Ov
door OverlastPelletkachel Nov 9, 2020 om 12:08
Huishouden & energie

Rook pelletkachel buren komt va kruipruimte bij ons naar boven. Hoe kan dat?

Onze buren (2-onder-1 kap) hebben een pelletkachel. De rook komt onder het huis door bij ons in de gang naar boven. Dan trekt het naar boven naar onze slaapkamers en zolder. Wat gaat er mis bij de buren? Hoe kan het dat de rook onder het huis gaat? We hebben vorig jaar al zand laten storten in de kruipruimte (kosten: 800 euro), maar dat heeft niet geholpen. De rookstank is vreselijk. De kruipruimte helemaal dichtgooien is geen optie omdat je dan niet meer bij de riolering kunt. Buurman zegt zelf dat de stank niet van hem komt, zijn kachel produceert alleen waterdeeltjes. Ik zou graag aan hem willen terugkoppelen wat er mis gaat. Weet iemand hoe het kan dat de rook naar de kruipruimte gaat en naar ons? Of weet iemand wat wij er zelf nog tegen kunnen doen?

2518 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2020 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat uw kruipruimte dan in open verbinding met die van de buren?

Ik mag toch aannemen dat bij de buren die kachel op de vloer in de woonkamer staat en dat hij een schoorsteen heeft die naar het dak gaat?

Dan zou die rook door de vloerbedekking, wat ligt daar, naar de kruipruimte moeten gaan, niet bij hen omhoog komen maar pas bij u?

Eigenlijk onmogelijk.

getty
door getty - Nov 9, 2020 om 13:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat er een deskundige naar kijken. Van afstand kunnen wij dit natuurlijk niet beoordelen.

mi
door miennaamishaaz - Nov 9, 2020 om 14:15
725 Antwoorden / 1 Vragen

Afhankelijk van hoe de Kachel is gemonteerd.
{pijp direct naar boven door het plafond/dak}

of Pijp van de kachel direct door de muur naar buiten.

Kan het zijn dat het bij de 2e manier van instaleren er een lek of gat zit in de prijp die door de muur loopt. waardoor de rook zich opvult in de ruimte tussen de binnen en buiten muur.

mahadma
door mahadma - Nov 9, 2020 om 14:22
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal ergens een naad, kier of andere opning zijn. Dit verdient een gedegen onderzoek op kosten van de buren.

gerbera
door gerbera - Nov 9, 2020 om 14:34
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de rook via de kruipruimte uw woning in trekt is zo goed als onmogelijk tenzij de buurman zijn rookkanaal daar direct op uit laat komen. U zou het, denk ik, moeten zoeken bij de pijp op het dak, staat die toevallig dicht op de gevelkant waardoor de rook naar beneden slaat. In de buitengevel zijn vaak voegen opengehouden voor luchtcirculatie in de spouwmuur en mogelijk slaat daar de rook in. Deze trekt dan door de spouwmuur naar onder en komt dan mogelijk in de kruipruimte. Dat u de kruipruimte kleiner heeft gemaakt door er zand in te storten is niet zo verstandig, deze ruimte is nodig om te ventileren om de balken en onderzijde van de, mogelijk houten, vloer droog te houden. En zoals hier al geschreven, komt u er niet uit informeer dan eens bij de plaatselijke GGD en/of brandweer om een controle uit te laten voeren.

gsm
door gsm - Nov 9, 2020 om 14:48
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Meestal komt de rook via de ventilatieopeningen in uw huis binnen.
Rook van pelletkachels slaat snel neer en kan, samen met de verse lucht, door het ventilatiesysteem worden aangezogen.

Als het goed is, dan heeft de kruipruimte kleine ventilatieopeningen, via tunneltjes met roosters door de buitenmuur.
Wellicht kan de rook hierdoor ook in de spouwmuur komen, als de kanalen niet goed zijn gemonteerd en naar de spouw toe lekken.

Openingen vanuit de kruipruimte, langs leidingen e.d. naar boven, kunt u laten afkitten.

Ik heb zelf ook geregeld veel overlast van geconcentreerde rook uit pelletkachels van enkele naaste buren.
In de zomer heb ik in de tuin tevens regelmatig last van het geluid van een cirkelzaag, waarmee pellets in stukken worden gezaagd.
Behalve de stank veroorzaakt de rook ook ernstige benauwdheidsverschijnselen.
De rook komt binnen via de noodzakelijke luchtverversingsroosters, en langs kieren van kozijnen, ramen en deuren, op diverse plaatsen in huis.
De mechanische afzuiging stimuleert dit door een lichte onderdruk in huis te creëeren.

