sc
door scanner Mar 6, 2015 om 15:10
Huishouden & energie

Led lamp

Ik kocht een plafonnière voor de doucheruimte bij Multimate, een Massive Aqua. Volgens de verpakking hoort daar een gewone lamp in 60W.
Ik vroeg of er ook een ledlamp in mocht. Antwoord :geen probleem. Toch gecheckt bij Massive. Antwoord: Geen Ledlamp, maar een spaarlamp gebruiken, vanwege de hitte van de elektronica van een Ledlamp. Consumentenbond
antwoordt: Vraag het aan de winkelier. Multimate dus......
Wat is wijsheid??

6643 33 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2015 om 15:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Spaarlamp.
Houd je maar aan het advies van de leverancier.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2015 om 15:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

spaarlamp E27 11W

gerbera
door gerbera - Mar 6, 2015 om 15:42
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Het advies van Massive is juist. De Ledlamp produceert warmte die aardig kan oplopen in een gesloten plafonniére. Deze is hoger dan welke een gloeilamp van 60 amp geeft. Dit verkort tevens de levensduur van de Ledlamp. Advies is dan een spaarlamp te gebruiken.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 16:16
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Geloof er niks van.

Als er 1 lamp weinig warmte geeft is het wel een ledlamp.
Ik kan het weten, heb niet anders in huis, je kan ze gewoon vasthouden, de lampen worden hooguit een beetje warm.

Het advies van gerbera is pertinent onjuist> ten eerste moet ampere watts zijn en ten tweede weet ik dat gloeilampen juist heel veel warmte geven. Van alle soorten verlichting geven juist gloeilampen de meeste warmte.

Mijn advies is dan ook> gewoon een ledlamp plaatsen, binnen een jaar is de aanschafprijs terugverdiend.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 16:22
1289 Antwoorden / 17 Vragen
van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 16:33
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ongelooflijk wat een (voor)oordelen er nog zijn over verlichting, met name ledverlichting.
Vroeger kon je nog zeggen dat je niet beter wist, maar nu met internet is dat toch volkomen achterhaald?

Iedereen moet ledverlichting kopen!
Nu. direct, meteen, je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.
Begrijp het goed, heb het niet over dat ene bedlampje wat een paar minuten per dag aanstaat, maar over ruimtes die vaak / altijd verlicht worden.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 16:43
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Temperatuur gemeten van de ledlamp.
Het is 32 graden op het warmste gedeelte wat ik kon vinden.
Meten is weten en heb een reputatie hoog te houden,

pavoordf
door pavoordf - Mar 6, 2015 om 17:38
519 Antwoorden / 73 Vragen

Totaal opgenomen vermogen van een LED-lamp bij de zelfde lichtopbrengst is lager dan van een spaarlamp. Groot(ste) gedeelte van het opgenomen vermogen wordt omgezet in warmte, de rest in licht. Omdat de hoeveelheid licht van spaarlamp en LED-lamp gelijk is, is de hoeveelheid geproduceerde warmte minder (wet van behoud van energie)

sc
door scanner - Mar 6, 2015 om 17:57
36 Antwoorden / 60 Vragen

Interessant al die tips.
Massive liet weten dat de led lamp (het glas) vrijwel geen warmte afgeeft, maar juist de elektronica in zeg maar de voet van de lamp. In een vrijwel gesloten armatuur zoals in genoemde plafonnière wordt de warmte afgevoerd door de koelribben en die moeten dan weer gekoeld worden door de omgevingslucht. Vanwege de 'geslotenheid' van het armatuur is dat minder dan in een 'open'armatuur en daarom raden zij een spaarlamp aan, omdat die zijn warmte beter kwijt kan en kennelijk niet zo warm wordt als een ledlamp.Tja...

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2015 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@scanner,

En die weten echt wel waar ze het over hebben!!!

me
door mein33 - Mar 6, 2015 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=scanner schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 15:10]Ik kocht een plafonnière voor de doucheruimte bij Multimate, een Massive Aqua. Volgens de verpakking hoort daar een gewone lamp in 60W.
Ik vroeg of er ook een ledlamp in mocht. Antwoord :geen probleem. Toch gecheckt bij Massive. Antwoord: Geen Ledlamp, maar een spaarlamp gebruiken, vanwege de hitte van de elektronica van een Ledlamp. Consumentenbond
antwoordt: Vraag het aan de winkelier. Multimate dus......
Wat is wijsheid??

