empee
door empee Jul 31, 2021 om 20:31
Huishouden & energie

Moet ik een nieuwe accu voor mijn e-fiets?

Mijn Rih Omega-fiets wordt 7 jaar oud en de accu heeft er 17000 km opzitten. Hoe weet ik of die een keer plotseling stopt onderweg?
M.a.w. hoe kan ik zien, of die versleten is of nog een paar jaar mee kan?

10776 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 31, 2021 om 20:39
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

rj
door rjw - Jul 31, 2021 om 21:13
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Is de laad- en ontlaadtijd nog ongeveer hetzelfde als een paar jaar terug? Zo ja, dan is er voorlopig nog niets aan de hand. Als deze echt minder wordt is het wellicht handig om de accu te vervangen.

Maar als de accu het niet meer doet, dan kan je toch nog steeds gewoon fietsen met een e-bike? Het is niet dat je dan opeens langs de kant van de weg staat en niet verder kunt.

gerbera
door gerbera - Jul 31, 2021 om 21:41
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U merkt dat als de accu sneller ontlaad, zichtbaar op het display, bij het fietsen zodat u minder kilometers kunt afleggen dan voorheen.  Bezit u een multimeter kunt u de accu meten, normale spanning is 36 tot 38 volt en staat de meter tussen de 36v en 30v is deze aan het slijten, beneden de 30v is de accu beschadigd en aan vervanging toe.
Een tip, mocht u aan een andere accu toe zijn zoek dat even op internet, er zijn een paar bedrijven die uw huidige accu als nieuw kunnen reviseren hegeen een stuk goedkoper is. Direct stoppen zal niet zo snel gebeuren tenzij deze echt defect raakt en dat kan gebeuren als u de accu geheel ontlaad.

mahadma
door mahadma - Jul 31, 2021 om 22:01
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Een accu kan 1 jaar meegaan maar ook 10 jaar, echter wat een grote rol speelt is veel/weinig gebruik, langere periode's NIET gebruiken, te vroeg opladen, memory effecten.

"Vroeger" hadden we nc (nikkel cadnium) accu's die kapot gingen door langere tijd niet te gebruiken, dat is tegenwoordig anders. Maar ongeregeld gebruik is niet echt super happy voor de accu.

Als de accu na een volledige oplading aanzienlijk minder tijd/km maakt als eerder, is revisie /vervanging geadviseerd.

gerbera
door gerbera Jul 31, 2021 om 22:22
7382 Antwoorden / 14 Vragen

memory-effect is achterhaald, de nieuwste accutypes (Li-Ion, Li-Po) en oplaadbare batterijen (NiMH) hebben hier dankzij nieuwe technieken namelijk geen last meer van. En zolang er maar voldoende spanning op de accu staat is er geen probleem met onregelmatig gebruik.

tenormin
door tenormin Jul 31, 2021 om 23:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, 17000 km in 7 jaar is niet echt weinig gebruik, n.m.m. dan. Is al geweldig dat deze accu het kennelijk lang volhoud, andere problemen (na 1 of 2 jaar) gelezen te hebben.

me
door mein33 - Jul 31, 2021 om 22:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De fiets zal nog wel flink wat jaren meegaan, zeker als deze tijdig de servicebeurten heeft gekregen en de gegeven km stand is niet bijzonder hoog.
Voor wat betreft ee accu is een voorspelling 'natte vingerwerk' aangezien een accu er meestentijds spontaan de bruin aan geeft, maar dat kan net zo goed met een spiksplinter nieuwe accu gebeuren.
Als de oplaadtijd en de actieradius nog om en nabij dezelfde zijn als toen de fiets nieuw was, dan zou de accu nog zomaar vele kilometers mee kunnen gaan, maar zoals gezegd, zeker weten doe je dat nooit.
Als de accu er onderweg de brui aan geeft kan er nog wel gefietst worden, dus thuis komen kan altijd, al kost het wat meer moeite.

Voor hulp bij pech onderweg kan ik u ' Fietsned ' aanbevelen, de aangesloten fietsherstellers komen u helpen waar u ook met pech mocht komen te staan, ook als uw accu het begeeft.

mahadma
door mahadma - Aug 1, 2021 om 02:20
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad, een top accu, het betekend ELKE WEEK, 7 jaar lang  46 km fietsen. Ik vermoed dat er een nul teveel staat, omdat de meeste elec fietsen 's winters veel stilstaan.

ro
door ronny530 Aug 1, 2021 om 08:11
2803 Antwoorden / 41 Vragen

@mahadma, 46km per week fietsen is nog weinig want met woon/werk kilometers zit je zo aan die 46km per week. Dat de meeste E-bikes in de wintermaanden niet gebruikt zouden worden klopt niet omdat een E-bike een vervoersmiddel is geworden en geen luxe artikel om op een mooie zondag een stukje te gaan fietsen.

me
door mein33 Aug 1, 2021 om 11:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mahadma,

Gemiddeld 46  km per week is weinig !
Ik ( zelf drie kwartjes op de teller) heb inmiddels m'n derde E.bike en rij gemiddeld genomen zo'n kleine 300 km per week en dat gaat door in alle jaargetijden, m.u.v. de dagen dat het spekglad is vanwege sneeuw en/of ijzel.
Een regenbuitje deert mij niet.
M.a.w. de fiets van Ts heeft niet al te veel kilometers om nog jaren mee te kunnen.

