ma
door manege Sep 20, 2005 om 05:41
Huishouden & energie

Paardenstalling

Hoi hoi,

Het volgende probleem doet zich voor.

Ik sta met mijn paard op een pensioenstalling. Nu wil de eigenaar dat elke klant een contract tekent waarin de eigenaar melt dat hij nergens aansprakelijk voor is. Dat wil zeggen niet aansprakelijk als er bv, door broei brand zou uitbreken en jou paardkomt te overlijden, of het personeel brengt  jou paard naar de wei plots schrikt hij nu komt jou paard in gereedschap terecht die de eigenaar niet zorgvuldig heeft opgeruimd bv in een ploeg waarmee je de manegebodem gelijk maakt. Nog een voorbeeld je paard wordt gestolen omdat de eigenaar de stal onbeheerd achter laat/ niet op slot doet. Iedereen kan de stal oplopen. (je paard kan ook vergiftigd worden)

Mijn vraag is: wie kan ik in het bovengnoemde aansprakelijk stellen. Ik betaal 250,- aan stalling, dan mag ik denk ik toch verwachten dat als ik niet aanwezig ben op de stal, dat er ook niks kan gebeuren met mijn paard met bv de bovengenoemde voorbeelden.

Is de eigenaar terecht met het stellen van een contract of is hij gewoon aansprakelijk. Wie kan mij helpen hier duidelijke wetten erbij te zoeken, zodat ik dit de eigenaar kan vertellen.

Bedankt. Groetjes.

1126 1 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 20, 2005 om 16:25
117 Antwoorden / 1 Vragen

Tot op zekere hoogte heeft hij gelijk. Voor ongevallen en diefstal moet je je paard zelf verzekeren. Aan de verzekering moet je ook doorgeven op welk adres je paard gestald staat. Deze verzekering dekt ook de kosten van schade aan je paard bij ongevallen op het terrein.

Anders wordt het echter wanneer het paard schade oploopt door nalatigheid van de pensionhouder. Hij moet zorgen dat het terrein en de stallen zodanig zijn ingericht dat de kans op schade zo klein mogelijk is. Het voorbeeld van de ploeg of het gereedschap is dus zeer zeker zijn verantwoordelijkheid.

Je zou het contract best kunnen ondertekenen, maar dan moet het wel worden aangevuld met de bepaling dat hij alleen niet aansprakelijk kan worden gesteld wanneer buiten zijn schuld .. enz.