je
door jelkebente Dec 4, 2005 om 11:55
Huishouden & energie

Niet op de hoogte gesteld van de voorwaarden

Ik heb in de zomer van 2004 een fotocamera gekocht . Merk nIKON. In de zomerperiode van 2005 konstatreedren we dat de autofocus niet werkte. We hebben dit in de garantieperiode naar tevredenheid laten repareren. Na de reparatie bleek de extralens 70-300 niet de functioneren. We hebben de hele caera wederom aangeboden bij de fotowinkel. Deze constateerden en defect alleen aan de lens en gaven aan deze op te sturen naar NIKON. Met de afspraak dat we gebeld zouden worden als de lens klaar was.

NA enige weken werden we gebeld en was het antwoord dat er zand in de lens was geconstateerd en dat dit buiten de garantie viel!

Er waren nu 3 opties:

  1. we konden de lens laten maken voor 120 euro. De lens hefet ons ongeveer 100 euro gekost.

  2. Indien we de lens niet wilnedn laten maken maar wel terug wilden hebben kost dit ons 70 euro.

  3. Als we niks betalen krijgen we de lens niet terug!!

Ik ben hier voorafgaand aan het opsturen niet over ingelicht en wil de lens zonder kostren terughebben. De fotograaf geeft in antword hierop aan dat hij ervanuit ging dat de reparatie binnen de garantie zou vallen en mij hiervoor anderes wel had ingelicht. Hij geeft hiermee in mijn ogen aan in gebreken te zijn geweest.

Ik wil de lens graag terughebben omdat hij wel functioneerde maar alleen na ieder foto opnieuw op de camera geplatst moest worden. En ik vind de reparatie, gezien hetgeen we voor de lens hebben betaald veel te duur. Indien ik ditr voor het opsturen had geweten had ik delens niet laten iopsturen. Nu kan ik deze keuze niet maken.

Ik welk recht sta ik met deze casus??

Met vriendelijke groet

Annette van Gennep

avangennep@wanadoo.nl

490 3 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Dec 4, 2005 om 12:19
646 Antwoorden / 8 Vragen

Onderzoekskosten bij reparaties buiten de garantie is een normale zaak, dat staat buiten kijf.

Het feit dat de fotograaf niet gemeld heeft dat evt onderzoekskosten in rekening gebracht zouden worden wil nog niet zeggen dat hij in gebreke is gebleven. Hij ging er vanuit dat de reparatie onder garantie zou vallen, maar de reparateur heeft anders beslist. Daar kan de fotograaf niets aan doen en het feit dat er zand in de lens aanwezig is, is ú te verwijten en niet de fotograaf.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat u naar een kopie van de reparatievoorwaarden had kunnen vragen aan de fotograaf, maar dat heeft u niet gedaan denk ik. Wellicht dat u hier zelf in gebreke gebleven bent....?

sl
door slane - Feb 16, 2006 om 18:38
6 Antwoorden / 6 Vragen

lens niet terug

naar de politie gaan en aangiften doen wegens diefstal

hutch
door hutch - Feb 16, 2006 om 19:43
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Willem,

dit is geen diefstal. En aangifte doen heeft totaal geen zin, zo niet onmogelijk..... er zijn geen strafrechtelijke feiten gepleegd.

Hutch