rv
door rvt Feb 10, 2007 om 15:32
Huishouden & energie

Mag ENECO een fout van hun aan mij doorberekenen?

Deze week kregen wij een brief van ENECO waarin staat dat ENECO een fout heeft gemaakt met het waterverbruik.  Wanneer wij bijv 50 doorgaven, was er in hun systeem 5 ingevoerd. Bij de jaarafrekeningen hebben ze dit blijkbaar nooit opgemerkt en ook wij wisten dit natuurlijk niet. Nu stond er in die brief dat die fout van hun (ENECO) heeft betekend dat wij te weinig hebben betaald. Nu moeten wij betalen voor de afgelopen 5 jaar en dit is een aanzienlijk bedrag. Zowel in de brief als in het telefonisch contact wordt er door ENECO toegegeven dat het niet onze fout is, maar van ENECO zelf. Maar wij zijn er nu wel de dupe van.

Kan ENECO dit zomaar doen? We vergelijken het steeds zelf met het volgende voorbeeld: als we vandaag een pak melk kopen voor 60 cent en we komen morgen terug in die winkel. Als ze dan zeggen dat ze het gisteren verkeerd hadden aangeslagen en dat we nog geld moeten betalen, doe ik dat toch ook niet!

Wie kan mij helpen op deze vraag? Is dit juridisch gedekt wat ENECO doet? Is het rechtmatig?

Met vriendelijke groet,

R. van Toorn

1822 17 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 10, 2007 om 15:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ja dit mag, (zal ook wel iets in je contract staan betreffende correcties.)

Bovendien heb je zelf ook beetje verantwoording en dien je je overzichten te controleren dan had je zelf ook gezien dat er te weinig verbruik geregistreerd en berekend werd en dan had je ze zelf ook moeten benaderen hierover om te zorgen dat de kosten dan niet in jaren zo hoog zouden oplopen als nu het geval is.

Het controleren van de eindafrekening is ook jouw verantwoording, als je teveel berekend had gekregen had je dit wel gezien denk ik en zou je dit ook gemeld hebben en gecorrigeerd willen zien en hier ook recht toe gehad, hetzelfde geldt andersom.

Groetjes,

stacey
door stacey - Feb 10, 2007 om 15:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

<<<<<<<<DUBBELPOST>>>>>>>>>>

stacey
door stacey - Feb 10, 2007 om 15:58
10352 Antwoorden / 12 Vragen

 4 DUBBEL POST ZIE IK NU REEDS ;-(

rv
door rvt - Feb 10, 2007 om 16:09
3 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ik weet dat het de verantwoordelijk is van de consument (van ons). Wij zijn hier 5 jaar geleden komen worden en toen werd er een nieuwe meter geinstalleerd. Wij zijn hier komen wonen met een sterk verminderde gezinssamenstelling. Wij hadden dus geen vergelijkingsmateriaal, dus dachten wij dat de rekening goed was. De brief die wij nu hebben ontvangen, daat over de 5 jaar die wij hier wonen.

Is het dan toch nog onze eigen verantwoordelijkheid, ook al hadden wij dus eigenlijk niet de kans om de fout zelf te ontdekken?

MvG

stacey
door stacey - Feb 10, 2007 om 16:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

je meterstanden controleren met de opgegeven meterstanden op je eindafrekening dan zie je gelijk dat het niet klopt

ha
door harrybacardi - Feb 10, 2007 om 17:29
10 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo R van Toorn,

Gewoon aanmelden bij de geschillencommissie deze doet binnenkort uitspraak in een geschil wat ik heb met een dergelijk iets bij essent.

Wanneer je een aantal keren een eindafrekening hebt gekregen mag je er vanuit gaan dat dat het juiste bedrag is  wat je eventueel moest betalen.Helemaal natuurlijk wanneer jezelf de standen juist doorgeeft  en Eneco het zelf verkeerd invoerd.

Daarbij als ik een factuur verstuur mag de klant ook verwachten dat dat het eindbedrag is en hij overal vanaf is .Hij ziet mij aankomen als ik na een paar jaar nog eens een factuur stuur omdat ik toevallig een fout heb gemaakt  dan is dat toch mijn fout en risico en had ik maar beter op moeten letten.

http://www.geschillencommissie.nl/

http://digitaal.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=ene

Succes ermee.

Harry

ge
door gerland - Feb 10, 2007 om 20:28
127 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk kunt u zich hier juridisch onder uit kletsen (zie sommige adviezen).

Probeer echter de zaken wel helder te zien:

- "ook wij wisten dit natuurlijk niet" ----> zie uw afrekening: u kent immers de doorgegeven standen

- "ook al hadden wij dus eigenlijk niet de kans om de fout zelf te ontdekken?" ----> zie uw afrekening: u kent immers de doorgegeven standen

"wij zijn er de dupe van" = "we hebben mazzel gehad dat we al die jaren te weinig hebben betaald en hebben nu de pech dat ze dat alsnog ontdekken, maar wie weet misschien komen we er toch nog onderuit

Ik begrijp dat dit een tegenvaller voor u is, maar vindt u het echt onredelijk dat u betaalt voor wat u afneemt?
(De pak-melk-vergelijking rammelt overigens)

stacey
door stacey - Feb 10, 2007 om 20:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Bij mijn weten heeft energiebedrijf recht tot navordering tot 5 jaar terug dus verwacht ik niet dat een geschillencommissie je hierin hulp zal kunnen bieden.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Feb 11, 2007 om 10:15
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste rvt,

u dient hetgeen u werkelijk heeft verbruikt uiteraard te betalen. Dat is ook niet meer dan billijk, toch? Het is aan alle kanten duidelijk dat Eneco een fout/ vergissing heeft gemaakt, dat geven ze ook zelf toe, maar ze hebben het recht deze vergissing te corrigeren. Wanneer u al die nota’s controleert zal het u opvallen dat het vollume aan waterverbruik dat u in rekening is gebracht niet klopt. Ze hebben u dus niet te weining laten betalen voor het gehele verbruik, maar een te laag verbruik in rekening gebracht. Nu krijgt u alsnog de rekening gepresenteerd voor het resterende (nog niet in rekening gebrachte) verbruik.

