do
door doedelzak13 Feb 6, 2005 om 18:40
Huishouden & energie

Ongevraagd lid van energiedirect

Enkele maanden geleden ontving ik een brief van Energiedirect; of ik
even mijn emailadres wilde doorgeven, omdat alle correspondentie tussen
dit bedrijf en haar klanten via e-mail verliep en het e-mailadres dat
zij van mij hadden niet zou werken. Er stond een overzicht bij van mijn
gegevens, waaronder correcte NAWT-gegevens, een nep-emailadres en een
eveneens niet-bestaand bankrekeningnummer.

Ik snapte er niets van - ik ben helemaal geen klant van Energiedirect!
Ik woon in een studentenhuis en betaal servicekosten aan een
vastgoedbedrijf. Waarschijnlijk heeft iemand voor de "grap" mijn
adresgegevens ingevuld op de site van Energiedirect en.... hebben ze
mij gewoon klant gemaakt!

Want onlangs kreeg ik een brief, waarin gewag werd gemaakt van een
betalingsachterstand van honderden euro's. Of ik even wilde betalen. Ik
heb opnieuw ge-emaild met het verzoek of ze mij willen bellen, omdat ik
mij helemaal nooit bij hen heb aangemeld. Ik kreeg nu pas reactie,
namelijk de tekst "mijn collega zal uitzoeken of u destijds een
bevestiging van uw aanmelding per e-mail hebt ontvangen". Terwijl het
punt is dat zij mijn e-mailadres helemaal niet hadden.

Hoe dan ook, ik heb een langere mail opnieuw gestuurd met uitleg. Het
is nu drie á vier weken later, en ik heb nog steeds niets gehoord.

Mijn vraag is: hoe kant het dat energiebedrijven zo makkelijk iemand
klant kunnen maken? Hoe kan het dat zij mijn stroom leveren, terwijl ik
nooit iets heb gehoord (behalve toen ik al klant wás) en zij nergens
mijn handtekening hebben, er geen contract is getekend?

527 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag doedelzak13,

Energiedirect is een weinig betrouwbare firma. Op trosradar (gebruik de zoekfunctie) vind je ook negatieve reacties van medeconsumenten. Ze hanteren een agressieve telefonische verkooptechniek, sturen geen eindafrekeningen, reageren niet op brieven, hebben een zeer duur callcentrum (0,70 eurocent p.m.), schermen met zeer hoge kortingen van 15 tot 20%, suggereren dat ze met betrouwbare partners werken, beloven dure cadeau's die niet aankomen, enz. enz.. Soms lees je een positief bericht waarvan de toonzetting zodanig is dat ze meer dan waarschijnlijk door energiedirectmedewerkers zijn geschreven.

Je kunt het beste vanaf nu alle kontakten schriftelijk laten lopen. Energiedirect kennende zal het niet zo lang meer duren dat je een incassobureau op je nek krijgt en dan is het altijd handig dat je een schriftelijk dossier hebt. Schrijf hen een aangetekende brief met bewijs van ontvangst dat je geen klant bij hen bent en dat het onmogelijk is dat zij diensten aan jouw geleverd hebben omdat in jouw situatie alle energiekosten betaald worden binnen de servicekosten die je aan een vasgoedbedrijf betaalt. Schrijf hen ook dat je gezien het voorgaande aan hen niets verschuldigd bent en derhalve ook niets zult betalen. Wacht rustig af hoe ze hierop reageren (als ze al reageren). Sukses, groeten, Ton.

Energiedirect B.V.

Zuidende 23,

5701 KX Helmond

ve
door verwijderd - Feb 6, 2005 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor je antwoord.

Het punt is echter dat ik vermoed dat Energiedirect wel degelijk stroom
aan mijn studentenhuis levert. Daardoor zit ik in een
afhankelijkheidspositie: als ik niet betaal, kunnen ze dan de stroom
afsluiten? Dit zal toch niet?

Daarbij zal ik morgen mijn vastgoedbedrijf bellen, dat de
stroomrekeningen normaal betaalt, en vragen of zij weten wie stroom aan
ons levert. Ik zal hen ook vragen om weer te switchen naar NUON (geloof
dat we daar eerst zaten). Maar dan ben ik bang dat Energiedirect uit
eigen beweging mij weer laat terugswitchen, als je begrijpt wat ik
bedoel.

Ik had op internet al gezocht op de naam van het bedrijf, en ook de
link gevonden die jij noemde. Ook heb ik begrepen dat het een dochter
is van Essent, dat op deze manier met een 'high risk'-onderneming
(slechte klantenservice, onduidelijke voorwaarden, agressieve
klantenbinding, en als ze failliet gaan worden er maar 2 mensen
ontslagen want officieus gaat alles via Essent, alleen op papier gaat
het via EnergieDirect) probeert extra winst te maken. Als het werkt,
komen er vast nog meer van zulke dochters.

Dat hebben we dus aan de liberalisering te danken. Omdat de markt
onoverzichtelijk is, komen er allemaal schimmige bedrijfjes die mensen
oplichten. Bah...

ve
door verwijderd - Feb 13, 2005 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heeeeeel gemakkelijk om er van af te komen.

Om jou als contracttant te mogen hebben moeten ze een door jou ondertekende machtiging hebben. Vraag deze op. Kunnen ze m niet overleggen geef dan aan dat ze een onterechte "switch" hebben uitgevoerd en dat ze deze terug zullen moeten draaien. Geef dit ook door bij die vastgoedzaak. Want jij had nergens een contract dus waar hebben ze je vandaan?

De samenwerking tussen Essent en Energiedirect is mij onbekend.

Energiebedrijven kunnen heel makkelijk klanten winnen. Soms op hele vervelende manieren. Echter je hebt altijd 8 dagen bedenktijd, de zogenaamde "afkoelperiode". Daarnaast hebben ze hoe dan ook je handtekening nodig. Helaas kan je oude maatschappij geen terugswitch verzoek doen, alles moet via de nieuwe leverancier...

Even algemeen: Niet alle onterechte switchen zijn onterecht. Aan je perceel is een zogeheten EAN code gekoppeld. Deze is dus niet persoonlijk. Zo'n EAN code heeft 12 cijfers. Een tikfout in deze code en er wordt een ander perceel geswitched. In jou geval is dit niet het geval. Jij hebt geen ander adres en toch zijn jouw persoonsgegevens misbruikt...

Succes.

 inderdaad bij je vastgoedzaak doorgeven dat je ineens contracttant bent.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2005 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Okee, bedankt. Ik heb al een brief gestuurd waarin ik hen wijs op het feit dat ik nooit heb ingestemd met een switch, dat ik hen vraag om bewijzen te overleggen waaruit het tegendeel zou spreken, en indien ze dit niet kunnen, dat er dan idd teruggeswitched moet worden.

Maar ja, moeten ze wel reageren. Op e-mails kreeg ik gewoon geen antwoord.