tm
door tmoons May 29, 2007 om 15:21
Huishouden & energie

Overlast "jongeren"

Hallo,

Ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te plaatsen, maar wil toch een balletje opgooien. Ik (en met mij 37 andere bewoners in meer of mindere maten) heb last van jongeren die zich ophouden op de weg voor ons gebouw, naast het ophouden op de weg (in auto's of op het bankje dat er staat) willen ze zich regelmatig naar de portieken van ons gebouw verplaatsen (de portieken zijn geen openbare ruimte, dit is eigen grond en is ook als zodanig aangegeven met een tegel in de vloer waar dit op vermeld staat. )

De jongeren (variërend van 5 tot meer dan 25) houden zich voornamelijk bezig met hangen(aldan niet in de 5 auto's waarmee ze komen), roken, rommel op straat gooien (blikjes, flesjes, zakjes, peuken, etc..) tegen de bomen plassen en als er iets van gezegd wordt langzaam maar zeker steeds agressiever reageren naar de mensen die er iets van zeggen. Daarnaast wordt er regelmatig diep in de nacht gevoetbald op straat waarbij de geparkeerde wagens als veld worden gebruikt.

De politie is op de hoogte (krijgt gemiddeld een melding of 4 per week) maar doet (visueel) niets.

De jongeren worden mogelijk aangetrokken door een iets verderop gevestigde coffeeshop. (Verschillende leden van de groep maken zich regelmatig los van de groep voor een bezoek aan de shop.)

Daarnaast zijn er nog de vreemde bezoeken van "buitenstaander" die langskomen in de auto, waarbij de buitenstaander vervolgens met een van de groepsleden zich los maken van de groep om elkaar heimelijk zaken te overhandigen.

Zijn er hier meer mensen die hier problemen mee hebben, of mensen die oplossingen hebben gevonden voor dit soort problematiek?

Voor mij en andere bewoners is het een doorn in het oog dat de jongeren juist onze straat hebben gekozen om zich op te houden, zoals gezegd de dialoog is al eens aangegaan, helaas werd dit met toenemende agressie ontvangen.

436 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 29, 2007 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag tmoons,

Advies: mobiliseer de buurtgenoten en schrijf een (nette maar duidelijke) brief naar de burgemeester. Als dit niet werkt: bezet het gemeentehuis (maak er een soort ludieke actie van) en ga niet eerder weg dan dat er harde toezeggingen zijn gedaan.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - May 29, 2007 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

meerdere mogelijkheden:

- een klacht indienen bij de korpschef, ik sluit niet uit dat tante en/of ome agent bang zijn om zelf klappen te krijgen

- een klacht bij de korpsbeheerder

- een informatief praatje met een plaatselijk journalist (overlast is "hot" zie o.a. de berichtgeving over het wegjagen van zakenlieden in Amsterdam)

ve
door verwijderd - May 29, 2007 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Een gesprek bij de coffeeshop (of schrijf ze een brief namens de buurt/commisie)  wil ook nog wel eens helpen, ze zullen hun klanten dan veelal verzoeken geen overlast te veroorzaken, de coffeshops worden veelal gedoogd maar als ze overlast bezorgen wil de politie daar ook nog wel eens vervelend gaan doen ;-)

en dat heeft de eigenaar waarschijnlijk liever niet..........(klanten ook niet overigens ;-)

Succes,