Dc
door DccvdJ Jan 12, 2019 om 15:23
Huishouden & energie

Qurrent contractbreuk boete

ik heb sinds 1 januari 2019 mijn appartement opgezegd. Zo ook mijn energie contract bij Qurrent. En ben bij mijn vriend ingetrokken. Nu krijg ik vandaag de eind nota met een bedrag van €100 vanwege contractbreuk. Dus ben ik gaan bellen met Qurrent.

Ik vertelde dat er €100 op de eind nota staat en dat dat misschien een vergissing is. Ik verander niet van energie maatschappij maar mijn huis heb ik opgezegd. Zij gaat even overleggen met een collega of de €100 er af gehaald kan worden. Zij verteld mij daarna dat de €100 blijft staan want ik heb het contract niet meegenomen en eerder gestopt. Dus ik zeg haar nog eens dat ik daar weg ben en mijn vriend al een contract heeft en ook alleen stroom nodig heeft en geen gas. Dan verteld zij mij dat ik maar een variabel contract had moeten afsluiten.

Ligt dit aan mij of is dit een rare situatie? Als ik overlijd en heb geen variabel contract, krijgen mijn nabestaande dan ook een boete omdat het contract eerder opgezegd wordt? Kunnen jullie mij helpen wat ik nu moet doen?

4695 15 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2019 om 15:26
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Meld dit bij consuwijzer. (ACM).

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op grond van wat? De Ts verbreekt het contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2019 om 16:55
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ts heeft naar mijn mening goede reden voor de contractbeïndiging en melding maken c.q. advies vragen bij de ACM (consuwijzer) kan nooit kwaad. (Een opnieuw: meningen mogen verschillen!)

ne
door neodutchio Jan 12, 2019 om 21:50
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Uw mening is daarin niet relevant. Er is een contract met een bepaalde duur overeen gekomen. TS besluit eenzijdig dit open te breken. Daar staat gewoon een afkoopsom voor.
Overlijden is wel een reden tot ontbinding. Qurrent kan en wil nu gewoon leveren volgens contract. Bij overlijden valt er niets meer te leveren aangezien er geen ontvangende en betalende partij is.

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2019 om 11:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij consuwijzer staat precies wat Qurrent mag doen en wat ze ook gedaan hebben en heeft het dus geen nut om het daar te melden. Meningen mogen verschillen echter wanneer het duidelijk is wat de regels zijn heeft een verschil in mening geen zin tenzij je niet kan lezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 13, 2019 om 11:25
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Over verhuizen naar een adres waar al geleverd wordt door een contactant is niets in de voorwaarden genoemd. Current kan niet lrveren waar al een ander levrrt.

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 11:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gerrit, je antwoord is FOUT, heeft niets met van mening verschillen te maken.

diumenge
door diumenge - Jan 12, 2019 om 15:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Overlijden is heel wat anders. Je bent een contract aangegaan voor een vaste periode, mogelijk om zo een bepaalde korting te krijgen, lijkt mij niet meer dan logisch dat er bij contractbreuk, want dat is het, een maatregel wordt getroffen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 12, 2019 om 15:55
11529 Antwoorden / 15 Vragen
Gr
door Grunn1 Jan 13, 2019 om 11:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heel duidelijk, heb even alles gelezen en Qurrent doet alles volgens de regels zoals op de site van consuwijzer ook staat.
Een opzegvergoeding voor zowel gas als licht en binnen 6 weken na verhuizing.

Volg onderstaand stappenplan wanneer uw energiebedrijf:

  • een te hoge opzegvergoeding in rekening brengt,
  • de opzegvergoeding 6 weken na de datum van overstap of verhuizing in rekening brengt.

marita5
door marita5 Jan 13, 2019 om 11:44
11529 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , de link is zeer duidelijk . Ts zal de opzegvergoeding moeten betalen . contractbreuk , duidelijker kan ik het niet maken .

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2019 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees eens wat er in je contract staat betreffende opzegging.

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2019 om 16:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begrijp dat je het antwoord dat jou goed uit komt een topantwoord vindt, maar melden heeft echt geen enkele zin. (Maar laat je vooral door mijn woorden niet weer houden. Dan kun je van Consuwijzer horen dat het klopt wat Qurrent doet.) Je hebt een contract afgesloten voor een bepaalde duur, je bent ook niet overleden, dus terecht dat je een boete krijgt bij te vroege beëindiging.

Dat staat ongetwijfeld ook in je contract en/of op de site van Qurrent.

Qurrent heeft ook een community, daar kun je ook je vraag nog eens stellen https://community.qurrent.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2019 om 16:43
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de uitgebreide info die @MARITA5 geeft. Aanvullend: Ga na wat voor soort contract u had. Voor een bedrag ad. € 100,00 zal het tenminste een contract voor 2 jaar moeten zijn geweest.
De opmerking 'dat u maar een variabel contract had moeten afsluiten'is je reinste flauwkul en slaat nergens op. Het kan wel een argument zijn dat u kunt benutten bij schriftelijke navraag bij CURRENT. Hoe dan ook schriftelijk navragen met ook duidelijk de melding daarin dat meenemen van de overeenkomst niet aan de orde kon zijn aangezien u de woning heeft verlaten en jiet opnieuw zelfstandige woonruimte verkreeg.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2019 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gas € 50,00, elektra € 50,00. Asn verhuizen heeft de energieleverancier geen boodschap. En er is niets geks aan een contract zonder bepaalde looptijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 12, 2019 om 16:57
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ts betreft niet opnieuw een zelfstandige woning en herhaald: meningen mogen verschillen zonder risico door tijgers te worden opgegeten.

Opzegvergoeding voor energiecontracten

Hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt?Hoeveel moet u maximaal betalen?
Korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2019 om 11:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@gerritaltena, vergoeding is per levering dus een vergoeding voor gas en een vergoeding voor electriciteit want je sluit voor beiden een contract af. Verder betrekt ts gewoon weer een zelfstandige woning die welliswaar op naam van vriend staat en dit is geen reden om kosteloos een contract op te zeggen.
Meningen mogen verschillen maar rechten en plichten blijven hetzelfde net als contracten.
Zal je nog een voorbeeld geven, heb zelf net een meerjarig contract afgesloten voor gas en licht. Mocht nou de woningbouw over een half jaar besluiten deze woningen gas vrij te maken (waar ik niks aan kan doen ) dan zal ik mijn contract betreffende de gas levering op moeten zeggen en daarvoor een boete moeten betalen.
nog eentje, als ts nog een lopend contract zou hebben voor tv en deze ook gaat opzeggen dan zal ook daar een opzegvergoeding voor betaald moeten worden ( oh hier wordt vaak geen vergoeding voor berekend maar moet je de hele resterende looptijd betalen).

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2019 om 11:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@gerritaltena, altijd leuk die gekopieerde voorwaarden maar doe het dan wel volledig  en laat niet de helft weg. Onder jouw gekopieerd stuk staat namelijk nog het volgende.

Let op!

Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Als u met allebei stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 11:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@epcot: +10

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Uiteraard mogen meningen verschillen, maar het gaat hier niet over meningen, maar over wettelijke regels.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2019 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u zou overlijden, dan wordt het contract zonder boete beeindigd. Maar nu niet. U verbreekt het contract voortijdig en dat kost u een boete, heel simpel.

panter22
door panter22 - Jan 12, 2019 om 19:15
6599 Antwoorden / Vragen

Je verhuist naar een ander adres en je  contract loopt door op het nieuwe adres,
Dat kan dus niet, want je verhuist naar het adres van je vriend, die al een energiecontract heeft.
Dus moet je je eigen energiecontract voortijdig opzeggen,
Een vast contract, met vaste tarieven,  kun je niet voor het einde van de looptijd opzeggen, Doe je dat wel, dan moet je een opzegverioeding  betalen,
Een variabel contract, met variabele tarieven,  kun je wel elke maand opzeggen,
Het werkt hetzelfde als een abonnement op de telefoon of het internet.

Voorwaarden contract die van toepassing zijn
Artikel 20 Wat gebeurt er als u verhuist? 20.1 Verhuist u? Informeert u ons dan schriftelijk of digitaal of bel ons. Onze overeenkomst loopt door op het nieuwe adres
21.3 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en beëindigt u deze overeenkomst eerder dan de afgesproken einddatum? Dan kunnen wij u hiervoor een opzegvergoeding in rekening brengen
https://www.qurrent.nl/SiteFiles/doc/Voorwaarden-2017/Algemene-voorwaarden-2017.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 13, 2019 om 10:22
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich zijn de voorwaarden helder maar hier is toch echt sprake van een afwijking van hetgeen in de voorwaarden is genoemd. Hiet is sprake van verhuizing naar een woning waar al een contract met een andere leverancier is. In deze situatie is niet in de voorwaarden voorzien.
CURRENT kan hoe dan ook niet leveren op het nieuwe adres.

Voldoende reden om de geschillencommissie te benaderen die in de overeenkomst wordt genoemd: https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2019 om 11:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@gerritaltena, ondanks alle verwijzingen van u waar toch heel duidelijk staat dat dat wat Qurrent doet terecht is blijft u eigenwijs volhouden dat het niet mag. U geeft ts hoop op iets wat er niet is, niet zal komen en wat gelukkig heel goed wettelijk is geregeld. Meningen mogen verschillen maar regels niet en die zijn overduidelijk en dezen staan zelfs duidelijk op de site van consuwijzer dus stop met het geven van niet juiste voorlichting hierover.

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 11:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gerrit, houdt eens op vragensteller FOUTE informatie te geven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 13, 2019 om 12:13
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@@@ Helaas is dit echt voer voor juristen. M.b.t. de wettelijke regeling in deze kwestei die volgens o.a. @EPCOT duidelijk zou zoijn verwijs ik naar hetgeen wettelijk is vastgelegd in BW art 6:75  aangaande overmacht,  6:74 en ook jurisprudentie hierover zoals m.b.t. schuld (Asser/Hartrkamp 2000(i), nr. 322). Ts. kan m.i. hier wel degelijk een beroep op doen.
In deze casus is aan de orde dat Querrent niet kan leveren op het nieuwe adres omdat daar al een andere leverancier levert en Querrent, op basis van mijn juridische kennis, ervaring, mening dan in gebreke zal blijven.

Tja, inderdaad voer voor juristen en in de juristerij is het nu eenmaal een gewone zaak dat men elkaar op basis van argumenten benaderd en in een uiterst geval een rechter zal bepalen welke info dan FOUT zou zijn geweest (op basis van het oordeel van die rechter waartegen dan ook nog beroep mogelijk zal zijn. Men mag het juridische haarkloverij noemen maar het is en blijft een kwestie hoe je de wet interpreteert en onvolkomenheden in overeenkomsten.

Ik reageer verder niet meer, het is aan Ts hoe hier mee om te gaan. Dat in de context dat een advies ook zou kunnen zijn: bespaar verdere moeite en betaal.

Gr
door Grunn1 Jan 13, 2019 om 12:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Jaren hebben consumenten organisaties gestreden voor duidelijke voorwaarden en die zijn er uiteindelijk gekomen. Voor elke aanbieder van energie gelden dezelfde voorwaarden en dezen zijn helder.  Je kan kan alle adviezen van iedereen tegenspreken en een gigantisch blok voor je hoofd hebben maar je zet hierbij ts op het verkeerde been. Het is inderdaad beter dat je stopt met het reageren op dit topic omdat je juridisch toch geen gelijk hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 13, 2019 om 14:21
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT, ik heb inmiddels ook nog eens een deel van"Rechtshandelingen en overeenkomst', Kluwer SBN 978-90-13-04229-0,  (Hijma/Van Dam/Van Schendel/Valk) doorgenomen en zie nog meer juridische aspecten die aan de orde kunnen zijn in deze waaronder de uitleg inzake  'Redelijkheid en billijkheid'. (BW 6:248)

En ik herhaal nog een keer, dit keer dan maar als ook jurist met in ieder geval een stevige opleiding hebben en ervaring m.b.t. vrijwel alle juridische aspecten  op zowel HBO als academisch niveau) die duidelijk weet, dat het uiteindelijk een rechter zal zijn of hij of zij op basis van argumenten/onderbouwing gelijk krijgt.

Ts. vroeg om advies. Ik gaf in eerste instantie een verwijzing en later ook nadere onderbouwing m.b.t. mijn standpunt en daar kunt en mag u van vinden wat u wilt.  U bent zich er kennelijk niet van bewust dat  juristen - advocaten van verschillende partijen of advocaten en officieren van justitie - veelal, beter gezegd overwegend afwijkende standpunten hebben op basis van hun interpretatie van wetgeving en bijbehorende relevante jurisprudentie. ook iemand die weet dat het denken dat je op basis van z.i. goede argumenten helaas toch ook niet altijd gelijk krijgt van de rechter.
Ik herhaal dat de voorwaarden van Qurrent overduidelijk niet in de situatie voorziet als in deze casus aan de orde is.

En deze site is er m.i. niet om opmerkingen te plaatsen zoals u nu doet.

U gaf mij helaas reden om toch nog een keer te reageren.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, juristen met hun eigen interpretaties van wettelijke regelingen.

Heel leuk, maar de Ts heeft geen poot om op te staan, contract is contract. Klaar, hier is geen speld tussen te krijgen, hoe hoog uw niveau ook is. Zij moet gewoon betalen. En nu maar hopen dat ze niet net allebei een jaarcontract bij ern provider hebben afgrsloten voor internet en tv, want dat kost nog veel meer op op te zeggen.

panter22
door panter22 Jan 13, 2019 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

@Gerrit Altena,
Wat doe je moeilijk. Op de site van Essent wordt duidelijk uitgelegd wat je moet doen als je gaat samenwonen.

Beide partners hebben een lopend energiecontract

Als u gaat samenwonen en u en uw partner hebben allebei een lopend energiecontract, dan zal een van deze energiecontracten moeten worden opgezegd. Een energiecontract is namelijk persoonsgebonden en niet adresgebonden. Dat betekent dat u of uw partner mogelijk te maken krijgt met een opzegvergoeding. Het is verstandig om de beide energiecontracten met elkaar te vergelijken en bij uw energieleveranciers na te vragen hoe hoog de opzegvergoeding is. Daarna besluit u welke van de twee energiecontracten u het beste opzegt. Een opzegvergoeding is alleen van toepassing bij energiecontracten die voor bepaalde tijd zijn afgesloten. Een energiecontract voor onbepaalde tijd mag meestal met een opzegtermijn van een maand opgezegd worden.
https://www.essent.nl/content/particulier/kennisbank/stroom-gas/samenwonen-energiecontract.html

me
door mein33 - Jan 13, 2019 om 11:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ik heb sinds 1 januari 2019 mijn appartement opgezegd. Zo ook mijn energie contract bij Qurrent.
Nu krijg ik vandaag de eind nota met een bedrag van €100 vanwege contractbreuk

Indien u een nog lopend (meerjarig) contract tussentijds beëindigd dan moet u een vergoeding betalen voor het tussentijds beëindigen van dit contract.
Het contract bood u een 'korting' op de prijs van gas en elektra en bood de leverancier zekerheid in de afname van het door hem ingekochte gas en elektra.
U komt uw contract verplichtingen niet na en waarom zou de energieleverancier daarvoor dan moeten opdraaien.
In uw contract zijn de voorwaarden m.b.t. het tussentijds beëindigen van het contract duidelijk aangegeven en dit kan dus nimmer als een verrassing komen.

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2019 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heeft vriend wel een variabel contract. Dan zegt hij toch op en laat u het uwe doorlopen.

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Haar contract is al beëindigd. .....ik heb sinds 1 januari 2019 mijn appartement opgezegd. Zo ook mijn energie contract bij Qurrent......

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan ze het voor die € 100 wel terugdraaien.

Cookies
door Cookies Jan 13, 2019 om 14:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goed hoor Gerrit, excuus Tijger1. ......Nu krijg ik vandaag de eind nota.......

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2019 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, even over het hoofd gezien. Gewoon betalen dus. Nou toch een koopje bij vriend.:-))

lo
door lovewinnie - Jan 13, 2019 om 16:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze staan in hun recht. Je tekend voor paar jaar en krijgt daar vaak flinke korting voor of presentje. Ga je eerder weg (tenzij overlijden) moet je afkopen of krijg je boete

Dit is ook zo bij mobiel telefoon en je gaat verhuizen naar buitenland of bijv abonnement op particuliere  sportschool die je voor en jaar tekend en dan verhuist moet je als of dat gehele jaar betalen ook al kun je niet sporten of afkopen . En zo bij heel veel abonnementen

Verhuizen is geen rede om contract te ontbinden

mo
door mof - Jan 14, 2019 om 13:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me inderdaad raar. Men kan redelijkerwijs niet verwachten dat u uw contract meeneemt als u gaat samenwonen. Er kunnen geen twee contracten op het adres bestaan. Ook kan de energiemaatschappij niet verlangen dat u wacht met samenwonen totdat uw contract is afgelopen. Ik denk dat u goede kans heeft de boete niet te hoeven betalen. Wat staat er precies in de voorwaarden, is er een hardheidsclausule?
wat de energiemaatschappij wil voorkomen is ws dat mensen gaan “samenwonen”, misschien wel voor maar een dagje, om zo onder de boete uit te komen. Bent u uitgeschreven van uw nieuwe adres en ingeschreven op dat van uw partner?

koekeloer
door koekeloer - Jan 14, 2019 om 13:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

Qurrent is een waardeloze leverancier. Ik heb er ruim een jaar ellende mee gehad. Administratie klopt van geen kanten.

ja
door jannekeje - Jan 14, 2019 om 14:09
28 Antwoorden / 0 Vragen

Lees ook de veelgestelde vragen op Gaslicht.com: Energiecontract opzeggen bij samenwonen

an
door anna1951 - Jan 14, 2019 om 14:52
1 Antwoorden / 2 Vragen

Een paar maanden geleden had ik hetzelfde probleem met Nuon.
Ook ik kreeg een boete van 100 euro! mijn contract liep nog 4 maanden.
Gebeld en gemaild, maar ik kwam er niet van af, dus toch maar betaald.
Het voelde niet eerlijk; een evenredig deel van de resterende duur van het contract
had ik redelijk gevonden, maar dit niet.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2019 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u had daarna toch gratis gas en licht bij uw vriend?:-))

Voirtaan contracten lezen voordat u ze afsluit.