Pa
door Paultk Oct 1, 2021 om 11:34
Huishouden & energie

Mag een Energiemaatschappij zijn aanbieding zomaar intrekken?

Deze Mail van Essent gekregen:

Op 14 oktober 2021 gaan je nieuwe energietarieven in. Vanaf dat moment heb je een contract met een flexibele looptijd en variabele leveringstarieven.

Kies uit 2 scherpe aanbiedingen
Een variabel leveringstarief kan dalen, maar ook stijgen. Door te kiezen voor een vast tarief voorkom je prijsstijgingen én geniet je van een scherp tarief. Reageer snel, want onderstaande aanbiedingen zijn geldig tot en met 13 oktober 2021.
Als je klikt op de button aanbiedingen ( 3 jaar Stroom en Gas  en 175 euro cadeau of 5 jaar Stroom en Gas en 275 euro cadeau) krijg je geen reactie en na telefonisch contact doodleuk het antwoord: Gezien de energie situatie doen we dit niet meer.

2736 9 Rapporteer

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Oct 1, 2021 om 11:38
870 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga nooit voor een variabel tarief. De mensen wiens contracten aflopen zijn, mijns inziens, nu behoorlijk de pineut. Zelf heb ik nu sinds een jaar een 5-jarig energiecontract bij Greenchoice.

Mijn tip is: ga eens goed kijken op de verschillende vergelijkingssite naar meerjarige contracten. En vergelijk deze met de aanbieding van Essent.

Overigens trekt Essent de aanbieding niet in. Net als elke offerte heeft ook deze een beperkte geldigheid. Dus die verloopt op 13 oktober.

Pa
door Paultk Oct 2, 2021 om 15:52
Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is dat mijn vijf jarig contract per 13 oktober afloopt, vandaar dat ik een mail van Essent heb gekregen."Een servicebericht over mijn contract" 30 september geprobeerd van het aanbod gebruik te maken maar ineens werkte niet meer op hun site !! (Probeer het later nog eens.) Gisteren werd mij doodleuk gezegd dat de aanbiedingen niet meer gelden "Want het was geen offerte"

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 2, 2021 om 21:14
2119 Antwoorden / Vragen

Om de beroemde woorden van the Dude the quoten, "Well that's just like your opinion man". Essent kan wel vinden dat ze een aanbieding in kunnen trekken maar dat wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 1, 2021 om 12:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je mag elke reclame actie  bij  over belangstelling of sterk gestegen prijzen altijd eerder stoppen.

Net als op=op aanbiedingen, je hebt inkoop contract en als stroom & gas voor die prijs op is,  stopte je gewoon.

Je kunt per 14 oktober  overstappen naar elke aanbieder en ze hebben geen plicht  je als klant te behouden....

Na je huidige contract ga  je op variabele over en  ze hopen dat je traag over gaat stappen, hun winstmarge!

Pa
door Paultk Oct 2, 2021 om 15:58
Antwoorden / 1 Vragen

Was het reclame?

eenpersoonlijke mail met onderwerp "Servicebericht over je contract"

en deze tekst:

Op 14 oktober 2021 gaan je nieuwe energietarieven in. Vanaf dat moment heb je een contract met een flexibele looptijd en variabele leveringstarieven.

Kies uit 2 scherpe aanbiedingen
Een variabel leveringstarief kan dalen, maar ook stijgen. Door te kiezen voor een vast tarief voorkom je prijsstijgingen én geniet je van een scherp tarief. Reageer snel, want onderstaande aanbiedingen zijn geldig tot en met 13 oktober 2021.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 1, 2021 om 13:05
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Of het mag? Hoe dan ook is het niet netjes en kennelijk vind men bij die aanbieder dat het mag. Het zou van mij al hoe dan ook een reden zijn om niet met die aanbieder 'in zee'te gaan. Het lijkt mij wel zinvol om deze ervaring (m.b.t. formeel niet nakomen van toezeggingen in reclameuitingen) te melden bij de ACM: Zie: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/melden-bij-consuwijzer-loont  Men zal daar dan mogelijk constateren dat dit geen eerlijke handelspraktijk is.

Pa
door Paultk Oct 2, 2021 om 16:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik doen! bedankt voor de tip

sw
door swat1500 - Oct 1, 2021 om 14:33
3799 Antwoorden / 0 Vragen

De energie markt is momenteel zo onvoorspelbaar dat energieleveranciers zich niet snel willen verbinden aan langdurige contracten. Als ze zich verbinden aan een lage prijs en de tarieven stijgen verder draaien ze voor dat contract op verlies. Op dit moment leiden ze al behoorlijk verlies op voor 1 oktober afgesloten contracten. De tarieven zijn immers per vandaag ook weer gestegen.

Donuts
door Donuts - Oct 2, 2021 om 16:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote : Een servicebericht over mijn contract" 30 september geprobeerd...

Dat servicebericht had je vast al een paar weken eerder gekregen. Je kan niet verwachten dat zo'n aanbieding eeuwig geldig blijft. Daar had je meteen op moeten reageren.

Melden bij ACM is zinloos.

