jo
door joseetje Feb 13, 2005 om 23:47
Huishouden & energie

Overstappen

ik was wanbetaler bij essent en moest een andere leverancier zoeken want hun zegde het contract op heb me aan gemeld bij nuon 2 en halve mnd geleden en zit ondertussen zonder stroom en gas omdat het bij nuon allemaal zolang duurt heb al 20 keer gebeld en het schiet niet op zit nu met mijn kinderen in de kou kan ik nog meer doen?????

782 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 08:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u bent afgesloten van de energie is dit gedaan door uw netbeheerder, niet uw leverancier. Overstappen naar een ander energiebedrijf leidt daarmee niet tot heraansluiting.

Om heraangesloten te worden moet u er zorg voor dragen dat uw betalingsachterstanden bij uw netbeheerder voldaan zijn. Wanneer deze zijn betaald wordt u weer aangesloten.

Uw nieuwe leverancier kan geen zorg dragen voor heraansluiting. Wanneer er lange tijd over een switch gedaan wordt heeft dit dus geen invloed op uw wel of niet aangesloten zijn op energie.

Wanneer u niet aan uw betalingsverplichting kunt voldoen kunt u het beste contact opnemen met een financiele instelling die u wellicht behulpzaam kan zijn bij schuldregelingen.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan de leverancier ook niet laten afsluiten? Wanneer de klant heeft gekozen voor het leveranciersmodel, dan factureert de netbeheerder toch niets zelf aan de klant? Dan kan daar ook geen sprake zijn van wanbetaling, wel bij de leverancier. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat kan een leverancier niet,

immers de leverancier is niet de eigenaar van het net of aansluiting,

dit is ook gelijk een manco in de vrije energiemarkt. Wat als je geworven klant een wanbetaler blijkt? Dan kun je m niet afsluiten als hij gewoon zijn netbeheer betaald. De leverancier moet dan een aanvraag indienen bij de netbeheerder of ze m alsjeblieft willen afsluiten. maar waarom zou de netbeheerder dat dan doen? Bij de netbeheerder is geen schuld. De enige mogelijkheid is momenteel het contract te ontbinden. Leverancier heeft een lastige positie bij wanbetaling.

Klant moet bij netbeheerder aantonen dat er geen schuld is, dan hersteld de netbeheerder de aansluiting op zijn net, waarover de leverancier dan weer kan leveren

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap het nog niet helemaal. De klant betaalt aan de leverancier de kilowattjes en aan de netbeheerder de transportkosten. Als de klant de nota van de leverancier niet niet betaalt, moet de leverancier toch een sanctie hebben?

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

uhhh, ja dat is nu juist het manco...

Probeer een klant van wie je alleen leverancier bent maar eens te dwingen tot betaling. Het enige dat je dan kunt doen is Intrum Justitia inschakelen. En als dat niet werkt GGN. Vervolgens via de rechtbank beslaglegging of zo, maar afsluiten kan niet... En dat is nu juist heel effectief. Niet alleen omdat we "lekker" ons geld krijgen. Maar het is ook een eye opener voor de klant. Vaak hebben klanten ook op andere punten problemen en moeten ze financiele hulp gaan zoeken.

Ik vindt deze vragen en gesprekken altijd het moeilijkst om te doen. Wij zijn geen financiele instantie en kunnen een klant vaak niet helpen hoe schrijnend het verhaal ook is. Zouden we dit wel doen krijgen wij waarschijnlijk ons geld niet, maar zakt de klant ook nog eens verder de s**t in doordat bedrijven m steeds blijven beschermen tot de problemen onoverkomelijk zijn.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag aan medewerker: Waarom wordt de constructie dan niet dat alle
kosten door de leverancier aan de klant berekend worden ? Dus niet de
kosten splitsen. De netbeheerder heeft dan alleen met de leverancier te
maken en kan in diens opdracht afsluiten en weer aansluiten. Door te
splitsen maken de energiebedrijven het onnodig moeilijk, niet alleen
voor zichzelf maar ook voor de klanten die met gesplitste kosten
geconfronteerd worden ipv een totaalbedrag voor de totale levering. Het
zal de klant (althans de meesten) worst zijn hoe de kosten zijn
opgebouwd, de totaalprijs is wat hem/haar boeit. Ikzelf heb
elelectriciteit via Greenchoice en krijg van hun één all-in prijs. Van
Eneco krijg ik geen kosten berekend en dat is wel zo duidelijk. Ik denk
dat als alle energiebedrijven die afspraak (één factuur door de
leverancier) eens maakten er een hoop onduidelijkheden en problemen
worden opgelost. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke vraag,

