OGP contract Nefit
We hebben in februari 2008 een nefit combiketel gekocht via internet bij de firma bouwsuper.nl. Ook de installatie is door deze firma ter plekke uitgevoerd. Bij aanschaf hebben we een garantieverlenging gekocht van de firma Nefit. Dit houdt in dat we 10 jaar garantie hebben op alle onderdelen van de ketel inclusief thermostaat. Daarbij kwam dan ook nog de 2 jaar standaard garantie. In totaal dus 12 jaar. De kosten hiervoor waren 275 euro. Voorwaarde was dat 1 keer in de 2 jaar onderhoud werd uitgevoerd door de dealer. In januari van dit jaar hebben we dus contact opgenomen met bouwsuper voor het onderhoud. Na veel telefoneren en emailen zou de installateur contact met ons opnemen. De datum naderde maar installateur liet niks van zich horen. Op dat moment zijn we naar een lokale nefit dealer gestapt. Deze heeft voor ons het onderhoud uitgevoerd en we hebben meteen een onderhoudscontract bij hem afgesloten. Wij waren nameijk ook bang dat we dezelfde problemen kregen bij een storing en dan dagen of wekenlang zonder warm water en in de kou zaten. Hij zou ook proberen om het ogp contract over te nemen. Echter hij kreeg van nefit geen toestemming om dit te doen. Wij hebben daarop met nefit geproken en ook wij kregen het niet voor elkaar om dit naar de andere dealer over te schrijven. De bouwsuper moest toestemming geven. We hebben daarop een email met het verzoek tot eoverschrijving aan bouwsuper gestuurd. Geen reactie. Daarop meerdere emails aan nefit gemaakt. Reactie wij moesten maar bij bouwsuper blijven want die konden ook het onderhoud doen. Wij waren als consument geen partij voor nefit. Het contract was tussen dealer en nefit. We hebben dus nu 275 euro betaald voor een garantieverlenging waar we geen aanspraak op kunnen maken. We zijn als het ware getrouwd met de firma bouwsuper en hebben geen andere mogelijkheid om gebruik te maken van het ogp contract. Naar onze mening ruikt dit naar koppelverkoop. Dit is verboden. Verder wordt ook door nefit beweerd dat als de dealer failiet gaat het ogp contract wordt ontbonden zonder geld restitutie. Echter in de voorwaarden tussen dealer en nefit staat ook dat het ogp overgeheveld kan worden naar derden met toestemming van nefit. Echter nefit geeft niet thuis en wij zijn waarschijnlijk simpelweg het contract kwijt en ook ons geld. Voor nefit is het echter een administratieve handeling die voor hun geen geld kost. Veder is de nieuwe nefit dealer rapservice te Heerlen bereid het ogp eenvoudig over te nemen. Echter zij kunnen ook niks dankzij de halsstarrige houding van nefit en dealer bouwsuper.
Voorwaarde was dat 1 keer in de 2 jaar onderhoud werd uitgevoerd door de dealer.
Wat stond precies in het contract?
1. Onderhoud door de dealer
of
2. Onderhoud door de installateur?
Leest u de a.v. dus nog eens zorgvuldig door op wat de exacte tekst is van de voorwaarde.
Kijk tevens wat in de a.v. staat t.a.v. mogelijke overname van onderhoud contract.
In geval van 1. ( "dealer") zou u m.i. door elke dealer van Nefit onderhoud kunnen laten uitvoeren.
In geval van 2. ( "installateur") dan heeft u een probleem.
Komt u er met Bouwsuper niet uit, kijk dan waar u dit als een geschil kunt voorleggen.
M.i. is er geen sprake van koppelverkoop als u niet verplicht was om een onderhoudscontract bij de installateur af te sluiten. Ik neem aan dat u dit vrijwillig gedaan heeft, omdat u dit gemakkelijk leek.
( m.a.w. de aankoop van de ketel zou geweigerd worden als u niet het onderhoudscontract afsloot. )
Ik denk ook niet dat er sprake is van een economische machtspositie. Er zijn ook andere merken ketels.
Mogelijk wordt bedrijf met name genoemd in overeenkomst onderhoudscontract, bedenk ik me nog. Dan heeft u wel specifiek met bouwsuper een overeenkomst gesloten.
tdehond,
Voorwaarde was dat 1 keer in de 2 jaar onderhoud werd uitgevoerd door de dealer.
In geval van 1. ( "dealer") zou u m.i. door elke dealer van Nefit onderhoud kunnen laten uitvoeren.
De kleine lettertjes moet je altijd heel letterlijk nemen. Er is een groot verschil door de dealer en een dealer.
Bij de dealer moet je dus zijn bij degene waarvan je de ketel gekocht hebt en niet bij een willekeurige dealer.
sjjongeurts,
U heeft het onderhoudscontract afgesloten met de bouwsuper niet me Nefit en ook niet met een willekeurige dealer.
U had de bouwsuper op z'n huid moeten zitten voor een afspraak met de onderhoudsdienst en niet naar een ander moeten lopen, die inhuren.en daarmee een contract moeten afsluiten.
Pas als de bouwsuper echt in gebreke was gebleven (niet nakomen onderhoudscontract na aandringen uwerzijds) en door u in gebreke was gesteld, had u zich terecht tot een ander kunnen wenden.
U zit nu met twee onderhoudscontracten. Daar is financieel niets aan te doen. Nefit staat geheel buiten deze zaak. Die is leverancier van de ketel aan de dealer. Met de dealer, bouwsuper, heeft u het contract afgesloten. Het doet verder niet terzake aan wie de bouwsuper het onderhoud uitbesteedt en of deze firma wel/niet in het contract wordt genoemd. De bouwsuper is vrij om welke firma dan ook in te huren hiervoor.
Vladja
We hebben met bouwsuper meerdere malen contact gehad. Iedere keer beloofde men het onderhoud te komen uitvoeren. De installateur reageerde totaal niet. We hebben daarom een lokale nefit dealer benaderd. Deze reageerde meteen en deed dus ook het onderhoud. We hebben bij hem daarna ook een onderhoudscontract afgesloten. Bij de firma bouwsuper kun je geen onderhoudscontract afsluiten. Deze firma wou voor 2 jaar terug ermee beginnen maar dit is nooit van de grond gekomen. Ze mogen dan ook helemaal geen officiële nefit dealer zijn die zo een ogp mag afsluiten. Op hun website hebben ze sinds wij bij nefit aan de bel hebben getrokken ook geen ogp contracten meer staan. Feit blijft buiten alle voorwaarden die gesteld zijn is dat nefit ten alle tijden het opg contract kan overschrijven naar een andere dealer. Deze nieuwe dealer moet daarbij wel in verstaan zijn. Deze dealer is dat en nefit verschuilt zich nu achter bouwsuper. Ik noem dat dus koppelverkoop. Het ogp wordt gekoppeld aan je installateur. Gaat deze failliet of je hebt zoals in ons geval een meningsverschil kun je het ogp op je buik schrijven. Ik heb het dan niet of juridische zaken maar simpelweg over klantvriendelijkheid. Het kost niemand geld. Voor de duidelijkheid dealer is installateur.
sjongeurts
Deze patstelling lijkt me een goed onderwerp voor de BELBUS.
Neem hierover dus even kontakt op met:
De Belbus is te bereiken via
Postbus 3000,
1200 CZ Hilversum
of
via belbus@vara.nl
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Dag Sjon,
Je moet de extra garantie en het onderhoud los van elkaar zien. Beide moeten betaald worden.
Wanneer je het extra garantiebedrag aan Bouwsuper (BS) hebt betaald is dát je contractpartij voor de extra garantie.
Maar met wie heb je dan een onderhoudscontract afgesloten en aan wie is daarvoor betaald? Wanneer je dat ook aan BS hebt betaald is dát je contractpartij voor het onderhoud.
Moet je dat onderhoudscontract nog met een installateur afsluiten doch mag dat alleen met een installateur welke BS aanwijst en doet BS dat niet, dan moet je BS in gebreke stellen.
