st
door steef29 Oct 20, 2005 om 22:53
Huishouden & energie

Nefit HR 21 V

Hoi

Vriend van me heeft een Nefit HR 21 V.

De ketel doet het goed alleen vragen we ons het volgende af.

De ketel gaat meerdere keren per uur aan ook als kamer thermostaat uit staat.

Het lijkt erop dat de boiler verwarmd word.

Tevens is het warm water super warm.

Is dit normaal dat die zo vaak aanslaat (beetje zonde energie)

Is de boiler temperatuur in te stellen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groetjes Steef

11993 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 08:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Nefit HR. Hierin zit de mogelijkheid om water voor te
verwarmen, zodat je snel warm water uit de kraan hebt. Een soort buffer
voorraad. Dit water wordt regelmatig op temperatuur gehouden, waardoor
de ketel iedere keer aanslaat. Ik kwam hier achtet toen ik de net
vervangen ketel aan hoorde slaan op een mooie dag. Dat vreet nogal wat
energie dacht ik. Op de kachel zit een mogelijkheid om deze optie uit
te zetten.

Ik heb het uitgezet en daarna was het afgelopen met aanslaan van de kachel op warme dagen.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bij de meeste ketels heel goed mogelijk om de watertemperatuur en de hysteresis van de termostaat in te stellen.

Als niet uit de handleidig van de ketel blijkt hoe je dat moet doen, zou ik het door een erkend installateur laten doen, dan is het bn.l. blijkbaar niet de bedoeling dat het door de gebruiker zelf wordt gedaan.

P truss

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens leverd aleen het velagen van de boilertemeratuur een besparing op, het verstellen van de hysteresis heeft daarop geen noemenswaardig effect, het bepaalt eigenlijk alleen hoevaak de ketel aanslaat om het water weer op temperatuur te brengen.

Bij een kleine hysteresis instelling slaat de ketel vaak aan en is het water vrij konstant van temperatuur, bij een grote slaat de ketel minder vaak aan, en is het water meer wisselend van temperatuur.

P truss

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

De HR 21 is bekend als de turbo. Deze heeft geen mogelijkheid om de boilertemperatuur in te stellen. Het lijkt er op dat de boiler versneld afkoeld, dit kan alleen als er water stroomt. Het zou dus mogelijk zijn dat er ergens een heel klein beetje water loopt. Lekkende kraan!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere thermostaat heeft in pricipe een temperatuur en hysteresis instelling, het is namelijk heel moeilijk om die instellingen tijdens een produtieproces al goed te bepalen, wel is het mogelijk dat dat niet zomaar ingesteld kan worden maar dat dat door de fabrikant van de themostaat gedaan moet worden.

Naast het doorlopen van water is dan ook  zeker een misinstelling van de themostaat mogelijk als oorzaak.

Maarja, ik ken de ketel niet dus ik heb geen idee wat voor thermostaat erin zit, en het een en ander opzoeken gaat me net even te ver... :-)

P truss

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeggen; pak even de handleiding van de cv ketel erbij. Bij de nefit  ketel met klein warmwatervat is de temperatuur van het vat in te stellen. In de beschrijving staat waar en hoe je dat moet doen. Bespaart een hoop opwarmen van het vaatje, maar het duurt wel langer voor je warm water hebt uit de kraan. Eerst wordt het vaatje met koud water geleegd voordat het warme water doorstroomt. Met een close in boiler in de keuken en alleen warm water boven in de badkamer zou  ik het zeker doen. In het andere geval verspil je erg veel water voordat het warm uit de kraan komt. Heb je in de keuken een Hot-fill (en gekoppeld aan de cv ketel) dan zou ik het vaatje mooi heet laten. Dat is voordeliger dan de hotfill op electriciteit het werk te laten doen.

Het kan ook zijn dat het thermostaatje wat in het warmwatervat zit kapot is, wat kan resulteren in continue warmtevraag.

Advies; laat bij een volgende onderhoudsbeurt de monteur er even naar kijken. Die kan constateren of er gebreken zijn.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat de leverancier en/of de installateur van de verwarmingsinstallatie alle antwoorden op uw vragen kan geven .

benader deze in eerste instantie . verder rest dan nog de fabrikant c/q de importeur van de verwarmingsketel . nefit . zit in nederland , even zoeken .

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi steef

ik heb een nefit economy vrc 24. ik kan de watertemperatuur stellen van 1 tot 10.

hij staat op 1 en water is goedkoper dan electra.de knop met kraantje als je die op 1 zet is het te doen.probeer het.

en als je een onderhoudscontract hebt kun je toch altijd bellen?

groeten moon.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De nefit hr 21 v is de vorige generatie hr ketel met een boilervoorraad van 25L tbv van warm water.

is dit opgebruikt ,werkt het toestel als een doorstroom toestel met een constante waterhoeveelheid van 6 L per minuut van 60'.

deze heeft geen mogelijkheid om de boiler thermostaat lager te stellen of uit te schakelen.

dit is ook niet verstandig omdat de boiler vooraad op 60'C moet blijven ivm legionella!

in de praktijk blijkt dat deze ongeveer 2 tot 3 per uur even aanslaat om de boiler bij te warmen.

heeft u echter een druppende kraan, dan zal dit proces vaker worden gestart om de boiler op temperatuur te houden.

loop alle kranen in het huis eens langs om dit te controleren.

ook is het mogelijk dat u een lek in de warmwaterleiding heeft.

dit kunt u controleren om de warmwater leiding onder de cv ketel eens te voelen of dat deze constant warmblijft terwijl u geen warmwater (heeft)gebruikt.

achter het deurtje van de mantel zitten een 2 tal knopjes.

bij 1 staat "reset" bij de ander staat een 1 en een 2.

deze stuurt nl de pomp aan op continu(2) of alleen bij warmte vraag(1).

normaal hoort deze op 1 te staan, staat hij echter op 2 dan zal de rest warmte die de boiler op temperatuur houd verdwijnen in de cv installatie.

met als gevolg dat de ketel vaker aanslaat om dit warmte verlies te compenseren.

als laatste kan de drieweg klep cv zijdig doorlekken waardoor de warmte die bedoeld is voor de boiler naar de cv wegvloeid.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Steef,

Het water uit de boiler is normaal rond de 65 graden, als dit een stuk heter is zal er waarschijnlijk een probleem met de boilerthermostaat zijn. He opwarmen van de boiler gebeurt normaal hooguit enkele keren per dag als er geen tapwater gebruikt wordt

Ik neem aan dat het display op de logica een knipperende 1 aangeeft tijdens deze opwarmperiode, dat is namelijk het opwarmen van tapwater.

De boilertemperatuur is niet zomaar in te stellen, het kan bij het oude type boilerthermostaat wel als je aan het schroefje gaat draaien, ik adviseer echter om dit niet te doen, bij een te lage afstelling krijg je namelijk een grote kans op legionella en bij een te hoge afstelling zal het toestel niet meer omschakelen naar de verwarming.

Mocht je niet genoeg van deze ketel afweten dan adviseer ik om er toch maar een erkende installateur bij te halen, sluit eventueel een service-contract af.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer, miraltje heeft het bijna helemaal goed:

achter het deurtje van de mantel zitten een 2 tal knopjes.bij 1 staat "reset" bij de ander staat een 1 en een 2.deze stuurt nl de pomp aan op continu(2) of alleen bij warmte vraag(1).normaal hoort deze op 1 te staan, staat hij echter op 2 dan zal de rest warmte die de boiler op temperatuur houd verdwijnen in de cv installatie.met als gevolg dat de ketel vaker aanslaat om dit warmteverlies te compenseren.

als laatste kan de drieweg klep cv zijdig doorlekken waardoor de warmte die bedoeld is voor de boiler naar de cv wegvloeid

Een en ander kan alléén gebeuren als de pompschakelaar op stand 2 staat én als de driewegklep defect is en doorlekt. Wanneer de pomp continu draait, en de DWK lekt door dan zal er -als het toestel uit is- warmte uit de boiler onttrokken worden en de installatie ingepompt worden. Hierdoor zal het toestel heel vaak aanslaan en zal de installatie ongewenst opgewarmd worden. Al deze zaken zijn eenvoudig te onderzoeken door gewoonweg aan de leidingen te voelen. Het eventueel vervangen van de DWK is installateurswerk. De boilertemperatuur is bij dit toestel niet in te stellen. Het verhaal over legionella wat hier op diverse plaatsen verteld wordt is volkomen flauwekul. Legionella in een normale wonig is (bijna) onmogelijk.

Vr Gr Techneut

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw probleem, Steef doet mij denken aan het aloude probleem
van het pendelen" van de verwarmingsketel. Dat treedt op zowel bij het
verwarmen van je radiatoren als van je boiler.

Een van de belangrijkste dingen waaraan je moet denken is het MAXIMAAL
instellen van de KETEL-thermostaat, dus op 95 graden.

Wanneer je namelijk op de ouderwetse manier (zoals vroeger bij de gietijzeren
verwarmingsketels) de ketelthermostaat in het voor- of najaar op bijvoorbeeld
60 graden zet dan zal de ketel telkens afslaan wanneer hij die 60 graden
bereikt heeft en weer aanslaan wanneer de ketelwatertemperatuur weer onder de
60 graden is gedaald.

Dat heet “pendelen” en komt voor als het huis (of de boiler) meer warmte vraagt
dan de ketel in één keer kan leveren.

Het werkt zo: de boiler (of de huiskamer) vraagt nog warmte omdat het
boilerwater (of de kamer) nog niet voldoende is verwarmd door het nog maar net
tot 60 graden verwarmde CV-water. De ketel slaat af, het ketelwater daalt, de
boiler c.q. kamer vraagt echter nog steeds warmte, de ketel slaat weer aan
enzovoort.

Dat steeds weer opstarten en afslaan van je ketel kost niet alleen veel
gas (en dus geld), maar het duurt ook veel langer voordat je kamer (of
boiler) verwarmd is.

En bij een beetje kouder weer zul je de gewenste
kamertemperatuur dan zelfs ook niet bereiken.

Je vraagt je wellicht af: maar ik vraag toch niet meer dan
60 graden van mijn boiler? Dat klopt, en ook je woonkamer vraagt 20 en geen 60
graden, maar je zult gedurende een langere tijd je kamer of boiler met ketelwater
van 60 of meer graden moeten verwarmen om je doel: het tot de juiste temperatuur
verwarmen van je kamer en boiler te kunnen bereiken.

Door het laag instellen van de maximaaltemperatuur van de ketel heb je a.h.w.
de capaciteit van je ketel verkleind.

Vroeger was dat zinvol omdat de oudere gietijzeren ketels bij het behalen van
de grens van 60 graden nog erg veel restwarmte bevatten in de gietijzeren
warmtewisselaars. Zou je de ketel dan niet eerder laten afslaan dan tot het
moment dat de warmtevraag van de woonkamer beëindigd was (dus tot de gevraagde
kamertemperatuur was bereikt), dan zou je een "overshoot" krijgen,
d.w.z. dat de kamertemperatuur door zou schieten door het blijven doorpompen
van het hete water nadat de ketel was afgeslagen.

Om dat te voorkomen liet je je ketel eerder afslaan door het
maximeren van de keteltemperatuur.

Dat probleem is opgelost door de aluminium warmtewisselaars in de nieuwere
ketels: de warmte is snel uit de ketel verdwenen, en daardoor is het niet meer
nodig (en dus onverstandig) de maximaaltermostaat lager dam maximaal in te
stellen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S.: je mag de temperatuur van het KETELwater van je boiler best
veranderen als je deze maar niet onder de 60 graden laat komen
(legionella).

Wat je echter absoluut niet mag doen is de temperatuur van je tapwater
te veranderen door de mengschroef van het tapwater (herkenbaar aan het
rode lakzegeltje) te verstellen. Deze is in de fabriek precies goed
afgesteld om de juiste hoeveelheid tapwater per minuut van de gewenste
temperatuur te garanderen.

Dus: als je de temperatuur van het ketelwater (en dus je tapwater)
verhoogt naar bijvoorbeeld 75 graden, dan zal de hoeveelheid tapwater
per minuut dalen. Dat kun je doen, maar is wel gevaarlijk voor jezelf
en vooral voor kinderen (verbrandingsgevaar).

Als je hem echter te laag stelt (dus onder de 60 graden) dan loop je vooral bij boilers kans op legionellabesmetting.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen, als u mee wilt praten doe dat dan bij iets waar u verstand van heeft. Het verhaal wat hier staat klopt ook nog werkelijk niet één woord van!!

Beste mensen doe dat nou niet!! Vertel iets over zaken waar u zeker verstand van heeft, praat niet over zaken waar u dénkt verstand van te hebben.

Vr Gr Techneut.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het beste een achterplaat kopen voor een kamerthermostaat.Daar zit een schakelmogelijkheid op waarmee je of warm water, ofwel de cv gebruikt. Als deze in de stand staat van cv kan de ketel nooit gaan branden om het water op te warmen.Weg probleem, simpel hé.

Ruud

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste "techneut", om met uw eigen woorden te beginnen: "vertel iets over zaken waar u echt berstand van heeft".

Ten eerste is legionellabesmetting mogelijk in elk warmwatersysteem met
een watervoorraad, als de temperatuurdaarvan  zich onder de 60
graden bevindt. De legionella bacterie maakt namelijk geen onderscheid
tussen tussen "normale" woningen" en "niet-normale" woningen.

Ten tweede: om het pendelen te voorkomen is het zeker raadzaam de
ketelthermostaat permanent op maximaal te houden en niet alleen in de
winter.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste "techneut",

Om met uw eigen woorden te beginnen: "vertel iets over zaken waar u echt verstand van heeft".

Ten eerste kan men door elk warmwatersysteem met een watervoorraad wel degelijk besmet raken met legionella.

De legionellabacterie maakt namelijk geen onderscheid tussen "normale"en "niet-normale" woningen.

Ten tweede is, om pendelen te voorkomen, het zeker raadzaam de
ketelthermostaat op maximaal te houden en niet alleen in de winter.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad wordt de boiler verwarmd. Heeft de vriend ook een zonnepaneel op het dak, dit ook nog wel eens invloed hebben als de buitentemp. daalt. Dat het warmwater superwarm wordt ligt aan een te hoge instelling. De boiler temperatuur is in te stellen.

Gjalt

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je soms vloerverwarming er op aan geslotenmet een eigen circulatiepomp?En is deze vloerverwarming met een drieweg klep op het systeem is aangesloten?

Zet dan je vloerverwarming pomp is uit. Slaat de ketel nu niet meer aan?, laat dan je driewegklep vervangen. Zelf met dit beiltje gehakt, na vervanging was het probleem op gelost.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Steef

Ik had hetzelfde probleem. Bij mij was de oorzaak dat een koppeling in de leiding lek was (het water spoot er uit).

Succes!

Geert Niks

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ftm.

Niet bij elke WARMwater-installatie, maar bij elke WATER-installatie de bacterie kijkt niet of het een koud of een warmwaterleiding is. De kans dat het optreedt in een normale woning die op een normale manier bewoont wordt is ongeveer net zo groot als dat u door een vliegtuig van de weg afgereden wordt, als u begrijpt wat ik bedoel.

Em verder ben ik er inderdaad van overtuigd dat u meer van cv-installaties weet dan ik.

Dus: SPREEK WAT WAAR IS EN EET WAT GAAR IS!!

Vr Gr Techneut.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ftm,

"Pendelen" wordt niet veroorzaakt door een hoge of lage instelling van de regelthermostaat. Een toestel -en met name een aan/uit toestel- kan gaan pendelen door een slecht aangelegde installatie, of doordat het toestel te groot gekozen is voor de betreffende installatie. Een toestel zal bij een hoge instelling net zo hard pendelen als bij een laag ingestelde regelthermostaat, het zal alleen bij de eerste keer opstoken iets langer duren, wanneer de ketel op temperatuur is maakt het niet meer uit. De bandbreedte van de thermostaat is overal even groot.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste techneut (slot).

