to
door tojov May 6, 2020 om 19:32
Huishouden & energie

Kosteloos overstappen bij overname energiemaatschappij

Op woensdag 29 april 2020 17:05 volgende email verstuurd naar Huismerk Energie.Naar aanleiding van de overname van Huismerk Energie door Greenchoice.

Geachte mevrouw,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vanmiddag om 16:25uur het volgende.
De overname van Huismerk Energie door Greenchoice komt voor mij als een verrassing en ik ben er niet blij mee. Ik heb in het verleden, een vervelende ervaring als klant van Greenchoice gehad, waardoor ik ben overgestapt naar Huismerk Energie. Derhalve wil ik geen klant van Greenchoise worden/zijn.
Ik heb per 1 mei 2018 een drie jarig contract afgesloten, dus loopt het contract nog een jaar door.

Mijn vraag, waarvoor ik belde was en is, of ik het nog lopende contract kosteloos, dus zonder een opzegvergoeding kan opzeggen?
Huismerk Energie en Greenchoice hebben tussentijds de "spelregels" veranderd, dan mag ik als klant toch enige coulance verwachten.

Ik wacht uw antwoord af.

Met vriendelijke groet,
Ton Verhulst
Hieronder het antwoord van de klantenservice van Huismerk Energie.

Goedemiddag meneer Verhulst,

Bedankt voor uw bericht. U geeft aan niet blij te zijn met de overname. Goed dat u hierover contact met ons opneemt.

Vervelend dat u een minder goede ervaring heeft gehad met Greenchoice. Helaas is het niet mogelijk om kosteloos uw energiecontract te ontbinden in deze situatie.

Greenchoice neemt Huismerk Energie inderdaad over. Soms is er bij een overname sprake van een mogelijkheid tot een kosteloze beëindiging, maar dit is alleen wanneer er voorwaarden uit uw energiecontract wijzigen. Dit is met de overname door Greenchoice niet het geval. Graag geven wij hier wat meer uitleg over.

Greenchoice neemt uw energiecontract een-op-een over. Dit betekent dat uw huidige energiecontract gerespecteerd blijft. Zo verandert er niets aan uw contract-einddatum, leveringstarieven, termijnbedrag of overige voorwaarden. Hierdoor blijft bij beëindiging van het energiecontract ook de voorwaarde bestaan dat er een boete geldt bij contractbreuk. Het is dus belangrijk hier rekening mee te houden. Het is zonde wanneer u overstapt en u achteraf voor nare verrassingen komt te staan.

Wel kunnen wij u aangeven dat wij ons allerbeste beentje voor zetten om samen met Greenchoice ervoor te zorgen dat u de service krijgt die u van ons gewend bent. Want ook wij als klantenservice verhuizen volledig mee naar Greenchoice! Dat betekent dat u in de toekomst altijd naar een van ons kunt vragen. We helpen u zoals altijd graag verder!

Fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Team Huismerk Energie

Kerkenbos 1057b | 6546 BB Nijmegen

Mijn vraag is dus: of ik, als klant van Huismerk Energie, kosteloos kan overstappen naar een andere energiemaatschappij omdat ik geen klant wil zijn van Greenchoice?

7814 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 6, 2020 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee. Kost u dus €100,00 als u stroom en gas afneemt.

Er verandert niets voor u, alleen de naam.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - May 6, 2020 om 19:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat staat toch duidelijk in de mail? Nee dus.

me
door mein33 - May 6, 2020 om 21:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoewel ik uw ongenoegen en ervaring met Greenchoice deel, laat ik mijn huidig 3 jarig contract toch maar volledig uitlopen.
Ik heb nog acht maanden te gaan en wat blijkt, de tarieven die ik momenteel volgens contract voor gas en electra betaal zijn nog steeds lager dan het laagste welke ik nu op de verschillende vergelijkingssites heb gevonden en dat ondanks alle reclame's en aanbevelingen dat het allemaal veel goedkoper zou kunnen.
Ik wil geen dief van mijn eigen portemonnee zijn om, op emotinele gronden, voortijdig en voor eigen rekening een overstap te maken.

Misschien ook een optie voor u om uw contractuele tarieven eens te vergelijken met de tarieven die er nu worden berekend !
Een overstap maken kan altijd nog !  ;-))

Iv
door Ivo W - May 6, 2020 om 22:04
729 Antwoorden / Vragen

Wanneer het contract na de overname onder dezelfde voorwaarden wordt voortgezet, is er geen wettelijk recht om de overeenkomst kostenloos te ontbinden. Wanneer na overname de voorwaarden voor de consument verslechteren, mag het contract wel kostenloos worden opgezegd per de datum dat de nieuwe voorwaarden in gaan, of tot een maand na die ingangsdatum.

Zo'n verslechtering van voorwaarden is natuurlijk wanneer de prijzen worden verhoogd. Maar bijvoorbeeld ook wanneer de teruglever vergoeding voor door uzelf opgewekte energie omlaag gaat. Of, minder zichtbaar, wanneer u een contract heeft voor groene stroom en dit wordt omgezet in levering van grijze stroom.

ne
door neodutchio - May 6, 2020 om 22:26
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Welk naam het beestje heeft maakt niet uit. De enige keren dat ik contact met mijn energieleverancier heb is om een aanbod te vragen voor een nieuw contractsperiode.
Geen idee wat er eerder is voorgevallen, maar dat is geen reden om nu kosteloos over te kunnen stappen.

Maar, €100,- wil een nieuwe energieleverancier wel eens op zich nemen en de prijzen zijn enorm laag nu. Wellicht loont het om toch op te zeggen en de boete mee te rekenen in een nieuwe overeenkomst of over te laten nemen.

Vi
door Visinhetwater - May 8, 2020 om 11:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

What do you want to do ?
New mail
U zou kunnen proberen om over te stappen via United Consumers. Zij betalen de boete.

be
door bejo52 - May 8, 2020 om 12:25
10 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn energiemaatschappijen die de opzegboetes betalen als u daar een contract afsluit.

mo
door mof - May 8, 2020 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet kosteloos zolang het contract inhoudelijk niet wijzigt. Greenchoice neemt Huismerk over en alle comtracten ook. Die xontracten blijven rechtsgeldig onder de voorwaarden die u bent aangegaan met Huismerk. Pas als afspraken veranderen kunt u opzeggen.
althans, zonder boete.

jhogaarts
door jhogaarts May 8, 2020 om 16:56
101 Antwoorden / 1 Vragen

dat hebben ze slim gedaan zodat er geen klanten weg lopen.

po
door poncho009 - May 8, 2020 om 13:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Neen, dat kan niet, naams wijziging of verkoop van de levering aan en andere partij is daar geen reden voor, eerst kan aan het einde van uw contract junt u kosteloos overstappen mits u daar tijdig van gebruik maakt dus op tijd opzegt danwel op laat zeggen

edrick3
door edrick3 - May 8, 2020 om 13:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mijn vraag is dus: of ik, als klant van Huismerk Energie, kosteloos kan overstappen naar een andere energiemaatschappij omdat ik geen klant wil zijn van Greenchoice?
En het antwoord is dus NEE (zoals je in de mail hebt kunnen lezen).
Er verandert niets voor je.

1paul
door 1paul - May 8, 2020 om 14:38
3156 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, als de voorwaarden onveranderd gehandhaaft blijven niet....

on
door onhol - May 8, 2020 om 14:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo door Uw antwoord op voorgaande vragen blijkt dus weer dat de energiemaatschappijen klakkeloos en zonder schromen gebruik maken van hun zogenaamde rechten en totaal geen aandacht voor hun vaste en trouwe klanten hebben . Ook ik heb eeb zwaar men ingsv erschil met Vandebron energie over het stelen van mijn jaarkorting over 2019 via zogenaamde aanmaningskosten .   Het ergert mij grandioos dat ook U als vertegenwoordiger van vele consumenten niet zwaar in de aanval gaat tegen deze oplichtingspraktijken        Met groet   G.v.Onna   Oss

tijger1
door tijger1 May 8, 2020 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wij zijn geen vertegenwoordiger van veel consumenten. Maar als u denkt dat u onjuist behandeld bent door een energieleverancier, had u naar de geschillencommisie moeten gaan.

me
door mein33 - May 8, 2020 om 15:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TOJOV 6 MEI 2020
**k heb in het verleden, een vervelende ervaring als klant van Greenchoice gehad, waardoor ik ben overgestapt naar Huismerk Energie.
Ik heb per 1 mei 2018 een drie jarig contract afgesloten, dus loopt het contract nog een jaar door.

**Ook ik heb eeb zwaar meningsverschil met Vandebron energie over het stelen van mijn jaarkorting over 2019

@TOJOV,

IK begrijp het even niet meer.

U was klant bij "Greenchoice" en bent daar per 1 mei 2018 weggegaan en heeft op die datum de overstap gemaakt naar "Huismerkenergie" met een 3 jarig contract.

In 2019 was u dus klant bij "Huismerkenergie" !!
Hoe kunt u dan over 2019 een conflict hebben met "Vandebron" terwijl u daar geen klant bent in 2019 ???

marita5
door marita5 May 8, 2020 om 17:43
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33 , diegene die problemen had met Vandebron is @onhol , dit is Ts niet .

me
door mein33 May 8, 2020 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marita5

Oei, Oei, dat wordt op voor mij op de blaren zitten, helemaal verkeerd gezien en/of  begrepen.
Kan helaas niet meer corrigeren !
@tojov en @onhol, sorry voor deze verwarring.
@marita5,  bedankt voor de waarschuwing .  ;-))