mathil
door mathil Feb 9, 2023 om 10:38
Huishouden & energie

Mag je in een huurhuis een slimme watermeter weigeren?

Ik heb nog steed geen vertrouwen in die "slimme" meters en zodoende heb ik de slimme meter voor energie geweigert. Ik hou dat altijd zelf heel secuur bij. Nu wil PWN een slimme meter omruilen. Over de watermeters hoor je eigenlijk niet zoveel. Mag ik deze ook weigeren?

7217 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2023 om 10:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als de gas of electrameter door ouderdom afgekeurd wordt en dus vervangen moet worden, mag je kiezen tussen een slimme of domme meter. Maar 1 van die 2 moet je dan ook accepteren.

Ik heb nog nooit van een slimme watermeter gehoord. Echter als de watermeter door ouderdom is afgekeurd zult u dus een nieuwe moeten accepteren. Of er dan ook een slimme if domme watermeter bestaat is mij niet bekend. Informeer bij uw waterleverancier naar de opties. Als er keuze is, maak uw keuze. Vitens test sinds 2019 in Friesland met 1500 huishoudens en bedrijven. Elk uur worden de standen doorgegeven. Ik verwacht eerlijkheidshalve nog geen massale uitrol van slimme meters voor water. Qua info via Google kan ik bij pwn geen info vinden, behalve het begrip metervervanging op grond van ouderdom.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 9, 2023 om 10:52
854 Antwoorden / 3 Vragen

Jij bent niet de eigenaar van je woning, dus lijkt het mij dat als je verhuurder dat wel wilt jij weinig keus hebt.

Uiteraard kan ik het mis hebben.

Ja
door JannyBoe - Feb 9, 2023 om 11:00
513 Antwoorden / Vragen

Hallo, PWN meldt dat uw watermeter 'verouderd is'.
Dat zou ik met een flinke korrel zout nemen. Want het zegt uiteraard niets over de werking van het apparaat.
Als je de info van de Rijksoverheid bekijkt over slimme meters dan lijkt mij dat u die meter kunt weigeren.
De watermeter wordt in dei info niet apart benoemd maar de algemene info over het item slimme meters is helder hierover.
En net als bij de slimme meter is het maken van een afspraak een fluitje van een cent maar is 'annuleren' niet aanwezig op de website van PWN.
Als u het niet ziet zitten gewoon weigeren.
Ook als je in een huurwoning woont hoef je zo'n meter niet te accepteren. Zie bijvoorbeeld deze info van een twee instanties: 'Lefier kan een huurder niet verplichten om een Slimme meter te laten plaatsen.'  Liander bijvoorbeeld meldt hetzelfde.
Succes.

hereistom
door hereistom - Feb 9, 2023 om 12:02
732 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder is eigenaar van de meters, dus kunt u een slimme meter niet weigeren.
En het niet vertrouwen op een slimme meter is gebaseerd op niks.
Een slimme meter geeft alleen maar voordelen dus zou 'm gerust laten installeren.

Ja
door JannyBoe Feb 9, 2023 om 14:07
513 Antwoorden / Vragen

Je kunt als huurder een slimme meter weigeren. Klik eens op de genoemde links. Het staat er klip en klaar.

me
door mein33 Feb 9, 2023 om 16:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Meters t.b.v. nutsvoorzieningen zijn eigendom van de netwerkbeheereer of het waterleidingbedrijf en niet van de huiseigenaar.

pino123
door pino123 - Feb 9, 2023 om 12:13
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Verhuurder kan je niet dwingen om een slimme meter te laten plaatsen
https://www.huurdersfederatie.nl/nieuws/veelgestelde-vragen-is-een-slimme-meter-verplicht-in-de-huurwoning/
Al gaat dit om een elektriciteit meter.
Al begrijp ik de bezwaren niet rondom een slimme meter. Het is niet dat dit ding je gehele huis in de gaten houdt, alleen up-to-date meterstanden doorstuurt.

mahadma
door mahadma Feb 9, 2023 om 12:54
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zo houdt de bank iov Kaag je rekeningnummer de gaten, je electra en gas worden doorgegeven, je betalingen gaan per auto incasso, mag je nog een beetje grip op je leven hebben? Je bent nooit verplicht om een slimme meter te laten plaatsen, dat ben ik direct eens.

pino123
door pino123 Feb 9, 2023 om 15:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een onzin is dit! Wat heeft Kaag hier nu mee te maken? Volgens mij krijg je juist meer grip doordat je je meterstanden direct kan inzien, bij opvallendheden kan ingrijpen als dat nodig is en niet pas als je toevalig je meterstanden opneemt.

mahadma
door mahadma Feb 9, 2023 om 17:29
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Welnu  Pino, kaag wil alle bankzaken van 100 euro of meer monitoren. Daarvoor heeft de rabo maar 2300 nieuwe mensen aangenomen. En daarbij, ik neem elke week op een vast moment de meterstanden op, zet ze in excel met kostenplaatje erin verwerkt. Vertel mij eens of die meters ook zo slim zijn en mijn kostenplaatje in euro's ook kan zien? Nee dus.

sw
door swat1500 Feb 10, 2023 om 10:17
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd weer leuk om te zien dat mensen in een hoax bericht trappen.

Ik denk dat mevrouw Kaag wel andere dingen te doen heeft dan elke 100 euro uitgave te monitoren.

Anders kan ze u altijd nog afluisteren met de chip op uw bankpas.

Thecla58
door Thecla58 Feb 10, 2023 om 10:27
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Swat1500

hahahahah you made my Friday....

rj
door rjw - Feb 9, 2023 om 14:54
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je ook technisch onderbouwde argumenten waarom je geen slimme meters wil?

Ja
door JannyBoe Feb 9, 2023 om 15:28
513 Antwoorden / Vragen

Je kunt er ook gewoon geen goed gevoel bij hebben.
Er geen behoefte aan hebben.
Er geen weerwaarde van in zien omdat het helemaal niks oplevert.
Enzovoort.

Mabelle
door Mabelle Feb 9, 2023 om 17:22
418 Antwoorden / 1 Vragen

@RJW stelt die vraag niet aan jou, maar aan TS. Of ben je ingehuurd door TS om namens haar te antwoorden?

ju
door juliomariner Feb 9, 2023 om 18:52
1321 Antwoorden / 2 Vragen

En bent u door RJW ingehuurd om Jannieboe van repliek te dienen?

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 Feb 10, 2023 om 13:16
30 Antwoorden / Vragen

Onbetrouwbaar de slimmen meter.

gerbera
door gerbera - Feb 9, 2023 om 15:48
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Uw affercie tegen slimme meters slaat hier een beetje door, wat doet een slimme watermeter? Een slimme watermeter doet, na meten van uw verbruik, als extra uw waterleiding controleren op mogelijke lekkage, m.a.w. zou er continu waterverbruik door de meter geconstateerd worden krijgt u een telefoontje van PWN te kijken of er lekkage is zodat u maatregelen kunt nemen. En mocht u met de huidige meter lekkage hebben kan dat aardig in de papieren lopen i.v.m. de hoeveelheid water wat is weggestroomd wat meestal in uw nadeel berekend wordt. Overigens zou ik even contact opnemen met de verhuurder over de vraag of u hem kan weigeren.

Ja
door JannyBoe Feb 9, 2023 om 16:51
513 Antwoorden / Vragen

Je hoeft geen contact met de verhuurder op te nemen. Je kunt de meter als huurder weigeren. Zie de links.

mahadma
door mahadma Feb 9, 2023 om 17:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben ook huurder en mag van enexis gewoon de slimme meter weigeren en de domme meter accepteren. Ook van de verhuurder. Maar dat zal ik pas doen als de meter(s) afgekeurd worden, maar niet als ze "verouderd" zijn.

gerbera
door gerbera Feb 9, 2023 om 21:42
7359 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag gaat over een watermeter en niet over electra/gasmeter, lees de links nog maar een keer.

me
door mein33 - Feb 9, 2023 om 16:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw oude analoge electra- en gasmeter kunt u rustig laten vervangen door nieuwe digitale meters, miljoenen huishoudens zijn u inmiddels al voorgegaan.

mahadma
door mahadma Feb 9, 2023 om 17:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U mag de nieuwe meters ook dom laten, meerdere miljoenen zijn u voorgegaan.

ro
door ronny530 Feb 9, 2023 om 18:03
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Miljoenen klagen nu dat met ingang van het energie plafond de meterstanden niet uitgelezen kunnen worden en dus geen actuele meterstanden kunnen monitoren. Dat alles met toedoen van angst die door zichzelf benoemde experts in de media hebben geventileerd. Heel grappig Kassa heeft zo'n expert veelvuldig in de uitzendingen geraadpleegt maar toen die expert door de netbeheerders werd uitgenodigd was het antwoord negatief en was het voor die zichzelf benoemde expert gelijk einde oefening wel jammer want ik kon smakelijk om zijn onzinige bevindingen lachen.

ro
door ronny530 - Feb 9, 2023 om 16:32
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De watermeter is niet van de verhuurder maar van PWN de drinkwaterleverancier en kan de verhuurder u ook niet verplichten om aan de meterwissel mee te werken. PWN kan dat als de meter verouderd is wel omdat u PWN toegang tot de meter dient te geven en als u dat niet wenst te doen de water toevoer verbroken kan worden. Het is wel zo dat PWN geen slimme watermeters plaatst want dit staat op de website te lezen (PWN werkt niet met zogeheten 'slimme' watermeters) en daarbij staat PWN geheel los van de netbeheerders die gas en stroom meters plaatsen. U maakt zich zorgen om niets want alleen de watermeter wordt vervangen.

