f.
door f.draaijer1 Oct 22, 2012 om 16:02
Huishouden & energie

Kitwerk

ik wil de hoeken van mijn douche (tegels) afkitten met een sanitair siliconenkit van bison maar het kit wrijf ik er zo weer uit , heb alles stofvrij gemaakt, wat doe ik verkeerd? het zijn reeds bestaande tegelwanden.

37689 24 Rapporteer

do
door doink - Oct 22, 2012 om 16:13
24 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet niet wrijven. Je moet de kit niet te dik aanbrengen en glad maken met een natte vinger.

jo
door jorisw - Oct 22, 2012 om 16:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is de voeg volledig droog voordat je gaat kitten? Zo niet, dan wrijf je de kit er inderdaad zo weer uit.

dc
door dcz - Oct 22, 2012 om 16:35
439 Antwoorden / 1 Vragen

en vetvrij gemaakt?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 22, 2012 om 17:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=dcz schreef op maandag 22 okt 2012, 16:35]en vetvrij gemaakt?
dat is het belangrijkste ,dit krijgt u er niet van met een stof doek maar wel met vetverwijderigs middel.

poltol
door poltol - Oct 22, 2012 om 18:27
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Maak een sopje in een maatbeker.
2 delen afwas één deel water.
Doop je viger in het sop en wrijf luchtig doch ferm over de kitvoeg, of gebruik zo'n speciaal spatel voor voegkit.

Met een [oude] spuitfles, van bv reiniger, gaat het nog beter.
Kit in sprayen en dan af wrijven met de vinger of een speciale spatel.

hoe kit ik een mooie voeg.

succes, poltol

ge
door gert949 - Oct 24, 2012 om 12:34
10 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

kitranden in ee nbadkamer moeten goed en waterdicht gemaakt worden,ga daar zelf niet aan prutsen,maar laat er iemand met verstand ervan naar kijken,en het desnoods voor doen.
Niets is erger als lekkage door slechte kitraden,verzekering betaald de opgelopen schade ook niet dan.

aragon
door aragon - Oct 24, 2012 om 13:01
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=f.draaijer1 schreef op maandag 22 okt 2012, 16:02]ik wil de hoeken van mijn douche (tegels) afkitten met een sanitair siliconenkit van bison maar het kit wrijf ik er zo weer uit , heb alles stofvrij gemaakt, wat doe ik verkeerd? het zijn reeds bestaande tegelwanden.

Hallo,
De hoeken goed droog en schoonmaken, het beste met een haarföhn, en alle leventuele losse stukjes verwijderen.
Dan eerst een primer aanbrengen, is bij iedere bouwmarkt te verkrijgen, en dan pas afkitten, het beste is met zuurvrije kit, deze voorkomt namelijk schimmelvorming.
Niet te dik kitten, maar ook niet te dun.
Afwerken met een stukje elektrapijp waarvan een kant schuin afgezaagt moet zijn, wel even glad schuren.
Het pijpje in een bekertje met sop dopen zodat dit lekker vettig is, en dan het overtollige kit van onder naar boven er af strijken.
De kitvoeg is dan al glad.
Daarna met een vinger ook even in het sopje dopen en van boven naar beneden heel zacht afstrijken.

audb
door audb - Oct 24, 2012 om 13:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is de oude voeg wel verwijderd?
Het kan namelijk zijn dat er zeep resten in de voeg zitten waardoor deze gewoon niet meer kan hechten.
Haal met een scherp afbreek mesje zoveel mogelijk van de oude voeg weg en maak de rest schoon met voeg verwijderaar.
Hier na de wand goed droog maken en even een uurtje laten uit drogen en daarna een nieuwe voeg aanbrengen.
En om een mooie voeg te krijgen is er een tooltje te krijgen bij de bouw markt.

ir
door irma1961 - Oct 24, 2012 om 13:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het kitten van een badkamer moet vakkundig plaats vinden.

Problemen in de badkamer, waaronder lekkage's zijn vaak de oorzaak van slecht kitwerk.

Mijn aanraden is dan ook, om een professional (lees: vakman) in te schakelen, die weet waar hij mee bezig is. m.a.w. een vakman en niet een hobbyist.

czar
door czar - Oct 24, 2012 om 14:50
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=f.draaijer1 schreef op maandag 22 okt 2012, 16:02]ik wil de hoeken van mijn douche (tegels) afkitten met een sanitair siliconenkit van bison maar het kit wrijf ik er zo weer uit , heb alles stofvrij gemaakt, wat doe ik verkeerd? het zijn reeds bestaande tegelwanden.

Het regelen van een vakman voor wat simpel kitwerk lijkt mij wat overdreven.
Hoe te werk te gaan:

1. goed ontstoffen: goed met een handbezem alle losse resten eruit vegen

2. goed ontvetten, bijvoorbeeld met Schilderschoon. Thinner of ammonia kan ook, maar dan moet je goed naspoelen.

3. Kit aanbrengen en met je vinger gedoopt in water met afwasmiddel afstrijken.

Kind kan de was doen ...

aragon
door aragon - Oct 24, 2012 om 14:57
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 24 okt 2012, 14:50][quote=f.draaijer1 schreef op maandag 22 okt 2012, 16:02]ik wil de hoeken van mijn douche (tegels) afkitten met een sanitair siliconenkit van bison maar het kit wrijf ik er zo weer uit , heb alles stofvrij gemaakt, wat doe ik verkeerd? het zijn reeds bestaande tegelwanden.

Het regelen van een vakman voor wat simpel kitwerk lijkt mij wat overdreven.
Hoe te werk te gaan:

1. goed ontstoffen: goed met een handbezem alle losse resten eruit vegen

2. goed ontvetten, bijvoorbeeld met Schilderschoon. Thinner of ammonia kan ook, maar dan moet je goed naspoelen.

3. Kit aanbrengen en met je vinger gedoopt in water met afwasmiddel afstrijken.

Kind kan de was doen ...

Het is wel de bedoeling om een rechte strakke voeg te krijgen.
Met een enkel vingerdje lukt het echt niet.

czar
door czar - Oct 24, 2012 om 15:13
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=aragon schreef op woensdag 24 okt 2012, 14:57]
Het is wel de bedoeling om een rechte strakke voeg te krijgen.
Met een enkel vingerdje lukt het echt niet.

Als je een pietje precies bent zijn er ook speciale spatels in de handel, in allerlei vormen en maten, dus ook voor een hoek-profiel. Wel steeds in zeepsop dopen en niet meteen de gehele voeg afwerken. Stukje bij beetje werken en steeds de overtollige kit van je spatel halen.

Ik ben het voor de rest eens met andere reageerders.
De eerste 3 wetten voor goed kitten en schilderen zijn: ontvetten, ontvetten en ontvetten.
Eerst ontvetten, dan schuren en dan stof vrij maken. Dus niet eerst schuren en dan ontvetten.

Natuurlijk wel eerst de oude kit verwijderen en dan: ontvetten, ontvetten en ontvetten.
Een voeg op een hoek kun je dan prima met een vinger afstrijken overigens, die mag er best een beetje in liggen.

aragon
door aragon - Oct 24, 2012 om 15:19
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op woensdag 24 okt 2012, 15:13][quote=aragon schreef op woensdag 24 okt 2012, 14:57]
Het is wel de bedoeling om een rechte strakke voeg te krijgen.
Met een enkel vingerdje lukt het echt niet.

Als je een pietje precies bent zijn er ook speciale spatels in de handel, in allerlei vormen en maten, dus ook voor een hoek-profiel. Wel steeds in zeepsop dopen en niet meteen de gehele voeg afwerken. Stukje bij beetje werken en steeds de overtollige kit van je spatel halen.

Ik ben het voor de rest eens met andere reageerders.
De eerste 3 wetten voor goed kitten en schilderen zijn: ontvetten, ontvetten en ontvetten.
Eerst ontvetten, dan schuren en dan stof vrij maken. Dus niet eerst schuren en dan ontvetten.

Natuurlijk wel eerst de oude kit verwijderen en dan: ontvetten, ontvetten en ontvetten.
Een voeg op een hoek kun je dan prima met een vinger afstrijken overigens, die mag er best een beetje in liggen.

Ik doe dit beroepshalve al meer dan 35 jaar.
Verder nog vragen?.

po
door polleke1949 - Oct 24, 2012 om 15:26
9 Antwoorden / 0 Vragen

1. goed ontstoffen: goed met een handbezem alle losse resten eruit vegen

2. goed ontvetten, bijvoorbeeld met Schilderschoon. Thinner of ammonia kan ook, maar dan moet je goed naspoelen.

3. Kit aanbrengen en met je vinger gedoopt in water met afwasmiddel afstrijken.

goed advies van czar, maar tussen punt 2 en 3 nog dit doen:
ZEER GOED drogen met bijvoorbeeld een haarföhn.
en In punt 3: niet met je vinger doen maar met van die "schrapertjes" die je bij de doehetzelf kunt kopen.

Dit ging bij mij fantastisch...........

czar
door czar - Oct 24, 2012 om 15:35
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=polleke1949 schreef op woensdag 24 okt 2012, 15:26]
ZEER GOED drogen met bijvoorbeeld een haarföhn.
en In punt 3: niet met je vinger doen maar met van die "schrapertjes" die je bij de doehetzelf kunt kopen.

Goede aanvulling van Polleke.
Zeker zorgen dat het goed droog is. Op een natte ondergrond hecht de kit natuurlijk niet.
I.p.v. een haarfohn kun je ook gewoon een dag wachten (mits de ruimte verwarmd is). Haarfohn of verfafbrander is natuurlijk altijd beter om te drogen.

Voor verven en kitten geldt m.i. hetzelfde: de ondergrond moet gewoon goed zijn. Het is je hechtlaag. Dus vet- en stofvrij.

Dat schrapertje is meer voor het aanzicht.

ir
door irma1961 - Oct 24, 2012 om 15:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

Juist blijkt uit alle goed bedoelde adviezen, zoals hierboven geschreven, dat juist het kitwerk in de badkamer niet simpel is.

Zelfs de goede "vakmannen" kunnen het kitwerk zodanig aanbrengen, dat in eerste instantie het er keurig uitziet en geen problemen geeft, maar het aanbrengen van goed kitwerk is echt werk voor een professional/vakman.

Kitwerk heeft ook te maken met het werken van eventuele andere materialen etc.

Zelfs kitwerk wat in eerste instantie er goed uitziet, kan na een tijd problemen opleveren, zoals lekkage's en dan ben je nog verder van huis, dan is het kwaad al geschiet.

Mijn advies blijft: vakman voor het kitwerk, die met professionele materialen werkt en niet met kit van de Gamma, Praxis enz.

Ook het gebruik van professionele materialen is belangrijk voor een goed en vooral het belangrijke blijvende resultaat.

czar
door czar - Oct 24, 2012 om 16:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=irma1961 schreef op woensdag 24 okt 2012, 15:55]Juist blijkt uit alle goed bedoelde adviezen, zoals hierboven geschreven, dat juist het kitwerk in de badkamer niet simpel is.

Zo kun je iemand die een vraag over hypotheken heeft ook afschepen met het antwoord: ga naar een hypotheekadviseur. Dat is geen helpend antwoord, maar meer een mening.
U huurt liever een vakman in, een ander vraagt hoe hij het zelf moet doen. Dan is het de suggestie om maar een vakman in te huren niet erg hulpvaardig. Dat had de vragensteller zelf ook wel bedacht, dat hij een vakman kon inhuren.

Ik zeg: eerste grondig ontvetten en dan goed losse delen verwijderen (borstelen).
De Gamma levert overigens dezelfde kwaliteit kit als de professionals gebruiken. Professionals betalen er wellicht een stuk minder voor.

Op de vraag: wat doe ik fout bij het kitten is het antwoord ga maar naar een professional totaal overbodig.

westhoekje
door westhoekje - Oct 24, 2012 om 16:46
54 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb het destijds door de vakman laten doen kosten 4 euro de strekkkende meter inclusief kit.
Het is nu 6 jaar later en het oogt nog steeds perfect. De kleur van de voeg (wand een andere kleur dan vloer) lopen als een geheel superstrak door.

Hoogte wand 250 x 4 = 10m1 40 euro / vloer 15m1 = 60 euro voor alles bij elkaar was ik voor honderd euro helemaal klaar.

czar
door czar - Oct 24, 2012 om 16:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=westhoekje schreef op woensdag 24 okt 2012, 16:46]Hoogte wand 250 x 4 = 10m1 40 euro / vloer 15m1 = 60 euro voor alles bij elkaar was ik voor honderd euro helemaal klaar.

Voor 2 tientjes had je het zelf kunnen doen, zo moeilijk is het nu ook weer niet.

st
door stanbervoets - Oct 24, 2012 om 16:58
10 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste gegeven tips zijn voor nieuw tegelwerk. De vraag is dus allereerst:
1) Is dit nieuw tegelwerk (pas getegeld en is de badkamer ongebruikt).
2) Is dit oud tegelwerk (en is alle oude kit etc. verwijderd).
Maar het algemene antwoord is, maak alles grondig schoon en laat het goed drogen.
Als er nog oude kit of zeepresten zijn dan extra grondig schoonmaken, vooral zeepresten, alles moet helemaal schoon zijn !
Met siliconenkit werken is een kunstje dat je moet leren, eerst even uit proberen er zijn al genoeg tips gegeven.
Om te voorkomen dat je het teveel op de tegels uitsmeert: Gebruik aan beide zijden van de voeg (af)plakband, dit direkt na het aanbrengen van de kit weer verwijderen.

westhoekje
door westhoekje - Oct 24, 2012 om 18:09
54 Antwoorden / 19 Vragen

Voor 2 tientjes had je het zelf kunnen doen, zo moeilijk is het nu ook weer niet.

Ha! Maar 6 jaar gedeeld door 100 = 16,66 euro p/jaar en dan had ik ook nog een kitpistool moeten kopen.

czar
door czar - Oct 24, 2012 om 19:20
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=westhoekje schreef op woensdag 24 okt 2012, 18:09]
Ha! Maar 6 jaar gedeeld door 100 = 16,66 euro p/jaar en dan had ik ook nog een kitpistool moeten kopen.

Een beetje doe-het-zelver heeft al 2 kitpistolen liggen.
Ik ben best wiskundig, maar van die berekening van jou begrijp ik geen snars.
6 jaar gedeeld door 100 is 16,66 per jaar ? Doe eens even een kloppende formule dan.

westhoekje
door westhoekje - Oct 24, 2012 om 21:51
54 Antwoorden / 19 Vragen

Een beetje doe-het-zelver heeft al 2 kitpistolen liggen.
Ik ben best wiskundig, maar van die berekening van jou begrijp ik geen snars.
6 jaar gedeeld door 100 is 16,66 per jaar ? Doe eens even een kloppende formule dan.

Een formule? Wiskunde? Druk op start klik op Alle programma`s vervolgens bureau accessoires en dan rekenmachine Vervolgens toets je 100 in gedeeld door 6.. Je krijgt dan ongeveer deze uitkomst 16,66666666667
Er is een mooi Ned woord voor van wat jij doet. Het heeft te maken met een mug en zifterij
Maaar wat moet een doe het zelver met twee kitpistolen? èèn voor de linker en de andere voor de rechterhand? Lijkt mij niet te doen. Maar hier is vast wiskundige verklaring voor..

czar
door czar - Oct 24, 2012 om 22:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=westhoekje schreef op woensdag 24 okt 2012, 21:51]
Een beetje doe-het-zelver heeft al 2 kitpistolen liggen.
Ik ben best wiskundig, maar van die berekening van jou begrijp ik geen snars.
6 jaar gedeeld door 100 is 16,66 per jaar ? Doe eens even een kloppende formule dan.

Een formule? Wiskunde? Druk op start klik op Alle programma`s vervolgens bureau accessoires en dan rekenmachine Vervolgens toets je 100 in gedeeld door 6.. Je krijgt dan ongeveer deze uitkomst 16,66666666667
Er is een mooi Ned woord voor van wat jij doet. Het heeft te maken met een mug en zifterij
Maaar wat moet een doe het zelver met twee kitpistolen? èèn voor de linker en de andere voor de rechterhand? Lijkt mij niet te doen. Maar hier is vast wiskundige verklaring voor..

I rest my case ,,,