Jo
door Johnny-M Jul 1, 2021 om 11:43
Huishouden & energie

Onbewust 2 energiebedrijven aangenomen in 2 weken

Na mijn operatie vorig jaar in juli 2020, ben ik 2 x telefonisch benaderd om over te stappen naar een ander energiebedrijf. Ik had het niet door en had uiteindelijk 2 energiecontracten geaccepteerd.
Per september 2020 naar Eneco en nu per 23 juni 2021 naar Budget Energie. Waardoor ik nu van Eneco een boete van € 500,00 krijgt. Dit omdat ik binnen 1 jaar overstap naar een ander leverancier. En omdat Eneco eerder ook een boete voor mij hadden betaald, verhalen zij de € 250,- boete ook terug. Budget Energie betaald alleen € 250,-. Dus ik zit met een eigenbijdrage van totaal € 250,00. Daar gaat mijn goedkope energie, wat aan mij werd beloofd.
Ik heb geprobeerd een Heran procedure te starten, maar beide bedrijven verwijzen naar elkaar om de procedure te starten.  Ik kom nu geen stap verder......
Help, wat kan ik verder doen?

Groeten John

9714 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 1, 2021 om 11:57
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U bent 2 keer telefonisch benaderd en hebt ook 2 keer een nieuw contract afgesloten binnen 1 jaar. En dat had u niet door ......... ik zie het nu zo dat u erin gelopen bent en dat u dat nu geld gaat kosten. Nu weet ik nog niet wat u met een heran procedure bedoeld, ga ik eerst zoeken.

Heran procedure is een onvrijwillige overstap. Het zal dus een gevecht worden, u zult moeten bewijzen dat u onvrijwillig bent overgezet.

Advies voor elk energie of ander verkoop telefoontje: nee , geen interesse. Tuut tuut tuut.
Ik heb nog nooit zo'n telefoontje gehad overigens.

Jo
door Johnny-M Jul 1, 2021 om 12:13
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel. Dat zal ik zeker doen!

marita5
door marita5 - Jul 1, 2021 om 12:02
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Johnny-M ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/alles-over-opzeggen

Jo
door Johnny-M Jul 1, 2021 om 12:14
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip

marita5
door marita5 Jul 1, 2021 om 12:25
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan suc6

marita5
door marita5 - Jul 1, 2021 om 12:17
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Johnny-M ,

Nog een vraag voor u , heeft u bij de overstap het energiecontract getekend ?

https://www.consuwijzer.nl/telefonische-verkoop/overeenkomst-geldig/regels-telefonische-verkoop-energie

Jo
door Johnny-M Jul 1, 2021 om 13:52
Antwoorden / 1 Vragen

Toen digitaal geaccepteerd, ja.

marita5
door marita5 Jul 1, 2021 om 14:04
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Dan heeft u inderdaad een probleem .

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2021 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus vóór Eneco had u al een driejarig contract, wat u voortijdig opgezegd hebt, en bij Eneco ook een driejarig contract. Schiet allemaal lekker op.

Wees dan maar blij dat Budget energie die boete weer betaalt.

En wat verwacht u nu van een procedure? U bent toch zelf akkoord gegaan?

En wat heeft die operatie er mee van doen?

Jo
door Johnny-M Jul 1, 2021 om 13:55
Antwoorden / 1 Vragen

Die week zat ik onder de morfine en had toen niet door met de verkoop/aanbieding van de verkopers!

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2021 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar u ging met de eerste overstap in september naar Eneco al in de fout. Toen nog steeds morfine na de operatie in juli?

Je
door Jeff59761 Jul 2, 2021 om 09:42
43 Antwoorden / 1 Vragen

Let niet op tijger1 die is hier om mensen een trap na te geven om haar zure leven wat kleur te geven

aurora1
door aurora1 Jul 3, 2021 om 16:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Huh? Wat is uw reactie op, advies aan vraagsteller?

Jo
door Johnny-M Jul 5, 2021 om 13:43
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1 en Autorai1, ik heb hier mijn vraag gesteld, omdat ik niet meer wist wat ik met mijn "al eerder aangegeven stomme fout" moest doen.
Van anderen heb ik wel advies gekregen, waar ik mee kan. Waar ik wil bedanken.
Maar had niet verwacht dat ik op juist deze platform ook een trap na zal krijgen!