Ja
door JannyBoe Feb 9, 2023 om 16:58
513 Antwoorden / Vragen

Dat is interessant @RONNY530!  hier staat inderdaad dat PWN niet met slimme meters werkt.

ro
door ronny530 Feb 9, 2023 om 17:48
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Tja dat zal in de aankondigingsbrief ook gestaan hebben maar blijkbaar is die brief vluchtig gelezen.

Mabelle
door Mabelle - Feb 9, 2023 om 17:24
418 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hoor, een slimme watermeter mag je weigeren. Een niet-slimme watermeter mag je niet weigeren.

Analoog
door Analoog - Feb 9, 2023 om 20:00
137 Antwoorden / Vragen

Zo lang de meter niet is afgekeurd mag je hem ook in een huurhuis gewoon weigeren, daarvoor sta je in je recht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 9, 2023 om 21:21
2042 Antwoorden / Vragen

Ondanks de verschillende linken denk ik dat u die.meter niet kunt weigeren als de huiseigenaar die erin wil hebben. De verschillende linken lijken mij namelijk allen deels niet van toepassing. Maar niets verbiedt u natuurlijk het gewoon te proberen en dan merkt u wel waar het schip strandt.

sw
door swat1500 - Feb 10, 2023 om 10:13
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als. een benieuwd meter geplaatst moet worden omdat de oude (mogelijk) niet goed meer functioneert dan bent u verplicht daar aan mee te werken.
U mag op dit moment (nog) wel kiezen of deze meter wel of niet gebruik gaat maken van de "slimme" stand van die meter.
Wellicht dat de netbeheerder zou kunnen onderzoeken of uw oude meter wel.of niet nog goed functioneert. Ik vermoed echter dat de kosten daarvoor in rekening zullen worden gebracht bij de gebruiker. Als de mogelijkheid al wordt aangeboden of überhaupt afgedwongen kan worden.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Feb 10, 2023 om 13:14
30 Antwoorden / Vragen

De slimmen meter heb ik ook geweigerd ze hoeven niet mee tekijken wat ik verbruik
de slimmen meters zijn onbetrouwbaar
houd zelf de standen wel bij weet ik dat het goed is
slimmen watermeter zegt me niets weet niet of die er zijn

1paul
door 1paul - Feb 11, 2023 om 08:42
3135 Antwoorden / 0 Vragen

PWN werkt niet met zogenaamde slimme watermeters!

ro
door ronny530 - Feb 11, 2023 om 09:52
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zoals ik al schreef PWN plaatst geen slimme watermeters ze bestaan wel maar zijn nog in een testfase en uit die testfase zal blijken of e.e.a. haalbaar is. De eerste generatie slimme elektrameters werden al in 2005 geplaatst en kreeg later veel aandacht in de media omdat sommige meters afwijkingen vertoonden. Trieste verhalen van gedupeerden werden breed uitgelicht maar wat vaak ook het geval was dat de oude draaischijfmeter naar beneden afweek en veel van die gedupeerden jaren lang te weinig aan stroom hebben betaald. Die gevallen werden uiteraard niet in de media aan de orde gebracht want die zouden de mythe van onbetrouwbaar zijn ontkrachten en dat was niet de bedoeling. Onder druk van de media zijn die slimme meters vervangen en zou je denken dat het probleem uit de wereld was maar nee en toen werd in mijn optiek de eerste complottheorie geboren. Zo zou de slimme meter die helemaal niet slim maar digitaal de meterstand weer geeft straling afgeven en door geplaatste apparatuur in de meterkast beinvloedbaar zijn, de oplossing was de meter inpakken met aluminiumfolie en dat werd door aanhangers van die complottheorie massaal gedaan. Nadat met ingang van 2015 de grote meterwissel uitrol begonnen was werd het in de media oorverdovend stil en ging de mythe op internet een eigen leven leiden waarbij berichten die jaren geleden zijn geplaatst naar voren worden gehaald. Toch wel triest dat die mythe nog steeds rondwaart en nog regelmatig door tegenstanders van vernieuwing gevoed wordt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 12, 2023 om 15:54
2042 Antwoorden / Vragen

Helemaal mee eens.

mahadma
door mahadma Feb 12, 2023 om 19:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Of alles nu beter/automatisch gaat is nog maar de vraag. De enige reden dat als het aan mij zou liggen ik de laatste persoon in NL ben die een digitale meter krijgt zou mij een eer zijn. En die zou nog dom zijn ook. Ik ben niet bang oid, maar al dat automatische hoeft geen voortuitgang te zijn. Het is gewoon wéér een controle op de mens bij alle vele andere al. Ik ben een mens, geen nummer.

pino123
door pino123 Feb 13, 2023 om 08:34
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Mahadma, hierin ben je gewoonweg te laat. Alles is inmiddels gedigitaliseerd. Het is een utopie om te denken dat men niet alles al van je weet. Cookies..... Google maps, je bankzaken... Alles is gedigitaliseerd. Ik denk niet dat dit watermetertje hier nu echt je totale privacy aan het schenden is. Dan zou ik eerder mijn android/appel telefoon de deur uit gooien.