aj
door ajderks Oct 17, 2004 om 18:12
Huishouden & energie

Laminaatvloer

Ik heb in december 2003 laminaat gekocht en deze in januari 2004 laten leggen door een vriend van ons die daar veel meer ervaring in heeft dan ik. Er ligt keurig een ondervloer onder en er is voldoende ruimte voor het eventueel uitzetten van het laminaat. De kruipruimte heeft een goede ventilatie.

In april 2004 heb ik aan de leverancier doorgegeven dat er bij een deel van het laminaat dat in de keuken ligt precies op een naad tussen twee laminaatdelen beschadigingen ontstaan. Er is toen iemand langs geweest en deze heeft samen met mij een vragen formulier ingevuld en foto's gemaakt. De fabrikant was van mening dat dit met een reparatie pasta goed te verhelpen was maar dar ben ik niet mee akkoord gegaan omdat het laminaat op het moment van het probleem pas vier maanden lag en dat lijkt mij wel erg kort.

Nu is de fabrikant en inmiddels ook de leverancier van mening dat er een expertise bureau moet komen kijken. De kosten waren in eerste instantie vor de partij die in het ongelijk gesteld zou worden en lagen tussen de € 100,00 en € 150,00. Uiteindelijk wilde ze de kosten delen.

Ik ben van mening dat niet ik moet bewijzen dat het probleem niet is ontstaan door een fout in het laminaat maar dat de leverancier/fabrikant dit zou moeten doen. Zeker als ik kijk naar de periode van vier maanden en de kwaliteit, intensief woongebruik en ligt kantoorgebruik. Wie kan mij zeggen of ik gelijk heb en wat ik hier nu mee moet doen?

De leverancier wilt eventueel mij laminaat laten kopen met een korting van 20% maar dan betaal ik wel mooi zelf de schade.

1112 4 Rapporteer

ee
door eentje - Oct 24, 2004 om 17:10
13 Antwoorden / 1 Vragen

Om je'n vraag helemaal goed te beantwoorden zijn er natuurlijk meer gegevens nodig zoals: fabrikant, leverancier etc.

Om even in het algemeen te blijven: je mag van laminaat verwachten dat mits goed gelegd het langer als 4 maanden mee gaat, doet dit het niet dan klopt er iets niet en moet de leverancier en/of de fabrikant achter hun product gaan staan en het euvel verhelpen.

Is de leverancier aangesloten bij een branchevereniging zoals CBW kan je via de klachtencommisie proberen je'n gelijk te halen.

Is de leverancier dit niet dan zou ik per aangetekend schrijven hem te sommeren binnen een redelijke termijn met een oplossing te komen; bijvoorbeeld binnen twee week, komt hij dan niet met een oplossing dan rest alleen de rechtsgang.

Het enige goede voorstel die hij zou kunnen doen is de beschadigde laminaatdelen te vervangen.

M.v.g.,

Rene

pkalter
door pkalter - Oct 31, 2004 om 13:18
38 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie bij laminaat is een moeilijk punt. Probeer maar eens de garantievoorwaarden op te vragen bij een fabrikant. Als ze die al kunnen geven krijg je vaak een op onduidelijk verhaal op papier waar ze alle kanten mee op kunnen. Bij Quick step bijvoorbeeld, de grootste, staat in de garantievoorwaarden dat het krasvast is, maar niet krasvrij. Het mag dus gewoon krassen. Ook zijn gebruikssporen toegestaan, maar overmatige slijtage niet. Een erg grijs en vaag gebied dus. Als de leverancier verstandig is en het gaat om twee panelen, dan laat hij een goede legger die twee panelen eruit frezen en vervangen. In principe is dit voor iedere legger goed te doen in ongveveer twee uur. Als hij niemand heeft kent de fabrikant hier wel een goed adres voor. Op deze manier behoudt hij zijn klanten en lost het probleem eenvoudig op. Overigens moet ik wel vermelden, dat dit soort klachten 9 van de 10 keer wel een legfout zijn. Meestal is het paneel dan te hard aangeklopt waardoor het HDF beschadigd is. Hier zie je eerst niets van totdat de vloer een aantal keren gedweild is. Bij fabricagefouten vindt je vaak meerdere panelen verspreid in de ruimte met dezelfde problemen. Succes !

user123
door user123 - Nov 1, 2004 om 12:07
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Als u het laminaat laat onderzoeken moet u er rekening mee houden dat wordt geconstateerd dat het te vochtig is geworden. Omdat het alleen in de keuken voorkomt is te verwachten dat de vloer te nat is geworden. Hierdoor is het hdf iets gaan opzetten (spaanplaat mag ook niet nat worden). Door het opzetten van de randen is hier een extreme slijtage ontstaan.

Als het kliklaminaat betreft in een kleine ruimte: vraag als coulance een paar nieuwe pakken en mix deze door de goede panelen. Kleurverschil is onvermijdelijk.

sz
door szitters - Nov 24, 2004 om 14:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

volgens de huidige brussels wetgeving is het aan de leverancier aan te tonen dat hij een goed product heeft geleverd en niet aan de koper meer dat te bwijzen.

vraag een rechtswinkel of beter een rechtsbijstandsverzekering