bosduif
door bosduif Jun 26, 2016 om 19:56
Huishouden & energie

Overgevoelig voor spanning?

Ik heb een oude Miele wasmachine. Werkt als een tierelier. En los oventje. Werkt ook perfect. Mijn caravan uit de winterberging gehaald en met verlengkabel aangesloten op het stroomnet. Alles zit dus aangesloten op geaarde stopcontacten. Maar ik voel stroom bij aanraking van metalen delen van deze 3 "apparaten". Ben ik overgevoelig of zou iets anders mis kunnen zijn?

3658 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2016 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik snap het even niet helemaal. Gebruikt u dat oventje en de wasmachine in de caravan en is de caravan aangesloten op het lichtnet van het huis?

tenormin
door tenormin - Jun 26, 2016 om 20:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, denk dat @bosduif bedoelt dat hij/zij aan het proefdraaien is thuis, dus voor er gesleurd gaat worden. Heb zelf geen idee wat het probleem is: om stroom te voelen zou ik niet gerust op zijn.

bosduif
door bosduif - Jun 26, 2016 om 20:41
113 Antwoorden / 21 Vragen

Even ter verduidelijking.
Oventje en wasmachine hebben niets met de caravan te maken. Staan gewoon in huis.

pi
door pieterwolters - Jun 26, 2016 om 20:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Voel je het ook als er maar 1 is aangesloten?

bosduif
door bosduif Jun 26, 2016 om 20:44
113 Antwoorden / 21 Vragen

Bij deze drie dingen elk afzonderlijk. Ze zitten ook niet op dezelfde groep aangesloten.

hutch
door hutch - Jun 26, 2016 om 21:24
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dit lijkt mij een slechte 'aarde'. Ergens moet de geaarde koppeling slecht zijn. Probeer eens een andere verlengkabel en/of controleer of de aarde overal goed en degelijk aangesloten is.

hutch
door hutch - Jun 26, 2016 om 21:30
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Heeft u nieuwe vloerbedekking gekregen? Kent u het verschijnsel dat u (statische) elektriciteit voelt bijv. bij het uitstappen van de auto?

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2016 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u het in huis ook bij het oventje voelt, is het simpel. Neem dat oventje mee naar de buren. Laat de buren voelen en voel zelf ook.

Niets aan de hand bij beiden, dan ligt het aan de stroomvoorziening thuis. Voelt de buurvrouw niets en u wel? Dan ligt het aan u.

U kunt ook de caravan even inpluggen bij de buren, zelfde test doen.

bosduif
door bosduif - Jun 26, 2016 om 21:51
113 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn vermoeden is dat het probleem in huis ligt. Wanneer ik met mijn sleurhut rond trek van camping naar camping voel ik nergens stroom aan de dissel van de caravan. Thuis wel. Het is geen statische elctriciteit. Caravan staat op de tegels. Wel loop ik altijd op blote voeten dus goede geleiding. Zou het kunnen komen door een natte kruipruimte?

bosduif
door bosduif - Jun 26, 2016 om 22:30
113 Antwoorden / 21 Vragen

Inmiddels op klusidee aan het spitten geweest. De oorzaak van lekspanning is niet zomaar even te achterhalen heb ik daaruit begrepen. Ik zal eerst maar aan de slag gaan met het oventje bij de buren. Met verlengkabel wasmachine bij de buren. Verschillende verlengkabels. Maar toch blijf ik denken aan de natte kruipruimte. Aardlekschakelaar vliegt er niet uit.

ph
door philip36 - Jun 26, 2016 om 22:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, dat komt niet door een natte kruipruimte.
Heeft u een aardlekschakelaar in de electrische installatie zitten?
Test deze dan eens met de testknop.
Als deze uitschakelt hoeft u zich geen zorgen te maken.

Wanneer het een statische lading is zou bij de eerste aanraking de statische lading weg moeten zijn en dus niets meer voelen als u het metaal direct daarna nog eens aanraakt.
Pak eens een iets van metaal b.v. een sleutel in uw hand en raak dan de wasmachine of oven eens aan.

bosduif
door bosduif Jun 26, 2016 om 22:54
113 Antwoorden / 21 Vragen

Aardlekschakelaars werken normaal. Met de testknop springen ze netjes uit. Bij aanraken van de apparaten blijf ik stroom voelen. Geen statische lading. Met metaal aanraken, voel ik niets. Alleen met de blote hand.

tijger1
door tijger1 Jun 26, 2016 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het statische lading zou zijn, zou het over zijn zodra u die spullen vasthoudt.