helaas is dat tegen de regels van de vrije markt. u maakt gebruik van een leveringsmodel. Dat wil zeggen dat u een facuur ontvangt en de kosten voor netbeheer afgedragen worden aan de netbeheerder door de leverancier. Dit is echter een keuze die de consument heeft. De meesten kiezen bewust voor het Netbeheerdersmodel en hebben zo een duidelijk inzicht in de kosten, zodat shoppen makkelijker wordt.

Zelfs u zou voor problemen kunnen zorgen hoor als u opzettelijk wilt wanbetalen. Zoek uit wat de kosten voor netbeheer zijn en betaal alleen dit stukje met duidelijke vermelding. Zij moeten dit dan afdragen en voila wanbetaler voor levering.

Afsluiten is een van de mogelijkheden om aan het geld te komen. Een gerechtelijke procedure is de tweede. De leverancier kan dus alleen een gerechtelijke procedure starten.

Maar dat is niet de enige situatie waarin niet kunt afsluiten hoor. Een flatbewoner met een meter waar je niet bij kunt, en die niet opendoet kun je ook niet in de straat afsluiten, dan zou je de hele flat afsluiten en dat wordt niet in dank afgenomen ;-)

Gerechtelijke procedure duurt langer en kost de klant uiteindelijk meer, dus afsluiten wordt geprevereerd, maar als het niet anders kan...

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ medewerker - Als ik het zo lees is een waterdicht systeem nog (lang) niet in de maak. Een (1) kleine correctie: je zegt, dat de consument daarvoor kan kiezen. Maar in mijn geval heb ik niet gekozen, het is van het begin af aan (sinds de 'vrije' electriciteitsmarkt) zo gegaan en er is nooit naar een keuze gevraagd. Ik zou dat ook niet willen want voordat je je als leek door alle tarieven hebt geworsteld zijn die al weer veranderd. Daarnaast denk ik, dat maar weinig energieleveranciers de mogelijkheid om één tarief te berekenen aan hun klanten bekend maken. Waarom is mij niet duidelijk. Voorts denk ik, dat als de leverancier stelt dat alle kosten via hem lopen (of dit nu mag of niet, maar welke argeloze klant weet dat ?) er toch mintens één probleem is opgelost. Het zel echter wel in de categorie 'dromen' blijven. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

klopt, maar dat waterdichte systeem kan er ook niet komen helaas. Je kunt niet aan de eigendommen van een ander bedrijf komen. Dus moet je naar de rechter. Zelfde als wanneer u uw bank die u besteld heeft niet wilt betalen en men niet kan inbreken om m weg te halen. Dan moet de leverancier ook naar de recthbank...

De meeste energiebedrijven hanteren standaard het netbeheerdersmodel. U ontvangt een leverings en netbeheerdersfactuur, waarom? Omdat dit voor de energiebedrijven veel handiger werkt. Anders moeten ze onderiling ook contstant factureren en in de gaten houden welke klant waar nu weer klant is geworden. Daarbij kan een klant "spoorloos" verdwijnen in het oerwoud van leveranciers (snel achter elkaar switchen) en waar laat de netbeheerder dan de facturen.

De voorkeur van de netbeheerder/leverancier wordt over het algemeen uw facturatiemodel tenzij u specifiek anders aanvraagt.  Dit is de reden dat de meeste mensen tegenwoordig middels een netbeheerdersmodel worden afgerekend. Het is in de energiekrant die u vorig jaar heeft gekregen allemaal wel uitgelegd en in verstrekte informatie. Maar waarom zouden bedrijven blijven wijzen op mogelijkheden die administratief ongunstig zijn en geen financieel voordeel voor klanten of henzelf opleveren?

Zo kunt u bijvoorbeeld ook kiezen om uw meter ergens anders te huren... Maar energiebedrijven brengen dit niet onnodig onder de aandacht. In de regels van de energiemarkt is dit bekend. Consumenten kunnen over deze info beschikken, op verzoek wordt dit ook uitgelegd maar niet uit eigen beweging. U ontvangt dan namelijk 3 facturen. netbeheer, levering en meterbeheer. Vervolgens moet de meterbeheerder de meterstanden opnemen en naar de andere partijen communiceren. Niemand maakt ook reclame voor huren van meters.. Dat zegt ook genoeg.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meter ergens anders huren ? Goed om te weten. Weet je nog een adresje waar ze meters verhuren, die maar moeilijk op gang komen ? :-) Groeten - E,

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Encarta

geen flauw idee en ik wil het niet weten ook eigenlijk... snik...

misschien dat het bij ons wel kan maar dan moet ik het halve bedrijf overhoop halen (zie lijntje met rechtsgeldige e-mail)... En dan is het al weer bye bye winst...

Ga je facturen sparen encarta? Ik kan je de energieservice nog aanraden en allerlei beveiligingsproducten enz enz enz  en gewoon separate nota's vragen en het liefst ook nog met verschillende intervallen. En dan volgend jaar even bellen dat je het niet meer snapt ;-) en dan maar zien of de medewerker eruit komt... hihi

ve
door verwijderd - Feb 14, 2005 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@medewerker - ik weet niet hoe het bij Nuon werkt (hoewel als ik de klachten lees krijg ik wel een indruk) maar als je Eneco Klantenservice belt raken ze al in paniek als je vraag hoe laat het is. Het frappante is wel, dat als je uiteindelijk doorverbonden wordt je wèl iemand aan de bel krijgt die van de hoed en de rand weet en je probleem vrij gemakkelijk oplost. Maar je moet wel de eerste hobbel Klantenservice nemen en dat is een hele toer. Groet - E.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2005 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet alleen missende kennis hoor, gelukkig zitten er ook een hoop mensen aan de telefoon die echt weten waarover ze het hebben... Het zijn ook richtlijnen regels en beleid. Mensen aan de telefoon zijn hier strikt aan gebonden.

De volgende lijn heeft iets meer bewegingsvrijheid en inzicht. Hoe langer mensen werkzaam zijn hoe meer kennis ze vergaren. Op den duur worden ze "ingepikt" door een backoffice, correspondentie, 2-lijns behandelaar enz enz enz. Dus de mensen aan de telefoon zijn er voor de eerste hulp aan de klanten, maar vaak ook om kennis op te doen. Dit gaat aan de telefoon 10x zo snel als waar dan ook.

In principe kunnen aan de telefoon de eenvoudige vragen worden beantwoord. Gegevens veranderen, vooraankondiging verhuizing. Een betalingsachterstand die kort geleden is ontstaan kan uitgelegd worden. enz enz enz.

Wat echter vaak niet kan is.

Onterechte zaken terugdraaien, vraag wordt aangenomen en doorgezet en betreffende persoon krijgt hier de volle laag van de klant voor.

Lang lopende achterstanden. Vaak komen de betalingen niet meer overeen met de facturen of er wordt af en toe betaald, gevolg verrekeningen. Ook dit kan niet aan de telefoon worden uitgezocht. Duurt veel te lang, vraag wordt doorgezet. Ook procedures kunnen niet zomaar worden gestaakt of overrulled

Zeer specifieke vragen die niet onder het standaard antwoorden en kennis gebied van de medewerkers behoort. Voor een klant lijken deze soms heel eenvoudig, maar het halve bedrijf moet omgekeerd worden voor het antwoord. Een voorbeeld daarvan heb ik ooit gehad: Het hek dat om het transformatorhuisje staat is volgens mij te laag, in Amsterdam zijn ze hoger. Ok, wie gaat er over de transformatorhuisjes, of het onderhoud, of de beveiliging. Wie weet wat die richtlijnen zijn. Waarom zijn ze in Amsterdam hoger en is dit ook echt zo. Moet ik er iemand heen gaan sturen en zo ja wie dan...

Klanten denken soms dat ze met hele complexe zaken komen waarbij gelijk alle geschillencommissies, rechtbanken en media in kennis worden gesteld. Een dat blijkt gewoon een kleinigheid te zijn wat telefonisch zo is opgelost.

Maar sommige klanten denken dat ze met een eenvoudige vraag komen en worden dan heel boos dat een reactie lang op zich laat wachten of gewoon niet a la minute aanwezig is...

ve
door verwijderd - Feb 15, 2005 om 08:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is een klacht

Persoonlijk vind ik trouwens ook de mentaliteit heel erg veranderd is. Mensen hebben tegenwoordig een klacht in plaats van een vraag. In mijn werkstroom kom ik tegenwoordig de volgende klachten tegen:

"Ik heb een klacht, mijn termijnbedrag is 10 % gestegen ten opzichte van vorig jaar."  Correctie. Ik heb een vraag: Is er een reden voor de steiging van mijn termijnbedrag? ....  Ach ja nu zie ik het, dank u wel. En twee tevreden partijen hangen op.

"Ik heb een klacht: Waarom heb ik een correctiefactor op mijn gas" Correctie:  Mag ik u vragen waarom ik een correctiefactor op mijn gas heb?  Maar natuurlijk .....  En twee tevreden partijen hangen op.

Het woord klacht heeft een beladen klank die beide partijen meteen op scherp zet en terughoudend maakt. Terwijl het meestal vragen betreft die bijv in de informatievoorziening staan of zelfs op de jaarnota.

Wat mij betreft hoeft een klant niet direct uit te gaan van een fout. Veelal is het informatievoorziening en blijkt er niets fout...

Dit moest er even uit...

(s**t staan weer in de r*t top 3.. K zie momenteel nog geen verhoogde werkstroom, voorheen wel vaak...)

ve
door verwijderd - Feb 15, 2005 om 09:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem onmiddellijk aan dat er klanten zijn die klagen om te klagen en die je best een op een mistige herfstdag in het bos zou willen ophangen. Ik denk overigens dat dat v.v. is.  Gemakshalve reken ik mezelf daar niet toe maar ik het 2 maal een probleem gehad waarbij de servicedeskmedewerkster ongelofelijk dom bleef ouwehoeren en nadat ik uiteindelijk was doorverbonden met iemand van een 'hogere rang' waren de problemen binnen een paar minuten opgelost. Dus het kan wel. Ik denk toch dat de meeste van die servicedesk jongens en meisjes te weinig weten en/of te weinig mogen en te lang blijven doorzaniken waarbij het moeilijk wordt je fatsoen te houden want ook met die zou ik op een mistige morgen bungelend aan een flink stuk touw in het bos willen achterlaten :-)

Groeten - E.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2005 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar diegene die je wel geholpen heeft is vermoedelijk ooit ook zo stuntelig begonnen. Nu werken wij met kleine brokjes informatie. Of je weet veel van verhuizen, of van facturen, of van incasso, of van techniek, of algemene kennis. Weet je voldoende van een skill ga je door naar de volgende. Tot je allround opgeleid bent (dat kan best een jaartje duren.)

De meeste onzekerheid komt voor bij vragen die via de verkeerde lijn binnenkomen. Met een vraag over een verhuizing moet er niet gekozen worden voor de optie nota's enz.. Echter tja, dan zit je met de eindafrekening. zowel facturen als verhuizers weten hier wat van. Maar als je belt over foutieve eindstanden kom je uiteindelijk toch bij de verhuizer terecht. Methode lijkt omslachtig maar de informatie is een stuk correcter. Vroeger moest je binnen drie weken alle kennis hebben vergaard en werd je aan de telefoon gezet.

Als er begrip is voor het feit dat de betreffende medewerker contact moet opnemen met een andere afdeling c.q lijn dan zal de medewerker zich sneller zekerder gaan voelen en met ieder gesprek met meer en betere info kunnen komen. Echter hangt een klant op, dan zit de collega daarmee. Dat is best een klap. Ben je een tijd bezig geweest om achter het antwoord te komen kun je het niet meer geven. Dit geeft absoluut geen vertrouwen en de volgende keer een nog onzekerder gesprek.

Hoe bozer een klant overkomt hoe onzekerder en terughoudender een medewerker vaak wordt. Waarom zou je een boze klant nog bozer gaan maken met een antwoord dat m misschien niet aanstaat. Dit leidt dan vaak tot antwoorden als: Schrijft u maar een brief (dan krijgt een ander de volle lading maar dan op schrift) of Ik geef het door en u hoort nog (dan kan het eerst volledig worden uitgezocht).