Zolang je Bouwsuper dan niet officieel per aangetekende brief (met bewijs van ontvangst) in gebreke hebt gesteld, waarbij je ze sommeert binnen redelijke termijn (b.v. 14 dagen)het onderhoud uit te laten voeren, bij gebreke waarvan je het extra betaalde garantiebedrag terug eist, heb je geen poot om op te staan.
Je stelt meteen dat het gebrek door BS je de vrijheid geeft een andere installateur te zoeken voor onderhoud en extra garantie, omdat het bepaalde in art. X van de extra garantievoorwaarden je onevenredig nadelig treft bij niet tijdig uitvoeren van onderhoud.
Hardware ERror MAN.
Het probleem is dat we op het moment van afsluiten niet op de hoogte waren van de voorwaarden die voor dit ogp waren gesteld. Ons was door bouwsuper voor gespiegeld dat we 12 jaar garantie hadden op de onderdelen. Dit onder voorwaarde dat we een keer in de 2 jaar door een nefit dealer een onderhoud lieten uitvoeren. Verder werd ons ook gezegd dat ze bezig waren een landelijke onderhoudsorganisate op te bouwen waar we in de toekomst gebruik van konden maken. Dit ogp kostte ons eenmalig 275 euro en konden we bij aanschaf meteen erbij afsluiten. Dit leek ons op dat moment een goede deal. Echter nu blijkt dat je het onderhoud moet laten uitvoeren door de installateur bij wie je het contract hebt afgesloten. Doe je dit niet dan vervalt de ogp. Dit betekent in de praktijk dat de installateur zich elk bedrag kan vragen voor dit verplichte onderhoud wat hij wil. In onze situatie is het ook nog zo dat installateur in friesland is gevestigd en wij wonen in zuid-limburg. Dan heb je zonder landelijke onderhoudsorganisatie al een probleem. Het houdt namelijk niet alleen op bij de 2 jaarlijkse verplichte onderhousbeurt maar ook bij een storing. Als men nu al met moeite of helemaal niet reageert op onderhoud wat zou dat zijn als de ketel helemaal uitvalt. In dat geval moeten we ook een lokale dealer inschakelen en hebben we niks aan het ogp. Daar zit hem ook het gehele probleem. Nefit heeft dusdanige voorwaarden gesteld dat je installateur gedurende de looptijd een absoluut monopolie heeft op het onderhoud en storingen van je ketel. Je bent als het ware overgeleverd aan je installateur voor zeker 12 jaar. Gaat die installateur ook nog eens failliet ben je totaal je geld kwijt. Zoals het nu er naar uit ziet ben ik gewoon mijn geld kwijt. Ik wil echter ook iedereen via deze vraag in het forum waarschuwen voor het afsluiten van dit contract. Als je dit namelijk doet heeft je installateur je totaal in je macht. Ik ben van mening dat nefit de voorwaarden van dit ogp contract moet bijstellen. Ik vind zelf dat het onderhoud en ook storingen moeten uitgevoerd worden door een erkende nefit dealer. Dit hoeft dan niet de oorspronkelijke installateur te zijn. Als je een auto van een bepaald merk koopt ben je ook niet verplicht om naar je garage te gaan waar je de auto oorspronkelijk hebt gekocht. Je gaat naar een dealer van dat merk en daar geldt ook dezelfde garantie. Waarom zou dit bij cv ketels anders moeten zijn.
Samen met de firma Rapservice te Heerlen en Nefit is het probleem nu naar tevredenheid opgelost. Dank aan iedereen die zijn of haar mening heeft gegeven over mijn vraag/discussie.
sjongeurts schreef op woensdag 28 apr 2010, 18:25: Samen met de firma Rapservice te Heerlen en Nefit is het probleem nu naar tevredenheid opgelost. Dank aan iedereen die zijn of haar mening heeft gegeven over mijn vraag/discussie.
Bedankt voor het terugkoppelen. Zouden meer vragenstellers moeten doen.
Vr.gr. poltol
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer