Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter
Energiebedrijf Stedin stuurt mij een brief met een datum waarop zij bij mij een slimme meter komen monteren. Daarbij zeggen ze dat er "uit landelijk onderzoek is gebleken dat type energiemeter in uw woning niet goed functioneert."
Wat een onzin, dat dit doet het prima.
Is dit nog een smoes/maas in de wet om de opt-out te omzeilen om die meter ons door de strot te duwen? Het aantal opt-out's blijkt zeker iets te hoog naar hun zin.
Even navraag gedaan bij Stedin (5 min. wachtijd!). "Dat is een goede vraag meneer. Die hebben wij nog niet gehad." Maar ze kunnen mij niet zeggen waar ze dat 'landelijk onderzoek' vandaan hebben of waar ik dit onderzoek kan vinden.
"Van de overheid moeten wij de consument SLIMMER maken, zegt ze."
"Dat is niet nodig, mevrouw. Ik zie zo wel dat de overheid en energiemaatschappijen maar wat graag inzage hebben. Met profiling kan je een hoop geld verdienen!"
Maar dat weegt niet op tegen de nadelen:
http://www.nu.nl/tech/3357601/slimme-energiemeter-brengt-privacy-in-gevaar.html
Bij mij komt het er niet in.
U kunt ook voor een gewone digitale meter kiezen, dat heb ik er ook (met enige moeite) doorheen gedrukt. (bij Liander overigens) Die kan dan weer jaren mee zonder last van meegluren. Men beweerde dat in ons blok de meters aan vervanging toe waren, onzin natuurlijk, maar je begint er verder niets tegen. Dan is de digitale meter een mooie uitweg.
Men houdt zich akelig stil over de gewone digitale meter, want ze willen de slimme er doorheen drukken, maar ze moeten hem wel geven op verzoek. Als ze die weigeren zou u een klacht kunnen indienen bij de ACM via consuwijzer.
Hoi Tim Boektoe,
Vervelend om te horen dat je zo lang hebt moeten wachten bij onze klantenservice. Ik kan me voorstellen dat dit irritatie opwekt, zeker wanneer er vervolgens geen concreet antwoord komt. Hiervoor wil ik je dan ook graag mijn excuses aanbieden.
Zoals Zoekster aangeeft, heb je altijd het recht om de slimme meter te weigeren. Wij vinden dat uiteraard jammer, vooral omdat de slimme meter een mooie tool is die je behoorlijk kan helpen te besparen.
Wanneer je een brief hebt ontvangen waarin wordt aangegeven dat je energie en/of gasmeter niet meer goed functioneert, betekent dat meestal dat deze is afgekeurd door Verispect. Je kan op hun websites ook alle afgekeurde meters terugvinden. Als netbeheerder zijn wij verplicht om deze meters te vervangen en dan brengen wij deze het liefst dus volledig up-to-date.
Maar goed, ik maak enigszins een aanname omdat ik niet je klantgegevens heb kunnen nakijken. Mocht je nog graag willen dat ik controleer om welke reden wij je benaderd hebben voor deze wissel, kan je je adresgegevens mailen naar webcare@stedin.net.
Tot slot, betreffende het artikel dat je linkt: Alle meters die door ons geplaatst worden verzenden alleen versleutelde data. Ook voldoet de dataverwerking aan de strenge eisen van het college bescherming persoonsgegevens.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
@stedin
Maar wel "vervelend" dat Stedin dus zo'n smoezen zin gebruikt in hun mailing. Schrijf gewoon dat de meter vervangen wordt en bied ook de keuze aan tussen zogenaamd "slim" en een gewone digitale.
[quote=stedin schreef op vrijdag 29 mei 2015, 16:02]Hoi Tim Boektoe,
Vervelend om te horen dat je zo lang hebt moeten wachten bij onze klantenservice. Ik kan me voorstellen dat dit irritatie opwekt, zeker wanneer er vervolgens geen concreet antwoord komt. Hiervoor wil ik je dan ook graag mijn excuses aanbieden.
Zoals Zoekster aangeeft, heb je altijd het recht om de slimme meter te weigeren. Wij vinden dat uiteraard jammer, vooral omdat de slimme meter een mooie tool is die je behoorlijk kan helpen te besparen.
Wanneer je een brief hebt ontvangen waarin wordt aangegeven dat je energie en/of gasmeter niet meer goed functioneert, betekent dat meestal dat deze is afgekeurd door Verispect. Je kan op hun websites ook alle afgekeurde meters terugvinden. Als netbeheerder zijn wij verplicht om deze meters te vervangen en dan brengen wij deze het liefst dus volledig up-to-date.
Maar goed, ik maak enigszins een aanname omdat ik niet je klantgegevens heb kunnen nakijken. Mocht je nog graag willen dat ik controleer om welke reden wij je benaderd hebben voor deze wissel, kan je je adresgegevens mailen naar webcare@stedin.net.
Tot slot, betreffende het artikel dat je linkt: Alle meters die door ons geplaatst worden verzenden alleen versleutelde data. Ook voldoet de dataverwerking aan de strenge eisen van het college bescherming persoonsgegevens.
Met vriendelijke groet,
Olivier
Stedin Webcare
Stedin ga je schamen, niet alleen het kletsverhaal, maar ook de bejegening naar een klant toe.
De invoering van 'slimme meters' is simpelweg een traject van overheden in samenwerking met energiemaatschappijen dat zowel in de VS als in Europa stapsgewijs wordt uitgerold. De verschillende stappen beginnen bij een trendsettende stap, om te eindigen bij een simpele keiharde verplichting. Dat zien we bijvoorbeeld in de VS al, waar deze privacy-uitlezers onder dwang in aanwezigheid van een politieagent worden aangebracht bij weigeraars thuis (genoeg videomateriaal beschikbaar op Youtube).
Stap 1 bestaat uit het onder de aandacht brengen van een handige nieuwe techniek, geheel vrijblijvend (radio en tv)
Stap 2 bestaat uit een nieuwe mediacampagne, waarbij de nadruk gelegd wordt op de noodzaak van energiebesparing en hoe je als consument daar een groot aandeel in kunt hebben door een 'slimme' meter te laten plaatsen. Nog steeds met opt out regeling, u hoeft het niet, al scheelde dat weinig want er werd al druk gelobbyd bij het EU parlement om de meter te verplichten
Stap 3 is waar we reeds zijn beland; het onder valse voorwendselen aankondigen van het alsnog ongevraagd plaatsen van een slimme meter. d.m.v. een brief aan de consument met misleidend argument inclusief eenzijdige afspraak. Deze stap maakt gebruik van een maas in de opt out regeling, die zegt dat bij gebleken storingen of niet correct functionerende huidige meters, deze vervangen mogen worden door slimme meters.
Stap 4 zal in de nabije toekomst in werking treden en dat betreft een wetswijziging van de slimme meter op EU-niveau: slikken of stikken.
Het is vrij eenvoudig om de ware reden van de plaatsing van deze meters te achterhalen; u hoeft slechts de geldstroom te volgen:
1. Zou een bedrijf dat winst genereert uit de consumptie van gas en stroom, z'n klanten gratis tools ter beschikking stellen om z'n eigen winsten te drukken? Natuurlijk niet. Tenzij de tools meer winst genereren dan een eventueel omzetverlies door zuiniger consumerende klanten. En dat klopt, want de big data die het 24/7 uitlezen van slimme meters oplevert, is méér dan goud waard.
2. Zou Stedin zich zo druk hebben gemaakt om uw huidige meter als er geen alternatief was? Natuurlijk niet. Simpelweg omdat uw huidige meter naar behoren functioneert.
3. De meter slurpt data op en verzendt die naar de leverancier. Die heeft niets te maken met uw dagelijkse verbruiksdata. Het argument dat u exactere rekeningen krijgt gaat ook al niet op want de kosten stijgen licht ipv dat ze dalen.
4. U kijkt als klant echt niet dagelijks of wekelijks naar uw verbruiksdata. Misschien in het begin, maar al snel laat de consument de eindeloze reeksen data links liggen. Het is daarom onzin om een argument aan te voeren dat u regelmatig uw energieverbruik langs de meetlat legt. Energie consumeren is een dagelijks ingeburgerde handeling die zó vanzelfsprekend is, daar staan we niet bij stil.
