toolboy
door toolboy Aug 22, 2009 om 15:42
Huishouden & energie

Puppy

Beste medemembers,een dubele vraag:  Hoe oud moet een pup zijn om het nest verantwoordelijk te kunnen verlaten.  En wanneer ontwikkeld zijn/haar gehoor zich.  Groet T

16311 15 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 22, 2009 om 15:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Rond 10de dag beginnen ze te horen.

Mijn voorkeur voor leeftijd pups als ze het nest verlaten: minimaal 8 weken oud.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 22, 2009 om 22:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Niets aan toe te voegen: zo is het.

Hardware ERror MAN.

dotje
door dotje - Aug 27, 2009 om 07:42
28 Antwoorden / 5 Vragen

tja, wat het gehoor betreft zitten jullie een beetje er naast.

De oogjes gaan rond dag 9 open, het gehoor begint pas rond week 3 te werken.

Bij een goede fokker hoort de pup tot week 8 te blijven waarbij het belangrijk is dat hij contact heeft met nestgenoten en de moederhond. De pups kunnen al eerder zelfstandig eten en dus overleven, wat tussen week 6 en week 8 heel belangrijk is, is de prenting op soortgenoten, en het aanleren (en oevenen) van sociale vaardigheden zodat hij weet hoe zich tegenover andere honden te gedragen wanneer hij het nest verlaat.

Met week 6 krigt de pup ook zijn puppie enting, het opbouwen van weerstand neemt ook 10 à 14 dagen in beslag.

Veel later als week 8 is niet aan te raden. Om de pup aan alles dat bij zijn nieuwe leven gaat horen, van stofzuiger over auto, veel mensen en natuurlijk zijn eigen baasje.....noem maar op, te wennen zal je goed gebruik van de inprentingsperiode moeten maken, wil je later een open en zelfverzekerd hondje hebben. De inprentingsperiode sluit rond 12 a`16 weken.

groetjes Gaby

kenwel2
door kenwel2 - Aug 27, 2009 om 07:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Heb diverse jonge mechels uit het nest gehad, als aanvulling op Gaby: Na de puppy enting kon/moest ik ze meenemen, ook het paspoort was dan ook rond, dat was/is zo rond de 6-7 weken na de geboorte, het is een fokster die veel, erg veel ervaring en prijzen mbt ph honden had. Nog nooit heb ik een pup van 8 weken uit een nest gehad, dat is niet aan te raden.

De rest van wat Gaby beschrijft onderschrijf ik dan ook geheel.

Mvgr.Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 27, 2009 om 10:21
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Gaby, off topic:

In je vereisten voor de eerste 8 weken mis ik het contact met verschillende mensen. Om er een beetje sociale hond, welke mensen blij tegemoet treedt, van te maken is dat contact noodzakelijk. Voor een bewakingshond kan dat anders liggen. Over die MET of NA 8 weken (je zult niet TOT 8 weken bedoelen) alvorens het nest te verlaten zullen we het wel eens zijn.

H.

dotje
door dotje - Aug 27, 2009 om 11:10
28 Antwoorden / 5 Vragen

hrdwerrorman: Ik ga in mijn antwoord uit van een goede fokker, en dan spreekt voor mij vanzelf dat deze voor een goede eerste socialisatie zorgd. Ik heb mij vooral gericht op het belang warom het zo belangrijk is dat de pups tot een leeftijd van 8 weken bij elkaar en bij moeder blijven. Fokkers die om andere als gezondheidsreden de moeder in deze periode duurzaam van de pups scheiden vallen bij voorbaat af voor de betiteling "goede fokker".

kenwel2: Een hondenpaspoort of inentingsboekje wordt op het moment van de puppienting uitgeschreevn en zegt niets er over dat de pup "klaar"is om te verttrekken. Het is een bewijs dat de pup op die dag de vermelde inentingen door de dierenarts die het ondertekend heeft ontvangen. De enting wordt op de leeftijd van 6 weken gegeven.

Ik kan je diverse rassen opnoemen die van de 8 wekengrens afwijken, omhoog en omlaag. Beides is niet wenselijk naar de huidige stand van de wetenschap. Ook werkhonden ontwikkelen (sociaal gedrag)niet anders/ sneller als andere rassen, en de overgote meerderheid ook van "werkhonden" zal het straks in deze ingewikkelde maatschapij tussen mensen en andere honden goed moeten doen. Ik ben mij ervan bewust dat juist bij de werkhonden ( jachthonden, bewakingshonden e.d.) een uiterst conservatieve lobby bestaat ( de gemiddelde conservatieve "echte jager" wil "zijn hond" beslisst niet ouder als met 6 weken). Puur wetenschappelijk benaderd, uitgaande van de verschillende ontwikkelingsfases bij de hond is de 8 wekengrens de meest wenselijke. Voor de fokker anderzijds is de periode tussen 6 en 8 weken de meest intensieve en meest bewerkelijke. Wat de pups in deze periode in het nest leren kan het allerbeste "mensentehuis" onmogelijk eventjes bijspijkeren.

groetjes Gaby

ik
door ikzeidegek - Oct 21, 2009 om 08:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Om uw vraag direct te beantwoorden: 7½ tot 8 weken! Of een pup nu voor wat voor'n doel gebruikt gaat worden of gewoon als huishond fungeert, dit is de beste leeftijd als een pup bij een serieuze fokker gekocht wordt.
Bent u zo onverstandig om een pup bij een broodfokker te halen, dan is het voor de pup waarschijnlijk beter om deze op een leeftijd van 6 weken, na de eerste pupenting (als de pups die al krijgen bij een broodfokker), te redden uit een vreselijke situatie. Echter onderhoudt u dan wel de inkomsten van zo'n broodfokker en zal deze doorgaan met rottige praktijken.
Er vanuit gaande dat u een pup koopt bij een serieuze fokker, dan is 7½-8 weken een prima leeftijd.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2009 om 10:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ik:

"Om uw vraag direct te beantwoorden:"

Na 2 maanden is is wel een beetje laat voor direct. Zie de datum van de vraag. Of heb je gewacht op de 8 weken voor ze het nest uit gaan?;-)

H.

ik
door ikzeidegek - Oct 21, 2009 om 10:24
5 Antwoorden / 0 Vragen

@H.
Hahahaha, ik had het al gezien dat ik daar wat raars neer had gezet. Ik bedoelde eigenlijk: "Om uw vraag eerst te beantwoorden:"

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2009 om 10:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ik:

Tòch denk ik dat je bedoelt: "Om uw eerste vraag te beantwoorden".

Nu ja, wat zou het. Toolboy zal vast al wel een hond hebben, ook al zal hij 8 weken gewacht hebben. Hopelijk is hij er tevreden mee en beleeft er al veel lol aan.

H.

toolboy
door toolboy - Oct 21, 2009 om 12:29
965 Antwoorden / 40 Vragen

T heeft zelf geen pup maar z`n dochter. Beestje doet het heel goed kan er alleen niet zo goed achter komen hoeveel deze mag eten per dag.Wordt wel een mega grote hond. Dank voor jullie antwoorden Groet T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2009 om 13:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Hoeveel een hond mag eten hangt van het gewicht af.

Ga met de hond op de arm op een personenweegschaal. Daarna zonder hond. Het verschil is het gewicht van de hond.

Op de voer verpakking staat wat per dag gevoerd mag worden. Bij een super active hond 10 % meer dan aangegeven, bij een slome hond 10 % minder.

Wat is/wordt  het voor een mega hond?

Één keer, hooguit twee keer per dag voeren. Geen koekjes als je koffie drinkt. Alleen beloningsbrokjes als het gedrag goed is.

Bij jouw maaltijd ligt de hond in de mand. Niet onder tafel of ernaast, als je tenminste geen kwijlende hond wilt.

Hardware ERror MAN.

toolboy
door toolboy - Oct 21, 2009 om 13:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

Vader hond st bernard moeders een groenendaler hond lijkt heel erg op een new foundlander. Ik zal kid idd vertellen dat ze M moet gaan wegen. Thanks  groet T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 21, 2009 om 13:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Mooie lobbes. Mij te groot, doch wij hebben ook kinderen. Meestal wordt door jongelui zo'n lobbes aangeschaft i.p.v. kinderen. Kleine kinderen hebben er de pest aan omver gelopen te worden door zo'n lobbes. Kan de lobbes vaak niets aan doen. Is niet zo wendbaar als wat kleinere. Massa laat zich steeds moeilijker afremmen wanneer het meer wordt.;-) En met een paar maand weten ze ook nog met de te hard groeiende poten geen raad. Met lange jeugd trouwens hetzelfde;-0

H.

toolboy
door toolboy - Oct 27, 2009 om 12:31
965 Antwoorden / 40 Vragen

Pup is gewogen door m`n dochter.Is nu 16 weken en weegt 13kg.Er zijn 2 soorten voedsel maar er staat niet op welke hoeveelheid de pup mag.  Groet T