ni
door nijhuis63 Jan 30, 2011 om 19:30
Huishouden & energie

Luchtjes verwijderen

Wij hebben net een boot gekocht die al een paar jaar niet gevaren heeft,alles binnen ruikt naar een boot zo ook de kussens van de banken en ook de bedden ,hoe krijg ik die lucht eruit?

43535 23 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 30, 2011 om 19:40
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Alles wat los zit eruit halen en thuis heel goed drogen, als het kan in de zon.
Eventueel, als het hoezen zijn, wassen.
In de boot zet u intussen een "geurvreter" neer.
En, indien nodig, een "vochtvreter".

En dan op een mooi weekend de boot helemaal door luchten en eens lekker soppen met een geurtje.

En als u dan de boot in gebruik genomen heeft steeds goed luchten en de kussen, als u weggaat, oplichten en van de banken halen en/of rechtop zetten. Dan kan alles drogen aan de lucht.

Maak, indien nodig, een beluchting, op de roef/cabine, van de boot.
Zo'n soort luchtkokertje met een een draaiding erop. Dan ventileert de boot vanzelf door de wind die het draaiding laat draaien [= afzuigen] en waardoor de boot dan ventileerd.

Succes, poltol

vladja
door vladja - Jan 30, 2011 om 20:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In de gebruikte autohandel worden apparaten gebruikt om luchtjes (rook, natte hond etc.) uit inruil auto's te verwijderen. Die zetten ze een nacht aan in een auto en dan alles hermetisch dicht. Werkt goed.

Ligt de boot in Noord-Holland?

Vladja

mi
door midas - Jan 31, 2011 om 13:34
64 Antwoorden / 1 Vragen

Met NILODOR ruimtedeodorant. Wordt o.a gebruikt in ziekenhuizen om kamers te ontberen. Google er maar op. Is duur maar effectief.

mi
door midas - Jan 31, 2011 om 13:36
64 Antwoorden / 1 Vragen

Ontgeuren natuurlijk. Eventueel in combinatie mèt andere adviezen.

adriaan2
door adriaan2 - Jan 31, 2011 om 13:57
106 Antwoorden / 0 Vragen

Het advies van Poltol is perfect en goed uitvoerbaar.
Zelf wil ik nog wel eens extra, bij walaansluiting, een grote tafelventilator laten draaien om de klammigheid er uit te krijgen.
Muffe en vieze luchtjes trekken ook in het hout.
Met ventileren duurt dat erg lang om de lucht er uit te krijgen.
Mijn ervaring uit de kustvaart is om vieze lucht uit het ruim te krijgen, bijv. na het lossen van vismeel e.d. wat in de (houten) buikdenning trekt, er uit te roken met smeulende koffiebonen.
De koffiebonen eerst buiten de boot aanmaken en laten smeulen in een zinken emmer.
Pas op, wel uiterst voorzichtig zijn bij het uitvoeren daarvan, en zeer beslist niet doen als U een benzinemotor heeft, dat lijkt me logisch.
Lig je in de buurt van Dinteloord?

el
door elizabeth_1 - Jan 31, 2011 om 14:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

Wij zetten in de winter in onze caravan altijd een doos met kattengrit,maakt niet uit wat voor soort.
Het neemt luchtjes en vocht op,het helpt beslist.
Een andere raad die ik hier gelezen heb om rookluchtjes te verwijderen kan je ook nog gebruiken,ik gebruik het na het koken of bakken van vis altijd.
Zet in een bakje dat je af kan sluiten een in spiritus gedrenkte stuk spons,dit kan je doen als je er bent maar sluit het af als je weg bent.
Tegen rookluchtjes schijnt het ook prima te zijn maar pas op bij vuur natuurlijk.

vr1944
door vr1944 - Jan 31, 2011 om 14:42
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Zet paar kopjes met koffiebonen in je boot.Dat werkt prima tegen stank

labren
door labren - Jan 31, 2011 om 16:04
862 Antwoorden / 0 Vragen

alles eruit halen want dat heeft met vocht te maken , kussens mee naar huis nemen en de hoezen wassen gordijnen ook meenemen en wassen kussens goed laten drogen thuis, 2 vochtvreters in de boot zetten , in de kajuit de vlonders optillen en het water wat er onder die vlonders staat weg halen het zelfde doen in de kisten onder je zittingen en in de punt van je boot ook eventueel de vloerbedekking eruit halen en vernieuwen en je dakontluchters open zetten.

sucses

labren
door labren - Jan 31, 2011 om 16:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

matrassen en dat soort dingen ook mee naar huis nemen en kijken of daar geen schimmel in staat

pino123
door pino123 - Jan 31, 2011 om 16:22
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 30 jan 2011, 20:12]

Ligt de boot in Noord-Holland?

Vladja

Stinkt ie dan erger? ;)

vladja
door vladja - Jan 31, 2011 om 16:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Pino,

Geen idee, maar daar weet ik war zo'n apparaat is.

Vladja

ta
door tar - Jan 31, 2011 om 16:34
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 30 jan 2011, 20:12]In de gebruikte autohandel worden apparaten gebruikt om luchtjes (rook, natte hond etc.) uit inruil auto's te verwijderen. Die zetten ze een nacht aan in een auto en dan alles hermetisch dicht. Werkt goed.

Ligt de boot in Noord-Holland?

Vladja

Dit is hoogstwaarschijnlijk een Ozon-generator.

Dit werkt goed en zal alle menselijke, dierlijke en plantaardige geur (schimmels) vernietigen.

De meeste professionele autoreinigings-bedrijven hebben zo'n apparaat en verhuren dit meestal wel.

ga
door gabberpiet - Jan 31, 2011 om 17:59
136 Antwoorden / 23 Vragen

en als alles niet helpt kan je hem altijd nog ff onderdompelen

adriaan2
door adriaan2 - Jan 31, 2011 om 20:57
106 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944,

Welke coaster is dat op jullie logo??

groeten
adriaan2

vr1944
door vr1944 - Jan 31, 2011 om 23:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@adriaan 2

Ms Nederland mijn tweede coaster
Groet JohnV.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 1, 2011 om 01:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ vr1944:

De coaster MS. Nederland is toch van kapitein Huizenga?

Hardware ERror MAN.

ga
door gabberpiet - Feb 1, 2011 om 01:29
136 Antwoorden / 23 Vragen

is van kapitein hook

vr1944
door vr1944 - Feb 1, 2011 om 09:20
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 1 feb 2011, 01:26]@ vr1944:

De coaster MS. Nederland is toch van kapitein Huizenga?

Nee in mijn tijd niet (meer),maar hij was wel eigenaar van het schip.

vr1944
door vr1944 - Feb 1, 2011 om 10:44
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@harderrorman
NEDERLAND
1953 PGDN
IMO 5248487

A. Apol, Wirdum (170)
Huizinga-Delfzijl, kantoor Carebeka 1953-1972

Loa 43,90 m, B 7,22 m, H 3,00 m.
brt 335, dwt 400

4T 3 cil. App.Brons (290x450)
195 rpk, 8 kn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 1, 2011 om 14:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ VR1944:

http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=260

H.

vr1944
door vr1944 - Feb 1, 2011 om 16:27
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op dinsdag 1 feb 2011, 14:40]@ VR1944:

http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=17&t=260
of topic@harderrorman,
Bedankt voor de link Er stonden nog een paar foto's die ik niet in de collectie had.In de tijd dat ik op dit schip voer (1960-1961) was Hr Viet de kapitein en voer Hendrik wel een mee als passagier.Viet heeft nog een sigrenzaak aan dfe Peizerweg in Groningen gehad

adriaan2
door adriaan2 - Feb 1, 2011 om 16:56
106 Antwoorden / 0 Vragen

John

Bedankt voor de info en link.

mvg
Adriaan 2
ex HAL, ex RIL, ex Dammers ex Seatrade

vr1944
door vr1944 - Feb 1, 2011 om 18:40
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Adriaan 1
of topic ex Wijne &Barends Carebeka Becks en Dammers vd Heide op de Pinta (overvaren in de USA)Reza shah the Great tanker www.groningerkustvaart.nl www.shipspotting.com
Groet John

=adriaan2 schreef op dinsdag 1 feb 2011, 16:56: John

Bedankt voor de info en link.

mvg
Adriaan 2
ex HAL, ex RIL, ex Dammers ex Seatrade