na
door nammko Aug 28, 2010 om 12:15
Huishouden & energie

Mijn wasmachine pompt niet meer af!

Mijn wasmachine wast nog wel, maar pompt het water niet meer af. Pomphuis is leeg. De machine is 15 jaar oud en heeft nog nooit een reparatie nodig gehad. Mijn vraag is nu, zou de reparatie een kleinigheid kunnen zijn of kan ik beter maar meteen een nieuwe aanschaffen?

27188 16 Rapporteer

robert11
door robert11 - Aug 28, 2010 om 12:42
310 Antwoorden / 25 Vragen

15 jaren is een lang leeftijd voor een wasmachine. Maar het kan misschien een andere pomp ingeruild worden en is die weer klaar!
Typ wasmachine op google zetten en zoeken naar onderdelen, of meld het hier. Hier zijn goed experts in wasmachine.!

getty
door getty - Aug 28, 2010 om 12:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het alleen de pomp is hoeft het niet veel te kosten,een paar tientjes als je het zelf kan doen. Probleem is als je een monteur laat komen dat alleen dat al geld kost. Dus als je niet zelf handig bent, en geld voor een nieuwe gereserveerd hebt, zou ik een nieuwe kopen. Veel geld uitgeven aan deze oude machine lijkt me zonde.

ro
door ron530 - Aug 28, 2010 om 13:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Om voor een defecte pomp direct een nieuwe machine te kopen is onzin.
De pomp vervangen is makkelijk zelf te doen en kost bij een onderdelenshop hooguit 3 tientjes. Afhankelijk van het merk is het met dé/monteren gewoon goed opletten en makkelijker dan menigeen denkt.

getty
door getty - Aug 28, 2010 om 13:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 28 aug 2010, 13:43]Om voor een defecte pomp direct een nieuwe machine te kopen is onzin.
De pomp vervangen is makkelijk zelf te doen en kost bij een onderdelenshop hooguit 3 tientjes. Afhankelijk van het merk is het met dé/monteren gewoon goed opletten en makkelijker dan menigeen denkt.

Volgens mij moet je wel enigzins handig zijn.... ik heb zelf 2 linker handen en totaal geen technisch inzicht, dus zou ik afhankelijk zijn van anderen of een installateur. Zo simpel lijkt het me niet. Ik zou niet eens weten welk onderdeel de pomp is.

ro
door ron530 - Aug 28, 2010 om 13:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat is het merk kan je dan zo uitleggen hoe je te werk moet gaan.

bu
door buitenkamp - Aug 29, 2010 om 12:48
49 Antwoorden / 1 Vragen

niemand die vraagt welk merk U heeft. Want als U een goedkoop merk hebt, loont een reparatie natuurlijk niet. U zegt dat u er geen verstand van heeft, en inderdaad is de reparatie door een monteur te duur. De meeste merken zijn met 15 jaar echt op, behalve miele.
Daarbij komt ook nog eens dat iedereen er maar vanuit gaat dat de pomp kapot is, terwijl dit niet zeker is. Mijn advies, koop een nieuwe, want wat als het toch iets anders is, dan zijn de paar tientjes ook weggegooid geld. En ook al doet de machine het weer, is de kans groot (aangezien de leeftijd van het apparaat) dat een ander defect zich zomaar kan voordoen.

gr Ron

ro
door ron530 - Aug 29, 2010 om 13:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Buitenkamp, ik vraag expliciet om merk en type en een oude wasmachine hoeft niet afgeschreven te worden. Als ts niet zo handig is, er is in familie of kennissenkring best wel iemand te vinden die handig is. Een 15 jaar oude machine heeft geen of weinig electronica dus is een kapotte pomp een goede optie.

robert11
door robert11 - Aug 29, 2010 om 13:23
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=buitenkamp schreef op zondag 29 aug 2010, 12:48]niemand die vraagt welk merk U heeft. Want als U een goedkoop merk hebt, loont een reparatie natuurlijk niet. .....

gr Ron

Lees mijn eerste reactie!
Ook een goedkoop wasmachine kan nog langer lopen met en kleine reparatie.
Het repareren of een nieuwe kopen is afhankelijk van het budget van TS.

ro
door ron530 - Aug 29, 2010 om 13:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben zelf wasmachine monteur geweest en ken het vak, ook dit topic wordt voor vraagsteller oninteressant door meningen en zo meer die door niet terzakekundigen geventileerd worden. Oké we leven in een weggooi maatschappij maar niet iedereen doet daar aan mee. Als vraagsteller merk en type doorgeeft kan ik zo vertellen hoe e.e.a. gedaan moet worden, helaas is die al afgehaakt.
Kassa.vara is helaas geen forum meer van hulp, maar meningen waar niemand op zit te wachten.

knoop4x9
door knoop4x9 - Aug 29, 2010 om 14:37
533 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk toch dat je een handig moet vragen, de pomp kan ook geen spanning krijgen, dat is te meten met een proeflamp.
Verder kan ik niet beoordelen of je een nieuwe machine moet kopen.
Als het een goedkopere italiaan is zou ik het wel overwegen.

Mvrgrt Nico

ro
door ron530 - Aug 29, 2010 om 14:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zelfs indesits van 15 jaar oud zijn robuuste machine's niet die bagger die tegenwoordig verkocht wordt. Als repareren een optie is zeker doen, er is meer want je went aan een apparaat en een nieuwe met al die onnodige snufjes maken het er niet makkelijker op. Maar helaas vraagsteller is al afgehaakt.

na
door nammko - Aug 31, 2010 om 21:46
28 Antwoorden / 3 Vragen

hartelijk dank voor jullie reacties. Ik was niet afgehaakt, hoor, maar had het druk met andere zaken en dacht dat ik een melding op mijn e-mail zou krijgen, als er reacties waren. Daar is iets mis gegaan. Het gaat om het volgende merk en type. Bauknecht WA-Allure 1200. Was destijds als beste getest en dat klopt in mijn geval ook wel. Heb nooit reparaties gehad. Mocht het een defecte pomp zijn, dan zijn het waarschijnlijk niet direct de kosten van de pomp(begrijp ik uit jullie reacties), maar ik denk eerder aan de voorrijkosten en reparatieloon. Ik zag een nieuwe(best geteste) whirlpool staan voor 385, misschien kan ik dan weer 15 jaar vooruit. Verder wordt hij dan naar de zolder gebracht en de oude afgevoerd. Dat is voor mij ook belangrijk.

toolboy
door toolboy - Aug 31, 2010 om 22:57
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geen enkele hedendaagse machine gaat 15 jaar zonder storingen mee!
Het is echt de moeite waard om er even een handige harrie of ron naar te laten kijken.

T

na
door nammko - Sep 1, 2010 om 02:14
28 Antwoorden / 3 Vragen

Toolboy, bedankt voor je reactie. Op internet heb ik even gekeken naar de prijs van onderdelen en reparaties. Ik kom ongeveer uit op minimaal 180 euro. Voorrijkosten + nakijkkosten zijn blijkbaar al minstens 100 euro. Ik bel straks even naar het servicenr. van Bauknecht, dan weet ik het precies en kan ik een weloverwogen beslissing nemen. Ik laat nog even weten hoe het afloopt. In ieder geval dank voor de moeite van het beantwoorden, ook voor alle anderen.

ro
door ron530 - Sep 1, 2010 om 15:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi nKootstra, ik heb even gekeken naar een soortgelijke pomp, vervangen is simpel. De pomp is direct verbonden met het filterhuis en gaat als geheel los middels schroeven aan de filter kant,achter het klepje. Voorts zijn er twee dikke slangen gemonteerd die je met een waterpomptang los kunt nemen. Er is nog een klein slangetje waar mee je het water weg kunt laten lopen, op de foto wordt die mee geleverd maar waarschijnlijk bij een onderdelen zaak niet. Echt als je een beetje oplet kan er niets mis gaan.
Toolboy is er geen voorstander van maar als je de machine aan de pompzijde omhoog kantelt zo dat je erbij kan is zo gedaan. Ik weet bijna zeker dat het de pomp is want de magneetpompen waren een crime.
Ga niet voor een originele maar een vervanger, net zo goed en scheelt een bom duiten.

Succes Ronny.

gsm
door gsm - Sep 1, 2010 om 16:28
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een nieuwe machine is tegenwoordig ook riskant, vooral als de service van Elektrolux moet komen. Er zijn diverse merken, waaronder Miele en AEG, waarbij het wasgoed tijdens het wassen (niet tijdens centrifugeren) stuk gemaakt wordt. Er is gewoon iets mis met de wastrommels, die in diverse typen en merken wasautomaten gebruikt worden.
Reken niet op garantie of service bij AEG (Elektrolux), want de monteur kijkt even in de trommel draait simpel een proefprogramma en schrijft een vette rekening wegens geen defect gevonden! Vervolgens wordt bij iedere wasbeurt het wasgoed verder gesloopt!
Ook in de winkel nieuw gekochte vaatdoeken komen na de eerste wasbeurt met al met enkele rafels of uitgetrokken draden uit de nieuwe machines!