da
door dannyjo Aug 11, 2012 om 16:56
Huishouden & energie

Problemen wasmachine

Ik heb steeds problemen met mijn in maart aangeschafte Bosch wasmachine. Als ik de wasmachine instel op het 60 graden lange of korte programma geeft de machine bij de start bijvoorbeeld bij het lange programma 157 minuten aan. Als de machine bezig is met wassen en er nog ongeveer 110 minuten resteren staat er opeens dat het prgramma klaar is en knippert het lampje. Bij het korte progrmma van ongeveer 57 minuten is dit ergens halverwege. Het spoelen en centrifugeren wordt overgeslagen. Het gekke is dat dit alleen bij het 60 graden programma. Bij het 30 graden programma wordt het gehele programma goed afgewerkt (ik was vrijwel alleen op 60 of 30 graden). Vorige week is er een monteur van Bosch bijgeweest en die begreep het probleem niet goed. Hij vermoedde dat het aan het onbalans systeem lag en heeft het deurrelais vervangen omdat ik ook problemen had met het openen van de deur en dit volgens hem van invloed kon zijn of het wel of niet centrifugeren. Volgens mij begint het probleem echter eerder en al voor de machine gaat spoelen wantvauit het wassen schiet de klok door naar einde .Dit heeft dan toch niet met het onbalans systeem te maken? Ik hoop dat iemand hier weet wat hier technisch gezien aan de hand kan zijn. Ik kreeg namelijk van de monteur de indruk dat een dergelijk probleem niet kan bestaan. i

6187 13 Rapporteer

sj
door sjaantje109 - Aug 11, 2012 om 18:07
52 Antwoorden / 25 Vragen

Hier is duidelijk wel iets anders mis lijkt me dan "onbalans", maar in feite maakt het niet uit: de machine is nog maar 5 maanden oud, en volop in de garantie periode. De winkel waar u deze machine heeft gekocht of de fabrikant moet dit gewoon z.s.m. tot uw volle tevredenheid oplossen. Of anders een nieuw exemplaar leveren lijkt me.

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2012 om 18:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is heel makkelijk te controleren of dit door onbalans zou komen. Draai het programma zonder was, als de klok dan nog verspringt en spoel en centrifuge overslaat, dan is het geen kwestie van onbalans. Bovendien zou bij onbalans ook het 30 graden programma niet goed werken.
Bij mij is een keer de printplaat kapot geweest, toen deed de machine ook heel vreemd en sloeg dingen over, maar ik heb verder geen technische kennis.
Zeker nog een keer vragen de monteur lang te komen. Mocht de fabrikant moeilijk doen, dan u meteen wenden tot de winkel waar u deze machine heeft gekocht. Daar heeft u de koopovereenkomst mee afgesloten en die moet zorgen dat het goed komt.

f.weele
door f.weele - Aug 11, 2012 om 18:43
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste dannyjo, stel je vraag ook nog even op de forumsite van trosradar. Daar zitten een aantal techneuten die wat meer afweten van wasmachines.
klik hier
m.vr.gr.

toolboy
door toolboy - Aug 11, 2012 om 19:38
965 Antwoorden / 40 Vragen

MMM lijkt wel een pomp probleem of een verstopping in de kuip pompslang.
Ik ga er vanuit dat het filter v/d pomp wel gecontroleerd is

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2012 om 19:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=toolboy schreef op zaterdag 11 aug 2012, 19:38]MMM lijkt wel een pomp probleem of een verstopping in de kuip pompslang.
Ik ga er vanuit dat het filter v/d pomp wel gecontroleerd is

Maar waarom zou hij het dan bij 30 graden wel goed doen?

toolboy
door toolboy - Aug 11, 2012 om 20:09
965 Antwoorden / 40 Vragen

30c programma is korter en is er minder water spoeling.
Geeft de machine toevallig een foutcode aan in het display.

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2012 om 20:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=toolboy schreef op zaterdag 11 aug 2012, 20:09]30c programma is korter en is er minder water spoeling.
Geeft de machine toevallig een foutcode aan in het display.

Bij het korte programma op 60 graden is het er ook.

da
door dannyjo - Aug 11, 2012 om 20:41
4 Antwoorden / 4 Vragen

bedankt voor de reacties zover.
De machine geeft geen foutmelding in de display staat alleen end en het lampje bij klaar knippert. Het is overigens een vrij simpele 5-6 kg machine. Volgens de monteur zou een grotere machine beter afpompen.
Kan dat het pompen inderdaad het probleem zijn?

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2012 om 20:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Volgens mij ben je beter af op het Radarforum als daar goede techneuten zitten.

diumenge
door diumenge - Aug 11, 2012 om 20:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Iedereen kan er wel naar gaan raden, maar je hebt gewoon nog garantie. Dus laat de winkel waar je de machine hebt gekocht dit oplossen, dus zoals sjaantje109 al in de eerste reactie zei.

sj
door sjaantje109 - Aug 11, 2012 om 21:08
52 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 11 aug 2012, 20:55]Iedereen kan er wel naar gaan raden, maar je hebt gewoon nog garantie. Dus laat de winkel waar je de machine hebt gekocht dit oplossen, dus zoals sjaantje109 al in de eerste reactie zei.

Het doet er niet toe waar het aan ligt, de machine is nog in de garantie en de winkel/fabrikant moet het oplossen. Als je er zelf aan gaat zitten rommelen maakt dat de situatie alleen maar lastiger, laat het gewoon aan de professionals over, als die een fout maken is het niet erg, als jij dat doet kan dat grote gevolgen hebben! Ze moeten dit gewoon netjes oplossen dus contact opnemen en de monteur laten komen.

toolboy
door toolboy - Aug 11, 2012 om 21:17
965 Antwoorden / 40 Vragen

Das de huidige gedachte.De verkoper. ??
Maar als er een verstopping is,zal de koper zelf voor de kosten moeten opdraaien.
In de flippo rage was dit ook veelvuldig aan de orde.
De was niet controleren voor het in stoppen vervolgens zat de flippo in de kuip pomp slang en stagneerde de machine.
Ik heb er velen gezien met een rood hoofd toen wij de flippo er uit purkten.

Achh de notuaire reageerder weet alles beter.
Dus volg het advies maar op van de puntenscoorders.

dannyjo veel sc6

sj
door sjaantje109 - Aug 12, 2012 om 12:02
52 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=toolboy schreef op zaterdag 11 aug 2012, 21:17]Das de huidige gedachte.De verkoper. ??
Maar als er een verstopping is,zal de koper zelf voor de kosten moeten opdraaien.

Je mag toch verwachten dat de monteur daar ook naar gekeken heeft?? Om zoiets "simpels" uit te sluiten. En waarom doet hij het dan bij bepaalde programma's wel perfect? Je zou zeggen als er een verstopping zit, en hij moet zijn water kwijt en dat gaat niet goed, doet hij het bij alle programma's. Maar ik ben ook maar een leek hoor (gelukkig). Maar ik blijf er toch bij dat de monteur dit gewoon moet oplossen. Als het een oude machine buiten de garantie was, zou ik ook alles proberen om het zoveel mogelijk (zelf) op te lossen, maar in dit geval niet. Succes!!!