J
door J van der Werff Mar 21, 2021 om 14:20
Huishouden & energie
Kauwen onder mijn zonnepanelen

Ik heb last van kauwen onder mijn zonnepanelen. Niets helpt. Ik heb er nu vogelschroten op zitten, maar ze buigen gewoon de "tanden" omhoog en ze zitten er onder. Ook de borstels tegen vogels helpen niet. Zelfs kippengaas werkt niet. Heeft er iemand nog een goed idee ? Ik heb een schuin dak met dakpannen.

20343 15 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - Mar 21, 2021 om 14:31
725 Antwoorden / 1 Vragen

informatie van de Vogelbescherming over kauwen:

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kauw#Regelgeving

Je mag de Kauwen niet zomaar doden, verjagen, of nesten verwijderen, mischien kunt u Contact opnemen met de vogelbescherming over wat u het beste kan doen om de Kauwen te verwijderen

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 21, 2021 om 14:58
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Vogels houden niet van grote ogen daarom zou u zich af en toe moeten laten zien met zonnebril.

Misschien hebt u ook nog iets aan deze link:
https://www.zonnepanelenvogelvrij.nl/kauwen-verjagen/

rj
door rjw - Mar 21, 2021 om 15:13
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het enige dat ik kan bedenken is iets vogelverschrikkerachtigs. Is er iets mogelijk met geluid of zo, net zoals je bij boerderijen wel eens hoort. Maar dan natuurlijk een stuk zachter. Of van die wapperende zilverkleurige slingertjes?

gerbera
door gerbera - Mar 21, 2021 om 15:30
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Plaatsen van vogelnetten wil ook wel helpen. Zorg dat deze strak onder de panelen aan de beugels worden vastgemaakt.  Door ong. 15 tot 20 cm van de onderkant van het net  (dakpanzijde) een stevige waslijn of dun staaldraad te spannen en deze zo dicht mogelijk tegen de pannen aan te brengen wordt het door het losse gedeelte al moeilijker er onderdoor te gaan. Neem bij voorkeur fijnmazige netten en gebruik zgn draadspanners voor de waslijn of staaldraad.

getty
door getty - Mar 21, 2021 om 15:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Al bij de installateur van de panelen gevraagd?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2021 om 16:15
16859 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. twee opties als al gezegd, doe melding/navraag bij de vogelbescherming en dan vervolgens bij uw installateur inzake een oplossing als die wel is toegestaan.
 Kennelijk zijn de panelen met teveel tussenruimte met het dak geplaatst.

me
door mein33 - Mar 22, 2021 om 10:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geperforeerde aluminiumplaten monteren op de plaats waar nu de vogelschroten zitten.
Deze alu-platen zijn makkelijk te knippen met een idaalschaar en te buigen in de vorm die gewenst is.

Andere mogelijke optie:

Bird protection 210

Engelse drop
door Engelse drop - Mar 22, 2021 om 11:00
63 Antwoorden / 5 Vragen

Het enige wat je kan doen is zorgen dat ze geen nest kunnen of gaan bouwen. Als ze bezich zijn gelijk wegjagen en het begin weg halen. Een nest wat klaar is mag niet meer weggehaald worden.

marijke77
door marijke77 - Mar 22, 2021 om 12:08
158 Antwoorden / 3 Vragen

Borstels aan de zijkanten van de panelen plaatsen zodat ze er niet onder kruipen.

me
door mein33 Mar 22, 2021 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Borstels aan de zijkanten van de panelen plaatsen zodat ze er niet onder kruipen.

Marijke77.

Topic nog maar even een keer goed lezen !!   ;-))

lo
door louis2m - Mar 22, 2021 om 16:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Gegalvaniseerd kippengaas is niet duur en prachtig materiaal om ruimtes waar vogels willen gaan nestelen op te vullen! Zet het gaas wel vast want de kauwen doen vast een poging om het weg te krijgen!

mo
door mof - Mar 22, 2021 om 17:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kippegaas met 220 volt erop ...

pi
door piete242 - Mar 22, 2021 om 17:46
12 Antwoorden / 0 Vragen

IK zou ergens anders gaan staan kauwen... en niet onder de zonnepanelen

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 22, 2021 om 19:20
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Schrikdraad kastje,   dat vind niemand leuk om beet te pakken,  dan is kippengaas of elke andere metalen  prima... geen kunststof dingen dus en   dan  zoeken ze elders  huisvesting.

Ik heb zelf geen vogel overlast maar had Muizen en Ratten en mijn buren moeten nu hetzelfde doen.

rv
door rvdb123 - Aug 27, 2021 om 12:04
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook veel last gehad van kauwen, onder ieder zonnepaneel zat wel een nest. Ook van alles geprobeerd, maar niks hielp. Toen kreeg ik de tip over solarguard pro. Deze heb ik besteld bij adr-dakwinkel. Deze zijn heel stevig en de Kauwen zijn er niet meer onder geweest! Dit is de link https://www.adr-dakwinkel.nl/solarguard