@scanner,

Er hoeft geen gloeilamp van 60W in, maar er mag een gloeilamp in van maximaal 60W i.v.m. de hitte die een gloeilamp afgeeft.
U kunt er gerust een LED-lamp gebruiken want die geeft veel minder warmte af dan vergelijkbare gloeilamp.

Cookies
door Cookies - Mar 6, 2015 om 18:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=scanner schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 17:57]Interessant al die tips.
Massive liet weten dat de led lamp (het glas) vrijwel geen warmte afgeeft, maar juist de elektronica in zeg maar de voet van de lamp. In een vrijwel gesloten armatuur zoals in genoemde plafonnière wordt de warmte afgevoerd door de koelribben en die moeten dan weer gekoeld worden door de omgevingslucht. Vanwege de 'geslotenheid' van het armatuur is dat minder dan in een 'open'armatuur en daarom raden zij een spaarlamp aan, omdat die zijn warmte beter kwijt kan en kennelijk niet zo warm wordt als een ledlamp.Tja...

Ik zou dat advies voor een spaarlamp maar opvolgen. Hoe lang brand zo'n lamp nou per dag in je badkamer. Uurtje per dag? Half uurtje per dag? In dat geval levert een led lamp nauwelijks winst op t.o.v. een spaarlamp.

ph
door philip36 - Mar 6, 2015 om 18:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je de led-lamp niet de hele dag aan laat zal het wel los lopen met het te warm worden.

Maar afgezien daarvan als de led-lamp of spaarlamp horizontaal in de plafonniere zit wordt door de electronica welke bij de voet van de lamp zit het licht naar de achterzijde afgeschermd.

Als je een led-lamp bekijkt blijft er eigenlijk maar een halve bol over waar het licht uit komt.

Bij horizontale positie van de lamp zal er dus veel meer licht naar één zijde uitgestraald worden en is de schaal van de planfonniere niet mooi egaal verlicht en dus geen fraai gezicht.

Het oog wil ook wat, dus mijn idee is om een gewone gloeilamp te nemen.

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2015 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@philips36,

..... dus mijn idee is om een gewone gloeilamp te nemen.......
Zijn die er dan nog? ;-)

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 18:32
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Spaarlampen zijn nu (NOG) wel goedkoper als een ledlamp.
Als een lamp maar een half uurtje brandt is een ledlamp waarschijnlijk niet de moeite waard.
Misschien dus, kan best zo zijn dat led verlichting over een flink aantal jaren toch goedkoper is.
Zeker als vervanging toch aan de orde is.

Voor de goeie orde, de ledlampen zijn ook o,a, boven het keukenblad ingebouwd.
Ze worden alleen warm, nooit heet.
Misschien was dat vroeger zo (een paar jaar geleden) maar de techniek gaat snel.

ph
door philip36 - Mar 6, 2015 om 18:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@mein33

Het gaat niet om de hoeveelheid warmte wat de lamp afgeeft
maar om het printplaatje van de led-lamp dat mag niet te heet worden.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 18:44
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 18:27]

Als je een led-lamp bekijkt blijft er eigenlijk maar een halve bol over waar het licht uit komt.

Bij horizontale positie van de lamp zal er dus veel meer licht naar één zijde uitgestraald worden en is de schaal van de planfonniere niet mooi egaal verlicht en dus geen fraai gezicht.

Het oog wil ook wat, dus mijn idee is om een gewone gloeilamp te nemen.

Het is niet waar dat er maar halve bol is waar het licht uitkomt, wat betreft ledverlichting.
Lees maar eens wiki.
Recentelijk was dat nog wel zo, tegenwoordig kunnen of hebben led verlichting net zoveel mogelijkheden als elke andere lamp, maar dan wel met de voordelen van led (lage energiekosten, weinig warmte)

Over je advies van gloeilamp zullen we het maar niet hebben. Komisch is dat zelfs.
Ik zou je dan een olielampje willen adviseren, dat geeft pas sfeer.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 18:53
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De hamvraag dus of led verlichting ook in inbouwspotjes kan is dus volmondig ja.
Tenminste, als het van de ikea is, van andere merken durf ik niet mijn hand in het vuur te steken.

ph
door philip36 - Mar 6, 2015 om 19:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 18:30]@philips36,

..... dus mijn idee is om een gewone gloeilamp te nemen.......
Zijn die er dan nog? ;-)

Ja, schokbestendig.

ph
door philip36 - Mar 6, 2015 om 19:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@van leyden

