Ch
door Chrisje76 Aug 24, 2017 om 11:21
Huishouden & energie

Nieuw gekocht matras van Eastborn a 400 euro bevalt niet maar kan niet terug!

Twee nieuwe eastborn matrassen gekocht a 400 euro pst. Echter die van mijn man bevalt niet, rugpijn. Hij wil nu een andere maar de beddenzaak zegt dat Eastborn geen beslapen matrassen terugneemt. Ook niet binnen 3 maanden? Je kunt toch tegenweoordig eerst 'proefslapen' ? Hoe kun je anders binnen een half uur in de winkel het juiste matras kiezen?  Dit ervaar je toch pas als je er op geslapoen hebt. Voor de duidelijkheid, we zijn bij een beddenspeciaalzaak geweest!!

5462 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Aug 24, 2017 om 11:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maandenlang proefslapen kan echt niet bij iedere winkel. Daar had je naar moeten vragen voordat je tot koop over ging. Bij Ikea kan het wel, die gooien hem bij retour in de koopjeshoek.

Wat zou deze beddenspeciaalzaak met jouw matras moeten doen? Ik wil (net als de meesten) geen beslapen matras kopen. Jij ook niet, vermoed ik.

Je kan het matras te koop zetten op Marktplaats.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2017 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al was u bij de slager geweest, wat doet dat er verder toe? Gekocht is gekocht. En natuurlijk neemt een bedrijf een beslapen matras niet terug. Ze hoeven zelfs geen onbeslapen matras terug te nemen.

Afgezien daarvan, wie zegt dat een andere matras wel bevalt? Daar ook weer drie maanden op "proefslapen"?  Wat moet zo'n bedrijf met al die oude zooi?

Hebt u op de matrassen die u vervangen hebt ook drie maanden kunnen proefslapen? Dan wist u toch wat beviel.

Afgezien van wat er niet bevalt, helpt misschien een topper.

Of ga anders naar Ikea, die matrassen kan men thuis uitproberen..

hansje klein
door hansje klein - Aug 24, 2017 om 11:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Pech gehad, u heeft bij de verkeerde winkel gekocht wanneer die niets meer voor u willen betekenen.

Er zijn inderdaad nieuwe concepten, waarbij matrassen thuis, zonder folie, tot 100 dagen getest kunnen worden en enkelen geven zèlfs bij een retour 100% uw geld terug.

Eastborn blijkt aan deze nieuwe concepten geen boodschap te hebben. Misschien het oude tijk hergebruiken en tòch een zachtere matras laten leveren door ruilen tegen de ontstane onkosten?

Gebruikte proeflig-matrassen worden overigens doorgaans verschredderd of gereinigd en o.a. aan het Leger des Heils gegeven. Het is een on-line-marketingconcept tègen de vaak erg dure vakzaken.

OPVALLEND,
dat de CB wèl aangeeft, dat de matras Eastborn-Sprint kan worden teruggebracht volgens de leverancier: HIER

Cookies
door Cookies Aug 24, 2017 om 11:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gelukkig wordt de CB weer even gepromoot. CB is vast wel blij met je.

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2017 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Niet gelezen? Voorwaarden winkelier.

hansje klein
door hansje klein Aug 24, 2017 om 12:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Carola.83
Met deze link geef ik TS een kleine opening om met de winkelier in gesprek te kunnen gaan en daarvoor is dit forum toch ... Niet om collega's af te katten.

U heeft overigens wel een slecht geheugen, nadat ik al meerdere malen heb geconterd, dat ik niet lid ben van de Consumentenbond, er géén functie heb en tevens óók niet lid ben bij de Vara of een andere omroeporganisatie. Mijn interesse ligt bij àlle consumentenzaken.

Een gevonden bron kan ik dus onafhankelijk citeren. Uw geposte ervaringen respecteer ik toch óók!

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2017 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En een on-line marketingconcept tegen dure vakzaken?

Het is gewoon idioterie. Generaties op generaties hebben gewoon goed geslapen op een matras die ze kochten. Heel vroeger, veren schudbed, zalig, maar kostte je rug bij het opmaken, binnenvering, hard, latex, prima maar duur, polyether ook prima, maar niet zo duurzaam, kapok, niets mis mee.

Nu zit men te mutsen over 3, 5, 7 comfortzones en allerlei materialen en is het nog niet goed.

Er wordt ook niet gekeken waar die matras op ligt, is dat niet versleten?

hansje klein
door hansje klein Aug 24, 2017 om 12:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TS dàcht, dat je overal en thuis kunt proefslapen ... mijn antwoord is gedifferenceerd en neemt inderdaad geen betrekking op de historie van het bed/matras. Inmiddels rijden we ook niet meer in een T-Fordje ...

Cookies
door Cookies Aug 24, 2017 om 12:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@HK: ik heb een uitstekend geheugen! Dringt blijkbaar niet tot je door dat je met iedere CB link lidmaatschap van de CB zit te promoten. Want bij ALLE artikelen staat: Word lid van de CB enz. enz. Benieuwd? (of woorden van overeenkomstige strekking)

hansje klein
door hansje klein Aug 24, 2017 om 12:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

IK ... verklaar hiermee, dat ik niet verantwoordelijk ben voor de reclameteksten van de CB op bruikbare links. Tevens geef ik aan, dat de CB na een opbouwperiode tot 600.000 leden had, die graag nieuws over producten en de onafhankelijke tests lazen.

Inmiddels kan men méér èn betere test bij zusterorganisaties lezen/kopen. De Consumentenbond heeft inmiddels nog maar 400.000 leden en begeeft zich op het terrein van life-style, waar ze voor het eerst, zèlf geconfronteerd met het begrip 'marktwerking' met stevige concurrentie te maken krijgt en momenteel m.i. volkomen de weg kwijt is.

Ik ben actief op de community van de CB en mijn uitgebreide statement kunt u nalezen door op mijn profiel te klikken. Ik ben dus van de huidige CB absoluut géén fan, maar gebruik soms een test op andere fora ...

Nog vragen @Carola.83?

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2017 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Nee, we rijden niet meer in een T Ford. Maar men zou zich ook zelf eens kunnen verdiepen in het materiaal waarvan een matras gemaakt is. Men zou ook eens kunnen kijken waarvan de matras gemaakt is waar men jarenlang goed op heeft geslapen. Men zou ook eens kunnen kijken naar de bedbodem waar een en ander op ligt.

En als ik dan die flauwekul van bijvoorbeeld 7 zones lees, dan denk ik, de ene persoon is 1,60 meter lang met 90 kilo, en de ander 1,90 meter met 85 kilo, die "passen"allemaal precies in die zones? Mijns inziens allemaal grote onzin dus.

hansje klein
door hansje klein Aug 24, 2017 om 12:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb onlangs een test gedaan bij de beddenzaak Morgana, die een uitgezochte matras op sensoren van een beddenbodem hebben gelegd. Via een softwareprogramma kunnen verschillende bodem instellingen gesimuleerd worden in rug- en zijpositie. Door niet telkens te hoeven opstaan en van locatie te moeten wisselen vond ik dàt een goede innovatie, vooral voor consumenten die erg beperkt zijn in hun bewegingen (zoals reuma).

De eerder 'zo gepromote' Consumentenbond (volgens een andere deelnemer), verrekt het om de alternatieve te publiceren. Let wel, je krijgt een uitdraai mee, waarop je de test later kunt volgen en het gebruikte matras met beddenbodem instellingen kunt vastleggen.

Ik ben het ook met u eens, dat we er inmiddels een luxe-probleem van hebben gemaakt, maar voor een kleine doelgroep zijn speciale matrassen (soms) een beter aanbod. Niet alleen het matras, maar ook de invloed van de beddenbodem kan daarmee getest worden.

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2017 om 11:55
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@hk, de link op zich is natuurlijk okay, maar ook schrijft de consumentenbond dat het aan de verkoper ligt: wel of niet retour/beslapen. Deze beddenspecialist doet daar kennelijk niet aan mee. En ook dat is zijn goed recht. Ik mocht ook proefslapen (al weer 5 jaar geleden); sliep wel perfect maar was dat niet zo geweest was de matras retour gegaan. Wel met een 'beschermhoes' eerst geslapen. Alles stond ook op de bon be(ge)schreven.

hansje klein
door hansje klein Aug 24, 2017 om 12:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is een dilemma, dat men met een half uurtje met de verkoper aan het voeteneinde géén matras kan uitproberen.

- Een alternatief is het aanbod van matrassenfabrikanten om dit in een hotel met hun matrassen te doen. Daar vraagt ook niemand of het hygiënisch is.
- De oplossing met een matras in een folie was het óók niet
- 100 dagen proefslapen en geld terug kàn een conclusie geven, dat het om niet zo erg beste kwalitatieve materialen gaat, maar tenminste de winkel- en personeelskosten hoeven niet te worden doorberekend.

Ik vraag me bij deze topic ook nog af, waarom twee verschillende personen dezelfde matrassen kopen? Zoiets kàn het gevolg zijn van twee halen, één betalen ...

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2017 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, dat is héél vervelend voor manlief.
Maar eventueel 'proefslapen' had vantevoren besproken moeten worden.
Normaal geldt hier koop=koop.

getty
door getty - Aug 24, 2017 om 13:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit had u toch echt, vooraf, met de verkoper moeten kortsluiten.  Het terugbrengen van de matras, is geen recht, zoals u blijkbaar denkt.

kv
door kvjapio - Aug 24, 2017 om 15:19
281 Antwoorden / Vragen

Heel vervelend. Misschien kunt u het probleem oplossen met een losse topper van <> 5cm. of meer?

Het klopt dat lang niet alle matrasleveranciers proefslapen toestaan. Mijn leverancier Jysk doet dat bv. wel. Ik heb er op twee verschillende soorten van matrassen steeds drie maanden kunnen proefslapen voordat ik de goede vond. Behalve bezorgkosen kreeg ik gewoon 100 % aankoopkosten retour (sliep wel op een topper).

ge
door george321 - Aug 24, 2017 om 16:17
390 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft niet besproken en of op de rekening laten zetten optie retour, en denken dat :  Je kunt toch tegenwoordig eerst 'proefslapen' is geen steekhoudend argument.

jo
door jorisw - Aug 24, 2017 om 20:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Enkele matrassenleverancier gebruiken zo'n uitgebreide proefperiode als unique selling point. Dat betekent dus dat het niet standaard is, maar iets uitzonderlijks.

johanv1100
door johanv1100 - Aug 26, 2017 om 12:40
63 Antwoorden / Vragen

Leg er voorlopig een astronautenmatras (traagschuim) of iets dergelijks op.Die zijn in verschillende diktes verkrijgbaar en probeer het dan na een half jaar eens zonder dat  matras.

hansje klein
door hansje klein Aug 26, 2017 om 12:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U bedoelt waarschijnlijk een 'topmatras", ook wel 'topper' genaamd? Dit is al eerder een voorstel geweest.

Dat is inderdaad een goede en vooral kostengunstige oplossing!

johanv1100
door johanv1100 Aug 28, 2017 om 15:40
63 Antwoorden / Vragen

klopt

aurora1
door aurora1 - Aug 26, 2017 om 13:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het eenvoudigst is om een matras te kopen dat wat overeenkomt met het matras dat wordt vervangen en beviel.
Anders een hoetlbwd kopen. Eventueel opschrijven of uitzoeken op wat voor bed en matras u in hotels sliep als het daar beviel en dan dat kopen.
Gelukkig kan niet in iedere winkel een beslapen matras geretourneerd worden om reden dat het niet beviel.
Ik zou niet kopen in een winkel waar matrassen geretourneerd kunnen worden.

aurora1
door aurora1 Aug 26, 2017 om 17:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"Anders een hotelbed kopen"

panter22
door panter22 - Aug 26, 2017 om 16:35
6599 Antwoorden / Vragen

Is de bedbodem nog wel goed? Heeft hij een goed hoofdkussen? Daar kunnen ook rugproblemen van komen.
Had je man geen probleem met de rug op de oude matras?
Aangezien je man rugpijn krijgt van de matras, zal er een nieuwe moeten komen.
Eerst maar eens op het internet uitzoeken wat voor hem de geschikte matras is.
Kijk eens naar de testresultaten van de consumentenbond.
https://www.consumentenbond.nl/matras/producten/eastborn

Ik moet er niet aan denken dat iemand anders eerst 3 maanden heeft geslapen op mijn nieuwe matras, ook al zit er een beschermhoes omheen.  Waar houdt het op?
Een bankstel kun je ook niet teruggeven als hij niet lekker zit.