

Kanarie in bad

Sinds kort hebben wij een kanarie aangeschaft voor de huiskamer. Nu hebben we gehoord dat hij tweemaal per week in bad moet. We hebben een badje aangeschaft en deze hangt al een paar dagen aan het kooitje zonder resultaat. Weet iemand een manier om hem in het badje te krijgen?
Alvast bedankt!
Henk

18101 36 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hdeknijf

Kanarie die 2x p.w. in bad moet? Heb daar nog nooit van gehoord. Heb zelf een parkiet ... beetje gare ... heeft een mooi badje + badspiegel ... en waar baddert hij? Met de kop in zijn drinkbakje! En dan maar schudden alsof ie drijfnat is ...

Kan je niet dwingen. Hij doet ut of hij doet ut niet. ;)

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij nuttig voor je om wat meer te weten te komen over kanaries. Op het kanarieforum kun je veel info vinden en eventueel zelf een topic openen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

LOL Kiran, dat doet mij denken aan mijn opa, hij had als kind een broertje dood aan zwemmen, dus elke week moest hij naar het zwembad, vermaakte zich dan een tijdje, maakte zijn haren nat en ging dan weer naar huis. Alleen jouw kanarie komt er niet mee weg, er zijn getuigen bij :)

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kanarie moet eerst wennen aan zijn nieuwe omgeving en daar hoort een badje ook bij. Het is nogal een kleine ruimte en dat is eng en dan moet hij wel al gewend zijn aan zijn kooi en dat kan niet in een paar dagen. Ga er niet bij staan kijken, want dan gaat hij zeker niet in bad.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het badje niet laten hangen in de kooi maar er uit halen na een uurtje of 2, ook als er geen gebruik van is gemaakt. En het al eerder gegeven advies om er niet bij te blijven staan lijkt mij ook wel een goeie.
En je zou met je vingers een beetje kunnen sprenkelen/ evt met plantenspuit op zachte straal ofzo.. ? ze zijn trouwens erg vatbaar voor tocht heb ik wel eens gehoord, dus das wel f aandachtspunt dan.
Als het beestje nog erg jong is of geen voorbeeld heeft gehad dan snapt hij/zij het misschien nog niet. Of tis gewoon een vreemde vogel en heeft er inderdaad geen zin in :P

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kanaries houden in tegenstelling tot parkieten van water.
Het is dus gewoon een kwestie van tijd dat de kanarie het badje zal vinden.

Parkieten, houden zich zelf schoon, door de veren de hele dag te boenen en er uit te trekken.

Ik heb zelf een parkiet die wel van water houd, deze is dan echter wel hand tam, en gaat gewoon vrolijk mee onder de douche. Zoekt daar een klein straaltje op en gaat er met zijn kop onder zitten tot dat hij zo zwaar is van het water dat hij niet meer kan vliegen.

Ach ja je hebt er vreemde vogels bij :)

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een badmuts(je)

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een kanarie en deze gaat bijna dagelijks in bad. Het is met een kanarie zo, dat als zij nooit een bad geweest zijn zij eerst hieraan moeten wennen.
Hang rustig dagelijks het bad aan het kooitje en haal dit na een paar uur weer weg.
Na een tijdje zal de vogel vanzelf in het badje gaan. Dit kan best een tijdje duren maar heb geduld dat wordt zeker beloond.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Want dieren zijn precies als mensen, met de zelfde mensen wensen, de ene wil nat en de andere droog, de een zit graag laag en de andere hoog, een kanarie is vol vuur als hij kan eten het onkruid "muur", dat vind hij heerlijk ja heel fijn en je vind dit bijna in iedere tuin, geef je vogel een stevige stok zodat hij prettig kan zitten in zijn vogeltjeshok . ( de meeste zitstokken in vogelkooitjes zijn vaak te dun en te glad) succes..............!!!

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel water heb je in het badje zitten? nooit meer dan 1-1,5 cm, dus een laagje.
In dieper water vinden ze vaak niet leuk.
Geef ook geen ijskoud water, maar een beetje op kamertemperatuur.
Ververs in ieder geval om de dag het water ivm bacteriegroei en algenvorming.
Als je het bad ophangt tegen hem praten : kijk eens wat een lekker badje! etc.
Lokken dus he.
Voornaamste : houd je hieraan en het badderen komt vanzelf.
Nadeel: ze spetteren alles onder met water en zand etc.