De ledlampen met een E27 lampvoet hebben vanaf de lampvoet een gedeelte waar de electronica inzit en dat gedeelte laat geen licht door.
Het gedeelte wat geen licht doorlaat is behoorlijk groot in vergelijk met totale lengte van de lamp.
Bij normale gloeilampen zit daar niets in de weg om het licht door te laten.
U zegt maar dat het niet waar is, mij ook goed.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 20:34
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 19:48]@van leyden

De ledlampen met een E27 lampvoet hebben vanaf de lampvoet een gedeelte waar de electronica inzit en dat gedeelte laat geen licht door.
Het gedeelte wat geen licht doorlaat is behoorlijk groot in vergelijk met totale lengte van de lamp.
Bij normale gloeilampen zit daar niets in de weg om het licht door te laten.
U zegt maar dat het niet waar is, mij ook goed.

Zal best dat sommige lampvoeten geen licht doorlaten, maar het gaat om de totale lichtopbrengst.
Ik heb hier bijvoorbeeld een led lamp van zes watt, volgens ikea staat dat gelijk aan een gloeilamp van 75 watt.
Ik weet niet precies hoe dat zit met spaarlampen, zoek zelf maar op.

Bovendien heb ik verschillende armaturen met ledverlichting, dat wil zeggen dat de armatuur speciaal ontwikkeld is voor led verlichting, bij mij is dat dus helemaal niet aan de orde.
Over losse lampen van andere merken kan ik weinig zeggen. wel dat de verlichting uitstekend bevalt en ikea ook een garantie geeft voor minimaal 20.000 branduren.

Geloof mij, ledverlichting is de toekomst voor jou, maar de realiteit voor mij.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 20:50
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Zat net nog even te kijken op de ikea.
Ze zijn echt spotgoedkoop (geworden) met hun (losse) ledlampen. Ikea kennende... ze leveren nooit rotzooi.
Prijzen varieren van een paar euro tot over de tien euro.
Geen geld. geloof mij mensen, er is geen enkele reden meer om geen led verlichting te kopen.

pi
door pieterwolters - Mar 6, 2015 om 22:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 18:03]

Ik zou dat advies voor een spaarlamp maar opvolgen. Hoe lang brand zo'n lamp nou per dag in je badkamer. Uurtje per dag? Half uurtje per dag? In dat geval levert een led lamp nauwelijks winst op t.o.v. een spaarlamp.

Juist omdat de lamp maar af en toe aan is moet je juist een LED lamp er in stoppen. Een spaarlamp heeft een bepaalde tijd nodig om de maximale lichtsterkte te bereiken. Een LED lamp geeft meteen de maximale hoeveelheid licht.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 22:35
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Pieterwolters zegt het goed.

Als aanvulling kan er nog opgemerkt worden dat spaarlampen snel kapot gaan. als ze veelvuldig aan en uitgaan.

Plus de lage prijzen van led verlichting tegenwoordig, zat nog in de orde van tientallen euro s te denken.
Fout!

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 22:49
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Spaarlampen zijn zo 20er eeuws.
Vind ze al lang hopeloos verouderd, terwijl anderen er (nog) mee weglopen.
Het gaat ook wel snel in de techniek, zijn we net een beetje gewend aan de spaarlamp. komt er al weer iets nieuws op de markt.

Dat is toch niet meer bij te benen, ging die ouderwetse gloeilamp niet gewoon honderd jaar mee?
Nou dan!

gerbera
door gerbera - Mar 6, 2015 om 22:57
7367 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 16:16]Geloof er niks van.

Als er 1 lamp weinig warmte geeft is het wel een ledlamp.
Ik kan het weten, heb niet anders in huis, je kan ze gewoon vasthouden, de lampen worden hooguit een beetje warm.

Het advies van gerbera is pertinent onjuist> ten eerste moet ampere watts zijn en ten tweede weet ik dat gloeilampen juist heel veel warmte geven. Van alle soorten verlichting geven juist gloeilampen de meeste warmte.
Toch je huiswerk maar even over doen. Het is niet de lamp maar de electronica die zich in de fitting bevindt die warmte produceert. Deze warmte moet afgevoerd kunnen worden en in een plavonniére gaat dat moeilijk. En 60A moet 60W zijn foutje van mij.

hansje klein
door hansje klein - Mar 6, 2015 om 23:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

https://www.goedkopermetled.nl/veel-gestelde-vragen

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 23:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 22:57]
Toch je huiswerk maar even over doen. Het is niet de lamp maar de electronica die zich in de fitting bevindt die warmte produceert. Deze warmte moet afgevoerd kunnen worden en in een plavonniére gaat dat moeilijk. En 60A moet 60W zijn foutje van mij.

