mi
door mico007 Sep 11, 2019 om 17:01
Huishouden & energie
Plinten slordig gelegd: wat is acceptabel?

Recentelijk heb ik een  laminaat vloer laten leggen met hoge stijlplinten. Ik had een andere verwachtingen over de afwerking van de plinten. Nu op veel plekken kieren, lelijke overgangen. Ik ben in gesprek met de vloerenlegger en kern van het verweer is dat de ondergrond ongelijk is (wat ik overigens niet bestrijd, op bepaalde punten). Mijn punt is dat met een beetje vakwerk dit een stuk beter gelegd kan kunnen worden, door bijvoorbeeld de overgangen wel recht te houden/plint te schaven). Nu is het voorstel om overgangen en kieren met kit te vullen om zo een beter geheel te krijgen. Wat is jullie mening over dit werkt en had een andere vakman dit beter gelegd? En zal kitten de problemen oplossen?

24567 19 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2019 om 17:12
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Als u van mening bent dat de vakman het beter had kunnen doen is de oplossing primair aan die vakman. Als die voorstelt om, omdat de ondergrond ongelijk is dat te doen met kit is het aan u om dat wel of niet te accepteren. U kunt een tweede opinie vragen bij een andere vakman en als die een andere en naar uw mening wel een betere oplossing kan geven kunt u na het melden daarvan aan de vakman die u ingeschakeld heeft een en ander op diens kosten laten wijzigen. Ik sluit evenwel niet uit dat een andere vloerenlegger ook zal aangeven dat overgangen en kieren te kitten de beste oplossing is (anders dan het egaliseren van de ondergrond (en ik een beetje verbaasd ben dat dat niet is geadviseerd alvorens de vloer te leggen.
Zie de nadere info indien het inderdaad niet goed is: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/garantie-of-reparatie-of-geld-terug/voorbeeldbrief-laatste-kans-voor-herstellen-niet-goed-uitgevoerd-werk    ps. Bij nader bekijken van de foto lijkt het mij meer een kwestie van te veel ruimte bij de hoekovergangen. Daar zijn toch ook hoekhulpstukken voor afgezien dat de plinten dan net iets te kort afgesneden lijken te zijn.

La
door Laelia1955 - Sep 11, 2019 om 17:16
21 Antwoorden / Vragen

Waarom niet de plinten laten vervangen door plakplinten van laminaat? Dit ziet er inderdaad erg knullig uit.

se
door seeker112 Sep 14, 2019 om 13:59
1 Antwoorden / Vragen

laminaatplinten vind ik helemaal rommel. na een half jaar plakken ze slecht en komen losvan de muur. om nog maar niet te praten over verstekjes rondom een kozijn. allemaal stukje van paar cm. Maar alle goede bedoelingen ten spijt.
topic schrijver wil gewoon nette staande plinten. zal toch niet zo zijn omdat ze maar laminaatplinten moet pakken omdat die prutser niks kan. en verder zal de muur beschadigt eruit zien door kit/oude plint gaten als ze voor die optie gaat.

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2019 om 17:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kitten helpt natuurlijk niet de ongelijkheid van de vloer weg te werken
De 1e foto geeft zo te zien aan dat er een verhoging in de ondergrond zit, maar is nog te doen ....
De 2e foto: zeer slordig. Dat moet beter.
Zou een poging met kitten laten wagen zodat het er visueel beter uit komt te zien.
Waarom die vloerenlegger je niet geadviseerd heeft om de ondergrond te egaliseren .....? (of is dat wel gebeurd?)

ma
door malty - Sep 11, 2019 om 17:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet acceptabel, de plinten behoren verstek gezaagd te worden.
Ook  behoord de plint bij de deur een eindstuk te hebben waardoor je niet in de open plint kunt kijken.
De lange plint is nu te kort maar dat is uw zorg niet, de vakman moet kwaliteit leveren en wat hij nu gedaan heeft is kleuterwerk.
Laat u niet overbluffen door zijn smoesjes.
Ook het verstekgezaagde laminaatplintje op de vloer is niet erg netjes.
Op het rechte stuk lijkt het wel of het ene stuk boven het andere uit komt.
Dan moet de ‘vakman’ maar de ongelijkheid van de vloer met een potlood op de plint aftekenen en zoals u zegt de plint bijschaven.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2019 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is gewoon prutswerk.

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2019 om 18:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet acceptabel, derderangs prutswerk. Met kit vullen door een vakman? Hij moet het netjes overdoen en dan zoals het hoort.

ju
door juliomariner - Sep 11, 2019 om 18:26
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Niet met kit lopen mloten, resultaat zal lelijk blijven. Die hoek: dat kan een kind nog beter, blijkbaar kan deze :vakman" niet in verstek zagen

mi
door mico007 - Sep 11, 2019 om 18:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee niet gesproken over egaliseren, maar ik denk dat het slechts op beperkte plekken van invloed is geweest. Zie bijgaand nog enkele voorbeelden.

ma
door malty Sep 11, 2019 om 22:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een prutser.
Waarom op de bovenste foto 2 korte stukjes plint gebruikt zijn is me niet duidelijk, die hebben toch nergens verbinding mee, een stukje verloren plint in de ruimte.

Op de onderste foto kopse kanten plint moeten ook wit gemaakt worden, kijk eens op internet of er voor deze plinten eindafdekplaatjes zijn.
Hij heeft kennelijk het goede gereedschap niet, spleten tussen de verstekdelen van de liggende plint is ook niet acceptabel, iets te kort verstek gezaagd.
De voorste 2 verstekdelen van de liggendd plint passen mooi tegen elkaar, zo hoort het overal te zijn.

ma
door malty Sep 11, 2019 om 22:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Op de bovenste foto rechts heeft hij de plint wel verstek gezaagd want anders zie je de hele kopse kant van een van de plinten.
In de hoeken denkt hij dat verstekzagen niet nodig is omdat de kopse kanten niet zichtbaar zijn.
Maar het is op deze manier geen gezicht dus daar ook verstekzagen.

aurora1
door aurora1 - Sep 12, 2019 om 01:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wát een rommeltje. Dat iemand zulk werk durft af te leveren, niet te geloven. Ja, een ander, een echte vakman, had het beter gelegd, maar ook menige amateur had het vele malen beter gedaan. Die had op maat gezaagd.

panter22
door panter22 - Sep 12, 2019 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Met een ongelijke vloer en die enorme dikke plinten, dat wil dus niet. En in die kleine hoekjes passen die plinten niet. En ze zitten niet strak tegen de muur. Dat gaat steeds meer wijken.
De vloerenlegger kan wel verstekzagen, daar ligt het hem niet aan.
Was je wel aanwezig toen de vloerenlegger bezig was? Dan had hij direct met jou kunnen overleggen.
Ik zou die plinten weg laten halen en normale plakvloerlatten  nemen. Want op een ongelijke vloer liggen de vloerlatten ook niet superstrak. Dat gaat op den duur ook wijken. Maar dat valt minder op.

pino123
door pino123 - Sep 12, 2019 om 09:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een prutser is dit zeg, ik zelf zorg er nog voor dat de plinten beter passen dat dit.... Dit hoef je zeker niet te accepteren, kitten gaat dit probleem zeker niet oplossen!

gerbera
door gerbera - Sep 12, 2019 om 11:48
7368 Antwoorden / 14 Vragen

had een andere vakman dit beter gelegd?

Als u dit een "vakman" noemt het is gewoon een prutser die het verstekzagen nog moet leren. Dit heeft niets met ongelijke vloer te maken, die "vakman" moet zich dood schamen zulk prutswerk op te leveren. In dit geval zal ook kitten niet helpen daar zijn de kieren te groot voor. Ik zou eisen dat ze op zijn kosten opnieuw worden aangebracht en heeft deze in opdracht van de verkoper van het laminaat het aangebracht dan de verkoper er op aanspreken.

I.
door I.K. - Sep 13, 2019 om 10:00
1 Antwoorden / Vragen

Hier is duidelijk geen sprake geweest van een vakman!
Iemand die een beetje timmeren kan, levert beter werk af.
De verlenging van de plinten had in "verstek" gemoeten.
Het hoogte verschil in de verlenging had heel simpel op gelost kunnen worden:
A: de lager gelegen plint iets omhoog halen.
B: de hoge plint iets afschaven bij het hoogste punt in de vloer, of meer benedenwaartse kracht uitoefenen tijdens het plaatsen.
C: de verlenging op een ander punt toe te passen
B heeft hierbij de voorkeur.

De plinten bij het deur kozijn:
Waarbij de lange plint tegen de korte aankomt, die had schuin weggezaagd moeten worden, voor een naadloos geheel.
De plint tegen de deurkozijn aan, had tegen het deurkozijn verjongt moeten worden.
De lange plint had ook moeten doorlopen tegen de muur aan, de korte plint had er tussen in gemoeten.

Met kitten zal het zeker niet mooier of strakker gaan ogen.
Dit is wat ik snel even uit de twee foto's heb kunnen halen.
Gezien ik niet weet wat de afspraken zijn geweest over de oplevering van de ondergrond, kan dit een wellesnietes spelletje gaan worden.
Ik weet dus ook niet of er een ondervloer onder het laminaat gelegd is, die dat soort hoogte verschillen zou moeten kunnen opvangen.
Zou u de ondergrond schoon en egaal afleveren of zou dat de vloeren legger doen?
Zeker bij het verwijderen van oude kurk vloeren is egaliseren zeer belangrijk.
Maar wie ben ik, ik timmer net 35 jaar

mi
door mico007 Sep 13, 2019 om 14:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi bedankt voor dit in mijn ogen vakkundige antwoord. Een paar vragen over jouw suggesties. Jij geeft aan dat 'de lange plint had ook moeten doorlopen tegen de muur', waarom suggereer jij dat? Geeft dat een beter beeld?

Daarnaast spreek je over 'verjongen' van de plint, ik neem dat je bedoelt een stuk van de buitenzijde (hoek) afschaven zodoende dat deze beter aansluit op de deur?

E.
door E.Mahn - Sep 13, 2019 om 12:17
2 Antwoorden / Vragen

Wat een broddelwerk dit zou menig hobbyist beter doen. Niet accepteren.

simon55
door simon55 - Sep 13, 2019 om 13:31
1556 Antwoorden / 5 Vragen

n Amateur doet t nog véél beter , wat n waardeloos geleverd werk.

1paul
door 1paul - Sep 13, 2019 om 14:16
3162 Antwoorden / 0 Vragen

bij de overgang zoals op de linkse foto had een beetje schuurwerk de oplossing al geweest, steekt de plint minder omhoog waardoor deze gelijk komt met de andere.

de rechterfoto is gewoon niet goed gemeten, de muur zal iets scheef lopen (naar achter hangen) dit had opgelost kunnen worden door de plint die ertegen aan loopt scheef af te zagen om zo sluitend te worden, bij het kozijn kun je weinig anders dan de boel op;lossen met wat kit...

ik nam hier geen genoegen mee, stel voor dat deze "vak"man het nogmaals opnieuw plint en alle kosten, ook materiaal uiteraard voor zijn kosten of dat u iemand zoekt die dit wel kan ook op zijn kosten maar betaal in ieder geval dit bedrag nog niet aan hem tot alles is opgelost...

Di
door DirkJ - Sep 13, 2019 om 22:36
8 Antwoorden / Vragen

Ik ben zelf 33 jaar werkzaam in deze branche, en dit is ronduit knullig gedaan. Egaliseren is geen 100% garantie dat het niet kan voorkomen dat 2 lengtes plint niet exact aansluiten dit moet men dan middelen wat nog prima kan als de kit nog niet droog is. De meeste klanten die voor laminaat gaan vinden de meerkosten van primen en egaliseren zo wie zo te hoog. Een hoge plint vind ik veel mooier dan de folie beplakte platte laminaat plinten die op de lange duur ook vaak niet zo mooi blijven. Kopse naden ipv. verstek veelal te kort afgezaagde stukjes, knullig en onnodig, Hier en daar witte acryl kit gebruiken geeft best een mooi resultaat en hoeft ook na jaren geen probleem te zijn maar een plint 3 mm te kort afzagen en dan kitten kan nooit een oplossing zijn. Uw leverancier is degene die waarschijnlijk ook de legger heeft geregeld die is verantwoordelijk voor wat geleverd is, maakt hij gebruik van een freelance legger dan moet die de tijd krijgen om dit goed op te lossen maar de winkelier is degene die moet zorgen dat het goed komt. Zelf ben ik beslist geen legger, maar verkoper maar de plinten die ik zelf gedaan heb zitten er beter in in mijn woonkamer. Succes Dirk

vg
door vg1971 - Sep 14, 2019 om 12:43
11 Antwoorden / 0 Vragen

Jeetje, wat erg! Dit wil je gratis nog niet eens, laat staan dat het je geld kost. Natuurlijk is dit niet acceptabel en kitten evenmin. Veel succes met het oplossen; hopelijk door een andere, wél vakman (bekostigd door prutser).

se
door seeker112 - Sep 14, 2019 om 13:43
1 Antwoorden / Vragen

ben zelf al meer dan 30 timmerman en dit is zeker niet acceptabel. je plintenlegger komt zeker niet weg met ondergrond.
Plinten dienen als afwerking en als de ondergrond afwijkend is, moet hij daar met plinten zagen rekening te houden.
de plint die tegen het kozijn aanloopt had inderdaad schuin dunner gemaakt moeten worden tot de dikte van de stijl. regel is dat je nooit tegen kops hout aankijkt. nog mooier is als je daar een verstek aanmaakt ter dikte van de plint. dan is het echt volgens de regels der kunst. de plint die rechts openstaat in de hoek; als de rechtse muur schuin is kun je ervoor kiezen om die plint recht te zetten en dan sluit linkse plint wel aan. plint worden dan vaak bovenop afgekit. omdat plinten niet geschilderd lijken te worden is dat geen optie.
plintenlegger dient dan linkse plint ‘pasvoegend’ op de rechtse plint aan te laten sluiten. de 2 plinten die tegen elkaar aansluiten en wisselen van hoogte:schaven vaak geen optie. beter was geweest om de hoogste plint aan te houden of nog beter, hoogste plint op te spannen zodat in ieder geval de hoogte hetzelfde is. een 10 is als je de stuitnaden in verstek zaagt. vaak krimpen plinten ietwat en dan kijk je nooit tussen de plinten door. het wisselend verstek zelfde verhaal, opspannen of hoogste aanhouden.
zelf die ik altijd miniscuul lijm op de verstekken. kunt daarmee verstek net wat beter afdwingen door verstek te fixeren en als lijm gedroogd is fixatie weghalen. sommige dingen zijn echt de kers op de taart, maar plinten zijn eerste opkijk, en plintenlegger weet zelf héél goed dat hij binnendoor heeft gewerkt.