ni
door niceprice Jun 28, 2023 om 14:04
Huishouden & energie
Pannen met inductie logo niet geschikt voor inductie

In maart heb ik een nieuwe keuken laten installeren. De inductie kookplaat (Inventum) heeft sinds het begin kuren en valt relmatig uit. Het bedieningspaneel is dan gloeiendheet en niet te bedienen.

Vandaag is er een reparateur van Inventum langgeweest die de main PCB, bedienings PCB en pit linksvoor heeft vervangen. Dit uit voorzorg omdat hij geen fouten kon vinden er een kans is dat de software niet correct zou zijn.

Een ander euvel is dat de plaat de warmte niet goed kwijt kan. Achter genoeg ruimte maar Inventum verreist ook dat er voor een sleuf zit om warmte af te voeren. Dat is nu niet het geval dus dat ga ik zo snel mogelijk laten uitvoeren.

Wat mij echter verbaasde is dat de pannen die ik speciaal heb aangeschaft voor inductie, ik kom van keramisch, niet geschikt zouden zijn ondanks dat de pannen het inductie logo dragen en de magneettest doorstaan. De kookplaat zou hier op korte termijn stuk van gaan. Volgens de reparateur moeten dit massieve en egale pannen zijn zoals die van BK. De pannen die ik nu heb, hebben een patroon aan de onderkant en zouden niet geschikt zijn (zie foto’s).

Mijn vraag: is dit kolder of heeft de Inventum reparateur een punt?

86733 22 Rapporteer
getty
door getty - Jun 28, 2023 om 14:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik herken het wel, ik kocht ook nieuwe inductie pannen ( met hetzelfde patroon) maar die deden het ook niet op mijn kookplaat van zanussi. Sommige pannen die wel geschikt zouden zijn, blijken bij mij ook niet goed te werken.

Ik heb overigens keurig het geld van de nieuw aangeschafte ( Ikea) pannen teruggekregen.

sira
door sira - Jun 28, 2023 om 14:11
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Neem contact op met de winkel/leverancier waar u ze gekocht heeft, zij zouden u dan ongeschikte (?) pannen hebben verkocht. De leverancier zou contact op kunnen nemen met de fabrikant.
Als ik naar uw afbeelding kijk, heeft u de Titanium pan van Tefal. Die pannen zouden op inductie te gebruiken zijn, maar zelf ben ik leek op het gebied van inductie.

borg queen
door borg queen - Jun 28, 2023 om 14:33
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb al meer dan 10 jaar Tri-ply pannen van Sola en een inductie plaat (2-pits) van Quigg (Aldi merk) en nooit problemen. Bovendien een keramische wokpan, die het ook uitstekend doet. In de pannen heb ik toe echt even geinvesteerd en nooit spijt van gehad. Kookplaat is niet duur, maar zo te horen beter dan al die dure merken.

B2
door B22558 - Jun 28, 2023 om 14:51
17 Antwoorden / 2 Vragen

Koop een inductie adapter en je weet het.
Mijn Novy nductieplaat is in iedergeval niet kieskeurig.

ro
door ronny530 - Jun 28, 2023 om 15:42
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Is geen kolder van de monteur want beide pannen zijn geschikt voor inductie maar die met een platte bodem hebben een groter raakvlak en zullen dus de warmte sneller verdelen. Zaak is om zo laag als mogelijk een ventilatiesleuf aan te brengen want een inductie kookplaat wordt door ventilatoren gekoeld en daar is koude lucht voor nodig. Als een pan niet geschikt is geeft een Inventum kookplaat een U in het display aan en schakelt de zone uit enals dat niet het geval is wordt de pan verwarmt.

ro
door ronny530 Jun 29, 2023 om 13:24
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Is geen kolder had 'is kolder' moeten zijn.

CP
door CPV Jun 30, 2023 om 11:31
21 Antwoorden / Vragen

"die met een platte bodem hebben een groter raakvlak en zullen dus de warmte sneller verdelen"

Zo werkt het niet bij inductie, de inductie kookplaat zorgt dat de bodem van de pan warm wordt. De warmte wordt niet van de kookplaat aan de pan doorgegeven, dus het oppervlak doet er niet toe.
Dat de kookplaat warm wordt komt, omdat de warme pan er op staat.

pe
door pebk Jul 5, 2023 om 15:53
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wat CPV zegt klopt.

Eigenlijk zouden de pannen zonder platte bodem er voor moeten zorgen dat het paneel minder warm wordt, juist omdat de pan warm wordt in plaats van het glas. Het glas zorgt er voor dat de warmte bij het paneel komt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 28, 2023 om 19:42
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Niceprice,

Die onderkant van de pannen op uw foto zien eruit alsof zij geschikt zijn voor inductie.

Misschien een tip: koop een extra 1 pits inductiekookplaat.

Ik heb sinds december er 1 (zie bijgevoegde foto) en kook sindsdien niet meer op gas.

Erg belangrijk : het staat niet in de gebruiksaanwijzing: laat de stekker in het stopcontact als je het apparaat uitschakelt : de ventilator in het apparaat blijf dan draaien tot het apparaat goed is afgekoeld.

ro
door ronny530 Jun 29, 2023 om 12:51
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller heeft al een inbouw inductie kookplaat dus heeft het eigenlijk geen nut om er nog een losse bij te kopen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 29, 2023 om 20:03
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Ronny530,

De inbouw inductiekookplaat van TS werkt niet  bij sommige pannen.

En een losse inductiekookplaat is ook handig bij de feestdagen om supersnel te "gourmetten"....

JMA2
door JMA2 - Jun 29, 2023 om 00:11
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een aantal jaren voor een witgoed leverancier gewerkt. Van de Td heb ik dit soort verhalen meerdere keren voorbij horen komen. Ikea inductie kookplaten zijn ook niet geschikt voor deze panbodem terwijl op een ander merk kookplaat geen problemen zijn. Dat was ook bij Inventum en Indesit het geval. Zelfs sommige Miele platen accepteren dit soort bodems niet.

Knokkels
door Knokkels - Jun 29, 2023 om 11:05
1 Antwoorden / Vragen

Hoe is je inductie aangesloten? 3-fase, Perilex?
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Hoe verwarm je je pannen? Mij werd verteld dat je ze rustig moest opwarmen, gaat toch snel genoeg. En als ze waren genoeg zijn, kun je ze langer gebruiken zonder warping.
Theoretisch gezien

ci
door cis.keizer Jun 30, 2023 om 16:37
1 Antwoorden / Vragen

Of een huis op 3 fasen is aangesloten, maakt niet uit: de plaat staat doorgaans op één fase. Zal doorgaans op 2 groepen zijn aangesloten, die op dezelfde fase staan. En een plaat zal niet te weinig spanning krijgen: als hij teveel vraagt, springt je zekering in de meterkast uit.

J Damen
door J Damen - Jun 29, 2023 om 16:18
1 Antwoorden / Vragen

Heb in het verleden ook wel eens een goedkope inductie pan gehad (Lidl) en die deed het aanvankelijk prima op mijn Bosch inductie. Echter na een aantal vaatwasser behandelingen werd de pan steeds lastiger te herkennen en uiteindelijk is de eindtrap van mijn inductieplaat ook defect gegaan, nu heb ik het geluk dat ik die zelf kan repareren maar de meeste goedkope pannen hebben een bodem die uit laagjes bestaat en daar kan dus eea gebeuren als er vocht tussen komt.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 29, 2023 om 17:46
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik kijk graag naar chef kok progamma's, en leer daar heel veel van. Mij valt op dat ze altijd staan te bakken op gas, ik ook trouwens.
Heeft niets met uw onderwerp te maken, maar als inductie ook werkt ...waarom gebruiken ze dat dan niet?

De echte bakpannen gaan altijd lekker toch, ook op houtskool. Ik heb wel gehoord dat je er mee moet leren bakken en koken, en dan zou het allemaal gewoon moeten lukken op inductie. Goedkoop lijkt het me niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 11:59
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Atlas1302,

Het grootste voordeel van inductie koken ,is dat het weinig stroom verbruikt.

Ook is het veiliger: zonder pan erop ,gaat het apparaat uit.

Maar het is ook sneller en je pan blijft schoon van onderen.

Probeer maar eens zo'n losse 1 pit om te oefenen......

atlas1302
door atlas1302 Jun 30, 2023 om 12:57
341 Antwoorden / 13 Vragen

Dank je, ik ga het zeker doen. Ik heb ze al ergens gezien, dus het heeft de aandacht.

ci
door cis.keizer Jun 30, 2023 om 16:31
1 Antwoorden / Vragen

Omdat wij in 2019 van het gas af wilden, thuis gekeken hoelang het duurde om op gas 500 ml water in onze ketel aan de kook te brengen. Naar een keukenwinkel meegenomen: onze waterketel, maatbeker, horloge met secondenwijzer. Aan de stomverbaasde showroommeneer gevraagd of ik 500 ml water aan de kook mocht brengen in eigen ketel. Resultaat: het duurde precies even lang. Voordelen inductie: tijdens koken beter te doseren, kan 'lager' dan gas, maar wel net zo 'hoog'. Je kunt een tijd instellen. Je verliest minder huiswarmte, omdat je minder hoeft te ventileren. Geen uitlaatgassen: waterdamp, kooldioxide, stikstofoxiden. Tussen de middag en in de zomer ook 's avonds: 100 % milieuvriendelijke elektriciteit van zonnepanelen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 20:31
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Cis,

Die Tefal inductie kookplaat van mij heeft een "boost"-functie : hiermee kun je sneller water laten koken.

Maarr...ik merk bijna geen verschil met mijn stroomverbruik,  terwijl mijn gasverbruik aanzienlijk lager wordt sinds ik kook op inductie.

rj
door rjw Jul 5, 2023 om 13:26
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Steeds meer professionele koks gaan over op inductie. Er zijn zelfs al inductieplaten voor woks (nou ja, eigenlijk geen plaat meer, want er zit een holling in waar de wok in past). En TV chefs moet je niet al te serieus nemen. Op een enkeling na zijn het niet de beste koks.

pe
door pebk Jul 5, 2023 om 16:23
581 Antwoorden / 0 Vragen

Precies. Gas en inductie kookt bijna hetzelfde. Wokken is inderdaad 'minder'. Voordeel is ook dat de plaat weer heel snel afgekoeld is en een doekje er overheen en de hele plaat is weer schoon. Je kunt zelfs met een theedoek er tussen koken, als dat nodig is, bijvoorbeeld als het wat heeft gedrupt .

Wel zorgen dat geen etensresten tussen de plaat en de pan komen. Ze kunnen inbakken en permanente krassen veroorzaken.

ma
door magda - Jun 30, 2023 om 10:08
38 Antwoorden / 13 Vragen

Ik ben in januari overgegaan op inductie (kookplaat van BCC) Ik heb mijn pannenset van BK al ca. 5 jaar. Voorheen kookte ik op een electrische kookplaat. Dit pannenset werkt (nog steeds) prima op de inductiekookplaat. Mijn koekenpan (zelfde patroon aan de onderkant als op de foto) kan ik ook nog steeds gebruken.

JMA2
door JMA2 Jul 2, 2023 om 00:20
116 Antwoorden / 2 Vragen

Uw pannen doen het wel maar verwarmen veel minder snel 3n gelijkmatig. Kortom u heeft 100% energie an uw pand maar slechts 50% wordt benut. Maar ja ze doen het wel.
Gooi maar eens in een geschikte pan 100 ml water en verwarm deze tit koken. Die ditzelfde met uw pan en u zult zien dat het beduidend langer duurt.

ma
door magda Jul 5, 2023 om 12:01
38 Antwoorden / 13 Vragen

Een halve liter water aan de kook brengen in mijn huidige pan duurt ongeveer 1 minuut. Daar ben ik tevreden mee.

il
door iljaha - Jun 30, 2023 om 10:38
179 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij is een sleufje aan de bovenkant van de drempel gemaakt om een luchtstroom te bewerkstelligen. Neemt niet weg dat mijn besteklade wel warm wordt, maar zeker niet heet. Voordeel van zo'n sleufje is dat het onzichtbaar is.
En............ als de pan het doet, doet de pan het toch? Waarom zou de kookplaat hier stuk van gaan? De kookplaat wordt nl niet verwarmd, de pan. Ja, de warmte van de pan geeft hitte af aan de glasplaat, maar dat doet een pan met een volledig gladde bodem ook.

mo
door mof - Jun 30, 2023 om 10:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kolder. Ik heb pannen met zo n bidem die het gewoon en goed doen op inductie. Alles wat magnetisch is werkt. Er hoeft geen direct contact met de glasplast te bestaan.

JMA2
door JMA2 Jul 2, 2023 om 00:17
116 Antwoorden / 2 Vragen

Sommige platen duen het probleemloos met zo'n bodem terwijl een ander merk of model weldegelijk problemen kan geven.

Janzegt
door Janzegt - Jun 30, 2023 om 11:53
126 Antwoorden / Vragen

Wij koken al jaren met volle tevredenheid op inductie.
Onze pannen zijn van Carl Schmidt Sohn en daar hebben we nooit problemen mee, maar herkennen het probleem van de TS wel.
We hebben ook een wokpan van een ander merk. Zodra deze pan net niet in het midden staat, of deze staat op een iets te grote pit, dan geeft de inductieplaat al een melding. Tot voorkort hadden we een inductieplaat van ATAG en nu een Inventum. De plaat van ATAG gaf vaker een foutmelding dan de Inventum. Dat deze wokpan af en toe nog door ons gebruikt wordt, komt omdat hij licht van gewicht is en daar ligt ook het probleem. Er zit minder magnetisch materiaal in de bodem en dat is terdege invloed op het inductieveld.

Ma
door Mary69 - Jun 30, 2023 om 12:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt. Die pannen met een patroon werken niet op een inductie kookplaat. Ik heb er zelf ook één gehad, een koekenpan. Die heb ik weg kunnen doen. De onderkant moet inderdaad geheel vlak zijn.

Janzegt
door Janzegt Jun 30, 2023 om 12:41
126 Antwoorden / Vragen

Voor inductie hoeft de bodem niet geheel vlak te zijn. Het gaat erom dat de bodem veel en goed magnetisch materiaal bevat. Dit materiaal wordt warm door de inductie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 20:33
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mary,

Het klopt niet wat u zegt.

Ik gebruik diverse pannen voor mijn inductie kookplaat met zo'n onderkant als op de rechtse foto van het Topic bovenaan.

martin steensma
door martin steensma - Jun 30, 2023 om 13:55
2 Antwoorden / Vragen

Inductie werkt via een  magnetisch krachtveld, pannen met weinig ijzer in de bodem zoals ijzer strookjes of laagjes werkt minder dan een massieve ijzere bodem. Het inductie veld/pit leverd vermogen naar de pan(bodem) doordat er weinig ijzer in de bodem zit kan het veld niet het volle vermogen afstaan aan de pan  en kan de inductie kapot gaan, dit in combinatie met een slechte ventilatie(roosters) gaat de inductie kapot! Pannen met een dikke ijzere bodem , of gietijzeren  zijn geschikt!

Ja
door Jan_Koll - Jun 30, 2023 om 14:36
16 Antwoorden / Vragen

Vreemd verhaal want in tegenstelling tot “vroeger”, toen de panbodem volledig contact moest hebben met het (gietijzeren) oppervlak van de kookplaat, is dat bij inductie niet het geval. Bij de oude electrische kookplaten werd de plaat via een verwarmingselement verwarmd en die warmte werd overgedragen op de panbodem; om dat efficient te laten verlopen was het een vereiste dat de kookplaat èn de panbodem nauw op elkaar aansloten.

Inductie is niet anders dan een wisselend magneetveld dat door het steeds veranderen van de richting van het magnetisme warmte opwekt in de panbodem. Het maakt daarbij niet meer uit of de panbodem zeer vlak is, want contact is niet meer nodig zo lang de panbodem maar binnen dat magneetveld blijft.; bij inductie vindt immers geen directe warmteoverdracht plaats tussen de kookplaat en de panbodem…. Op zich moet zelfs een krom staande panbodem warm worden door inductie “magnetisering”. Wat wel een grote rol speelt is in hoeverre er voldoende magnetiseerbaar ijzer in de panbodem voorhanden is. Ik denk dat daar het probleem zich voordoet. Een beetje ijzer kan de magneet, die aantoont of een pan geschikt is voor inductie koken, wel aantrekken maar het kan onvoldoende ijzer zijn om voldoende warmte in de panbodem tot ontwikkeling te laten komen. Koppel je dat gegeven aan een kookplaat met relatief matige inductieopwekking dan zal de zaak niet werken. Uit installatietechnische overwegingen zijn er inductiekookplaaten die op één groep (tegenwoordig veelal foutief aan geduid als fase) werken, platen die vermoedelijk dit probleem veroorzaken omdat ze te weinig vermogen afgeven. Wie een tweegroepen (“2 fasen”) kookaansluiting heeft zal dit probleem niet zo snel of helemaal niet hebben omdat de inductiespoelen in die platen meer kunnen presteren; de aansluitwaarde is dan ruim 7kW i.p.v. de 3,6kW van één groep. Het lijkt er op dat goedkoop hier ook een vorm van duurkoop is omdat niet elke pan met het inductielogo geschikt is voor elke inductiekookplaat….

marijke77
door marijke77 - Jun 30, 2023 om 14:39
158 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij werken ze prima.

ci
door cis.keizer - Jun 30, 2023 om 15:57
1 Antwoorden / Vragen

Een bodem die niet helemaal vlak is, werkt ook op een inductieplaat. 'Helemaal vlak en glad' is vooral belangrijk bij een  ouderwetse elektrische plaat, waarbij het directe contactoppervlak het meest uitmaakt. Ik heb enige tijd terug probleemloos fietskettingvet met erin liggende ketting laten smelten op mijn inductieplaat: klassiek model blik uit 1990, 22 cm doorsnee, rand van het blik 5 mm hoog, dus blikbodem 5 mm vanaf de inductieplaat. Ging prima: kon mijn oude elektrische eenpitter (waar dit blik goed overheen past) en mijn CampingGazpit allebei in de kast laten.

lo
door looneytune - Jul 1, 2023 om 20:22
7 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hebben ook sindskort een inductie kookplaat, zijn meteen overgestapt op de buyer carbon ( b element is hetzelfde maar dan met bijenwas die je er toch moet afhalen) en een demyere pan voor zure gerechten ( zoals met tomaat ).
Het inbakken is even werk ( maar met een grote oven een fluitje van een cent....een kleine inbouwoven kan vaak een pan aan tot 28cm....).
En tot nu toe geen spijt, deze pannen zijn naar mijn mening de beste als je op inductie kookt...is even wennen maar geen gedoe meer met antiaanbaklagen die altijd kapot gaan ook al was je met de hand....

Derem
door Derem - Jul 2, 2023 om 07:54
1 Antwoorden / Vragen

heb een bosch inductieplaat en heb diverse pannen gehad en getest.
wat me wel opvalt is dat de ene pan een beter rendement heeft dan de andere.
tot nu toe werken de kookpannen van o.a. brabantia heel goed, sola is wat minder.
qua koekenpannen heb ik er eindelijk 1 gevonden van BK die (tot nu toe) niet krom of bol trekt.
het patroon onder de pannen is enorm verschillend maar ze werken wel allemaal naar behoren.
mss is het bij de inventum kookplaat wel een compatibiliteit probleem of de maat van de pan is te afwijkend ....
een pan van 20 cm kan bv een 16cm bodem hebben met nog kleiner verwarmings deel erin.
kan kom je flink fout uit als je die op een 20cm pit zet.