he
door heijden47 Mar 28, 2012 om 20:35
Huishouden & energie

Remeha Calenta cv-ketel

Twee jaar geleden kochten wij een Remeha Calenta cv-ketel.
Vandaag hoorde ik van een groot cv-onderhoudsbedrijf, dat de series uit 2010 en 2011 van deze Calenta ketel frequent problemen vertonen met pakkingen. Deze gaan zodanig lekken, dat er in de ketel behoorlijk veel water komt te staan, waardoor de ketel in storing gaat. De monteur, die teneinde de storing op te sporen de voorzijde van de ketel weghaalt, krijgt dan een lading water over zich heen. Remeha repareert wel, maar van een 'terugroep-actie''' is geen sprake. Is een bedrijf hiertoe niet verplicht, wanneer zoveel ketels (1 monteur had in 4 weken 26 van deze storingen gekregen) dezelfde mankementen vertonen?

11616 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

heijden47, neemt u dan contact op met de firma en vraag wat ze met uw ketel, ter voorkoming van de problemen, van plan zijn.
www.remeha.nl/over-remeha/contact/ (sorry, kan helaas niet linken).

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe roep je een ketel terug? Wil jij een tijdje zonder ketel zitten dan?

Remeha kan er voor kiezen de problemen op te lossen als ze zich voor doen. Het is aan hun hoe ze er mee om gaan.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn best wel terugroepacties voor cv-ketels hoor:

Nefit SmartLine Basic (link)

Nefit Topline (link1) (link2)

AGPO (link)

Vaillant (link)

Een bedrijf is verplicht om een terugroepactie te houden als een product een ernstig risico oplevert voor veiligheid van consumente.. Dat moeten zij bepalen door middel van een gestandaardiseerde risicobeoordeling (link - het gaat om bijlage II)

Een cv-ketel die volloopt met water en in storing gaat lijkt mij niet tot een ernstig risico te leiden. Daarom zal een terugroepactie niet nodig zijn.

Overigens kunt u op de Rapex website (link) wekelijks nakijken welke producten er in Europa afgekeurd zijn. Leuk om te lezen.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2012 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk, maar dat zijn productwaarschuwingen en geen terugroepacties.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2012 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman Dat hangt dus af

Wellicht verstaat u onder het begrip 'terugroepactie' dat een bedrijf alle producten terug laat komen en de consument een nieuw product geeft? Of het aankoopbedrag terugbetaald? Dat kan. Dat zijn inderdaad terugroepacties. Dat zie je regelmatig bij kleine, goedkope, producten.

Echter zijn er ook terugroepacties die -noodgedwongen- anders in elkaar steken. Zo is het bijvoorbeeld bijzonder moeilijk om aan een consument te vragen of hij zijn cv-ketel van de muur wil halen en naar de fabrikant terug te sturen. Ook in die gevallen is er toch sprake van een terugroepactie.

Maar ach, wat maakt het uit hoe je het noemt. Waar het om gaat is dat een onveilige situatie wordt verholpen, toch?

ve
door verwijderd - Mar 29, 2012 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

peedee, goede linken.
Ten overvloede: hoeveel auto's zijn er de afgelopen jaren al niet teruggeroepen! Gelukkig kunnen ze (meestal) nog rijden en dat zijn dat toch "de grotere gevallen". Natuurlijk moet winterman de clown uithangen met zijn stelling van gisteren, 22:10.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2012 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op donderdag 29 mrt 2012, 09:52: Natuurlijk moet winterman de clown uithangen met zijn stelling van gisteren, 22:10.

O, nu begrijp je het wel ineens?

Een monteur die een beetje water over zich heen krijgt is nu niet bepaald een onveilige situatie en als dat die monteur overkomt bij een dusdanig bekend probleem, dan schrikt hij in ieder geval wakker en let hij de volgende keer beter op.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb er ook een nog helemaal geen last gehad,,,,,,,, je hoort wat maar je weet niet of het echt zo is
het is je zelf nog niet overkomen ....wat wil je met je vraag bereiken ? het is net als met de economie als je steeds maar hoort dat wij niet meer besteden dan houdt iedereen de hand op de knip dus zet er een echte vraag op !