Kosteloos overstappen bij overname energiemaatschappij
Op woensdag 29 april 2020 17:05 volgende email verstuurd naar Huismerk Energie.Naar aanleiding van de overname van Huismerk Energie door Greenchoice.
Geachte mevrouw,
Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vanmiddag om 16:25uur het volgende.
De overname van Huismerk Energie door Greenchoice komt voor mij als een verrassing en ik ben er niet blij mee. Ik heb in het verleden, een vervelende ervaring als klant van Greenchoice gehad, waardoor ik ben overgestapt naar Huismerk Energie. Derhalve wil ik geen klant van Greenchoise worden/zijn.
Ik heb per 1 mei 2018 een drie jarig contract afgesloten, dus loopt het contract nog een jaar door.
Mijn vraag, waarvoor ik belde was en is, of ik het nog lopende contract kosteloos, dus zonder een opzegvergoeding kan opzeggen?
Huismerk Energie en Greenchoice hebben tussentijds de "spelregels" veranderd, dan mag ik als klant toch enige coulance verwachten.
Ik wacht uw antwoord af.
Met vriendelijke groet,
Ton Verhulst
Hieronder het antwoord van de klantenservice van Huismerk Energie.
Goedemiddag meneer Verhulst,
Vervelend dat u een minder goede ervaring heeft gehad met Greenchoice. Helaas is het niet mogelijk om kosteloos uw energiecontract te ontbinden in deze situatie.
Greenchoice neemt Huismerk Energie inderdaad over. Soms is er bij een overname sprake van een mogelijkheid tot een kosteloze beëindiging, maar dit is alleen wanneer er voorwaarden uit uw energiecontract wijzigen. Dit is met de overname door Greenchoice niet het geval. Graag geven wij hier wat meer uitleg over.
Greenchoice neemt uw energiecontract een-op-een over. Dit betekent dat uw huidige energiecontract gerespecteerd blijft. Zo verandert er niets aan uw contract-einddatum, leveringstarieven, termijnbedrag of overige voorwaarden. Hierdoor blijft bij beëindiging van het energiecontract ook de voorwaarde bestaan dat er een boete geldt bij contractbreuk. Het is dus belangrijk hier rekening mee te houden. Het is zonde wanneer u overstapt en u achteraf voor nare verrassingen komt te staan.
Wel kunnen wij u aangeven dat wij ons allerbeste beentje voor zetten om samen met Greenchoice ervoor te zorgen dat u de service krijgt die u van ons gewend bent. Want ook wij als klantenservice verhuizen volledig mee naar Greenchoice! Dat betekent dat u in de toekomst altijd naar een van ons kunt vragen. We helpen u zoals altijd graag verder!
Fijne dag!
Met vriendelijke groet,
Team Huismerk Energie
088 - 105 11 22 |
Kerkenbos 1057b | 6546 BB Nijmegen |
Mijn vraag is dus: of ik, als klant van Huismerk Energie, kosteloos kan overstappen naar een andere energiemaatschappij omdat ik geen klant wil zijn van Greenchoice?
Topantwoord
Topantwoord
Hoewel ik uw ongenoegen en ervaring met Greenchoice deel, laat ik mijn huidig 3 jarig contract toch maar volledig uitlopen.
Ik heb nog acht maanden te gaan en wat blijkt, de tarieven die ik momenteel volgens contract voor gas en electra betaal zijn nog steeds lager dan het laagste welke ik nu op de verschillende vergelijkingssites heb gevonden en dat ondanks alle reclame's en aanbevelingen dat het allemaal veel goedkoper zou kunnen.
Ik wil geen dief van mijn eigen portemonnee zijn om, op emotinele gronden, voortijdig en voor eigen rekening een overstap te maken.
Misschien ook een optie voor u om uw contractuele tarieven eens te vergelijken met de tarieven die er nu worden berekend !
Een overstap maken kan altijd nog ! ;-))
Wanneer het contract na de overname onder dezelfde voorwaarden wordt voortgezet, is er geen wettelijk recht om de overeenkomst kostenloos te ontbinden. Wanneer na overname de voorwaarden voor de consument verslechteren, mag het contract wel kostenloos worden opgezegd per de datum dat de nieuwe voorwaarden in gaan, of tot een maand na die ingangsdatum.
Zo'n verslechtering van voorwaarden is natuurlijk wanneer de prijzen worden verhoogd. Maar bijvoorbeeld ook wanneer de teruglever vergoeding voor door uzelf opgewekte energie omlaag gaat. Of, minder zichtbaar, wanneer u een contract heeft voor groene stroom en dit wordt omgezet in levering van grijze stroom.
Welk naam het beestje heeft maakt niet uit. De enige keren dat ik contact met mijn energieleverancier heb is om een aanbod te vragen voor een nieuw contractsperiode.
Geen idee wat er eerder is voorgevallen, maar dat is geen reden om nu kosteloos over te kunnen stappen.
Maar, €100,- wil een nieuwe energieleverancier wel eens op zich nemen en de prijzen zijn enorm laag nu. Wellicht loont het om toch op te zeggen en de boete mee te rekenen in een nieuwe overeenkomst of over te laten nemen.
Niet kosteloos zolang het contract inhoudelijk niet wijzigt. Greenchoice neemt Huismerk over en alle comtracten ook. Die xontracten blijven rechtsgeldig onder de voorwaarden die u bent aangegaan met Huismerk. Pas als afspraken veranderen kunt u opzeggen.
althans, zonder boete.
dat hebben ze slim gedaan zodat er geen klanten weg lopen.
Neen, dat kan niet, naams wijziging of verkoop van de levering aan en andere partij is daar geen reden voor, eerst kan aan het einde van uw contract junt u kosteloos overstappen mits u daar tijdig van gebruik maakt dus op tijd opzegt danwel op laat zeggen
Mijn vraag is dus: of ik, als klant van Huismerk Energie, kosteloos kan overstappen naar een andere energiemaatschappij omdat ik geen klant wil zijn van Greenchoice?
En het antwoord is dus NEE (zoals je in de mail hebt kunnen lezen).
Er verandert niets voor je.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer