no
door nora Jan 12, 2012 om 10:35
Huishouden & energie

Leren relaxstoel + garantie

wij hebben in 2009 een relaxstoel gekocht, bekleed met semi-aniline leer.
Nu laat de verf op dat leer los. Vooral op de hoofsteun maar ook op andere plekken.
Mijn vraag: heeft iemand ook ervaring met semi anilinne leer en wat kunnen mijn rechten zijn gezien de europese richtlijnen m.b.t. de garantie.
Het blijkt de de meubelbranche een eigen richtlijn heeft afgesproken over de garantie.

Bovendien is het onze eigen schuld dat de verf loslaat. Komt door het zweten en eventuele onderhoudsproducten van haar. Kortom ....het is onze eugen schuld.

5691 7 Rapporteer

er
door ericw - Jan 12, 2012 om 12:40
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten tasten inderdaad de toplaag van leer e.d. aan. Wanneer u dit weet en zelf het probleem heeft veroorzaakt, op welke garantie wilt u dan aanspraak maken?

Mvg, Eric

no
door nora - Jan 13, 2012 om 09:54
66 Antwoorden / 52 Vragen

Mvg, Eric[/quote

=nora schreef op donderdag 12 jan 2012, 10:35:
Bovendien is het onze eigen schuld dat de verf loslaat. Komt door het zweten en eventuele onderhoudsproducten van haar. Kortom ....het is onze eugen schuld.

@ Erwic.
Ik begrijp je reactie, maar (sorry) ik ben niet duidelijkgeweest met bovenstaand schrijven.
De meubelzaak zegt dat het onze eigen schuld is. Men zegt op de foto's te kunnen zien dat wij de stoel juist niet voldoende hebben schoongemaakt, zeg onderhouden hebben. Terwijl ik zeker weet dit wel te hebben gedaan.
Ik heb zelf ook enkele leerbedrijven benaderd met deze vraag. De één zegt dat het door transpiratievocht komt. Door medicijngebruik kan komen. Ook heb ik een reactie gehad dat het leer misschien te veel is schoongemaakt. Wat is nu waar.
Dus mijn vraag is: Wie heeft ervaring met deze leersoort en wie weet hoe het komt dat na 2,5 jaar dit gebeurd en op meerdere plekken?

En wat kan ik verwachten m.b.t. de garantie?

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2012 om 10:04
11559 Antwoorden / 51 Vragen

En wat kan ik verwachten m.b.t. de garantie?

Garantie is een ruim begrip. Garantie betekend dat als de verkoper een product levert aan een klant, u dus, hij/zij aansprakelijk is voor defecten enz. Echter wel met beperkingen. Als voorbeeld: u koopt een personenauto en gaat er mee autocrossen of op het racecircuit wekelijks mee racen of gaar er 200.000 km per jaar mee rijden en er ontstaat een defect, dan kan ik mij voorstellen dat er geen garantie wordt gegeven. Dit heet excessief gebruik. Als het probleem van u ontstaan is door medicijngebruik is dat geen normale zaak en zal het dus ook geen garantie zijn. Kunstleer/semileer is daar mogelijk gevoelig voor.

no
door nora - Jan 13, 2012 om 10:42
66 Antwoorden / 52 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 13 jan 2012, 10:04]
Als het probleem van u ontstaan is door medicijngebruik is dat geen normale zaak en zal het dus ook geen garantie zijn. Kunstleer/semileer is daar mogelijk gevoelig voor.

Ik geloof niet dat u het begrijpt. Als voorbeeld van de problemen zijn mij gemeld medijngebruik. Dat wil niet zeggen dat dit in dit geval ook zo is. Dan had ik het begrepen. Bovendien als de winkelier ons had gewaarschud geen medicijnen te gebruiken hadden we afgezien van de koop in 2009. Nu gebruiken we geen medicijnen maar over een maand of een jaar misschien wel?

U meldt kunstleer/semileer?? Dit is echt leer, dat na de verving in het vat voorzien wordt van een licht gepigmenteerde beschermlaag.

er
door ericw - Jan 13, 2012 om 12:25
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Door overmatig transpireren wordt de toplaag ook aangetast en bij het gebruik van verkeerde schoonmaakmiddelen. Wanneer er met Ajax, Andy e.d. wordt schoongemaakt krijgt u de gebreken die u nu heeft.

Mvg, Eric

no
door nora - Jan 13, 2012 om 15:16
66 Antwoorden / 52 Vragen

[quote=ericw schreef op vrijdag 13 jan 2012, 12:25]Beste,

Door overmatig transpireren wordt de toplaag ook aangetast en bij het gebruik van verkeerde schoonmaakmiddelen. Wanneer er met Ajax, Andy e.d. wordt schoongemaakt krijgt u de gebreken die u nu heeft.

Mvg, Eric

@ Eric,

Om te beginnen, wij gebruiken deze relaxfauteuil waar hij voor bedoeld is. Wij tranpireren normaal en gaan iedere dag onder de douche.
Wij maken de stoel gewoon met water of licht schoonmaakmiddel schoon. en behandelen het leer met een onderhoudsmiddel. Dit bestaat uit een leder reiniger en een leder beschermer. Dit moet volgens de gebruiksaanwijzing ongeveer om de 4 maanden gebeuren.
Volledigheidshalve: wij gebruiken geen agressieve middelen dat doen we ook niet met de andere meubels.

Uw antwoord is zoals alle antwoorden die ik heb gekregen van de meubelbranche. De één zegt te weinig schoongemaakt. De ander zegt te veel.
En wij hebben het leer voorzichtig schoongemaakt en de behandeling gegeven zoals gemald.

er
door ericw - Jan 13, 2012 om 16:59
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Schoonmaakmiddelen (ook lichte?) hebben bestanddelen waar de toplaag van leer niet tegen kan en dit aantast. Wanneer men een sopje perse wil gebruiken gebruik dan babyzeep. Het is helaas naar mijn inzien geen garantie mede door gebruik van verkeerde middelen.

Mvg, Eric