xi
door xilaxus Sep 24, 2010 om 13:39
Huishouden & energie

Kunstof kozijnen

Wij hebben sinds kort kunstof kozijnen waar we graag vitrage's oid voor willen hangen.
Gordijnen zijn geen probleem, die boor je gewoon aan het plafond, in kunstof kozijnen boren is geen optie.

Heeft iemand een idee hoe dit te doen?

Powerstrips zijn geen optie, we hebben het ook met sterke lijm geprobeerd die verwijderbaar is maar dit is ook niet echt een succes.

Wie kan ons helpen.

18649 12 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 24, 2010 om 13:58
229 Antwoorden / 7 Vragen

Boren geen optie, ja dit is zo'n keerzijde aan kunstofkozijnen dat nooit wordt genoemd. Maar vitrage kun je toch ook gewoon aan een rails aan het plafond hangen?

genius
door genius - Sep 24, 2010 om 14:19
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote] . . . . in kunstof kozijnen boren is geen optie . . . . Hallo xilaxus,

Hoezo boren in kunstof is geen optie? Het gaat prima hoor. Even een een klein gaatje voor-boren en dan met een parkertje =schroefje= met bolle kop vastzetten. Eerst even een stukje dubbelzijdig tape op de houder plakken (dit ter afsluiting van het geheel) en klaar!

Een andere optie is zoals bobmalooga heeft voorgestelt, dat werkt natuurlijk ook prima!

Succes,

G.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 24, 2010 om 14:46
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=genius schreef op vrijdag 24 sep 2010, 14:19][quote] . . . . in kunstof kozijnen boren is geen optie . . . . Hallo xilaxus,

Hoezo boren in kunstof is geen optie? Het gaat prima hoor. Even een een klein gaatje voor-boren en dan met een parkertje =schroefje= met bolle kop vastzetten. Eerst even een stukje dubbelzijdig tape op de houder plakken (dit ter afsluiting van het geheel) en klaar!

G.

Alleen als het een koophuis is en geen huur, anders is er echt stront aan de knikker als je weg gaat!

genius
door genius - Sep 24, 2010 om 14:49
886 Antwoorden / 4 Vragen

@bobmalooga,

Niet echt een probleem hoor, er zijn dopjes in de handel die je na het afhalen van de vitrage in de gaatjes kan doen. Werkt perfect!

Dit ter geruststelling.

G.

xi
door xilaxus - Sep 25, 2010 om 14:53
20 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=bobmalooga schreef op vrijdag 24 sep 2010, 13:58]Boren geen optie, ja dit is zo'n keerzijde aan kunstofkozijnen dat nooit wordt genoemd. Maar vitrage kun je toch ook gewoon aan een rails aan het plafond hangen?

De vitrages komen dan sowieso een halve meter voor het raam te hangen, met gordijnen lukt dit wel maar voor vitrage helaas geen oplossing.

xi
door xilaxus - Sep 25, 2010 om 14:54
20 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=genius schreef op vrijdag 24 sep 2010, 14:19][quote] . . . . in kunstof kozijnen boren is geen optie . . . . Hallo xilaxus,

Hoezo boren in kunstof is geen optie? Het gaat prima hoor. Even een een klein gaatje voor-boren en dan met een parkertje =schroefje= met bolle kop vastzetten. Eerst even een stukje dubbelzijdig tape op de houder plakken (dit ter afsluiting van het geheel) en klaar!

Een andere optie is zoals bobmalooga heeft voorgestelt, dat werkt natuurlijk ook prima!

Succes,

G.[quote=bobmalooga schreef op vrijdag 24 sep 2010, 13:58]Boren geen optie, ja dit is zo'n keerzijde aan kunstofkozijnen dat nooit wordt genoemd. Maar vitrage kun je toch ook gewoon aan een rails aan het plafond hangen?

Dat is nou net wat we niet willen, er moet toch een andere manier zijn?

richard83
door richard83 - Sep 25, 2010 om 15:09
386 Antwoorden / 28 Vragen

Als je dat niet wilt. Dan is er ook nog een oplossing. Raamfolie.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 25, 2010 om 15:11
229 Antwoorden / 7 Vragen

Een methode zou kunnen zijn, een roede tussen de beide muren klemmen net als een douchegordijn.
Twee buizen die in elkaar schuiven met daarin een veer die de boel onder druk houdt. Alleen de overspanning kan dan niet al te groot worden.
Een ander idee is een constructie met zuignappen, maar die moeten relatief groot zijn om voldoende draagkracht te leveren, of dat mooi wordt?
Nog een ander idee is 2 metalen beugels fabriceren die je bevestigd op het plafond en dan uiteindelijk de rails dragen op een punt nabij het raam.
Komt wel wat metaalbewerking bij kijken, wellicht is er een Smit in de buurt die dat kan maken. Met wat L-profiel en een lasapparaat moet dat niet al te moeilijk zijn.

xi
door xilaxus - Sep 25, 2010 om 15:20
20 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een leuke ideeen, vooral de zuignappen.
Raamfolie hebben we wel aan zitten denken maar dat vinden wij persoonlijk maar helemaal niets.

Nog meer ideeen?

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 25, 2010 om 17:36
533 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon luxaflexs, je kan de lichtinval wijzigen en op voldoende afstand van het kozijn kan je de ramen ook nog kantelend openzetten.

Mvrgrt Nico

invalide
door invalide - Sep 25, 2010 om 17:53
787 Antwoorden / 5 Vragen

In de meeste bouwmarkten zijn stalen beugels, zowel recht als haakt te koop en zoek daar eens, eventueel zelf op maat zagen of buigen.

Ik heb dus naast Aluminium kozijn ook een beugel gemaakt omdat ik op de schuifpui te dicht bij raam vond en op muur te ver weg.

Dus vrij hangende rail met vitrage is mogelijk.
Deze beugels zijn in verschillende lengte en dikte te koop en een stevige bankschroef is prima buigijzer samen met grote 20" Bahco.

user123
door user123 - Sep 27, 2010 om 22:16
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ga naar een woningstoffeerder en die maakt het prima in orde.