Het had ook zo kunnen gaan dat een meteropnemer de juiste stand van de watermeter had opgenomen. Dan was er een jaarnota gemaakt op basis van de laatst gefactureerde stand en de opgenomen eindstand. Er waren dan vast en zeker vraagtekens gerezen over het plotseling wel erg hoge verbruik, de watermeter zou mogelijk worden gecontroleerd, maar het verbruik wordt u in rekening gebracht...

Eneco zal vast -desgevraagd- instemmen met betaling in termijnen.

IJzerbroot

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 12, 2007 om 01:04
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Duidelijk is dat niet werd betaald voor het verbruikte drinkwater en dat u dat dus alsnog moet betalen. Overigens merk ik op dat u aan Eneco of welke andere leverancier geen verbruikcijfer opgeeft maar de stand van de watermeter. Het lijkt me al te grijs dat 5 jaar achter elkaar door u meterstanden worden doogegeven en dat telkenmale onjuist verbruik (verschil begin en eindstand meter) wordt geregistreerd op de nota. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat u de meterstanden later dan 5 dagen heeft doorgegeven en dat op basis van onjuiste schattingen van Eneco een te laag bedrag is vermeld op de jaarnota's en dat kunt u zien aan een sterretje achter het bedrag.
Voorts meen ik dat een energiebedrijf tenminste eenmaal per 3 of 4 jaar de meterstanden zelf moet opnemen of laten controleren en dat maximaal over die periode verrekend mag worden.

wo
door wodan8 - Feb 12, 2007 om 16:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij is naar me weten alleen gas en licht wat eneco en geen water

jvdorst
door jvdorst - Feb 12, 2007 om 16:10
186 Antwoorden / 5 Vragen

Raar verhaal. U geeft zelf de meterstand door en controleert op de eindafrekening niet of de standen goed zijn overgenomen. Het meest rare is nog wel dat het 5 jaar op rij gebeurt. Het gaat hier om de door u opgenomen standen, dus volgens mij staat Eneco volledig in zijn recht. Beetje kort door de bocht van U, of dacht u ze komen er toch niet achter. "Ook wij wisten dit natuurlijk niet" vind ik een niet passende opmerking.

ja
door jacquie - Feb 12, 2007 om 18:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, jvdorst, ik ben het met u eens, een raar verhaal. Vooral ook door de volgende zinsnede in de vraagstelling : 'Wanneer wij bijv 50 doorgaven, was er in hun systeem 5 ingevoerd.' Dat zou vlgns mij betekenen dat men vanaf dat moment (in ieder geval voor 1 jaar) teveel heeft betaald...

da
door daan1976 - Feb 12, 2007 om 18:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

De klant is ten alle tijden vrantwoordelijk voor haar of zijn meterstanden men dient ten alle tijden de jaarnota goed te bekijken of alles goed is had u het ook laten zitten als u 5 jaar lang te veel betaald had had u dan deze brief gemaakt eneco mag ten alle tijden corigeren van de rekening.

ri
door rijksonnega - Feb 12, 2007 om 20:15
7 Antwoorden / 3 Vragen

Beste RVT,

Hoe zou je gereageerd hebben als je bericht krijgt van ENECO dat je 5 jaar te VEEL hebt betaald en dat het teveel betaalde nu terug wordt gestort, dit alles door een fout van ENECO???

ka
door kassandra - Feb 13, 2007 om 09:46
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon in Den Haag en ken ENECO alleen als leverancier van gas en electriciteit. Als dit dezelfde ENECO is waarschuw ik alvast dat een briefwisseling met ENECO - ook over een afbetalingsregeling t.a.v. een schuld die mede hun fout is- een hopeloze zaak is. Het lijkt alsof brieven beantwoord worden zonderdat  ze goed gelezen zijn. Na een briefwisselingen van 2 jaar, geen informatie t.a.v. mijn verzoek t.a.v. het laatste jaar afbetaling en daardoor afwijzing van de door mij voorgestelde regeling- ben ik nu klant van een andere leverancier om nooit meer de naam ENECO onder ogen te krijgen. En ze krijgen altijd hun zin d.m.v. het machtsmiddel van afsluititng. En zo kunnen ze ook alle incassokosten innen.

snowgirl
door snowgirl - Jan 20, 2008 om 17:25
89 Antwoorden / 46 Vragen

helaas denk ik dat eneco dit wel mag doen..

ik denk wel dat er in termijnen betaald mag worrden, dit is natuurlijk ook niet erg tof..logisch

ik heb nu met de eneco problemen met het water verbruik, wat de eneco ook doet en niet alleen gas en electro..maar

ik heb wel dergelijk geleerd dat ik al het fyne van hun wil weten en bel ik voor alles wat ik niet weet,vraag ik overal brieven van  en kijk in de toekomst zeker beter uit naar mn verbruik en alle cijfertjes ..

voor mensen dus wel een goede leer om ook zelf zeker ook goed te kijken..alhoewel dit natuurlijk nog een erg vervelenden kwestie blijft..

anders kunt u denk ik wel bij de rechtsbijstand verzekering vragen aan uw agent wat u het beste kunt doen,of u er een zaak van kan maken of niet..

sterkte!!