fr
door frans68 Sep 11, 2018 om 11:23
Huishouden & energie

Riolering verstopt door gemeentelijk groen

Voor mijn woning staan bomen die geplant zijn door de gemeente en onderhouden worden door de gemeente en ook dus in eigendom zijn van de gemeente.

De wortels van de boom voor mijn huis zijn de rioleringbuis en put binnengedrongen en het gevolg is, dat de put en riolering gescheurd zijn en vervangen moeten worden.

Ik heb de gemeente aansprakelijk gesteld maar die willen de schade niet vergoeden.

Mijn vraag is: is de gemeente aansprakelijk voor de schade die wordt aangericht door gemeentelijk groen in de openbare ruimte?

11951 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2018 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is het een eigen woning? Staan die bomen op gemeentegrond of in uw eigen voortuin?

In principe bent u, als u eigenaar bent, aansprakelijk voor kosten aan de riolering voor het stuk van uw huis tot aan het hoofdriool. Dus ook voor het stuk wat buiten uw tuin ligt.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2018 om 11:31
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hier wordt nogal verschillend over gedacht. Lees hier een uitspraak van de rijdende rechter

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2018 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In mijn wijk is een rioolvernieuwing aan de gang. De eigenaren draaien op voor de kosten van het riool van het huis tot aan het hoofdriool midden op de straat.

Ivm andere omstandigheden, betaalt de gemeente in ons geval de kosten van de erfgrens tot aan het hoofdriool en wordt het stuk van erfgrens tot in huis tegen een zeer gereduceerd tarief uitgevoerd.

Dus in Rotterdam zouden de kosten van de Ts voor eigen rekening zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2018 om 15:49
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een lastige vraag en mijn eerste gedachte is: benader uw woningverzekeraar.

Een punt van belang in deze is het gegeven dat de boom  eigenaar is  van de gemeente en de gemeente het onderhoud doet.
U zou dus als argument kunnen gebruiken dat de gemeente nalatig is m.b.t. dit onderhoud.

De boom, de wortelgroei van de boom is immers de oorzaak van het probleem dat u ondervindt en op basis van een oorzaak/gevolg argument m.b.t. het veroorzaken van schade door een ander (lees de gemeente als eigenaar) zou dat wel eens een heel goed argument kunnen worden om te bewerkstelligen dat de gemeente aansprakelijk is en 'opdraait'voor de kosten. Mijn antwoord op uw vraag is dus ja, maar ik ben geen rechter.

(Als u schade zou ondervinden op een openbare weg die niet goed is onderhouden of dergelijke geldt dat in ieder geval wel.

Normaliter zijn de onderhoudskosten van riool als al genoemd door andere respondenten.

Maar herhaald, u heeft ongetwijfeld een opstal verzekering en benader die verzekeraar.

jpm
door jpm Sep 11, 2018 om 18:28
820 Antwoorden / 28 Vragen

Off topic: ik moest even lachen: de boom is eigenaar van de gemeente. Een boom met politieke macht ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2018 om 19:10
16845 Antwoorden / 202 Vragen

reactiei of topic: een boom met politieke groeikracht

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2018 om 15:57
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, Dat is in Haarlem weer anders geregeld, vandaar mijn opmerking dat er verschillend over gedacht wordt.

Ligt de verstopping nog voor de erfafscheiding op particuliere grond? Dan ben je als huiseigenaar zelf verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem. Zit de verstopping in een deel van het riool dat op gemeentegrond ligt? Dan is de gemeente in principe verantwoordelijk voor het herstel. Tenzij blijkt dat de oorzaak onjuist gebruik van het riool is. bron;

De rioolaansluitingen in Haarlem zijn particulier eigendom. Sinds 2010 beheert de gemeente het deel van de huisaansluiting tussen de erfgrens en het hoofdriool onder de straat. U als eigenaar bent verantwoordelijk voor de riolering tussen de erfgrens en uw woning.
bron;

Hoe ik het 2e geval moet lezen is wat onduidelijk, tussen beheren en verantwoordelijk zijn zit nogal een verschil als het gaat om een vernield riool.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2018 om 19:13
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@gerbera: maar in dit geval is het gemeente eigendom dat de schade veroorzaakt.

Stel: er ligt een waterleiding door uw tuin (niet de aansluiting naar de eigen woning, en die raakt lek. Wie betaalt dan de schade?
Dit is een boeiwende casus.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2018 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera.
Vandaar mijn aanvulling over de regels in Rotterdam.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2018 om 21:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Gerrit,
Sinds 2010 beheert de gemeente het deel van de huisaansluiting tussen de erfgrens en het hoofdriool onder de straat.
Dus als op dat deel iets stuk gaat is de gemeente aansprakelijk. Datzelfde geldt voor die waterleiding van u, die is eigendom van het waterbedrijf, en hoort normaal niet op particulier terrein te lopen. Dus is daar wat mee draaid het waterleidingbedrijf op voor de kosten, tenzij ik hem zelf heb vernield.

panter22
door panter22 - Sep 11, 2018 om 18:57
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je nog van die gresbuizen? Dan is het waarschijnlijker dat de buizen al scheuren hadden waar de wortels in zijn gedrongen.
http://www.riool-reparatie.nl/Gres-riool-vervangen-problemen-riolering.php
http://www.monumentenwacht-ovfl.nl/nl/onderhoudswijzer/diversen/technische-installaties/riolering
Als je de gemeente aansprakelijk wilt stellen voor de schade aan de rioleringsbuis, dan moet je bewijzen dat de buis stuk is gegaan door de bomen en dat er geen scheur in de buis heeft gezeten.
Dat is niet gemakkelijk. Je zult er een deskundige bij moeten halen die met zekerheid kan verklaren dat de boomwortels de oorzaak zijn, Een deskundige werkt niet gratis. En je zult als die buis al jaren in de grond ligt, geen nieuwe buis vergoed krijgen.

ri
door rioleur - Mar 4, 2019 om 15:47
7 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente is niet verantwoordelijk voor schade door de boomwortels aan riolering, mits die schade plaatsvindt op particulier terrein. De riolering hoort damp- en waterdicht te zijn. Een wortel kan alleen naar binnen groeien als de buis niet dicht is. De boom doet zijn natuurlijke ding en de simpele aanwezigheid van een boom is geen onrechtmatige daad.
Op grond van artikel 5:44 van het burgerlijk wetboek heb je het recht om doorschietende wortels te kappen. Je moet dus zorgen dat wortels niet in de rioolbuis komen en als dat wel gebeurt mag je de wortels kappen.

Als de wortels het gemeentelijke deel van de leiding beschadigen dan is de gemeente verantwoordelijk.

gerbera
door gerbera Mar 4, 2019 om 16:00
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het zal denk ik inmiddels wel opgelost zijn gelet op de datum 11 sept 2018. Daarbij schrijft u een tegenstrijdig en onzinnig verhaal wat nergens op slaat. Hieruit blijkt u de kracht van boomwortels niet te kennen die wel degelijk in staat zijn de (gress)rioolbuis te vernielen. Tevens is het niet toegestaan aan gemeente eigendommen te komen cq deze te bewerken.