5. Energie bespáren? Wie kent niet die reclame van een energiebedrijf, waarin een vrouw in de trein zit en alvast via haar app op haar smartphone de verwarming aanzet, zodat wanneer ze thuiskomt, de CV al een tijd nutteloos staat te pompen. Hoezo energie besparen?? Er wordt ingespeeld op het gouden woord 'handig', en niet op bewust omgaan met energie, = dus meer omzet, kassa!
6. Een ander toverwoord van deze tijd is 'slim'. Slimme ovens, slimme horloges, slimme auto's en slimme...energiemeters. Wie niet overstapt op een 'slimme' variant van een apparaat, krijgt al snel de indruk dom, onverstandig of een dief van eigen portemonnee te zijn. In werkelijkheid helpt iedereen die een 'slimme' variant van een apparaat in werking zet, mee aan het big data graaien van bedrijven. Data = goud waard, dus extra inkomsten. Ten koste van ieders recht op privacy.
7. Stedin probeert middels een excuus achter uw voordeur te komen om die big data graaimachine te plaatsen en verzwijgt bewust een alternatief. De belangen zijn immers groot. Er moet en zal vanuit ieder pand in Nederland een dagelijkse stroom van private informatie op gang moeten komen, die een onvoorstelbare hoeveelheid kostbare informatie gaat opleveren. Net als NS dat reeds doet met uw reisgegevens.
Om criticasters de mond te snoeren, worden mensen als 'Olivier' van Stedin Webcare ingezet om online ad hoc te reageren op kritische geluiden. De opgedane kennis van de cursus klantvriendelijkheid is latent aanwezig door elk antwoord te beginnen met het benoemen van de klacht + inlevingsvermogen te etaleren. Tja.
En dan hebben we het nog niet eens over de extra straling die deze meters teweeg brengen. Want om zeker te zijn van zo min mogelijk storing in de datavloed, zijn de meters uitgerust met potente apparatuur.
Ook de overheid vaart er wel bij: De informatie uit de meters kan toegevoegd worden aan het eindeloze pakket van koppelingen van databanken die met 1 druk op de knop door een onbevoegd persoon een eindeloos gedetailleerde, interessante opsomming van uw dagelijks leven neerzet. Te koop voor iedereen die de vraagprijs betaalt. En wat voor gevolgen dat heeft, dat zien we nu al met schrijnende gevallen van burgers die een zorgverzekering geweigerd wordt door bepaalde bedrijven, omdat zij op de hoogte zijn van zeer private informatie over de patiënt aangaande een ernstige aandoening.
Gaat u ook bijdragen aan de data ellende? Bezint eer ge aan deze uitverkoop van uw persoonlijk leven begint.
Dag meneer Olivier van Stedin,
Dat is een mooi onzin argument als mosterd na de maaltijd. 'Verispect zegt dat de meters niet meer voldoen'. De slager keurt zijn eigen vlees. Er zijn teveel belangen mee gemoeid. Precies zoals Levier al stelt: "Zou een bedrijf dat winst genereert uit de consumptie van gas en stroom, z'n klanten gratis tools ter beschikking stellen om z'n eigen winsten te drukken? Natuurlijk niet."
Nee, natuurlijk niet!
En het argument dat alle data versleuteld verstuurt gaan worden maakt geen moer uit. Alles wat draadloos is is per definitie te hacken. ]
http://webwereld.nl/beveiliging/85350-alles-in-je-woning-is-100-procent-lek--zelfs-de-beveiliging
Kijk naar die OV chipkaart.
Daarnaast zijn er nog tal van lekken waar Netbeheerders nu nog maatregelen voor moeten treffen! . https://www.security.nl/posting/416693
Hoe vaak hebben we moeten horen dat er weer data op straat is komen te liggen?!
"Foutje, bedankt!" Zoals we zo vaak van Minister Plasterk horen.
Nog even een helder beeld over de gevaren van de 'Slimme' meter m.b.t. straling
uitgelegd door Jerry Flynn:
https://youtu.be/c-F3nf47kAs?t=2m15s
@levier
Welke zorgverzekeraars weigeren een zorgverzekering aan patiënten met een ernstige aandoening?
Dat is een ernstige aantijging, die moet u dus wel hard kunnen maken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer