ve
door veugelers Feb 17, 2006 om 09:41
Huishouden & energie

Radson Maxicom HR problemen

problemen Radson HR Maxicom.:

Wij hebben in 1998 deze verwarmingsketel (combi) gekocht en alleen maar problemen mee gehad. Er is al een hoop aan gerepareerd en inmiddels is de garantie verlopen.

Er zijn 2 grote problemen:

1) Op de een of andere manier brengt de ketel de verwarmingsbuizen in “trilling” of “vibratie”; het is een hard geluid, een brom als het ware die pas stopt op het moment dat er warm water getapt wordt. Een enkele keer, na soms wel na 2 of 3 minuten gaat het vanzelf over. ( De trilling doet zich aan één kant van het huis voor.)

Echter het gevolg van het steeds maar de warme kraan aanzetten is dat de ketel tijdelijk niet meer verwarmd.

2) Na dit warme water tappen en ‘s nachts na het warmwater bijwarmen begint de ketel met “lucht te happen”; eerst stilletjes maar dan steeds luider en luider begint er lucht door de ketel te stromen die dan een hoop herrie maakt. Ook dit duurt een minuut of 3 a 4.

Het eerste probleem doet zich vooral bij temperatuurswisselingen buiten voor.

Het tweede, is vooral ‘s nachts heel erg vervelend; omdat we geen deur naar de zolder hebben worden we regelmatig hiervan wakker. We worden er helemaal niet goed van.

Er is al van alles geprobeerd; er zitten zeker 2 nieuwe “backpannels”, een aantal nieuwe sensoren, een nieuwe driewegklep, een nieuwe ventilator, een nieuwe brander etc. Maar de herrie blijft. Onlangs zijn we begonnen met het vervangen van de laatste oude verwarmingsbuizen (en een paar radiatoren). De verwarmingsinstallatie is nu voor 95 % vernieuwd en nog blijft de herrie en de ergernis.

Wat is hier aan te doen en is dit zelf te verhelpen? Zijn er meer mensen met soortgelijke problemen en zou ik nog een beroep op de fabrikant kunnen doen; immers de storing is nooit echt verholpen.

7237 5 Rapporteer

te
door techneut_1 - Feb 24, 2006 om 10:21
83 Antwoorden / 15 Vragen

Hebt u er al ooit eens een monteur van de fabrikant bij gehaald, of bent u al jaren (samen met de installateur) aan het prutsen en moet nu na acht jaar de fabrikant er nog (gratis) bijkomen?

Radson bestaat trouwens niet meer, u moet nu bij Bosch in Apeldoorn zijn, die heeft alle ellende van Radson overgenomen.

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 24, 2006 om 10:21
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben geen installateur stel ik even voorop. De trillingen noemen we resonantie en dit kan heel vervelend zijn. In beginsel zou dit geluid van een van de draaiende delen afkomstig moeten zijn, maar in uw geval werd de ventilator al vervangen. De circulatiepomp is dan een logische tweede onderdeel waaruit de resonantie zou kunnen ontstaan. Loop bij uittesten systematisch het gehele circuit na en misschien zitten leidingen niet geheel vast of zit er spanning op de gemonteerde leidingen, die bij uitzetting krimp geluid veroorzaken. Dit is echter een tikkend geluid en bij u een brommend geluid, zodat ik zou denken aan pomp of ventilator. In draaiende delen kan door overgelijkmatige slijtage of andere oorzaak (roestdelen in het cv-water) een onbalans ontstaan.

De wachttijd na tappen / cv-vraag is meestal 2 minuten en wordt via de driewegklep geregeld en aangegeven op het display van de cv-ketel. Een HR-ketel voert de rookgassen via de ventilator naar buiten af en neemt ook verse verbrandingslucht van buiten in via die ventilator. Mogelijk is bij de montage van de nieuwe ventilator een en ander niet goed bevestigd.

Tenslotte vraag ik me af of de vele onderhoudskosten van deze installatie en ketel te rechtvaardigen zijn ten opzichte van de voor combi's verwachte levensduur van 10 - 15 jaar. Ouderwetse ketels haalden met gemak 25 - 30 jaar bij normaal onderhoud.

ve
door veugelers - Feb 24, 2006 om 10:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

test

be
door berkenpies - Mar 27, 2006 om 19:57
4 Antwoorden / 0 Vragen

dat deze ketel problemen geeft is allang bekend maar als ik U was Bosch er bij halen via de instalateur wan bij bosch weten ze er van en willen U graag een oplossing bieden wel even door drammen bij de instalateur

jl
door jlejle - Apr 3, 2006 om 22:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het geluid is inderdaad een resonantie die veroorzaakt wordt door de brander/verbranding op deellast. Hierdoor verdwijnt het geluid ook bij tappen (vollast). Het probleem is goed bekend bij Bosch (Apeldoorn). Het geluid wordt dus niet door bewegende delen maar door stromende verbrandingsgassen veroorzaakt.

Circa vijf jaar geleden werd de brander nog onder garantie vervangen door Bosch door een zogenaamde NIT-brander. Inmiddels zijn ze daarmee gestopt en is de NIT-brander gewoon te koop bij de groothandel. De nieuwe Bosch toestellen hebben tegenwoordig ook de NIT-brander en geen geluidsproblemen. De aanwezigheid van de NIT-brander is goed waar te nemen door het kijkglaasje als het toestel in werking is.

De eerste brander is glad aan de verbrandingszijde terwijl de NIT-brander daar een soort mat heeft.

Het is bij dit soort problemen zaak om zo snel mogelijk de fabrikant op de hoogte te stellen, zodat zij direct aktie kunnen ondernemen.

Met vriendelijke groet, John