Pa
door Paultk Oct 2, 2021 om 16:42
Antwoorden / 1 Vragen

Door de tekst : want onderstaande aanbiedingen zijn geldig tot en met 13 oktober 2021

Meende ik toch echt dat ik niet meteen hoefde te reageren. Dus ja ik mag toch verwachten dat Essent zich aan zijn eigen woord houdt.

justmeagain
door justmeagain Oct 16, 2021 om 23:11
623 Antwoorden / 8 Vragen

Nee want de omstandigheden zijn exeptioneel veranderd. Zij mogen u iets aanbieden en dat ook intrekken onder deze omstandigheden.

panter22
door panter22 - Oct 2, 2021 om 16:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je kreeg geen rectie meer toen je op de button drukte. Het aanbod is ingetrokken voor je accepteerde. Dat is mogelijk.
Je had eerder moeten zijn. De grote bedrijven timmeren alles juridisch dicht. Dus recht heb je niet meer op een goedkoop contract.
Kijk eens in de actievoorwaarden.
Essent behoudt zich het recht voor om te allen tijde deze actie, zonder je daarover in te lichten en zonder opgaaf van reden, stop te (laten) zetten of aan te passen. In deze gevallen kan geen aanspraak worden gemaakt op enige (schade)vergoeding
https://www.essent.nl/content/Images/151751_actievoorwaarden-zhg-3-jaar-regulier-nieuwe-klant.pdf

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 2, 2021 om 16:50
2119 Antwoorden / Vragen

Wat een boefjes, nu het zo tegenvalt snel de aanbieding intrekken. Ik denk dat het niet mag maar het kost geld dus u zult mogelijk stevig juridisch moeten knokken om uw gelijk te krijgen en dat terwijl je geen garantie hebt. U kunt ervoor kiezen het naar de geschillencommissie te brengen, dan is het financiële risico beperkt.

rj
door rjw - Oct 2, 2021 om 17:40
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ik mag hopen voor jou dat jouw werkgever ook altijd goed kijkt of de omstandigheden een bepaald contract nog wel aantrekkelijk houden. Als jullie iets aangeboden hebben voor een ton en de kostprijs vliegt opeens omhoog zal je een opdracht ook niet zomaar accepteren. Het is anders als de kosten stijgen nadat het contract getekend is. Dan moet je wel leven (mits er geen clausule zijn waardoor alsnog prijsverhogingen kunnen worden doorgevoerd).

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 2, 2021 om 21:22
2119 Antwoorden / Vragen

Probeer jij nou uit te leggen waarom Essent die aanbieding heeft ingetrokken? Dat begrijpt iedereen hoor. De vraag is of ze dat juridisch mogen? Lees nog eens bovenaan de pagina, even de bril erbij, dikke ketters.

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 10:24
6599 Antwoorden / Vragen

RJW ligt uit waarom Essent de aanbieding juridisch mag intrekken. Nog maar even lezen Henkdezevende,

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 3, 2021 om 10:38
2119 Antwoorden / Vragen

Nee, dat doet hij niet. Hij legt uit waarom Essent van die aanbieding af zou willen omdat de prijzen gestegen zijn maar niet of dat wel mag.

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 13:30
6599 Antwoorden / Vragen

Bij aanbiedingen heb je altijd een lijstje met voorwaarden. Onder die voorwaarden doet Essent een aabod.
In een van die voorwaarden staat dat Essent de actie stop kan zetten. En dat gebeurt nu met die hoge gasprijzen.
En dat is niet bij wet verboden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 3, 2021 om 15:26
2119 Antwoorden / Vragen

Kijk dat is een verklaring die uitlegt waarom het dan zou mogen. Dan nog zou een dergelijke voorwaarde onredelijk kunnen zijn maar dan moet je een jurist zoeken die dat gevecht eventueel aan wil. Maar dat wat jij hier schrijft zegt @rjw hierboven helemaal niet dus waar slaat jouw opmerking in eerste termijn dan op?

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 15:34
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe zou die voorwaarde onredelijk zijn. Het is een standaardvoorwaarde.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 3, 2021 om 17:40
2119 Antwoorden / Vragen

Leuke afleidingsmanoeuvre, maar geef nou eens antwoord op de vraag waar RJW uitlegt dat Essent die aanbieding juridisch gezien in mag trekken of heb je ook last van problemen met begrijpend lezen?

Mi
door Miie - Oct 16, 2021 om 21:57
1 Antwoorden / Vragen

Nee, dat mag niet, mits er geen andere voorwaarden gelden. Het is wel zo dat een offerte voorzien van een ontbindende voorwaarde dus geen fluit voorstelt.

Persoonlijk vraag ik mij af waarom energiemaatschappijen überhaupt nog offertes geven, gezien zij zich op dit moment er niet aan houden of ontbindende voorwaarden geven. Het stelt allemaal niets voor.

Laten wij er ons alvast gewoon in verdiepen hoe wij er weer vanaf kunnen komen alsnde prijzen dalen. Zo gedragen wij ons naar hun voorbeeld.

De offerte

Aangezien bij een aanbod de voorwaarden nauwkeurig bepaald moeten zijn, wordt vaak een offerte opgesteld. Een offerte is dan ook een formeel aanbod tot het sluiten van een overeenkomst. Een offerte wordt opgesteld op verzoek van een potentiële klant van een bedrijf. Dit is dus niet hetzelfde als de algemene aanbiedingen die winkels en webshops op eigen initiatief doen. Het opmaken van een offerte in plaats van het bekendmaken van alle prijzen wordt vaak gedaan omdat de aanbieder per geval en klant een prijs wil vaststellen.

Degene die het aanbod doet, oftewel de verstrekker van de offerte, is juridisch gebonden aan zijn voorstel. Zodra de koper de offerte aanvaardt, komt een overeenkomst tot stand. Het aanvaarden van een offerte gebeurt meestal doordat de koper zijn handtekening onder de offerte zet.

Bron:HelloLaw.nl