ap
door apparado Dec 3, 2007 om 11:27
Huishouden & energie

Nieuwe digitale meter

Goedemorgen,

Onlangs een brief ontvangen dat de mensen van mijn energie bedrijf graag een nieuwe digitale energiemeter willen installeren.

Nu heb ik van diverse mensen gehoord dat dit niet echt ideaal is, er zijn namelijk problemen met touch lampen (lampen als je ze aanraakt aangaan), deze zouden aan en uit gaan. Daarnaast zou de nieuwe meter meer stroomverbruik gebruiken/registreren. Heeft iemand hier meer informatie over ?

Ik wil best een nieuwe meter maar moet niet voor problemen gaan zorgen.

1045 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

een meter is een meter en die moet gewoon goed werken. Is daarop geijkt. Touchlampen gaan bij aanraken alleen aan als er spanning is voor de lamp dus of u een digi meter heeft of een oude, dat kan niet uitmaken. Als de meter meer zou meten dan de werkelijkheid, dan is die foutief en zou feitelijk fraude betekeken. Als gezegd, de meters zijn geijkt en goedgekeurd.

Let wel dat u bij het vervangen de meterstand noteert van de oude op het momenbt van weghalen. Voordeel van de digi meter is dat die oopk op afstand afgelezen kan worden en u niet meer te maken heeft met schattingen. het betekent wel dat u ook dan zelf de meterstanden moet bijhouden als controle middel op juistheid van de nota's.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat lijkt mij ook maar en gaan dus geluiden dat dit niet het geval is. Ik wil natuurlijk best graag een meter die op afstand af te lezen is, is alleen maar handig. Maar wil niet dat me lampen knipperen of dat ik meer moet betalen... blijf toch een nederlander ;)

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb geen negatieve ervaringen met de digi-electrameter, dat ter aanvulling.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds nov 2006 heb ik digitalemeters die overigens iedereen krijgt.

Je kan dagelijks je energieverbruik op je komputer opvragen, ik vind het ideaal.

Uiterlijk 2009/2010  moeten  alle meters  vervangen zijn door digitalemeters.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet helemaal mee eens Gerrit,

De touchlampen reageren op een miniem elektrisch pulsje.

De Digitale energiemeter zet info op het Net, dit is ook een miniem elektrisch pulsje.

In theorie zou de zeer gevoelige schakelaar van de touchlamp er op kunnen reageren, dezelfde klacht heb ik ook al eens gelezen van mensen die hun netwerk over het stopcontact lieten lopen.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

xandor als dat waar is moet de politiek nu alvast ingrijpen want zij hebben bepaald dat alle meters vervangenn moeten worden!

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo apparado,

Uiteindelijk zal iedereen er een keer aan moeten geloven. De digitale
meter biedt nu eenmaal veel voordelen. Uitlezing van de meter geschiedt
door hoogfrequent signalen en ik kan mij best voorstellen dat
dergelijke lampen daar last van zouden kunnen hebben.

Mocht dat zo zijn, dan zou je de lamp m.b.v. een netfilter op het
lichtnet kunnen aansluiten. (zo'n ontstoorfilter zit ook vaak in
verdeeldozen voor computerapparatuur) Dat zou het probleem dan oplossen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Als ik dit allemaal weer zo lees dan krijgt de consument weer wat in zijn strot geduwd.

Een digitale meter om het allemaal wat eenvoudiger te maken, op afstand uitleesbaar (zendertje verbruikt stroom, wie betaald dat) zodat er geen meteropnemers nodig zijn.

Let op, de frequentie van meteropname is nu ongeveer om de 2 á 3 jaar en dat zal blijven want linke lui weten daar ook wel weer wat op en is de controle bij de meter zelf toch nog steeds nodig,

Nu moet je mogelijk ook nog allerlei voorzieningen treffen om je apparatuur naar behoren te laten werken, hoeveel problemen zullen er nog boven water komen?

Maar ja, het zal wel weer goed uitgetest zijn, zeggen ze, en de consument . . . . . !

Laat het bij het oude, dit werkt toch?
Hell-Rider

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben even wezen zoeken op andere sites en kom onder andere het volgende toch wel zeer opmerkelijke bericht:

Bij ons is een tijdje geleden een nieuwe gasmeter geplaatst en ter gelijker tijd een nieuwe energiemeter (ongevraagd)dat was makkelijk omdat we de standen dan meer door hoefden te geven.
Maar na het lezen van de gebruiksaanwijzing begreep ik dat er niet meer terug geleverd kon worden aan ons electriciteitsnet (ik heb namelijk zonnepanelen). ***** gebeld waarom dit niet is verteld en of de oude meter terug geplaatst kon worden. Dit zou besproken worden ,ik moet nog teruggebeld worden. Er is wel een oplossing ik kon een teruglevermeter laten plaatsen en die kosten daarvoor zou ik zelf moeten betalen. De geregistreerde kilo watts zou ik dan terug betaald krijgen van ***** alleen is het zo dat ik meer voor een kilowatt bij *****  betaal als dat wat ik er voor terug krijg .
Terwijl de oude meter gewoon terug draaid en krijg ik dus het zelfde voor mijn kilowatt terug als wat ik er voor betaal
Dus eigenlijk de reinste diefstal door *****

hier de link: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=54239&highlight=energiemeter

Overigens hier nog eens een opmerkelijk iets: een stijging van 40% in kosten door de nieuwe meter....

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=52511&highlight=energiemeter

Begin nu toch echt te twijfelen over de zo geheten "Slimme energiemeter", is die slim voor ons of voor de overheid/aanbieders ???

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerritaltena;

Eeven tussendooor buiten het probleem om. Heb je problemen met je stoetsenbord of een paaar borels te veeel op ? Dit heb ik volgens mij nog nooit gezien bij je !

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het is al eens eerder langs gekomen. De digi energiemeter krijgt iedereen, en die draait maar één kant op namelijk de verbruikers kant.. En de mensen die zonnepanelen hebben zijn dubbel de klos. Als ze terug willen leveren aan het net moeten ze zelf een meter aanschaffen en ook een contract afsluiten met de netbeheerder. Vervolgens moet je met je energieboer afspraken maken over de hoeveelheid en de prijs. Hou bij dat contract rekening met bonus/malis. Niet gelverd is boete maar teveel, in een mooie zomer, is ook boete. Kennissen van ons hebben hun, door de RIJKS overheid gesubsidieerde, panelen afgekoppeld. Hoera, leve de Nederlandse regels, wetten en voorschriften. En maar zeiken en lullen over CO beperkingen in Den Haag. Ze zijn geheel los van de werkelijkheid. Sorry, ik moest het even kwijt.

Vr.gr. Poltol

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou wilde toch weten hoe het zat en heb dus met de nuon gebeld. nu blijkt inderdaad dat "touch lampen" aan/uit gaan bij de nieuwe meter, deze meter is dus wel getest (maar blijkbaar niet voldoende). Iedereen met dit soort lampen heeft dus een probleem. Je krijgt eigenlijk maar 3 opties:

1) je gooit je lampen weg

2) je weigert de energiemeter en mag vervolgens de kosten zelf gaan betalen als de meter overal VERPLICHT is (ergens in 2009).

3) of je annuleerd de afspraak voor de datum dat ze langs willen komen. Maar je maakt wel gelijk een nieuwe afspraak. Dit heb ik ook op advies van de Nuon gedaan. Heb gebeld en mijn afspraak verzet, wilde deze een 1 jaar verzetten. Helaas ging hun planning niet zover en daarom sta ik nu op een speciale lijst. Zodra de energieleveranciers een oplossing hebben gevonden voor het nieuwe meter probleem, zal er contact met mij worden opgenomen.

Dus Nederland is weer fijn bezig, producten op de markt brengen die dus niet goed functioneren, terwijl de producten getest zijn. Vraag me gelijk af wat voor test  het is geweest ?

Kunnen we hier geld aan verdienen? Ja, nou test geslaagd op de markt bregen die meter !

Hoop in ieder geval dat ik voor een aantal mensen een tijdige waarschuwing hebben kunnen geven ! Ik zal het moeten afwachten in de hoop dat de mensen optijd iets vinden om van dit probleem af te komen

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb sinds 4 weken ook digitale meter van Nuon, mijn gebruik is het zelfde gebleven ik hou n.l. het gebruik dagelijks bij en ten opzicht van 2006 is het verschil 0 dus als je oude meter goed was moet de nieuwe meter dus ongeveer gelijke gebruik aangeven hou wel rekening met eventule nieuwe aanschaf van apperaten die dus u stroom gebruik kunnen beinvloeden.

Alleen als u dus via terug levering van stroom vroeger de meter terug draaide wordt het nu dus apart aangegeven, omdat dus met de oude meter dit niet tezien was omdat het niet apart werd opgemeten en nu dus wel is volgens mij de prijs die u nu ervoor krijgt minder omdat ze nu kunnen meten en dus u aslleen maar de stroom prijs wordt vergoed, en voor die tijd kreeg u dus ook minder netwerk kosten.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 4, 2007 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom kan ik mij niet geheel aan de indruk onttrekken, dat dergelijke veranderingen alleen maar (nog meer) geld oplevert voor desbetreffende energiemaatschappijen en dat de consument weer voor allerlei (extra) kosten opdraait.

Verder zou het mij ook totaal niet verrassen, dat het verbruik 'plotseling' (hoe verrassend.....) omhoog gaat. M.a.w. de consument wordt er alleen maar slechter van.

Gr. Hutch