Van CV-installaties weet ik maar weinig af, in ieder geval wèl dat pendelen (afslaan en weer opstarten van de CV-ketel) veroorzaakt wordt door het afslaan van de ketel wanneer de maximale keteltemperatuur wordt bereikt en de kamertemperatuur nog niet.
Dat komt voor bij een te kleine CV-ketel of een te laag ingestelde maximaalthermostaat, waardoor de capaciteit van de ketel kunstmatig min of meer wordt verkleind.

Van legionellabacteriën weet ik dat zij zich in een zo geringe mate in het leidingwater bevinden dat zij geen gevaar voor de gezondheid vormen. Echter, in voorraadvaten van warm water (d.w.z. water tussen de 25 en 55 graden) kunnen zij zich vermeerderen. En dan zijn zij wèl een gevaar voor de gezondheid (overigens alleen onder de douche.
Het echte probleem ontstaan wanneer het warme water (van een te lage temperatuur, dus onder de 60 graden) langere tijd stilstaat, bijvoorbeeld tijdens vakanties.
Als men er echter voor zorgt het warme water in het voorraadvat op een temperatuur tenminste 60 graden te houden is er geen risico.
Regelmatig doorspoelen van 'verborgen hoeken' van het warmwatersysteem reduceert het risico eveneens.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ftm,

Tegen zoveel domheid kan ík zelfs niet op. Een cv-toestel die pendeld om dat het vermogen TE LAAG is, hoe bedenk je het. Ik stop ermee.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2005 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou vooruit dan, nog één keer:

Kijk op:

http://www.mfdrenthe.nl/energiebesparing/verwarmen.asp

en op

http://www.milieucentraal.nl/onderwerp/set?onderwerp=Afstelling%20en%20onderhoud%20CV

"Op een CV-ketel zit een ketelthermostaat die de temperatuur van het verwarmingswater regelt. Meestal is deze afgesteld op 90°C. Wijzig deze temperatuur niet, omdat anders de ketel snel aan en uit gaat schakelen (pendelen). Dit kost onnodig veel energie."

"Het tapwater uit de gasboiler of CV-boiler is vaak 80ºC of warmer. Als u hem iets lager afstelt, bespaart dat energie. Zet hem echter niet lager dan 70ºC, omdat anders de bacterie Legionella pneumophila de kans krijgen zich te vermenigvuldigen in boiler en leidingen. Deze bacterie kan de veteranenziekte veroorzaken. "

I rest my case.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of deze, van ECN:

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2003/c03039.pdf

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet toch een beetje met Techneut meegaan, het toestel pendeld namelijk veel minder als het vermogen te klein is (als hij al op temperatuur komt) en wat betreft de maximaalthermostaat, daar zou ik maar helemaal vanaf blijven, de maximaalthermostaat is eigenlijk de laatste beveiliging in geval van oververhitting van het toestel als bv de regelthermostaat defect zou gaan.

Nog een advies: haal er gewoon een servicemonteur bij, die heeft het probleem zo opgelost bij deze toch wel eenvoudige ketel. Begin absoluut zelf niet aan een toestel te sleutelen als je er geen verstand van hebt en de benodigde onderdelen ook niet hebt.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ftm,

Er staan wel meer foute zaken op internet, Ik zeg dus ook dat DE KANS dat het optreedt in een wonig die normaal bewoond wordt, en waar de kranen normaal gebruikt worden bijzonder klein zo niet nihil is.

Van pendelend toestel hebt u inderdaad al helemaal geen kaas gegeten. Elk normaal toestel probeer je toch zo laag mogelijk te laten te draaien? Je toestel is alleen een HR-toestel als je ervoor zorgt niet hoger dan 60 a 65 graden te komen. Nou, dan zouden er heel wat pendelende toestellen moeten zijn.

Nog één keer pendelen wordt veroorzaakt doordat het toestel te groot is voor de installatie, en in Kwalitatief Uitermate Teleurstellende installaties de zogenaamde K.U.T. installaties.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ruim 38 jr. werkzaam als servicemonteur op het gebied van c.v. , koelinstallatie's en luchtbehandeling, en het is net wat techneut ook zegt tegen zoveel leken gezwam kun je niet tegenop.Dit is voor mij dan ook een reden om me af te melden van dit forum,en laat alle te beantwoorden vragen maar over aan de "echte experts".

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Weule,

Hartelijk dank voor je support, ik begon al aan mezelf te twijfelen.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk bedacht, techneut, "Weule" "in te schakelen" om jezelf een schouderklopje te geven.

Als argumenten falen, ja dan...

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ftm,

"weule "is een voor volledig onbekend persoon. Maar ik zou zeggen; "droom maar lekker verder" ik hoop dat u van andere zaken meer verstand heeft en dat u vragende mensen niet al te veel verkeerde antwoorden geeft.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

"beste' ftm toch nog maar even weer aangemeld, tegen mijn principe in om een misverstand uit de wereld te helpen . Ik heb geen enkele connectie met TECHNEUT, het enige wat wij waarschijnlijk beide gemeen hebben ,is dat we ons mateloos ergeren aan alle zogenaaamde specialisten ,die de meeste vragenstellers voorzien van de meest belachelijke oplossingen en adviezen of dooorverwijzen naar een of andere fabriekssite, daar is dit forum toch niet voor bedoeld. Na deze reactie is het zo dat ik me weer afmeld ne bij deze wens ik TECHNEUT veel succes met zijn mede forumleden GR.WEULE.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

'beste" ftm hiervoor stond ik aangemeld als weule 001 en alleen voor vandaag dus als weule aan mijn vragen en score aantal kun je dit dus ook nagaan gr. WEULE

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, Techneut c.q. Weule, van Legionella heb ik inderdaad meer verstand dan jullie tweeëenheid.

En betreffende pendelen bij een niet-modulaire ketel: mijn advies: zoek
nog even op wat dat ook weer is. Besef dan wat een te laag afgestelde
keteltemperatuur veroorzaakt en trek je conclusies.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2005 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik jullie samen bij mijn toestel zou moeten halen gaat er volgens mij weinig goed, laat je aandacht eens uitgaan naar de vragensteller bovenaan in plaats van met een onnodige discussie bezig blijven.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2005 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Henk,

U hebt wel gelijk, maar de vraag van de vragensteller is inmiddels al beantwoord. Ik probeer echter ook nog wel eens te voorkomen dat er allerlei onzin de lucht ingeslingerd wordt of dat mensen onnodig bang gemaakt worden, en daar was ik nu ook mee bezig. Want wat ftm allemaal verteld raakt echt kant nog wal: over dat pendelen heb ik al genoeg dezegd daar wil ik het al niet eens meer over hebben, als ftm denk dat het zo is als hij zegt dan hoop ik dat ie dat alléén bij zichzelf uitvoert. De kans dat men Legionella oploopt in een normale woning is ongeveer net zo groot als dat je op de snelweg wordt aangereden door een vliegtuig, en daar staan ook geen waarschuwingsborden voor vliegtuigen.

Hierna wil ik er niets meer over zeggen; één dwaas kan meer onzin de wereld in helpen als tien wijzen recht kunnen lullen. Dus ftm lul lekker verder.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2005 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag er anders over denken dan ik. techneut, wat mij echter aan jouw
opstelling stoort is je agressieve houding en je grove taalgebruik.

Al te vaak verzandt jouw reactie in botte ontkenning van de mening van
een ander en gebrek aan inhoudelijke respons op de argumenten van die
ander. Er heeft er in jouw gedachte maar een gelijk en dat is techneut,
nietwaar?

ve
door verwijderd - Oct 31, 2005 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ftm,

Gelukkig is techniek een EXACT vak, dus wit is wit en zwart is zwart. Een béétje gelijk hebben kan dus niet, men heeft wél gelijk of men heeft géén gelijk. Ik bot? Weet u wat bot is? Mensen verkeerde antwoorden geven, dát is bot.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2005 om 00:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw reactie, techneut, is een perfecte illustratie van hetgeen ik in
mijn laatste post naar voren bracht: agressief en arrogant.

I rest my case.