ze
door zeevaarenden Mar 1, 2018 om 21:58
Huishouden & energie

Radiator in de koude bijkeuken doet het niet

Ik heb een bijkeuken die ik af en toe verwarm om schimmel en vochtigheid te voorkomen. De tempratuur is daar de laatste tijd rond de 5 tot 10 graden. Ook vandaag én gisteren wou ik de bijkeuken even opwarmen maar de radiator werd niet warm.
Ik heb vervolgens de afsluitregelaar bovenop de radiator er af gehaald, er was geen druk aanwezig, klein beetje vloeistof slechts.
Ik ken het leiding systeem in mijn huis en het lijkt mij erg sterk dat de leiding bevroren, de toevoer en afvoer gaan direct naar de eerste verdieping naar diverse aftakkingen die op de eerste verdieping warm/heet zijn.
Poging 2; ik heb alle radiatoren dicht gezet op bijkeuken na én de verwarming hoger gezet.
Weer geen effect.
Nu kan ik alleen maar bedenken dat beide leidingen tóch wel bevroren zijn, als ik de afsluiter er af haal dan zou er toch flow moeten zijn!?
Zijn er nog andere beveiligingen over het algemeen op een radiator bv terugslagklep?
Ik heb de ontluchting nog niet gebruikt, omdat ik het idee had dat de afsluiter (bovenin) het zelfde effect zou moeten hebben.
Merci

3683 10 Rapporteer

Ge
door Genee - Mar 1, 2018 om 22:20
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u de radiator al ontlucht, kan zijn dat een luchtbel de doorstroming blokkeert.
Controleer na het ontluchten de druk van de cv installatie.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2018 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of een en ander bevroren zou zijn kunt u toch simpel controleren met een thermometer?

Ik weet niet wat u bedoelt met een afsluitregelaar.

Er zit geen terugslagklep op een radiator.  Als u de knop volledige opengezet hebt en de radiator wordt niet warm, ontlucht hem dan eens.

hansje klein
door hansje klein - Mar 2, 2018 om 00:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Volg de warmwaterleiding van de radiator richtung ketel ...

ergens zal de leiding wèl warm zijn. Wanneer vanaf die plek tot aan de radiator vrieskou toegankelijk is moet u inderdaad aan bevriezing denken en ermee rekenen, dat de leiding na het ontdooien ook gesprongen zijn kan.

ro
door ron503 - Mar 2, 2018 om 11:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de temperatuur overdag 5 tot 10 graden is dan zal die in de nacht ver onder het vriespunt zijn geweest en zonder voorzorgsmaatregelen bevriest het water in de radiator. In vorstperiodes is het niet handig om de radiatorkraan helemaal dicht te zetten want dan wordt de doorstroming van het water stopgezet met bevriezing van de radiator tot gevolg en dat is nu gebeurt. Misschien is de bijkeuken middels een elektrische kachel langzaam op temperatuur brengen een optie maar zet dan wel de pomp van de cv ketel uit want als de leidingen en/of de radiator schade hebben opgelopen en dan is het dweilen geblazen. Tip breng nu er toch geen waterdruk is gelijk een themostaatkraan met vorstbeveiliging aan want zo blijft bij vorst de doorstroming bestaan.

zw
door zwaardvis Mar 2, 2018 om 20:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als alle leidingen binnenhuis liggen, zou het dus in huis gevroren moeten hebben. Lijkt mij onwaarschijnljk. Die 5 a 10 graden komt omdat er tot nu toe helemaal niet is verwarmd. En ja , dan daalt de temp. tot 5 graden, maar dat is niet genoeg om leidingen te laten bevriezen.

gerbera
door gerbera - Mar 2, 2018 om 12:18
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Ben bang dat hier echt sprake van bevriezing is, zeker als u met de afsluiter de radiatorkraan bedoeld. Juist warm water, wat zich in de leiding bevindt tot aan de afsluitkraan van de radiator, bevriest snel. Zijn de leidingen koud naar betreffende radiator, zo ja is de boel bevroren. het is dan ook verstandig de kraan juist met vorst gewoon open te laten zodat er circulatie is. Nu is het maar hopen dat de boel langzaam ontdooid door de kraan half open te laten. Houdt wel de keteldruk in de gaten (max 2 bar).

mi
door middelzand - Mar 2, 2018 om 12:46
14 Antwoorden / 0 Vragen

als er een thermostaat kraan op de radiator zit even de kop er af halen ,zie je een pennetje zitten en geef daar eens een tik op met een hamer .

gerbera
door gerbera - Mar 2, 2018 om 14:04
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Poging 2; ik heb alle radiatoren dicht gezet op bijkeuken na én de verwarming hoger gezet.

Dit raad ik u ten stelligste af, zorg op zijn minst dat 1 radiator, meestal die zo ver mogelijk van de ketel zit. Dit i.v.m. de circulatie. Draaid u alles dicht loopt u het risico de pomp om zeep te helpen. Het hoger zetten van de verwarming heeft dan ook geen nut omdat de thermostaat ingeschakeld blijft tot de ingestelde temperatuur in betreffende ruimte, waar deze hangt, is bereikt. En dat werkt dus niet als de radiatoren dicht staan. Draai het ontluchtingskraantje  open, komt daar op den duur geen water uit, is de radiator en/of de aanvoerleiding bevroren. De lucht die zich mogelijk in de radiator bevindt wordt door de waterdruk er uitgedreven dus werkt anders alsdat u de kraan loskoppeld. Als al bij de kraan er geen water uit komt is de aanvoerleiding dus bevroren. Dus nogmaals mocht straaks de boel ontdooid zijn zet dan ook van die radiator de kraan minstens voor een kwart open.
En met een hamer op een pennetje rammen, als het een thermostaatkraan betreft, is gewoon uit den boze. Thermostaatkraan af en toe dicht en weer opendraaien is voldoende om het "pennetje"soepel te houden.

Ge
door Genee - Mar 2, 2018 om 16:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als het in de bijkeuken de laatste tijd 5 tot 10 graden was zal de radiator niet bevroren zijn.
Bij mij op zolder is het ook zo'n 7 graden overdag, radiator staat altijd uit, maar is niet bevroren.

aurora1
door aurora1 - Mar 2, 2018 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou de emmers alvast maar klaarzetten en maar niet te ver weg gaan van de hoofdkraan....

ze
door zeevaarenden - Mar 2, 2018 om 20:28
5 Antwoorden / 3 Vragen

Iedereen bedankt voor de tips.
Ik kan mijzelf wel voor mijn hoofd slaan, de leiding liep toch anders dan ik dacht en gaat boven een wand bij mijn keuken naar de bijkeuken. Hier kan ik niet bijkomen maar ik kan bij de afspliting hiervan in de woonkamer een duidelijk warmteverschil voelen. Boven mijn bijkeuken en deels keuken zit een dakterras waar een laagje water op is gaan vriezen, dat zal zeker invloed hebben gehad.
Voor nu belooft het een warme avond te worden want ik ga maar eens flink stoken deze nacht met de bijkeukendeur open. :) De hamer zal er ook niet aan te pas komen.
Fijn weekend
P.s theromstaat druk is nog goed!

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2018 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan maar in de woonkamer gaan slapen, kunt u direct gaan dweilen als de leiding scheurt.

Ge
door Genee Mar 2, 2018 om 22:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Logisch dat er warmteverschil is als er geen warm water door die leiding naar de bijkeuken stroomt. Heeft u de radiator in de bijkeuken al ontlucht?