Er moet een lekspanning zijn in huis. Uw koelkast is ook van metaal. Daar geen last?

ph
door philip36 Jun 26, 2016 om 23:41
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u alleen wat voelt met blote hand is het duidelijk statische lading.
Wanneer het echt een stroompje is zou dat ook door het metaal wat u in uw hand heeft gaan en dus voelen.
Door het metaal van een sleutel b.v. verlegt u het aanrakingspunt naar de sleutel en voelt u dus niets.
Leg de sleutel maar eens op het metaal van de oven of wasmachine en raak de sleutel maar aan met uw blote hand, dan zult u weer de ontlading voelen.

bosduif
door bosduif Jun 27, 2016 om 00:02
113 Antwoorden / 21 Vragen

@tijger1 verder nergens last van. @ philip36 dan toch overgevoelig voor statische lading? Geen technisch mankement? Zal ik er mee moeten leren leven. Zolang het niet gevaarlijk is gaat dat wel lukken.
Dank allen voor de moeite.

tijger1
door tijger1 Jun 27, 2016 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb zelf heel vaak last van statische elektriciteit, waar anderen helemaal niets voelen. Zeker als ik iets voorzichtig aanpak. Meteen stevig met de volle hand aanraken, dan veel minder. Vervelend, maar niets aan te doen.

fr
door frans56 - Jun 27, 2016 om 11:29
230 Antwoorden / 9 Vragen

Dit is overduidelijk een slechte of gebrek aan aarde.  Zoek  iemand in uw omgeving die over een voltmeter beschikt.  meet tussen de 2 punten waar U de stroom voelt.  Grote kans dat de meter iets in de geest van 115 Volt aangeeft.  Dit word veroorzaakt door de in de meeste apparaten aanwezige ontstoor filters.  Deze moeten perse in een ge-aard stopcontact worden aangesloten. indien deze dingen niet aan aarde liggen meet men ongeveer de helft van de netspanning.  Overigens zijn deze ontstoor filters zodanig gemaakt dat aanraking alleen een prik geeft, in meer of mindere mate. en niet dodelijk zouden moeten zijn. Bij een gebrek aan goede aarde zou het kunnen dat als er ook geen aardlek schakelaar aaanwezig is, bij een kortsluiting de volle 230 Volt op de metalen buitenkant komt te staan, en dat is dan weer wel dodelijk.  Laat daarom iemand met kennis van zaken de boel controleren en, indien nodig repareren.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 27, 2016 om 11:41
641 Antwoorden / 77 Vragen

Dit lijkt mij een aardprobleem. Elk metalen apparaat dat op het lichtnet aangesloten is en geen aarde heeft kan elektrisch aanvoelen als je erover wrijft. Als het b.v. om een videorecorder gaat kan dat geen kwaad.
Een wasmachine MOET geaard zijn. Als je daar ook de spanning voelt is er iets goed mis. Dus de aarde controleren vanaf het apparaat via eventuele verlengsnoeren tot het stopcontact. Dit verlengsnoer en stopcontact moeten ook geaard zijn.

jd
door jdelooff - Jun 27, 2016 om 12:24
6 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou maar als de bliksem een electrcien er bij halen. Er zit iets fout bij de aardaansluiting. Als het bij al deze appatuur "kietelt" dan zit er geheid een onderbreking tussen de echte aarde ( in de meterkast ) en de aardaansluiting van uw alpparaten. Geen verstand van elecrtra ? AFBLIJVEN !!
Emeritus Electronicus

ph
door philip36 - Jun 27, 2016 om 12:38
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Er wordt nu veel gerageerd al zou het een aardprobleem zijn.
Voor de TS een testje om te zien of de aarde van het stopcontact ook aangesloten is.
Wel schoenen aan om de verbinding met aarde via uw voeten te verminderen.
Steek een spanningzoeker in het stopcontact met randaarde, lampje van spanningzoeker gaat branden.
Pak nu met de andere hand de lip van de randaarde vast, lampje van spanningzoeker zou nu veel feller moeten gaan branden omdat er dan via het aardcontact van het stopcontact een veel betere verbinding met aarde is.
Nog beter, Als u een multimeter heeft, kunt u de spanning meten, eerst in de contacten van het stopcontact en ook eens tussen het contact waar spanning op staat en de randaarde.
Als er niks mis is met de aarde van het stopcontact zou de multimeter in beide gevallen dezelfde spanning aan moeten geven.