Oja joh?
Jij moet beter lezen, zei toch al dat de temperatuur gemeten is op het warmste plekje van de lamp.
Voor de zekerheid net weer gedaan, de lamp brandt al uren, de temperatuur is nu 34 graden, kan de lamp nog steeds met gemak aan alle kanten aanraken, zonder de minste kans op verbranding.

Voor de goeie orde, ik heb het over ledverlichting van de ikea.
Over andere merken kan ik geen uitspraak doen,

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 23:39
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De electronica zal dan misschien iets warmer zijn, dat kan ik niet meten, maar als de lamp zelf en de fittng alleen maar warm aanvoelen, kan dat nooit veel meer zijn.

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 23:47
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 23:08]https://www.goedkopermetled.nl/veel-gestelde-vragen

Edrick 3 heeft een topic op kassa, waarin die uitlegt hoe je hier linkjes plaatst.

Nou kan ik het zelfs zei de digibeet.

hansje klein
door hansje klein - Mar 7, 2015 om 00:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 23:47][quote=hänschen klein schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 23:08]https://www.goedkopermetled.nl/veel-gestelde-vragen

Edrick 3 heeft een topic op kassa, waarin die uitlegt hoe je hier linkjes plaatst.

Nou kan ik het zelfs zei de digibeet.

Je denkt toch niet dat ik hier ga uitleggen hoe je copy/paste moet doen.....ieder op de eigen manier en in de gemaakte link staat iets zinnigs over het LED-onderwerp.

sl
door slobberbone - Mar 7, 2015 om 09:40
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 23:26][quote=gerbera schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 22:57]
Toch je huiswerk maar even over doen. Het is niet de lamp maar de electronica die zich in de fitting bevindt die warmte produceert. Deze warmte moet afgevoerd kunnen worden en in een plavonniére gaat dat moeilijk. En 60A moet 60W zijn foutje van mij.

Oja joh?
Jij moet beter lezen, zei toch al dat de temperatuur gemeten is op het warmste plekje van de lamp.
Voor de zekerheid net weer gedaan, de lamp brandt al uren, de temperatuur is nu 34 graden, kan de lamp nog steeds met gemak aan alle kanten aanraken, zonder de minste kans op verbranding.

Voor de goeie orde, ik heb het over ledverlichting van de ikea.
Over andere merken kan ik geen uitspraak doen,

Er zijn wel degelijk ledlampen die heet worden vooral die kleintje met tig ledpuntjes die worden echt heet, ook pas bij Ikea geweest en dat bureaulampje was niet om aan te raken.

De gewone bolletjes die worden niet echt warm dat klopt heb hier diverse varianten in huis.

gerbera
door gerbera - Mar 7, 2015 om 12:22
7367 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 23:26][quote=gerbera schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 22:57]
Toch je huiswerk maar even over doen. Het is niet de lamp maar de electronica die zich in de fitting bevindt die warmte produceert. Deze warmte moet afgevoerd kunnen worden en in een plavonniére gaat dat moeilijk. En 60A moet 60W zijn foutje van mij.

Oja joh?
Jij moet beter lezen, zei toch al dat de temperatuur gemeten is op het warmste plekje van de lamp.
Voor de zekerheid net weer gedaan, de lamp brandt al uren, de temperatuur is nu 34 graden, kan de lamp nog steeds met gemak aan alle kanten aanraken, zonder de minste kans op verbranding.

Voor de goeie orde, ik heb het over ledverlichting van de ikea.
Over andere merken kan ik geen uitspraak doen,De levensduur van LED-systemen wordt hoofdzakelijk bepaald door de warmteontwikkeling binnen het systeem. Een LED lichtbundel produceert veel warmte aan de printplaat van de lichtbron. De warmte kan oplopen tot zo'n 165 graden Celsius. De temperatuur van de LED's mag niet hoger worden dan 70 graden Celsius; hierbij moet ook rekening worden gehouden met de omgevingstemperatuur en de elektronica, want alleen dan garandeert de LED-fabrikant een lichtopbrengst van 70% na 50.000 branduren. Het is heel goed mogelijk om een levensduur van 50.000 uur te realiseren, mits de warmtehuishouding van de LED-lamp goed georganiseerd is. Wanneer de temperatuur van de LED-lamp boven de 70 graden Celsius komt, loopt de levensduur snel terug. Degenen die stellen dat een LED-lamp geen warmte ontwikkelt, vertellen een fabel.
bron;http://www.dydell.com/nl/waar_en_onwaarheden/