MeneerSmit
door MeneerSmit Feb 22, 2021 om 11:18
Huishouden & energie
Onterechte eind nota eneco

Ik heb al 10 jaar Eneco als energieleverancier.

nu heb ik sinds een paar weken nieuwe buren. Deze buren hebben energie aangevraagd via leverancier ENGIE. ENGIE heeft mijn EAN code gebruikt voor het nieuwe energie contract van mijn nieuwe buren.

hierdoor is mijn Eneco contract beëindigd en heb ik een eind nota van Eneco ontvangen. Een fout, waar ik in principe niets mee te maken heb.

nou komt het ergste van alles. Eneco verplicht mij de eind nota te betalen en deze te zien op een voorschot van mijn 'nieuwe' Eneco contract. Als ik weiger, zoals ik nu doe, worden er kosten in rekening gebracht door Eneco.

Dit is toch omgekeerde wereld?

3793 10 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2021 om 11:24
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een compleet foute gang van zaken Eneco kan in ieder geval onmogelijk bewijzen dat u uw overeenkomst met hen heeft beëidigd en men heeft dus klakkeloos een fout van Engie overgenomen.

Zie deze info m.,b.t. het indienen van een klacht https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier  en/of deze https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/klacht-energieleverancier met daarbij mijn opmerking dat men bij Eneco onrechtmatig handelt en men u dus niets kan verplichten. Strikt gesproken zou u hen zelfs al in gebreke kunnen stellen. (https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/) maar probeer er eerst op aangegeven wijze uit te komen.

MeneerSmit
door MeneerSmit Feb 22, 2021 om 11:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Vervelende is, is dat ik er zelf achteraan moet... heb wel betere dingen te doen. Eneco blijft wel bij zijn punt... ik heb gezegd dat ze het dan maar voor moeten laten komen. Bedrag valt in principe mee (110 euro). Maar het gaat om het hele idee erachter..

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 22, 2021 om 12:07
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom toch nog even bij u terug. Ik begrijp nu dat u wel klant bleef bij Eneco maar wel een nieuw contract kreeg. Dat is dan volgens mij ook eenzijdig handelen omdat normaliter een overeenkomst zoals deze zonder opzegging normaliter wordt voortgezet. Er is sprake is van een 'eindafrekening'. U zou hoe dan ook een eindafrekening ontvangen (indien u geen slimme meter heeft) maar het gegeven van mogelijk extra kosten etc. verbaasd mij ook in hoge mate en dat kan toch echt niet het geval zijn m.i.

Hoe dan ook, bezwaar maken op de wijze zoals geadviseerd (en ook aansluitend door @MARITA5)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 22, 2021 om 11:39
2119 Antwoorden / Vragen

Dat is wel heel raar. Ik zou tegen Eneco zeggen dat ze nog één keer de kans krijgen alles terug te draaien en als ze dat niet doen dan betaalt u de eindnota en stapt u fijn over naar een andere maatschappij, bent u zeker ook nog goedkoper uit.

rj
door rjw Feb 22, 2021 om 13:03
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Dat laatste is wel een erg stellige conclusie. Je lijkt wel zo'n energiecolporteur die altijd zeggen dat ze het goedkoper kunnen zonder eerst gevraagd te hebben wat iemand nu betaald en wat het gebruiksprofiel is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 22, 2021 om 16:11
2119 Antwoorden / Vragen

Zit als tien jaar bij Eneco! Een slaper heet dat in het jargon, die kunnen echt gegarandeerd goedkoper en als dreigen met overstappen ze niet over de streep trekt moet je toch je conclusie trekken, of niet maar dan moet je ook niet zeuren dat je slecht behandeld wordt.

marita5
door marita5 - Feb 22, 2021 om 11:44
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Meneersmit ,

Neem contact op met Consuwijzer / of het Juridisch Loket , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Klacht Eneco ,

https://www.eneco.nl/klantenservice/klacht-indienen/

sira
door sira - Feb 22, 2021 om 12:15
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Heb je Engie al een e-mail of brief gestuurd met het dringend verzoek hun gemaakte fout te corrigeren bij Eneco?