mahadma
door mahadma Aug 2, 2021 om 17:22
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Met die fiets kan het zeker zo zijn, Mein33, maar de accu ..........

me
door mein33 Aug 2, 2021 om 20:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een accu is en blijft altijd een vraagteken,  of hij nu nieuw of vele jaren oud is.

ro
door ronny530 - Aug 1, 2021 om 08:04
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Een lokale E-bike specialist kan de accu voor u testen en met de uitkomst van die test weet u in welke staat de accu verkeert. Het lijkt me wel dat als de actieradius aan het afnemen is de accu op het eind van de gebruiksduur is gekomen omdat de L-ion cellen in de accu de lading niet meer voor langere tijd vast kunnen houden. Als de actieradius nog acceptabel is en de accu binnen de tijd die er voor staat geladen is dan hoeft u zich nog geen zorgen te maken.

getty
door getty - Aug 1, 2021 om 08:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn gazelle accu plofte na 10000 km onaangekondigd kapot tijdens een fietstocht.

Kon toen gewoon, zij het wat moeizamer, naar huis fietsen. Gewoon doorfietsen dus en maar zien wat er gebeurd. Voor hetzelfde geld gaat het nog een tijd goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 1, 2021 om 09:47
16887 Antwoorden / 202 Vragen

In feite al gezegd en nu samengevat: u kunt de accu laten controleren bij een betrouwbare rijwielhandelaar, u kunt mogelijk ook zelf nagaan via uw display of de accu nu sneller leegloopt dan voorheen. Indien de accu zelf een led aanduiding bezit is controle ook mogelijk door drukken op een knop en dan nagaan of middels de dan rode of groene lichtjes (hoe hoger het verbruik, des te sneller rood.

Het lijkt mij dat u m.b.t. zo maar stoppen onderweg niet bang behoeft te zijn indien u ook uw dispay goed in de gaten houdt en indien toch, neem voor alle zekerheid dan een oplader mee. Er zijn tegenwoordig veel punten waar u kunt opladen (voor dat de accu helemaal leeg is).

me
door mein33 Aug 1, 2021 om 11:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HEREMIETKREEFT - 1 AUG. 2021 Het lijkt mij dat u m.b.t. zo maar stoppen onderweg niet bang behoeft te zijn

@heremietkreeft,
Ben het in dit geval absoluut niet met u eens, een accu kan er spontaan en geheel onverwacht de brui aan geven en ik beweer dit uit eigen ervaring.  ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 1, 2021 om 11:57
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@MEIN, u kent toch het gezegde dat '' angst een slechte leermeester is'? En m.i. is bank zijn niet nodig als advies om controle door een rijwielhandelaar wordt opgevolgd. En zo er toch een probleem is kan bijv. de ANWB Wegenwacht ook helpen.
Afgezien daarvan, de accu is een middel voor de ondersteunig en indien die uitvalt kan er nog wel worden gefietst.
Bij bijv. auto's is dat anders.

U mag het bovendien ook best oneens zijn met mij.

rj
door rjw Aug 2, 2021 om 20:41
3294 Antwoorden / 5 Vragen

@mein33: maar dan kan je toch nog gewoon doorfietsen? Het is hoogstens wat zwaarder.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 1, 2021 om 11:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

10km per dag x5 dagen x48 weken en 7 jaren = bijna 17.000 km.

Dan  is een accu voor  100 km  die nog maar  25% heeft ruim voldoende voor 2 dagen fietsen!
Wel is vrijdag geladen wegzetten en maandag weer naar werk sneller leeg.

Een gereviseerde koste  vandaag  of  volgende jaar hetzelfde.

Zoek voor deze RIH  een Revisie bedrijf die deze kan doen nu al....
Je zit dan wel  2 of 3 weken vaak zonder.

Een nog werkende ruilen doen enkele ook maar  die zijn ietsje duurdere vaak.
Een nieuwe accu?

De betere  rivisie bedrijven doen er dezelfde of betere in naar Uw keuze.

Gewoon een goed merk achteraf,  RIH  wel van gehoord maar kwam ze plaatselijk niet tegen.

empee
door empee - Aug 1, 2021 om 19:02
179 Antwoorden / 140 Vragen

Allen hartelijk dank voor de adviezen/tips/opmerkingen. Ik weet nu, dat ik altijd thuis kom en daar ging het me eigenlijk vooral om.
Groetjes en tot een volgende keer.

Hadiemassa
door Hadiemassa - Aug 2, 2021 om 12:50
2 Antwoorden / Vragen

Ik ken iemand die dagelijks fietst op Spara ebike,  ruim 39000 km op de teller en nog altijd dezelfde accu.

mahadma
door mahadma Aug 2, 2021 om 17:23
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Uitzonderingen bevestigen de regel, ik ken mensen die binnen zeer korte tijd een defecte accu hebben gehad.

Hadiemassa
door Hadiemassa Aug 2, 2021 om 23:08
2 Antwoorden / Vragen

Tja, wat moet ik met zo'n reactie