Helaas werden pelletkachels zelfs door onze overheid, dus van ons belastinggeld, gesubsidieerd.
Minister van Nieuwenhuizen boeit het niet zo dat zoveel mensen overlast van houtverbranding ondervinden.
Ik wens u dus veel sterkte met de overlast.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 9, 2020 om 16:12
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Off Topic: groet!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2020 om 15:56
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Het is uiteraard mogelijk dat er in de kruipruimte een verbinding is naar de buren. Dat kan al als er sprake is van leidingen die van het ene huis doorlopenn naar het andere.
Ook mijn advies: raadpleeg een expert, dat kan een aannemer zijn en als er inderdaad sprake is van een verbinding zijn de kosten die u dan mofgelijk wel kunt delen waarschijnlijk toch voor u.

Op zich is het wel merkwaardig omdat rook op zich altijd naar boven trekt en een andere kant op kan gaan als er een tochtsituatie is.

U kunt eventueel ook https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ benaderen voor advies. Het is echter niet uit te sluiten dat de rook toch ergens anders vandaan komt.

Aanvullend: uw idee om de kruipruimte geheel te vullen is een slecht idee omdat ik aanneem dat in ieder geval uw leidingen waarondser rioolafvoer daar doorheen lopen en die altijd bereikbaar moeten kunnen zijn bijv. bij verstoppingen etc.

Ik zie inmiddels ook de opmerking van GSM over het effect van mechanische ventilatie die onderdruk veroorzaakt en dus zorg voor aanzuigen van lucht door zelfs hele kleine kieren.

ro
door ronny530 - Nov 9, 2020 om 18:17
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Rook is lichter dan lucht en zal dus naar boven stijgen dus moet er een oorzaak zijn dat de rook in de kruipruimte van uw woning terecht komt. Ik weet niet of dat bij uw twee onder één kap woning ook het geval is maar vaak zijn de schoorsteenpijpen in de scheiding spouwmuur van de twee woningen geplaatst. Die spouwmuur wordt ook geventileerd dus als de schoorsteenpijp van de buren lekkage vertoont loopt de spouwmuur vol met rook en zoekt een uitweg in de kruipruimte. Normaliter rookt een goed afgestelde pelletkachel bijna niet maar zelfs bij een niet goed afgestelde pelletkachel zou de buurman ook last van de rook moeten hebben.

gsm
door gsm Dec 11, 2020 om 15:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

"Rook is lichter dan lucht" als de rook tenminste heet genoeg is bij het verlaten van de schoorsteen en de atmosferische omstandigheden niet te ongunstig zijn. Helaas blijkt in de praktijk, helaas ook bij mij in de buurt, dat de rook uit een 6 meter hoge pijp binnen 50 meter afstand al kan neerslaan en zo naar binnen kan dringen door kieren en eventueel openstaande ramen. De rook verplaatst zich te vaak op zijn best horizontaal, maar helaas ook veelvuldig neerwaarts. Het probleem met die korteafstand van zo'n 50 meter is dat de rook dan nog erg geconcentreerd is. De luchtverontreiniging, in mijn huis gemeten, is op zijn best 350 en vermeerdert door de naar binnen dringende rook niet zelden zodanig dat de meter een getal van rond de 1000 gaat aanwijzen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 11, 2020 om 13:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn vragen aan topic starter;

1  Gaat de schoorsteen  naar boven en boven dak uit of  paar meters hoogte en kan het via de gevel  naar beneden komen.
De schoorsteen moet wel aan de hoogte en lekdicht eisen voldoen.

2  Hoe is de lucht toevoer,  via achterzijde  gaat er warmte uit de kamer de schoorsteen in en meestal monteren ze een 50 mm pijpje die naar buiten of  kruipruimte gaat....    zelf  via   spouw  lucht aangevoerd,  geen gat buitenmuur, en de vloer was erg dik beton....

3  Afstand   schoorsteen met  uw  WTW unit, als die dicht op elkaar zitten moet die schoorsteen hoger of verplaatst worden.

gerbera
door gerbera - Dec 11, 2020 om 15:47
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Zou zomaar kunnen dat bij de buren er een extra luchttoevoor is aangebracht die door de kruipruimte loopt en dan niet door de gevel naar buiten gaat zoals @sommige denken enz,enz schrijft.