we
door weetjes Feb 11, 2013 om 06:25
Huishouden & energie

Oprijplaat

Goedendag, Is het mogelijk om een "oprijplaat"voor je gallerij van je huurwoning ( 55 plus flat) te plaatsen? Moet je daar een vergunning voor hebben ? Ik wil er namelijk een plaatsen voor mijn moeder die een te hoge opstap heeft bij haar voordeur. Ze heeft twee knie operaties ondergaan waardoor het buigen nu moeilijk gaat.
Met vr. gr.

4362 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 11, 2013 om 07:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is een huurwoning, dus sowieso zul je hierover contact moeten zoeken met de verhuurder. Bovendien: waarom moet er een oprijplaat komen? Een eenvoudig (maar stevig/stabiel) op/afstapje lijkt mij voldoende, het gaat tenslotte alleen om een te hoge afstap.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2013 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vaak loopt er op zo'n galerij vlak voor de deuren een goot om water af te voeren, dus een losstaand opstapje kan dan gevaarlijk zijn.

Vaak wordt in zulke gevallen een schuin stuk "tranenplaat" bevestigd aan de rand voor de dorpel.

Maar u zult daarvoor eerst toestemming moeten vragen aan de verhuurder.

Cookies
door Cookies - Feb 11, 2013 om 09:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 11 feb 2013, 09:30]Vaak loopt er op zo'n galerij vlak voor de deuren een goot om water af te voeren, dus een losstaand opstapje kan dan gevaarlijk zijn.

Vaak wordt in zulke gevallen een schuin stuk "tranenplaat" bevestigd aan de rand voor de dorpel.

Maar u zult daarvoor eerst toestemming moeten vragen aan de verhuurder.

1. Het ik het natuurlijk niet over een opstapje van de Blokker o.i.d., maar door een professioneel iemand gemaakte opstap. Deze kan dan net zo breed zijn als de deur en bij een gootje kunnen de achterpoten wat hoger zijn dan aan de voorkant.

2. Zo'n plaat is bestemd voor rolstoelers; je moet bij zo'n schuine plaat ook meer 'tegengewicht' geven als je er af loopt dan bij een opstapje.

poltol
door poltol - Feb 11, 2013 om 09:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik kom heel vaak op galerijflats.
Bij [bijna] alle deuren waar dat gevraagd is heeft men een verhoging aangebracht.
Volgens mij een standaard ophoging, van alumunium, met druppels of ruitjes.
De verhoging pakt de hel breedte van de galerij en heeft aan beide kanten een matige helling zodat buren met een rollator, rolstoel of rolmobiel er nog gemakkelijk kunnen passeren.
De verhoging wordt vastgelijmd op de beton nadat de beton, waar de lijm moet komen, ruw is gemaakt.
Werkt prima, dus navrgaen bij de verhuurder en eventueel voor een bijdrage even langs het WMO loket, soms regelt de verhuurder alles en blijft de verhoging eigendom van de verhuurder.

voorbeeld

Succes, poltol.

poltol
door poltol - Feb 11, 2013 om 09:55
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Als u bij GOOGLE zoekt met DREMPELHULPEN dan vindt u elke bedenkbare oplossing.

Vr.gr. poltol.

aurora1
door aurora1 - Feb 11, 2013 om 10:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Veelal staat in het huurcontract informatie over wat zoal wel of niet op bijv. een galerij mag.
Wat nog extra zou kunnen helpen is (ook) een handvat aan de deurpost monteren om je wat mee omhoog te kunnen trekken.
Met verwijzing naar de reactie punt 2 van Carola.83, weet u zeker dat moeder wel goed op een schuine grond kan lopen?

vr.gr.

audb
door audb - Feb 11, 2013 om 13:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u kan aantonen dat de plaat noodzakelijk is en ook voor langere duur is dan kan het zelfs zo zijn dat de verhuurder of de gemeente het laat aanliggen.
Hier voor zou u bij de verhuurder informatie moeten opvragen en de procedure kan enkele maanden in beslag nemen.

tpol
door tpol - Feb 11, 2013 om 15:10
34 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een huurwoning via een woningstichting is (dus geen vrije sector) Dan valt deze aanpassing onder de WMO, dus dat betekent dat dit aangevraagd kan worden via de gemeente waar uw moeder woonachtig is.

orgelmuts
door orgelmuts - Feb 11, 2013 om 15:21
632 Antwoorden / 58 Vragen

Maakt uw moeder gebruik van een rollator? Dan is het wellicht wel handig dat het een oprijplaat is.
En idd wat Tpol zegt: je kunt t aanvragen bij de WMO als t een huurwoning via een woningbouwvereniging is.

ud
door uden24 - Feb 12, 2013 om 10:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag eerst eens aan gemeente om inlichtingen. Vaak is dat al voldoende en wordt een "oprit" professioneel aangelegd.