Succes met je nieuwe kanarie.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je kanarie hou na al die goede raadgevingen hier nóg niet in bad willen: Mijn schoonmoeder heeft zo'n eigenwijze kanarie, die besloten heeft niet van zijn badje te houden. Tja, die heb je er idd. ook bij. Om hem fris en fruitig te houden spuit zij hem twee keer per week nat met de een plantenspuit (wel elke keer vers water erin, en na afloop leeg gieten). Dát vind de kanarie ook niet alles, maar zijn opfrisbeurt heeft hij wel gehad!
Succes!

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Argeponis parkiet tam,als ik zijn kooi schoonmaak dat doe ik op de aanrecht dan zet ik het deurtje open en springt hij in de aanrecht zet dan een klein straaltje aan en zo wast hij zich zelf,als hij geen zin heeft doe ik hem onder dat kleine straaltje,Als ik het doe is hij natter als dat hij het zelf doet.geen problemen mee.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat het ook wel eens wil doen is een schaaltje met een laagje water onder in de kooi zetten. Komt natuurlijker over dan een badje dat ergens aan de kooi hangt. En idd., vogels kunnen eigenwijs zijn; ik heb een elegant parkiet, die staan erom bekent dat ze niet in bad gaan maar vorige week hoorde ik plots een hoop gespetter in de gootsteen en jawel hoor, mevrouw zat uitgebreid te badderen in een schaaltje dat ik onder water had gezet en keek me aan van:"zeg er eens wat van". Veel plezier met de nieuwe huisgenoot.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben een valk parkiet die wil ook nooit in bad wat ik doe is een bloemenspuit vullen en zet die op de vensterbank boven een verwarming als hij wil dan bied hij zich zelf aan als hij mij met de spuit ziet aankomen doet hij dat niet dan wil hij niet met de kanarie van onze dochter doen wij het elfde succes

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb al jaren kanaries en er veel ervaring mee en ook veel over gelezen. Er zijn kanaries die wel of die niet van badderen houden. Mij kanarie Pino die ik nu heb houdt niet van badderen. Ik spuit hem twee keer per week nat met lauw water, echter is spuit het in de lucht zodat de nevel op hem neerdaalt. Dat vindt hij lekker, hij volgt zijn '''douche"helemaal als ik ergens anders spuit maar daarna begint hij zichzelf te poetsen. Spuit nooit direct op een kanarie, hier worden ze angstig van. Een kanarie moet ook minstens twee keer per week nat gemaakt worden anders wordt het te stoffig en dat is niet goed voor hem en ook niet goed voor ons.
Succes en geniet van deze prachtige vogels.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vader had tweehonderd, soms meer, kanaries maar die deed hij nooit in bad een bakje water onder in de kiooien was meer dan genoeg sommigen gingen er in maar lang niet allemaal.
(Ps hij was kanariekweeker)

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook een kanarie die met geen mogelijkheid in bad wilde. Nadat wij het raam opende en hem uit de kooi hadden gejaagd, vloog ie direct naar buiten. Voordelen: Geen hoge water- en voerrekening en de vogel is helemaal gek van blijdschap. Iedere morgen vind ie wel een plasje in onze regenachtige straat. Nu ie zelf z'n voer moet zoeken is ie meer in beweging, heb meer takjes om op te springen. Hij blij, wij ook blij.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

doe nou niet zo moeilijk,grijp hem en hou hem onder de kraan,deed ik met mijn kinderen ook.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik nam mijn parkietje met kooi en al mee onder de douche.
wel eerst even de bodem van de kooi er onder uit halen.
alles in 1 keer schoon!

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

jvenus Ik ben 77 jaar en van kinds af aan heb ik kanaries gekweekt. Laat je eigen nu niets wijs maken. Elke kanarie neemt,wanneer hij/zij dat wilt een bad. Het moet wel vers water zijn en eenmaal gebruikt, gaat hij/zij niet meer in dat zelfde water. Niet elke kanarie baadt als je erbij staat. Je kan het zien, dat hij/zij gebaad heeft, doordat de plastic zijkanten van het bad nat zijn (spetters). Succes

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weet nu waarom deze site achteruit gaat.Sommige antwoorden gaan nergens over ga naar een babelbox,als je niets tedoen hebt.Mensen stellen hier een vraag willen graag een antwoord.Of gaan we deze kant op??

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kanarie gaat naar behoefte in bad, in herfst en wintertijd is nog al eens minder. Het is een fabel dat moet 2 keer per week.
Grote kans dat hij moet wennen, je kunt badje gewoon laten hangen. Controleer of hij wel goed bij zijn badje kan komen en op de rand van badje een prettige rand is.
Enkele kanarie houdt helemaal niet van een bad, geen probleem daar worden ze ook oud mee. Succes

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

hdeknijf schreef op zondag 24 okt 2010, 16:47: Sinds kort hebben wij een kanarie aangeschaft voor de huiskamer. Nu hebben we gehoord dat hij tweemaal per week in bad moet. We hebben een badje aangeschaft en deze hangt al een paar dagen aan het kooitje zonder resultaat. Weet iemand een manier om hem in het badje te krijgen?
Alvast bedankt!
Henk

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

dus???

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heeft hij/zij watervrees.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2010 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

hang elke dag een schoon waterbak aan zijn kooi en hij gaat pas als hij zelf wil en je zal zien het badderd wanneer hij wil. ik heb er zelf 1 en het luisterd ook goed ook daar tegen praten en je heb er zoveel plezier van ik zal hem niet meer willen missen .

ve
door verwijderd - Oct 26, 2010 om 03:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ MADLADY

Voorzichtig met lachen want u laten stikken is niet de bedoeling hoor.

Overigens heb ik 2 Roosendaalse strooplikkanaries die wanneer ze het deurtje van de wasmachine open zien staan erin vliegen.

Mocht u ook op Hyves vertoeven, u kunt mij daar vinden.
Ik ben Dries, gewoon maar Dries.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2010 om 03:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

DIE ZIJN ÉCHT TOF DIE STROOPLIK-KANARIES...HEB IK OOK GEHAD...MAAR GEEN ROOSENDAALSE, WAREN WOUWSE...LIGT ER VLAK BIJ...HEB NU 2 ROODKLEURIGE UTELUTEN MET MOOIE GELE VERENPRACHT...

http://madlady.hyves.nl/

den dries schreef op dinsdag 26 okt 2010, 03:17: @ MADLADY

Voorzichtig met lachen want u laten stikken is niet de bedoeling hoor.

Overigens heb ik 2 Roosendaalse strooplikkanaries die wanneer ze het deurtje van de wasmachine open zien staan erin vliegen.

Mocht u ook op Hyves vertoeven, u kunt mij daar vinden.
Ik ben Dries, gewoon maar Dries.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2010 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste H.de Knijf

Over de kanarie in bad doen lig helemaal aan de vogel zelf,bij mij deden ze het ook niet maar ze vonden wel de planten sproeier lekker.!
We hebben nu Parkieten en die laten wel horen wanneer ze in bad willen,
door flink met het water bakje te rammelen!

ve
door verwijderd - Oct 26, 2010 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hdeknijf

Wij hadden vroeger ook een kanarie en een papegaai en mijn moeder deed zette de kooi (zonder de onderkant) in de douche en met een zacht straaltje sproeide ze "Pietje" af.
Vond ie heerlijk!
Als ze dan weer met de kooi de kamer inkwam, wist de papagaai dat hij aan de beurt was en riep: Klaar!
M.a.w. nu is het mijn beurt.
Beide vogels vonden hun wekelijkse douchebeurt heerlijk.
Verder hing er bij mijn weten wel een badje aan de kooi, zodat pietje zich dagelijks wat op kon frissen.
Veel plezier met je gezellige vogeltje!

ve
door verwijderd - Nov 2, 2010 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil graag iedereen heel hartelijk bedanken voor de reacties op mijn vraag voor wat betreft het badprobleem van mijn kanarie. Hij is nog steeds niet in bad geweest.
Maar nu komt de aap uit de mouw : hij heeft mij toegefluiterd, dat hij niet durft en watervrees heeft.
Ik heb me er maar bij neergelegd.....het zij zo.

Groetjes,
Henk

ve
door verwijderd - Nov 2, 2010 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft U het al voorzichtig met de plantenspuit met lauw water geprobeerd? Wellicht verliest `ie z`n watervrees als hij een paar keer water gevoeld heeft en de verfrissende werking ervan heeft ervaren. Succes, Martin.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij doet het!
Eerst hebben hem in het badje gelokt met iets lekkers erin en zonder water, zodat hij wat aan de "enge" ruimte gewend was. Daarna met wat water erin en nu heeft hij het al een paar keer gedaan en lijkt hij het heerlijk te vinden.
Geduld is een schone zaak.
Allemaal heel veel dank voor de goede adviezen!

ve
door verwijderd - Nov 19, 2010 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

SUPER! VEEL PLEZIER MET JE KANARIE!

ve
door verwijderd - Nov 20, 2010 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartstikke leuk, dat U er maar heel lang plezier van mag hebben.

ve
door verwijderd - Nov 20, 2010 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hdeknijf

Als er over een maand dan maar niet een mailtje staat "Hoe krijg ik mijn kanarie uit zijn badje, want hij is er niet meer uit weg te slaan?"

Geintje hoor, leuk dat ie het badderen lekker vind! Veel plezier met uw gezellige vogeltje.

Groetjes, Wilma.