He
door Henk Buijs Nov 28, 2022 om 14:46
Huishouden & energie

Mobiele thermostaat en 1 kamer verwarmen

ik woon alleen maar gebruik in mijn huis een kantoortje boven. Bij mijn nieuwe ketel werd mij een draadloze thermostaat aangeraden. Devies :: bij gebruik van kantoor de radiatoren in de kamer dicht draaien Radiator in kantoor open en de thermostaat meenemen. Werd mij door de installateur afgeraden. Werkt dat echt niet ??

Maar nu heb ik besloten om in mijn slecht geisoleerde huis in ieder geval de kleine woonkamer heel goed te isoleren. Dikke tapijten op de vloer en extra ramen van plexilas van binnen uit tegen de ramen te plaatsen. Ik heb een hekel aan kou en mij dik in huis te kleden. In de slaapkamer een elektrische deken. Als ik naar de keuken moet dan doe ik wel een extra vest aan
Is dat een goed idee om een kleine safe room in je huis te bouwen en daar te genieten van warmte ??? en de rest van het huis koud te laten ?? Wel doe ik de deur van de safe room wel een half uur voor naar bed gaan open en laat de warme lucht van de kamer naar boven gaan Natuurlijk wel nadat ik de thermostaat van de kamer heb uitgedaan.

1195 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2022 om 15:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

U moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat u het niet te koud in huis laat worden met betrekking tot bevriezen van buizen, want de winter komt eraan. En ook luchten in de ochtend is beter voor snellere verwarming van een van de kamers, niet alleen 's-avonds voor het naar bed gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2022 om 15:19
16818 Antwoorden / 202 Vragen

(Ook) Op zich geen slecht plan om dat uit te voeren maar als ook al zegd, let wel op het gegeven dat indien het verder in uw huis erg koud wordt het extra zal kosten om dat toch op een redelijke temperatuur te krijgen i.v.m. vocht (uiteraard dient er ook sprake te zijn van afdoende ventilatie) en kan er bevriezingsgevaar zijn.
U geeft aan een hekel aan kou te hebben en ik adviseer u dan om het oin ieder geval niet kouder te latren worden dan 13 graden en de tghermostaat daar op af te stellen in plaats van helemaal uit te sckalenenn of lager te zetten.

tenormin
door tenormin Nov 28, 2022 om 21:46
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, ik kan de "aanbevolen" lagere temperaturen echt niet aan. 19º is voor mij veel te koud, ondanks hemd, trui, vest en omslagdoek. Dan maar de gladiolen of de dood. Mijn eigen lichaamstemperatuur is helaas maar 35º. Maar goed, kan daar natuurlijk niet bij mijn Zorgverzekering mee aankomen. ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 29, 2022 om 10:18
16818 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, met knipoog maar u bent de vraagsteller @HENK BUIJS niet.

sira
door sira - Nov 28, 2022 om 16:51
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Wat u wilt plaatsen zijn achterzetramen, die plaats je binnen en voorzetramen buiten. Bij monumemtale panden worden doorgaans achterzetramen gebruikt.
U moet ook denken aan de dikte van het plexiglas. Plexiglas is overigens niet goedkoop en het moet ook op maat gezaagd worden met een speciale zaag.
Als u zelf wilt gaan zagen moet u wel weten welk type plexiglas u heeft (gegoten/geëxtraheerd of acrylaat) en aan de hand daarvan kiest u de geschikte zaag.
Helder plexiglas 4 mm dik zit om en nabij de € 55,- m2 (exclusief frame of bevestigingsmiddelen).

panter22
door panter22 - Nov 28, 2022 om 17:21
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom geloof je de installateur niet? Hij zal er verstand van hebben.
Die warme lucht uit de kamer is zo weg als je de deur openzet.  Daar merk je in de rest van het huis niet veel van.
Gevolg is dat de temperatuur in de kamer snel daalt en de verwarming weer aangaat.

ro
door ronny530 - Nov 28, 2022 om 18:02
2771 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. is het mogelijk omdat de thermostaat de ruimte waar die is op temperatuur gaat brengen. Het is dan wel zaak om de overige radiatorkranen dicht te draaien of nog beter te voorzien van thermostaat kranen die op zeg 12 graden ingesteld worden. Dikke tapijten voelen opzich al warm aan en maken dat de koude die uit de vloer optrekt ook tegengehouden worden. Plexiglas is een vrij dure optie en moet ook nog eens op maat gemaakt worden omdat de ramen in zijn geheel afgesloten moeten worden. Goede isolerende gordijnen zijn ook een mogelijkheid om koude en tocht tegen te houden en goedkoper dan plexiglas. Langdurig maar één kamer verwarmen is geen goed idee mede vanwege de kans op bevriezing van waterleidingen en de radiatoren plus de ledingen van die radiatoren. De kans op vocht en de bijbehorende schimmelvorming neent ook toe maar de kans dat uw huishoudelijke apparaten door vocht defect gaan ook. Energie besparen is uiteraard een goed idee maar denk ook aan u zelf omdat het naar mijn mening niet fijn is om in een koud huis thuis te komen en u op te sluiten in één verwarmde kamer. Houdt er ook rekening mee dat de regering voor 2023 een prijsplafond heeft vastgesteld waardoor u beduidend minder aan energie kosten gaat betalen.

gerbera
door gerbera - Nov 29, 2022 om 12:30
7357 Antwoorden / 14 Vragen

De wijze waarop u uw CV gebruikt is op zijn zachts gezegd zeer vreemd. Ik neem aan dat u in de genoemde ruimtes minimaal een radiator heeft die u blijkbaar allemaal heeft afgesloten. Dat dit op de slaapkamer het geval is kan ik begrijpen maar om deze ook in de woonkamer dicht te draaien is zeer onverstandig. Ik bergijp dat u daar een thermostaat heeft hangen waarbij het verstandig is deze zodanig in te stellen dat het voor u aangenaam is in die ruimte te verblijven. Daarnaast is het voor de nacht verstandig deze op min. 12 graden te zetten om bevriezing van de radiatoren te voorkomen, dus dichtdraaien is zeer onverstandig zoals de installateur ook aangeeft. U vergeet blijkbaar dat als u naar de keuken gaat er warmte verloren gaat en de warmte die u naar boven laat gaan binnen de kortste keren teniet wordt gedaan door de lage temperatuur boven. Het gebruik van een  mobile thermostaat in combinatie met een vaste thermostaat werkt niet omdat met het inschakelen van de mobile de CV gewoon opstart en zowel de leidingen als openstaande radiatoren vverwarmd. Er bestaat buiten de, thermoknoppen, een systeem waarbij u alle ruimtes afzonderlijk kunt instellen dmv van een thermostaat. Informeer daar eens naar bij een goede CV-boer, zal goedkoper zijn dan uw isolatieplannen want uw wijze van zgn gas besparing is zeer vreemd.