bultn
door bultn Jul 11, 2018 om 09:46
Huishouden & energie

Knallen uit muren/dak?

Ik woon nu sinds een maand weer in mijn oude huis, voor mijn scheiding heb ik er ongeveer 3 jaar gewoond.
En nu woon ik er weer.
Het huis is in februari 2011 opgeleverd.
Al sinds dat ik er kwam wonen als eerste bewoner hoorde ik altijd plofjes tot knallen uit de muren en daken komen lijkt het wel, ik dacht destijds nog zal wel door de nieuwigheid komen.. maar nu jaren later, nu ik er weer woon hoor ik het nog.
Het is een hoekhuis dat in de breedte gebouwd is Ipv lengte. En naar mijn idee komen de alleen knallen bij de 'middenkant' tot aan de 'buitenzijde' vandaan en niet van de kant die aan de andere woning vast zit.
Nu weet ik ook dat het houten voordeurpaneel dat tot meters boven de voordeur uitkomt er vochtig ingezet is en zelfs geverfd is toen het hout nog vochtig was. De voordeur plus houten paneel er boven is precies in het midden van de woningmuur gezet. Maar de vraag is, is het normaal die knallen? Ik ben heus niet bang dat het huis instort maar het is nog steeds even erg als jaren geleden met die plofjes en knallen.

25297 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 11, 2018 om 09:55
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Als de ploffen/knallen zich voordioen bij ht zich voordoen van temperatuursverschillen kan de oorzaak een montage probleem zijn waardoor uitzetten/krimpen van balken etc. niet wordt opgevangen/gedempt.

bultn
door bultn Jul 11, 2018 om 10:02
54 Antwoorden / 9 Vragen

Ja zo iets denk ik ook, maar mag dat vandaag de dag nog voor komen? Het huis is maar 7 jaar oud.
En het zijn ook vrij luide knallen ook. Niet even geluid als bijvoorbeeld iemand die met de vuist op een tafel slaat. Het is feller en luider dan dat.
Het dak is aan de voordeur kant 5 meter hoog en aan de andere kant, achterdeur kant 2 meter hoog vanuit de slaapkamers berekend, geen zolder. Bouwtekening fout ofzo werd er bij oplevering gezegd. Haha dus in principe een scheef dak in de slaapkamers dat begint bij 2m hoogte en eindigt bij de andere kant als 5m hoogte, het is echt absurd hoog.

Ge
door Genee - Jul 11, 2018 om 10:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Die ‘knallen’ zoals u het noemt zijn niet normaal.
Vraag iemand van familie, kennissen of gemeente woning en bouwtoezicht eens om te komen luisteren.
Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is.
Misschien iets met waterleiding of cv ketel.

bultn
door bultn Jul 11, 2018 om 11:24
54 Antwoorden / 9 Vragen

CV staat op 15 graden al vanaf dat ik er weer ben komen wonen.
Deze woningen zijn ook superwarm dus de kachel hoeft ook niet echt vaak aan, als het buiten bijvoorbeeld 33 graden is word het in huis zo rond de 39/40 graden.
En zelfs winters hoeft het weinig te stoken. Ik betaal dan ook voor gas en elektrisch 110 per maand. Zou het dan door de cv ketel en leidingen kunnen komen ook al staat de kachel 'uit'? En nee ook geen douche of kraan dat aan staat als die knallen weer eens van zich laten horen. Maar in ieder geval het is vaak sochtends en savonds dat het voor komt. Smiddags zelden.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 11, 2018 om 11:30
7200 Antwoorden / 3 Vragen
bultn
door bultn Jul 11, 2018 om 12:33
54 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb even een filmpje gekeken.
Knellende dakplaten dus, zou me niks verbazen eigenlijk, en ziet er in t filmpje best wel eng uit dat overdag krimpen en snachts weer naar de 'normale' stand. Vandaar dat t dus ook vooral sochtends en savonds plaats vindt dat geluid.
Alleen woon ik in een huurhuis en geen koopwoning dus veel kan ik er zelf niet aan doen.
Hoe lang kan een dakconstructie, dat dit al vanaf de oplevering zo doet, hier mee doorgaan? Gaat het ooit fout? Of kan het verder geen kwaad?

bultn
door bultn Jul 11, 2018 om 12:36
54 Antwoorden / 9 Vragen

Nog bedankt voor die link trouwens.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 11, 2018 om 13:00
7200 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een link van jaren terug, wordt wel vaak met temperatuurwisseling in verband gebracht.
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=5364

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2018 om 14:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag aan buren die rondom wonen in huizen van dezelfde aannemer of zij ook dergelijke klachten hebben.
En/of wordt lid van de Vereniging Eigen Huis en leg het daar voor en laat een expert ernaar kijken.
Mij lijkt het ook op reacties op temperatuurverschillen van bijv. houten vloeren enz.
Met zo een mschrijving valt er natuurlijk nauwelijks iets over te zeggen via een forum.
Kijk anders nog op het forum van Klusidee.

bultn
door bultn Jul 11, 2018 om 16:13
54 Antwoorden / 9 Vragen

Het is een sociaal huurhuis.
Ik ben 4 jaar uit deze woning geweest en nu weer terug dus ik wil eigenlijk graag low profile blijven.
Al sta ik wel op t contract als hoofdhuurder dus niks 'illegaals' hier.
Er zijn destijds 16 huizen gebouwd als deze in 4 blokken van 4. Ik vraag mn buurvrouw wel en de rest als ik ze toevallig tegen kom. Ik wil niet te veel aandacht trekken.
Bedankt voor t advies.

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2018 om 18:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een eigenaardige geheimzinnigheid. U mag er niet wonen en trekt toeslagen waar u geen recht op heeft? Mij lijkt wel sprake van illegaal anders hoeft u niet achterbaks te doen. U bent iets/ de boel/woningzoekenden/belastingbetalers aan het beduvelen?
Ik betreur dat ik gereageerd heb. Als ik dit geweten had had ik dat niet gedaan.

bultn
door bultn - Jul 12, 2018 om 16:26
54 Antwoorden / 9 Vragen

zo 'goed' mogelijk opgelost, toch maar de wbv ingeschakelt.

er word waarschijnlijk niks aan gedaan maar dan weten ze er in ieder geval van af.

bedank voor al het advies.