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2021 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt helemaal niets meer doen dan de boetes betalen. Heel simpel.

aurora1
door aurora1 Jul 5, 2021 om 16:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn reactie hier was bedoeld voor @jeff59761 die geen antwoord op uw vraag geeft maar zich beperkt tot commentaar op anderen. Niet voor u als vraagsteller dus.

ro
door ronny530 - Jul 1, 2021 om 12:54
2803 Antwoorden / 41 Vragen

De Heran procedure is van toepassing als iemand zonder het te weten wordt over gezet naar een andere energieleverancier maar in uw geval bent u telefonisch benaderd en heeft het aanbod van Budget Energie om over te stappen geaccepteerd en dat maakt dat u niet onder het contract van Budget Energie uit kunt. Ik vrees dat er niets anders overblijft dan de 250 euro te voldoen omdat wat Buget Energie gedaan heeft namelijk u telefonisch overhalen om over te stappen is legaal. Per ingang van vandaag 1 juli wordt de telefonische verkoop aan banden gelegd en mogen telefonische verkopers u niet meer bellen om u over te halen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2021 om 14:03
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Evenals @MARITA5 vraagt: heeft de de overeenkomsten getekend?   Hoe dan ook kan er reden zijn omdat u het heeft over 23 juni jl. dat de overeenkomst met Budgetenergie ongeldig is. Mogelijk heeft u iets aan deze info: https://www.klacht.nl/budgetenergie/ en kunt u ook een melding doen bij de gratis eservice van de Consumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/.

Omdat u dit wel zelf heeft gedaan is het niet onjuist dat men bij Essent u een 'boete' aanrekent en heeft uw klacht uitsluitend betrekking op Budgetenergie waarvan de min of meer agressieve telefonische belverkoop methode niet onbekend is. Zie o.a. dan deze https://radar.avrotros.nl/forum/diversen-f1/budget-energie-te-mooi-om-waar-te-zijn-t189965.html en deze eerdere melding op deze site: zijn er nog meer mensen zo belazerd Door budget energie? - Kassa - BNNVARA

  Zie ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2021 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft Essent hier mee van doen?

De Ts heeft in september al een drie jarig contract opgezegd, dat nog geen jaar liep.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 1, 2021 om 17:10
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, een foutje, ik bedoelde uiteraard Eneco. Zeer scherp gezien. Heeft u nog zout over om op nog meer slakken te blijven gooien? Het lijkt mij dat de essentie van mijn reactie toch duidelijk was, ondanks het foutje.

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2021 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is de essentie dan wel? Ook dat contract bij Eneco zal door agressieve telefonische verkoop tot stand gekomen zijn, want de Ts had al een drie jarig contract waarvan nog geen jaar verlopen was.

En ook Budget energie is verleden jaar, tijdens het morfine gebruik afgesloten

aurora1
door aurora1 - Jul 1, 2021 om 15:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft die operatie ermee te maken?
En u had niet door dat u 2x een contract afsloot?
"Onbewust"? U was toch niet bewusteloos?

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 1, 2021 om 16:04
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien toch nog een kansje om dat laatste contract te ontbinden, de tijd dringt:

https://www.energieleveranciers.nl/overstappen/vragen/telefonisch-aanbod

Jo
door Johnny-M Jul 2, 2021 om 09:34
Antwoorden / 1 Vragen

Te laat voor het laatste contract, maar toch bedankt voor het meedenken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 1, 2021 om 16:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ga uitsluitend online zelf zoeken als je aan een nieuwe toe bent.

De verkopers per telefoon beloven alles en  vaker ging het fout.
Tot 2x toe dezelfde fout maken,  je hebt niet de goedkoopste en  waarom  niet opgehangen.

Ziek of niet,  laat je  nooit per telefoon door onbekende iets aansmeren!

Jammer maar eigen schuld.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jul 1, 2021 om 17:32
6599 Antwoorden / Vragen
Jo
door Johnny-M Jul 2, 2021 om 09:26
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel Panter

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2021 om 18:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug:
Medicinaal morfine  gebruik op het moment van benaderd zijn en afsluiten kan mogelijk wel een reden zijn om via de geschillencie. genoegdoening te krijgen. Alles op een rij zettend zie ik echter meer aanleiding om nu te adviseren: neem het verlies en let in het vervolg goed op.

Niet ingaan op 'ongewenste' telefoontjes. Als het goed is zou u ook niet meer zo maar gebeld kunnen worden op basis van vandaag ingegane wetgeving. Met dezewetgeving dient de beller toestemming van u te hebben om te bellen, vooraf.

mo
door mof - Jul 2, 2021 om 13:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U blijft zelfverantwoordelijk, ook na uw operatie. Dat maakt u niet handelingsonbekwaam. Advies, nooit telefonisch een contract afsluiten.
vanuit het perspectief van de energieaanbieder is dit terecht. U pleegt contactbreuk, en niet voor het eerst omdat Eneco in het verleden ook al een boete voor u heeftvoorgeschoten.

denk zelf maar iets beter na voortaan!

1paul
door 1paul - Jul 3, 2021 om 09:54
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Betalen en voortaan niet meer telefonische ook maar iets afsluiten....

Men moet wel een handtekening hebben of bevestiging om een kontrakt geldig te laten zijn trouwens....

heeft budget energie dit niet zou u nog kunnen proberen om daar af te komen met deze argumentatie....