ma
door manon19 Mar 28, 2008 om 18:09
Huishouden & energie

Nuon eindafrekening

Hallo allemaal.

Graag wilde ik advies over het volgende.

Ik heb zojuist mijn eindafrekening gekregen van de NUON met de mededeling dat ik nog €64.00 moet bijbetalen.

Op zich niet bijzonder alhoewel het huis al een ruim jaar heeft leeggestaan en zelfs de aardlek was over gezet om evtueel brand te kunnen voorkomen.

Deze rekening is dan vanaf oktober tot nu en daaruit blijkt dat ik ondanks dat ik toch in totaal voor bijna €200.00 gas en stroom heb verbruikt.

Het gekke is dan ook dat de meterstanden kloppen maar ik kan het gewoon nooit verbruikt hebben Is er een manier om dit uit te zoeken want ik voel me behoorlijk gebruikt want als je de costumer care (hahaha) belt krijg je alleen maar te horen dat de meterstanden kloppen en dat je maar gewoon moet betalen en dat dan ook nog eens voor 10 cent pm.

Ik hoop dat dit ene beetje duidelijk verhaal is want ik wil dit echt uitzoeken!

Alvast bedankd.

Groetjes Manon

527 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Manon,

Als de meterstanden kloppen en de afrekenings getallen ook wat zou er dan fout moeten zijn? Ik neem maar even aan dat de CV in bedrijf is gebleven. Die gebruikt dan natuurlijk wel gas en electriciteit. En het vast recht blijft op jaarbasis altijd gelijk. Of u nu wel of niet gebruikt. M.a.w. als de meterstanden kloppen en de berekeningen op de afrekening ook in orde zijn dan zal dit toch echt in orde zijn. U heeft immers wel de koude maanden in de woning gewoond. U kunt natuurljk voor u zelf de meterstanden bijhouden per week, bv opnemen iedere zaterdag morgen. U ziet dan snel of het klopt of niet.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag manon19,

Zoals jij je bericht schrijft, is het een raadsel. Er kán geen energie gebruikt zijn in die periode en er is wél energie gebruikt (zowel gas als electriciteit). Dan zijn er twee mogelijkheden: 1) er is afgetapt (en dat is niet voor de hand liggend, gezien de kleine hoeveelheid), 2) er is in die periode iemand in die vertrekken geweest die energie gebruikt heeft (en dat zou je dus geweten moeten hebben). De mogelijkheid dat twee meters tegelijkertijd niet goed functioneren is te verwaarlozen. Wellicht dat andere respondenten nog op andere mogelijkheden komen. Voor mij blijft het een raadsel.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ poltol

Zoals ik al schreef heeft het huis vanaf die tijd leeg gestaan de geiser was uit ook de hoofdkraan an het gas was dicht. De cv's  gaan apart met de huur. Er is dus geen ketel in huis.

Ik zoek echt een verklaring hiervoor want aftappen lijkt me zowiezo al niet mogelijk omdat alle meters in het huis zitten.

Het gebruik was Elek hoog  235 kWh

Elek Laag 362

Gas 113M3

Dit gaat om een nota van 13-10-2007

tot 05-03-2008

En er was in dat huis helemaal niks.

Alleen een bank en een kast ik had alles op het nieuwe adres staan.

Zou het misschien iets met de meter te maken kunnen hebben?

Want als ik in het huis was was het overdag en dan heb je ook geen licht nodig

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meterstanden zijn in de gevoerde zaken voor de geschillencommissie nog steeds van doorslaggevend belang en u  geeft zelf ook aan dat die meterstanden kloppen met de afrekening. Zo simpel is het.

Er kan pas helemaal geen verbruik zijn geweest als de hoofdschakelaar van de eindgroepenkast uitgezet is en de hoofdkranen gas en water dicht en kennelijk is dat niet het geval geweest.

Overigens zijn doorgaans niet alle eindgroepen beveiligd middels een aardlekschakelaar.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2008 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tonnyboy:

Wat je opmerkt is juist: niet alle eindgroepen zitten altijd achter een aardlek-differentiaalschakelaar. De goepen waar zich geen aardleiding in bevindt, zoals die voor woon- en slaapvertrekken hoeven daar niet achter. Doch het komt steeds minder voor dat in een eindgroep geen wandcontactdoos met randaarde aanwezig is.
Als u brand wilt voorkomen, kunt u beter alle eindgroepen én de differentiaalschakelaar uitschakelen.

Overigens verklaart dat het gasverbruik nog niet.

Dag Manon,

- Is het wel verbruik en niet alleen de vergoeding voor "vastrecht", meterhuur, netbeheerskosten en btw? Want u bent wel aangesloten geweest, ook al gebruikt u niets.

- Zijn de standen voor vertrek wel goed opgenomen door u?

- Is dit geen verbruik tussen de laatste opname/doorgifte van de meterstanden en het moment dat u het huis verliet voor langere tijd?

- Is er misschien iemand aan wie u een sleutel gegeven heeft, om de post/reclame uit de brievenbus te halen en zich daar een paar avonden, al dan niet alleen, "breed heeft gemaakt" en zegt dit niet gedaan te hebben, doch liegt?

-Waren er krakers, bij zo'n lange leegstand?

Zulke dingen gebeuren!

Het zal, als de kachel tussentijds aan geweest is, in ieder geval minder vochtig in het huis zijn en dat is ook wat waard;-)

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2008 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik later ook heb toegevoegd zijn het echte gebruikskosten.

Het gaar erom dat ik in die periode voor 200 euro moet betalen inclusief dat vastrecht enz. Maar dat verbruik kan niet kloppen er was niemand die daar was of die er kon komen alleen beneden in het portiek en daar heb ik geen aansluitingen gehad.

De meterstanden kloppen opzeker en dat vind ik dus ook zo onbegrijpelijk.

Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor het meedenken ik waardeer dat zeer ik voel me al meer geholpen dan bij NUON.

Waar het wel leek of de medewerker een cassetebandje had opgegeten ;)

Hoe dan ook klopt het gewoon niet.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2008 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal.

Inmiddels zijn we al wel weer een paar maanden verder maat ik wilde jullie toch laten weten dat alles opgelost is.

Het verhaal zelf snap ik eigenlijk nog steeds niet volgens de medewerler moest ik in eerste instantie betalen omdat NUON het niet accepteerde (de stand) maar dat zou betekenen dat ze zelf maar wat aanrommelen om hun berekeningen te laten kloppen en dat vind ik heel raar ik heb in ieder geval wel €120.00 terug gekregen evenals het bdrag wat ik eerst volgens hun moest betalen.

Mijn advies is en bljft dut dat je blijbaar wel heel erg goed moet opletten met de NUON en zijn rekeningen!

Bedankt nogmaals allemaal!