sm
door smeijers Aug 20, 2010 om 15:56
Huishouden & energie

Rendement van een gaskookplaat

wat me opviel nadat ik terug van vakantie was: een pannetje melk wordt op het kooktoestel in de caravan ( gasfles )veel sneller warm dan thuis in mijn keuken ( whirlpool gaskookplaat 4-pits ) bestaat er zoiets als een vergelijking in rendement van gaskookplaten?
Ik kan me voorstellen dat het soort gas uit de gasfles mogelijk een hogere calorische waarde heeeft.
maar is hiermee alles gezegd?
ben benieuwd naar de reacties...

3077 5 Rapporteer

genius
door genius - Aug 20, 2010 om 17:27
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo smeijers,

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het kan zowiezo aan het gas liggen, maar ook aan het soort pan, de metaal-legering kan anders zijn, het kan ook liggen aan de grootte van de brander. Een kleine brander verwarmd meer oppervlak dan een grote brander, daar de meeste warmte langs de pan zal gaan (en dus verloren gaat) indien de brander "vol" aanstaat.

Wellicht dat er nog een andere expert langs komt die hier nog een invulling aan kan geven.

Met vriendelijke groet,

G.

poltol
door poltol - Aug 20, 2010 om 18:12
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het verschil zit in de verbrandings waarde van het gebruikte gas.
Ook de hoogte waarop gekookt wordt, bv in de bergen, maakt een groot verschil.
Daarbij speelt natuurrlijk de afstand tussen brander en pan ook een rol.
En bij een kooktoestel in de caravan is ook vaak de ruimte tussen rooster en "bodem" van het comfort kleiner.
De warmte komt dus beter onder de pan terecht.

alles over gas in de caravan

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Aug 20, 2010 om 18:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Kijk ook maar eens op deze pagina in de Wikipedia.
De WOBBE index is een maat voor de afgegeven warmte.
Kijk maar eens naar hat staatje half in de gegeven link.

WOBBE van diverse gassen

Succes, poltol

sm
door smeijers - Aug 20, 2010 om 18:51
12 Antwoorden / 6 Vragen

bedankt alvast voor de snelle reacties.
de pan was hetzelfde...dus die factor speelt geen rol in de vergelijking.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 21, 2010 om 01:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Smeijers:

Het is niet alleen de calorische waarde van het gas, alhoewel dat van butaangas hoger is dan aardgas.
Wat Poltol aangeeft met o.a. de hoogte waarop de kookplaat gebruikt wordt van groot belang.
Naarmate de luchtdruk daalt wordt de kooktemperatuur van water en andere vloeistoffen lager. Zo kan water in de bergen wel koken bij 80 °C., afhankelijk van de feitelijke hoogte.
Een ei moet dan b.v. navenant langer koken, omdat op zeeniveau een ei zeg maar 5 minuten op 100 °C. nodig heeft. Datzelfde ei kun je b.v. in een snelkookpan, onder druk, daar wel in 4 minuten koken, omdat het water dan wel 120 °C. wordt.

Zo wordt b.v. bij AKZO het water uit de opgepompte pekel onder bijna vacuum (lage druk) verdampt om de zoutkristallen te verkrijgen. Naar ik meen bij 50 à 60 °C. Dat scheelt een bult energie.

Hardware ERror MAN.