anouksanne
door anouksanne Jun 8, 2016 om 19:21
Huishouden & energie

Kantelraam gekanteld op de draaistand

Ik heb het gepresteerd om mijn kantel/draairaam verkeerd te openen. Terwijl het raam opengedraaid was heb ik de hendel omhoog gedraaid wordt waardoor hij op de kantelstand kwam te staan. Nu kan hij niet meer dicht doordat de pinnetjes aan de onderzijde van het raam niet meer in de gleufjes op het kozijn vallen. De hendel wil helaas ook niet meer omlaag draaien om de pinnetjes te verschuiven! Het raam is van het merk Kumij. Weet iemand hoe ik het raam weer normaal dicht krijg?

10499 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 8, 2016 om 19:42
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anouksanne ,

De hendel wil helaas ook niet meer omlaag draaien om de pinnetjes te verschuiven!

Ik weet niet of dit kan helpen , maar probeer eens ( filmpje YouTube ) klik op de rode regel

https://www.youtube.com/watch?v=pCMy53LQb28

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2016 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bel de leverancier even.

anouksanne
door anouksanne - Jun 8, 2016 om 19:59
38 Antwoorden / 27 Vragen

Helaas is de leverancier nu gesloten.
Het filmpje beslaat niet helemaal wat ik bedoel. Om het raam op de kantelstand te kunnen openen zitten er aan de onderzijde pinnen die in een gleuf heen en weer schuiven als de hendel gedraaid wordt. Op de kantelstand zitten zij in de gleuf, op de draaistand komen ze voor een opening waardoor ze uit de gleuf kunnen draaien en het raam opengedraaid kan worden. Het probleem is dus dat de pinnen op de kantelstand staan en dus niet voor de opening in de gleuf komen terwijl het raam wel opengedraaid is. De hendel die de pinnen verschuift krijg ik niet meer teruggedraaid waardoor de pinnen ervoor zorgen dat het raam niet kan sluiten.

Cookies
door Cookies - Jun 8, 2016 om 20:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even een handige buurman er bij halen?

Ma
door Mat Matheij - Jun 8, 2016 om 20:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dit soort gevallen met kantel/draairamen komen vaker voor. Zet het geheel in de draaistand en probeer de raam te sluiten. Draai vervolgens aan de bediening om in eerste instantie de raam te sluiten en probeer daarna de overige opties.

anouksanne
door anouksanne - Jun 8, 2016 om 20:09
38 Antwoorden / 27 Vragen

Het raam zit weer goed!
Er bleek een soort knopje op de zijkant van het raam te zitten (aan de zijde van de hendel) die er voor zorgt dat de hendel alsnog kan draaien in deze stand. Raam open gedraaid, knopje ingedrukt, hendel op de draaistand gezet en het functioneert weer normaal.
Toch bedankt!

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 20:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Fijn dat het is opgelost. Bij professionele ramen werkt dit niet zo. Terugzetten in enige stand waarin de raam sluit en dan draaien.

sira
door sira Jun 8, 2016 om 20:36
2349 Antwoorden / 24 Vragen

@Mat Matheij.
Dit systeem wordt steeds meer toegepast en heeft niets te maken met een professioneel of onprofessioneel merk). Ik ken alleen de naam Kumij, maar ben er verder niet mee bekend, maar het blijkt dat zij hetzelfde systeem hebben toegepast als het merk waar ik mee werk.
Dit probleem wordt meestal door de gebruiker zelf veroorzaakt (vleugel is nog niet gesloten als de kruk in een andere stand wordt gezet). Anouksanne zou nu kunnen denken dat ze een onprofessioneel merk heeft.

costnix
door costnix Jun 9, 2016 om 12:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nog wel even (laten) controleren of er niets is afgebroken. Diverse keren zien gebeuren, dat zo'n kantelraam er spontaan uitviel, waarbij één keer een zwaargewonde. De mazzel voor hem was, dat het in een ziekenhuis gebeurde.

sira
door sira - Jun 8, 2016 om 20:19
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb geen verstand van Kumij, ik heb een ander merk, maar misschien werkt het bij jou op een zelfde manier.
Als je het raam open hebt, zie je dan een langwerpig palletje zitten? Moeilijk uitleggen, maar het palletje steekt iets naar buiten. Als je dit palletje naar je toe trekt, dus vertikaal t.o.v. het raam dan kun je de kruk bedienen.

sira
door sira - Jun 8, 2016 om 20:22
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ben te laat met de oplossing.

Het vreemde namelijk was, dat alleen de reactie van Marita5 bij mij zichtbaar was. Pas nadat ik mijn antwoord plaatste, kwamen de andere reacties tevoorschijn.

gerbera
door gerbera Jun 8, 2016 om 22:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dit probleem komt wel vaker voor, ligt dus niet aan u.

marita5
door marita5 - Jun 8, 2016 om 20:29
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Anouksanne ,

Fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden .