Kosteloos overstappen bij overname energiemaatschappij
Op woensdag 29 april 2020 17:05 volgende email verstuurd naar Huismerk Energie.Naar aanleiding van de overname van Huismerk Energie door Greenchoice.
Geachte mevrouw,
Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vanmiddag om 16:25uur het volgende.
De overname van Huismerk Energie door Greenchoice komt voor mij als een verrassing en ik ben er niet blij mee. Ik heb in het verleden, een vervelende ervaring als klant van Greenchoice gehad, waardoor ik ben overgestapt naar Huismerk Energie. Derhalve wil ik geen klant van Greenchoise worden/zijn.
Ik heb per 1 mei 2018 een drie jarig contract afgesloten, dus loopt het contract nog een jaar door.
Mijn vraag, waarvoor ik belde was en is, of ik het nog lopende contract kosteloos, dus zonder een opzegvergoeding kan opzeggen?
Huismerk Energie en Greenchoice hebben tussentijds de "spelregels" veranderd, dan mag ik als klant toch enige coulance verwachten.
Ik wacht uw antwoord af.
Met vriendelijke groet,
Ton Verhulst
Hieronder het antwoord van de klantenservice van Huismerk Energie.
Goedemiddag meneer Verhulst,
Vervelend dat u een minder goede ervaring heeft gehad met Greenchoice. Helaas is het niet mogelijk om kosteloos uw energiecontract te ontbinden in deze situatie.
Greenchoice neemt Huismerk Energie inderdaad over. Soms is er bij een overname sprake van een mogelijkheid tot een kosteloze beëindiging, maar dit is alleen wanneer er voorwaarden uit uw energiecontract wijzigen. Dit is met de overname door Greenchoice niet het geval. Graag geven wij hier wat meer uitleg over.
Greenchoice neemt uw energiecontract een-op-een over. Dit betekent dat uw huidige energiecontract gerespecteerd blijft. Zo verandert er niets aan uw contract-einddatum, leveringstarieven, termijnbedrag of overige voorwaarden. Hierdoor blijft bij beëindiging van het energiecontract ook de voorwaarde bestaan dat er een boete geldt bij contractbreuk. Het is dus belangrijk hier rekening mee te houden. Het is zonde wanneer u overstapt en u achteraf voor nare verrassingen komt te staan.
Wel kunnen wij u aangeven dat wij ons allerbeste beentje voor zetten om samen met Greenchoice ervoor te zorgen dat u de service krijgt die u van ons gewend bent. Want ook wij als klantenservice verhuizen volledig mee naar Greenchoice! Dat betekent dat u in de toekomst altijd naar een van ons kunt vragen. We helpen u zoals altijd graag verder!
Fijne dag!
Met vriendelijke groet,
Team Huismerk Energie
088 - 105 11 22 |
Kerkenbos 1057b | 6546 BB Nijmegen |
Mijn vraag is dus: of ik, als klant van Huismerk Energie, kosteloos kan overstappen naar een andere energiemaatschappij omdat ik geen klant wil zijn van Greenchoice?
Topantwoord
Topantwoord
Hoewel ik uw ongenoegen en ervaring met Greenchoice deel, laat ik mijn huidig 3 jarig contract toch maar volledig uitlopen.
Ik heb nog acht maanden te gaan en wat blijkt, de tarieven die ik momenteel volgens contract voor gas en electra betaal zijn nog steeds lager dan het laagste welke ik nu op de verschillende vergelijkingssites heb gevonden en dat ondanks alle reclame's en aanbevelingen dat het allemaal veel goedkoper zou kunnen.
Ik wil geen dief van mijn eigen portemonnee zijn om, op emotinele gronden, voortijdig en voor eigen rekening een overstap te maken.
Misschien ook een optie voor u om uw contractuele tarieven eens te vergelijken met de tarieven die er nu worden berekend !
Een overstap maken kan altijd nog ! ;-))
Wanneer het contract na de overname onder dezelfde voorwaarden wordt voortgezet, is er geen wettelijk recht om de overeenkomst kostenloos te ontbinden. Wanneer na overname de voorwaarden voor de consument verslechteren, mag het contract wel kostenloos worden opgezegd per de datum dat de nieuwe voorwaarden in gaan, of tot een maand na die ingangsdatum.
Zo'n verslechtering van voorwaarden is natuurlijk wanneer de prijzen worden verhoogd. Maar bijvoorbeeld ook wanneer de teruglever vergoeding voor door uzelf opgewekte energie omlaag gaat. Of, minder zichtbaar, wanneer u een contract heeft voor groene stroom en dit wordt omgezet in levering van grijze stroom.
Welk naam het beestje heeft maakt niet uit. De enige keren dat ik contact met mijn energieleverancier heb is om een aanbod te vragen voor een nieuw contractsperiode.
Geen idee wat er eerder is voorgevallen, maar dat is geen reden om nu kosteloos over te kunnen stappen.
Maar, €100,- wil een nieuwe energieleverancier wel eens op zich nemen en de prijzen zijn enorm laag nu. Wellicht loont het om toch op te zeggen en de boete mee te rekenen in een nieuwe overeenkomst of over te laten nemen.
Niet kosteloos zolang het contract inhoudelijk niet wijzigt. Greenchoice neemt Huismerk over en alle comtracten ook. Die xontracten blijven rechtsgeldig onder de voorwaarden die u bent aangegaan met Huismerk. Pas als afspraken veranderen kunt u opzeggen.
althans, zonder boete.

dat hebben ze slim gedaan zodat er geen klanten weg lopen.
Neen, dat kan niet, naams wijziging of verkoop van de levering aan en andere partij is daar geen reden voor, eerst kan aan het einde van uw contract junt u kosteloos overstappen mits u daar tijdig van gebruik maakt dus op tijd opzegt danwel op laat zeggen

Mijn vraag is dus: of ik, als klant van Huismerk Energie, kosteloos kan overstappen naar een andere energiemaatschappij omdat ik geen klant wil zijn van Greenchoice?
En het antwoord is dus NEE (zoals je in de mail hebt kunnen lezen).
Er verandert niets voor je.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ben je verplicht een bankapp te nemen
De SNSbank is gestopt met het verstrekken van de digipas en nu kan ik alleen bankieren als ik hun app download of een browsercode aanvraag. Het probleem is dat ik vroeger hun app wel op de telefoon had en toen de telefoon ouder was en ik geen nieuwe updates meer kon uitvoeren, de bank berichtte dat vanwege de veiligheid ik niet meer kon bankieren op de telefoon.Je wordt dus gedwongen om een nieuwe ... Lees meer
Woekerpolis akkoord; wat moet je doen als je niet bent aangesloten bij de partij
bij het akkoord tussen de 5 partijen en ASR en Aegon is ook afgesproken dat men gecompenseerd wordt ook al ben je niet aangesloten bij 1 van de 5 partijen en als je nog geen compensatie hebt gehad. hoe kom ik erachter of ik recht heb op compensatie? ik heb een woekerpolis gehad en na de looptijd heb ik wel gevraagd of ik in aanmerking kwam maar Aegon schreef dat ik nergens recht op had.
waar
...
Lees meer
Mijndrogist.nl levert niet en niet bereikbaar
24 november bestelling gedaan. Track and trace gekregen met levering van DHL. Mail gekregen dat zending niet werd uitgeleverd ivm beschading vd verpakking. Daarna is het stil. Mijndrogist reageert niet op contact formulier die op de website staat en ook nog geen reactie op email naar klantenservice. Het telefoonnummer is niet meer in gebruik.
Meer mensen met problemen met Mijndrogist.nl ?
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer

Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer