Linski
door Linski Jun 10, 2010 om 21:59
Huishouden & energie

Luchtje uit jeans verwijderen

Ik heb een stretch jeansbroek die, ook als hij nét uit de wasmachine komt, eigenaardig ruikt, een beetje alsof er sigarettenpeuken in zitten of zo. Het is erger als de tof vochtig is. Hoe kan ik dit oplossen? En hoe kan het eigenlijk dat textiel van zichzelf een geur heeft?

94502 13 Rapporteer

elenay
door elenay - Jun 11, 2010 om 01:49
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Doe een flinke scheut schoonmaak azijn bij het wasmiddel en wassen maar. Bij het strijken komt de lucht niet terug .

Als je kleding schoon is maar wel naar rook of kookgeurtjes ruikt: 10 minuten ...in de droger en de geur 'waait' eruit.

dv
door dvdonck - Jun 11, 2010 om 12:50
21 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een trui die direct uit de wasmachine prima rook, maar eenmaal opgedroogd (niet in een droger) stonk naar kots (en niet zo'n klein beetje ook). Dat hebben we weten op te lossen door de trui een keer in de wasbak met wat wasverzachter door te spoelen (en daarna aan de lucht drogen). Daarna heb ik 'm nog een paar keer met wasverzachter gewassen. Sindsdien nergens meer last van.
Hoop dat dit ook helpt voor je spijkerbroek.

to
door tomszus - Jun 11, 2010 om 12:56
12 Antwoorden / 6 Vragen

Is hij nieuw? Dan zou ik ermee terug gaan naar de winkel. Er is in het verleden wel eens kleding geïmporteerd die vervuild was met chemische (schadelijke?) stoffen omdat de boot niet goed gereinigd was en waar een vieze geur vandaan kan komen. Is de broek niet nieuw: azijn gebruiken is een prima advies, maar misschien moet je het filter van de wasmachine schoonmaken. Als dat vervuild/verstopt is spoelt de wasmachine niet goed en heeft dat ook een vieze geur tot gevolg. Groetjes en succes!

ch
door chanicha - Jun 11, 2010 om 13:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Is het alleen bij de broek of ook bij andere was?
Als het bij andere was ook is zou ik eens schoonmaakazijn in de machine doen en op 95 graden laten draaien, er kan nl vetluis in de machine zitten langs de trommel e.d.
Ik schrok ook eerst maar dat schijnt te komen doordat er vaak alleen maar op lage temp. gewassen wordt en dan gaat het wasmiddel en verzachter aankoeken.
Als het alleen bij de broek is zou ik teruggaan naar de winkel.

ma
door maria_4805457 - Jun 11, 2010 om 14:31
2 Antwoorden / 3 Vragen

aan chanicha en zapling,

Zapling, het antwoord van Chanicha is heel goed. ik wil er nog aan toe voegen: geen vloeibaar wasmiddel gebruiken. wil je dat toch, dan het wasmiddel eerst in heet water oplossen als je een lagere temperatuur moet wassen. Ik hoor steeds vaker, dat een vloeibaar wasmiddel niet goed voor de wasmachine is.Als je bij lage temperatuur wast,krijg je last van wasluis. Dan ruikt als rioollucht/putlucht.

Vriendelijke groet,
*maria*

ca
door carlijntje - Jun 11, 2010 om 17:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Zapling en *Maria*,

Ik reageer even op het stukje over vloeibaar wasmiddel. Ik heb het een tijdje gebruikt maar aangezien mijn Miele wasmachine steeds in storing ging heb ik even contact opgenomen met Miele. Mijn was ging ook steeds muffer en naar grondlucht ruiken. Miele vertelde mij dat het wassen met vloeibaar wasmiddel weleens(vaak) voor problemen zorgt.....door het wassen op lagere temperaturen onstaat er veel schuim in de machine( ik gebruikte zelfs minder dan de voorgeschreven hoeveelheid) dit kan niet voldoende afgevoerd worden door de lage temperaturen waardoor het blijft plakken in de afvoerslang, was je dan een keer heter komt het wel los en plakt het vast aan de was.Weet natuurlijk niet of je vloeibaar wast maar wilde dit toch graag delen met de lezers van dit probleem.
Ik gebruik nu weer gewoon poeder en zonder problemen.

Met vriendelijke groet,
Carlijntje

elenay
door elenay - Jun 11, 2010 om 19:57
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik was al 10 jaar met een vloeibaar wasmiddel en heb nergens last van.

Wel doe ik vaak azijn in het bakje van de wasverzachter, vooral bij handdoeken.

Mijn vaatdoeken was ik wel op 95 graden en mijn handdoeken op 60 graden. De rest op 30 graden.

em
door emstra - Jun 11, 2010 om 20:43
8 Antwoorden / 7 Vragen

een scheut azijn in het bakje voor de wasverzachter , ook goed voor kleurbehoud, als dat niet lukt , is de kans dat er met het kleurbad fout is gegaan. Dan krijg je de lucht er niet meer uit. We weten dat dat gebeurd ide de lagelonenlanden en daar gaat het niet zoals we graag zouden willen

miekmol
door miekmol - Jun 12, 2010 om 08:58
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hoi Zaplin,

Het is een bekend probleem wat jou overkomt. Ik heb dit ook regelmatig aan de hand gehad. Het ligt niet aan de jeans maar aan het vaak wassen op lagere temperaturen. Mijn zoon wilde nog weleens een snel wasje van 20 minuten aanzetten. Vaak zit er ook teveel was in de trommel.
Ik zie dat er veel reacties over azijn voorbij komen. Ik doe het anders.
Ik doe een halve pak soda in de trommel en zet de machine aan op 95 graden (zonder was natuurlijk) en weg is het probleem! De soda lost nog beter dan azijn de vettige resten van wasmiddel en wasverzachter op die achterblijven in de afvoerslang.

Succes!

gr. Miek

di
door dirk2 - Jun 12, 2010 om 09:13
364 Antwoorden / 21 Vragen

Soms ligt het aan de verf zoals Emstra zegt, is het toevallig een zwarte broek? Dat heb ik ook een keer gehad.
Als wassen op 60 graden en drogen in de zon niet helpt dan is de kans groot dat je er niets aan kan doen. Dan ligt het vast aan de verf.
Je moet ook af en toe je handdoeken heet wassen zoals Elenay zegt, dan blijft je was en de machine fris.

Linski
door Linski - Jun 12, 2010 om 10:07
22 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een blauwe jeans, made in China, en ik heb alleen met deze broek last van de geur dus het ligt vrijwel zeker aan het verfbad. Bedankt voor de informatie! Ik ga wel een keer met azijn wassen wie weet helpt het (wasverzachter had ik al geprobeerd)

be
door bert bakker - Jun 13, 2010 om 20:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer het luchtje eens te verwijderen door een scheut amonia aan het waswater toe te voegen.
Ik denk dat succes verzekerd is.
Tussen 2 haakjes een scheut amonia in het waswater voor echte wol is 10x beter dan alle wolwasmiddelen voordelen zijn lekker fris, geen krimp en de kans op pillen is bijna nihil

weetnietveel
door weetnietveel - Jun 19, 2010 om 13:08
69 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carlijntje schreef op vrijdag 11 jun 2010, 17:19]Hallo Zapling en *Maria*,

Ik reageer even op het stukje over vloeibaar wasmiddel. Ik heb het een tijdje gebruikt maar aangezien mijn Miele wasmachine steeds in storing ging heb ik even contact opgenomen met Miele. Mijn was ging ook steeds muffer en naar grondlucht ruiken. Miele vertelde mij dat het wassen met vloeibaar wasmiddel weleens(vaak) voor problemen zorgt.....door het wassen op lagere temperaturen onstaat er veel schuim in de machine( ik gebruikte zelfs minder dan de voorgeschreven hoeveelheid) dit kan niet voldoende afgevoerd worden door de lage temperaturen waardoor het blijft plakken in de afvoerslang, was je dan een keer heter komt het wel los en plakt het vast aan de was.Weet natuurlijk niet of je vloeibaar wast maar wilde dit toch graag delen met de lezers van dit probleem.
Ik gebruik nu weer gewoon poeder en zonder problemen. Ik heb al zo'n 25 jaar een Miele wasmachine (inmiddels wel de tweede) en gebruik ook vloeibare wasmiddelen en heb nog nooit, ECHT NOG NOOIT vieze luchtjes en of vetluis gehad. Ik was alles zoveel mogelijk op 40º en 60º.

Met vriendelijke groet,
Carlijntje