wi
door wimmmmm Apr 13, 2015 om 11:08
Huishouden & energie

Overstap/boete

Hallo,



Enige tijd geleden werd ik door een huis aan huis verkoper overgehaald om over te stappen naar Oxxio.

Er werd mij uitgelegd dat ik een besparing van wel €20,- per maand kon doen.

Als ik zou overstappen werd alles geregeld door Oxxio en ik had er geen omkijken naar.

Maar... vertelde ik volgens mij heb ik nog niet zo lang terug een contract verlengd.

Ook dat was geen probleem werd mij verzekerd.

Ik was in het verleden al klant geweest en had ook goede ervaringen met Oxxio.

Alles was dus in kannen en kruiken, overstap werd probleemloos geregeld.

Totdat ik de afrekening van de NLE onder ogen kreeg waar mij een boetebedrag van 2x €125,-(zie bijlage) werd opgelegd vanwege contract breuk.

Natuurlijk meteen gebeld met de NLE en het schijnt dat zij ook gewoon in hun recht staan.

Ook wisten ze mij te vertellen dat Oxxio deze gegevens bij overstap te zien krijgt.

De volgende actie was om Oxxio zelf te bellen alwaar ik te horen krijg dat ik de voorwaarden niet gelezen zou hebben en dat Oxxio niets te verwijten valt.

Nu vraag ik me af...waar sta ik als consument?

Kan een groot bedrijf als Oxxio deze "besparing"goed praten?

Natuurlijk is het makkelijk om de verantwoording bij de huis aan huis verkoper of de consument zelf neer te leggen omdat ze in haar "recht"staat.

Het antwoord van Oxxio was als volgt;
In je e-mail van 7 april 2015 geef je aan dat je het niet eens bent met de gang van zaken met betrekking tot je aanmelding en de boete die je hebt ontvangen van je vorige leverancier.
Graag willen we je informeren dat wij sinds juni 2014 zijn gestopt met het uitbetalen van de opzegvergoedingen van de vorige leverancier. Overstappen naar ons is een bewuste keuze. We helpen je actief met besparen en bieden je de meest scherpe tarieven. Door de opzegvergoeding van je vorige leverancier niet te vergoeden, kunnen we de tarieven nog scherper houden. We geven het voordeel dus aan jou en niet aan je oude leverancier. We begrijpen dat het héél vervelend is voor je dat er andere informatie is gegeven aan je. Helaas kunnen wij de boete niet meer vergoeden. We hebben wel een klacht voor je ingediend tegen de verkoper.



Bij Oxxio krijg je namelijk volledig inzicht in het verbruik. Met de Oxxio App, de EnergieMonitor en de energiebesparende producten kan per jaar enorm worden bespaard. Afhankelijk van het gemiddelde, jaarlijkse verbruik kan dit oplopen tot wel € 365,- per jaar. De voorwaarden uitbetaling opzegvergoeding consumenten is te vinden via www.oxxio.nl/voorwaarden. We willen graag onze excuses aanbieden voor het ontstane ongemak.

Wat kan ik nu het beste ondernemen?
Vr Groet Wim v Alphen




1141 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2015 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Oxxio is helemaal fout bezig.

Lees hier

En lees verder ook wat u kunt doen.

Verder is het uiterst onverstandig om iets aan de deur, op straat of aan de telefoon te kopen.

wi
door wimmmmm - Jun 1, 2015 om 12:36
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bovenstaand advies ter harte genomen en Oxxio heeft het boetekleed aangetrokken.
Zelfs het bedrag voor de geschillencommissie is vergoed.

Bedankt tijger1 voor het goede advies!

valerius-2
door valerius-2 - Jun 1, 2015 om 12:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

U heeft waarschijnlijk het laten bevestigen op papier welke afspraken er gemaakt zijn, en dat is wel noodzakelijk om gelijk te kunnen krijgen als er verder niets is vast gelegd.

wi
door wimmmmm - Jun 1, 2015 om 13:54
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nee, dat was niet het geval.
Ik heb wel direct aan de bel getrokken bij Oxxio en ze gewezen op hun onrechtmatige handelen.
Het antwoord was beide keren negatief(zie hierboven)
Maar een mondelinge afspraak is ook een geldige overeenkomst, toch?
Ik wilde alleen maar aangeven dat het wel degelijk zin heeft de verschillencommissie in te schakelen en de kosten daarvoor voor lief te nemen.
Wordt je in je gelijk gesteld krijg je deze weer vergoed.

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2015 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

[quote=wimmmmm schreef op maandag 1 jun 2015, 12:36]Bovenstaand advies ter harte genomen en Oxxio heeft het boetekleed aangetrokken.
Zelfs het bedrag voor de geschillencommissie is vergoed.

Bedankt tijger1 voor het goede advies!



Graag gedaan. Mooi dat het geregeld is.

Maar echt nooit meer aan de deur of telefoon op een aanbieding ingaan.

Let ook op de einddatum van uw contract bij Oxxio, of u dan niet de hoofdprijs gaat betalen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer