Ma
door Maandag81 Nov 28, 2019 om 12:18
Huishouden & energie
Mag de ketel van een CV recht boven oven/fornuis  hangen?

Mag de ketel van een CV recht boven oven/fornuis hangen?

Ik krijg binnenkort een nieuwe huurwoning met sterk verouderde keuken (minstens 25 jaar oud, maar mogelijk nog veeeel ouder). Alles hangt schots en scheef en hoewel ''oudheid'' of ''lelijk'' geen goed argument zal zijn voor een nieuwe keuken, wil ik dit toch gaan aanvragen.   Veiligheid kan ook mogelijk een goed argument zijn voor een nieuwe keuken. In de huidige keuken hangt een (verouderde?) CV ketel (gas) boven het aanrecht, en de witte bijbehorende ketel hangt pal boven de plek voor het fornuis en oven. Je kookt dan als ware onder die witte ketel (zie foto). Over dit laatste gaat mijn vraag, is dit wel veilig? Of is dit doodnormaal en geen goed argument voor een nieuwe keukenopstelling? Ik kan dus ook geen afzuigkap boven het fornuis hangen, maar dat zal wel door de woningstichting als luxeprobleem worden gezien. Bedankt voor je reactie!

12060 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2019 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij hangt het drukvat hoog boven de kookplaat, afgezien dat het lelijk is, is dat geen punt.

Daaronder zou u een afzuigkap kunnen hangen.

Donuts
door Donuts - Nov 28, 2019 om 13:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet de cv ketel die boven het fornuis hangt, maar het expansievat. Veiligheid kunt u dus niet als argument opvoeren. Maar ik zou zeker een nieuwe keuken aanvragen, dit ziet er verschrikkelijk uit. Als de woningbouwvereniging moeilijk doet, kunt u misschien een kleine huurverhoging voorstellen?

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2019 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er mis met die keuken?

Magnum007
door Magnum007 - Nov 28, 2019 om 13:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Maandag,

Ik zou niet mopperen met zo'n mooie keuken....

Ik zie nog genoeg ruimte voor een afzuigkap.

Je zou de woningstichting kunnen vragen om het "expansievat" te verplaatsen tegen kostprijs.
Misschien kan de monteur dan gelijk een afzuigkap plaatsen....;-)

panter22
door panter22 Nov 28, 2019 om 13:19
6599 Antwoorden / Vragen

Een afzuigkap krijg je niet van de woningstichting,

Ma
door Maandag81 Nov 28, 2019 om 13:48
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nee precies, maar ik wil wel ruimte om deze zelf te kunnen plaatsen.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2019 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar zou dat expansievat dan naartoe moeten? Er is daar onder genoeg plek voor een afzuigkap,

Magnum007
door Magnum007 Nov 28, 2019 om 19:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Maandag,

Bij mij hangt het expansie vat boven de koelkast.

Je zou de woningstichting kunnen vragen om het expansie vat te laten verplaatsen door het bedrijf,dat het onderhoud doet aan de cv ketel.

Als je geluk hebt,doen zij dit gratis omdat de afzuigkap een verbetering van de woning is.

panter22
door panter22 - Nov 28, 2019 om 13:16
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is niet een oude keuken. Het aanrecht is vrij recent, zeker geen 25 jaar oud. De bovenkastjes zijn wel oud. Daar zou je nieuwe voor kunnen vragen.
En de oven is zeer oud en vies en hoort niet bij het aanrecht. Mogelijk heeft een vorige huurder deze laten zitten,
Hoe oud is de ketel wel niet?
https://www.woonbond.nl/nieuws/nieuwe-cv-ketel-hoe-regel-ik

Ma
door Maandag81 Nov 28, 2019 om 13:49
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het aanrecht in minstens 15 jaar oud. Wellicht op de foto niet goed te zien door alle spullen, maar deze is behoorlijk versleten

panter22
door panter22 Nov 28, 2019 om 13:55
6599 Antwoorden / Vragen

Een aanrecht in een huurwoning wordt meestal niet binnen de 20 tot 25 jaar vervangen.
De kastdeurjes hangen wat scheef. En de wandtegels zijn wit. Als het een oude keuken zou zijn dan waren de tegels donkerbruik of beige geweest.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2019 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maandag
Scheve kastdeurtjes kunnen gesteld worden. Een "versleten" aanrecht? U maakt een grapje.

Ik denk dat een nieuwe keuken als luxe probleem wordt gezien. Niets mis mee voor in eenhuurwoning.

simon55
door simon55 Nov 28, 2019 om 16:12
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij aan de overkant staan huurwoningen , met n gelijke keuken van Bruynzeel , en die zijn vervangen in 1990. Dus weldegelijk n oude keuken. Ik zou dat blad bij grofvuil dumpen , en er n nieuw kunststof blad op monteren. En de deurtjes licht schuren , en in bijpassende kleur maken , als uw interieur . En heeft u n zolder of vliering ? Vraag dan of de ketel daar niet kan + expansievat , of anders in n kast.

panter22
door panter22 Nov 28, 2019 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Zonder toestemming van de woningstichting zou ik daar maar niet aan beginnen.

me
door mein33 - Nov 28, 2019 om 13:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In de huidige keuken hangt een (verouderde?) CV ketel (gas) boven het aanrecht, en de witte bijbehorende ketel hangt pal boven de plek voor het fornuis en oven. Je kookt dan als ware onder die witte ketel (zie foto). Over dit laatste gaat mijn vraag, is dit wel veilig?

@maandag81,

Deze witte ketel heeft normaal gesproken een oranje kleur en is het expansievat van de CV-installatie.
Deze ketel zorgt ervoor dat de CV-installatie op de juiste druk blijft.
In het midden van de ketel (de dikke rand) zit een membraam welke de ketelinhoud in twee delen verdeeld, in het ene deel zit water van de CV-installatie en in het andere deel zit lucht.
Op zich, ondanks de vreemde locatie van Cv-ketel en het expansievat, is er niets onveiligs aan deze construktie, zolang het e.e.a. maar goed onderhouden wordt.
De Cv-ketel is niets meer dan een wat groot uitgevallen geiser!

Overigens is er ruimte genoeg voor een afzuigkap omdat je die niet zo hoog hangt, maar is wel de vraag waarop de luchtafvoer van de afzuigkap zou kunnen worden aangesloten.
Zo te zien is die mogelijkheid er niet !

panter22
door panter22 Nov 28, 2019 om 13:24
6599 Antwoorden / Vragen

Een circulatieafzuigkap kan wel

me
door mein33 Nov 28, 2019 om 13:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@panter22,

Lijkt mij ook geen enkel probleem op te leveren. ;-))

1paul
door 1paul Nov 29, 2019 om 14:49
3188 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt vragen om opknappen van deze keuken en om hem dan gelijk aan te passen naar de eisen van deze tijd, meeste sociale verhuurders laten trouwens na 20 jaar een andere keuken plaatsen al zijn ze dit niet verplicht overigens...

als men de keuken op wil knappen en aanpassen bent u trouwens niet verplicht een hogere huur te gaan betalen...

he
door henkie.penkie Nov 30, 2019 om 12:42
150 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook witte expansie vaten in de handel google maar eens. Welke kleur zijn bij  expansie vaten geen voorschriften aan vebonden.
Verder is dit een drukvat waarvan de druk door het water in de cv installatie wordt opgebouwd en zorgt ervoor om een goede circulatie van je water in de leidingen.

Gr
door Grunn1 - Nov 28, 2019 om 13:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat keukenblok met aanrecht is nieuw. Dezelfde blokken met exact dezelfde waterkeringstrips tussen aanrecht en tegels worden hier ook in de huurwoningen geplaatst.
De cv ketel hangt niet boven het gasfornuis maar alleen het expansievat en die hangt hoog genoeg. Gasfornuis is niet van de wbv en kan je zelf er neerzetten.

Ma
door Maandag81 - Nov 28, 2019 om 13:58
2 Antwoorden / 2 Vragen

Keukenblad is ook oud (voor reageerders die echt denken dat dit nieuw is)

panter22
door panter22 Nov 28, 2019 om 14:16
6599 Antwoorden / Vragen

Nu zie je het beter. Het is gewoon een roestvrij stalen keukenblad, En de handgrepen zijn ook vrij recent. En de bovenkastjes zijn hetzelfde als het aanrecht? Op de ander foto leken ze beige.Keurig witte wandtegels. Je krijgt
Wat mankeert hier nu aan?

Gr
door Grunn1 Nov 28, 2019 om 14:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad een vrij nieuw blad en kastjes, standaard bruynzeel blokje wat nog steeds door veel woningbouwverenigingen wordt gebruikt. Onbeschadigd en schoon. Je kan zelfs zien aan de heldere witte kleur van de tegels boven het blad dat deze nog niet zo lang geleden vervangen zijn zeker in vergelijking met de tegels er naast. Dit zal nooit vervangen worden tenzij je het zelf betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 28, 2019 om 17:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

In tegenstelling tot: de keuken lijkt erg veel op keukens die normaliter in woningen van woningbouwcoörperaties zijn aangebracht sedert omstreeks 1985 en alles kan gelet op de Bruynzeel kwaliteit en bij goed onderhoud ook nog goed uitzien zoals ook op de foto van Ts.

Magnum007
door Magnum007 Nov 28, 2019 om 19:32
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Maandag,

Je zou ook de koelkast en het gasfornuis kunnen omdraaien of de koelkast een andere plaats kunnen geven....;-)

rebek
door rebek Nov 29, 2019 om 19:44
228 Antwoorden / 97 Vragen

Mijn keuken is precies 25 jaar oud (renovatie destijds) een wereld van verschil met dit blad

Magnum007
door Magnum007 Nov 29, 2019 om 19:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het fornuis vlak naast de koelkast is ook niet ideaal.

Waarschijnlijk verbruikt de koelkast meer stroom als het fornuis aan is.

sp
door spikkel Nov 30, 2019 om 09:26
148 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn keuken is zeker weten meer dan 30 jaar oud en ziet er een stuk triester uit dan deze keuken. De ooit gebroken witte kleur is nu geel. De fineer van de kastdeurtjes laat los. De handgrepen zijn een donkerbruin stuk hout van 13x5 cm met een uitsparing. Het aanrechtblad zit vol vlekken, loopt scheef en zitten deuken in. Gelukkig hebben we goede onderhoudsmonteurs die, indien nodig, de kastjes afstellen en kapotte onderdelen vervangen.

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2019 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook nog netjes dat ze een witte expansietank gebruikt hebben, want standaard zijn ze rood.

U krijgt echt geen nieuwe keuken. Vraag gewoon of ze de kastdeurtjes stellen.

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2019 om 15:12
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U maakt zich zorgen om het expansievat maar ik meer over het stopcontact en de snoeren die zich boven de kookplaat bevinden. Een zeer ongebruikelijke, en bij warmte door de kookplaat, gevaarlijke situatie. Mogelijk kan het vat meer de hoek in kan en op die muur ook het stopcontact geplaatst worden.  Dat laatste hoeft geen probleem te zijn boven zit een kabeldoos waar deze opnieuw kan worden aangesloten. U krijgt dan tevens de ruimte om een (recirculatie) afzuigkap te plaatsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2019 om 17:16
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik de foto goed bekijk lijkt het er inderdaad op dat de CV installatie recht boven uw gootsteen is geplaatst maar er boven de kookplaat wel degelijk een afzuiginstalaltie kan worden geplaatst (als ook al gemeld). Dat kan zonder meer een recirculatiekap zijn dus zonder afvoer en kan het plaatsen van een afzuigkap die wel afvoer naar buiten heeft problemen geven omdat die dan niet op de bestaande ventilatie vanuit uw keuken kan worden aangesloten als die afvoer verbinfding heeft met andere ruimten zoals badkamer, toilet.

Redelijk recent is mijn keuker gerenoveerd en i.v.m. daar mij gestelde ietwat van de standaard renovatie afwijkende wensen, o.a. een afzuigkap, heb ik een geringe huurverhoging geaccepeteerd.

M.b.t. de veiligheid zie ik geen enkel probleem. Daarbij lijkt het er mij ook nog op dat de installatie een gesloten systeem is, afgaande op de foto dus een gesloten lucht aan/afvoer heeft. Maar dat is uiteraard niet geheel van de foto af te leiden maar hoe dan ook, als het onveilig zou zijn had het nooit zo gemonteerd/geplaatst mogen zijn.

lo
door lovewinnie - Nov 28, 2019 om 17:55
1212 Antwoorden / 1 Vragen

Als het goed is zit ergens een sticker met datum onder in een van de kastjes met datum. Bij ons stond hij op de wasbak geschreven .
Kochten het huis in 2008 van de woningbouw met ook z'n basis keuken en echt versleten.
Echter ondanks dat we keuken 20 jaar oud leek kwam hij uit 2006. Was nog geen 2 jaar oud .
Schade aan aanrecht blad wil niks zeggen en voor huurhuis is dit wel beetje de standaard keuken . Rare plek voor een ketel maar het mag wel.

U heeft dit huis aangenomen in deze staat en helaas kunt u niks eisen . Ketel op gekke plek of scheve deurtjes is geen reden voor nieuwe keuken. 20/25 jaar is daarnaast heel normaal bij huurhuis tenzij hij echt verrot is wordt deze niet elke keer veranderd bij nieuwe huurders .
Wellicht tegen huurverhoging kunt u een nieuwe vragen

aurora1
door aurora1 - Nov 28, 2019 om 18:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind het nogal meevallen met die keuken die overigens beslist niet oud is.
Als u nieuw wilt zult u meer huur moeten gaan betalen als ze gaan vernieuwen, anders zelf betalen.

le
door leenpres - Nov 29, 2019 om 13:32
79 Antwoorden / 7 Vragen

U hoef de woning niet te nemen ! Er zijn genoeg mensen die wel genoegen nemen met hoe het er uit ziet .

sira
door sira - Nov 29, 2019 om 14:21
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou zeggen, haal er een sopje doorheen, een kwastje verf en nieuwe plankjes. Stopcontact verplaatsen en er zullen mensen jaloers zijn op uw retro-keuken.
Retro-keuken

ro
door ron503 - Nov 29, 2019 om 20:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie een oudere woning met een achteraf aangebrachte cv ketel die nergens anders geplaatst kon worden en in de plaats van de voormalige geyser is gemonteerd Het is een gesloten systeem cv ketel met een rookgas afvoer naar boven en de lucht aanvoer middels de witte buis uit de buitenlucht gehaald wordt en is een veilige opstelling. Nadeel is wel dat het expantievat zich in de keuken bevind maar gezien de hoogte het plaatsen van een afzuigkap niet belemmerd. Ik vraag me wel af hoe die afzuigkap geplaatst moet worden want op het het ventitilatiesysteem die in de woning aanwezig is kan en mag het niet en zal er voor de afvoer weer een joekel van een gat geboort moeten worden net onder de luchtinlaat van de cv ketel. Wat het keukenblok betreft die is standaard maar de deurtjes hangen wat af en dat is zo te verhelpen door met wat geduld de schranieren te stellen. Als u wat ouder en gedateerd geen probleem vind dan kan dit wel eens de woning zijn die u wil en zodra die zonder inboedel dus kaal aan u beschikbaar wordt gesteld naar uw eigen wensen de woning ietwat mooier maken maar let er wel op dat u voor ingrijpende veranderingen toestemming van de verhuurder nodig heeft.

gerbera
door gerbera Dec 1, 2019 om 10:39
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Er kan een recirculatie kap geplaatst worden, deze heeft geen afvoer naar buiten nodig.

mo
door mof - Nov 30, 2019 om 10:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom denkt u dat dit onveilig zou zijn?

jo
door jorisw - Dec 1, 2019 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als zo'n soort keuken 25 jaar of ouder zou zijn, dan zouden alle panelen al bol staan van het opgezogen vocht.