MeneerSmit
door MeneerSmit Feb 25, 2021 om 17:54
Antwoorden / 1 Vragen

Gedaan! Engie zou het rechtzetten, maar Eneco blijft bij zijn standpunt. Ik moet betalen, punt.

sira
door sira Feb 25, 2021 om 18:09
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Leg de kosten bij Engie neer. Zij hebben je omgezet, dus de fout ligt bij hun.

ma
door malty - Feb 22, 2021 om 13:51
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp niet wat Eneco zegt om de eindafrekening te zien als een voorschot van uw nieuw contract.
Met de eindafrekening heeft u alle kosten betaald tot einde contract.
Met een nieuw contract begint u met een schone lei.
De eindafrekening had ook kunnen zijn dat u geld terug kreeg, had u dat dan terug willen storten?
Niet moeilijk doen en de €110 van de eindafrekening betalen.

va
door vanlotjegetikt - Feb 22, 2021 om 14:41
809 Antwoorden / Vragen

En kijk die eindnota heel goed na.
Er wordt nog wel eens een boete berekend  wegens contractbreuk.
Die boete kan gewoon teruggevorderd worden ook onder de noemer onterecht berekend omdat........

va
door vanlotjegetikt - Feb 22, 2021 om 14:41
809 Antwoorden / Vragen
Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 22, 2021 om 16:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Jammer,
Als  je niets afgesloten hebt  Engie laten leveren en niets betalen.

Zonder contract  betaal je niets meer en  Eneco... die komt later wel weer,
Engie maakte fout  dus die mogen dit dan oplossen.

tijger1
door tijger1 Feb 22, 2021 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 22, 2021 om 16:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je geen fout maakte hoef je toch ook niets af te nemen....

De persoon die de fout maakte moet dit regelen.
Engie kan alles vragen maar U hoeft niet  bij hun energie af te nemen.

Je werkt voor jezelf en gezin,  niet voor een Energie Verkoper!

panter22
door panter22 - Feb 22, 2021 om 16:38
6599 Antwoorden / Vragen

Als je al 10 jaar bij Eneco zit, dan heb je vast een contract voor onbepaalde tijd.
En de afrekening komt aan het eind van het kalenderjaar?
Betaal die €110. en wijzig je maandelijkse termijnbedrag. Trek er €10 af en dan zou je aan het eind van het jaar weer ongeveer op 0 moeten  uitkomen.
https://www.eneco.nl/klantenservice/overstappen-verhuizen/termijnbedrag-aanpassen/#:~:text=Je%20termijnbedrag%20aanpassen&text=Pas%20het%20direct%20aan%20in,eind%20van%20het%20jaar%20bijbetalen.

Da
door Daisy van baal - Aug 18, 2021 om 18:40
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben een alleenstaande moeder met dus een huishouden van mijzelf en een 4 jarig jongetje ik heb 1,5 jaar geleden een contract afgesloten. Nooit doen!!! Ze hebben mij na een jaar naar beneden gezet want ik verbruikte zogenaamd te weinig dus moest minder betalen prima, nu na 1,5 jaar zeggen ze dat ik nooit mijn meterstanden heb door gegeven en kan dit niet bewijzen (heb het huis van mijn ouders gekocht) ik weet zeker dat ik ze heb door gegeven!! Maar nu is het hun woord tegen de mijne! Ze willen let op: dat ik €6200,- bij betaal boven op mijn kosten die ik 1,5 jaar heb betaald 140-150 euro per maand let op zesduizend tweehonderd euro voor een alleenstaande moeder met kind extra boven op de maandelijkse kosten!!!! Ik bellen zouden terug bellen niet gedaan brieven reageren ze niet maar wel incasso kosten van 600 euro per keer sturen als ik 2 dagen te laat ben!!!!! Ik ga nu zwaar de schulden in door een bedrijf dat mij oplicht!!! Vreselijk!!! Nooit afsluiten!! En als iemand mij hiermee kan helpen bedankt alvast!

Gr
door Grunn1 Aug 18, 2021 om 19:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En wat heeft dat met de vraag van ts te maken? Niks.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2021 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Open uw eigen topic.

panter22
door panter22 Aug 19, 2021 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je het huis van je ouders hebt gekocht, heb je nooit de meterstanden opgenomen?
Of doorgegeven aan de energiemaatschappij.
Hebben je ouders altijd wel de juiste meterstanden doorgegeven?
Of mankeert er iets aan de meter?
Kortom zoeken waar het mis gegaan is en niet zomaar de energiemaatschappij beschuldigen van oplichting,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Aug 19, 2021 om 08:52
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Alleenstaande moeder met kind?   Dat  heeft niets met stroom levering te maken.

En 1½ jaar verbruik, denk dat  een groot deel geen gebruik maar  incasso kosten zijn wegens te laat of niets betalen is.
En slimme of oude meter?

Je moet bij oude draaischijf die wel doorgeven en controleren hoeveel je gebruikte.
Tot ziens bij nieuwe vraag met gelijk duidelijke cijfers van begin en eindstand en facturen graag....