hu
door hugo1947 Apr 2, 2017 om 10:09
Huishouden & energie

Rookgasafvoerpijp cv-ketel

Onlangs heb ik mijn 17 jaar oude HR cv-ketel laten vervangen door een nieuwe. Bij de installatie stelde de monteur, dat het niet nodig was om de aluminium gasafvoerpijp van de dakdoorvoer te vervangen, omdat deze nog in goede conditie was. Toen ik stelde, dat er toch geadviseerd werd om bij vervanging van een cv-ketel altijd de gasafvoerpijp eveneens te vervangen, bleef de monteur erbij, dat dat absoluut niet nodig was. Ik heb dat geaccepteerd, maar achteraf ben ik er toch niet blij mee en gerust op. Zijn installatiebedrijven nu wel of niet verplicht bij vervanging eveneens de dakdoorvoerpijp te vervangen. In de installatie handleiding van de fabrikant van de ketel kan ik daarover niets vinden. Bij sommige installatiebedrijven moet je daarvoor extra betalen, bijv. met de optie voor een veiligheidspakket. Daaruit zou je kunnen concluderen, dat het niet verplicht is. Bij andere bedrijven staat vermeld, dat de installatie compleet is met een nieuwe dakdoorvoer. Dat is overigens ook het geval bij het installatiebedrijf, dat mijn ketel heeft vervangen. M.a.w. kan ik van het installatiebedrijf eisen, dat het alsnog de gasafvoerpijp van de dakdoorvoer vervangt?

18538 9 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 2, 2017 om 10:27
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb je afgesproken en wat staat in de offerte. Een cv ketel met of zonder afvoer?
Je hebt je door de monteur laten overtuigen dat een nieuwe afvoer niet nodig is en als je spijt hebt bel dan met het installatiebedrijf.

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2017 om 10:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bij andere bedrijven staat vermeld, dat de installatie compleet is met een nieuwe dakdoorvoer. Dat is overigens ook het geval bij het installatiebedrijf, dat mijn ketel heeft vervangen. M.a.w. kan ik van het installatiebedrijf eisen, dat het alsnog de gasafvoerpijp van de dakdoorvoer vervangt?
Ja. Daar heb je dan dus voor betaald.

Wi
door Wil_H - Apr 2, 2017 om 10:30
270 Antwoorden / Vragen

Als in je koopcontract inderdaad staat dat vervanging van de afvoerpijp deel uit maakt van de koop dan kan de monteur dat niet even zelfstandig aanpassen.
Da's een beetje als een automonteur die je bij de aflevering van een nieuwe auto doodleuk vertelt dat hij maar de oude banden van jouw vorige auto er onder heeft gezet omdat die nog wel goed genoeg waren.
De leverancier heeft het koopcontract niet volledig uitgevoerd en moet dus de pijp alsnog leveren en plaatsen.

hu
door hugo1947 - Apr 2, 2017 om 10:59
8 Antwoorden / 1 Vragen

Een ieder bedankt voor de snelle reacties op mijn vraag. Ik ben uiteraard van plan om contact met het installatiebedrijf op te nemen hierover. In de offerte staat niet letterlijk, dat de gasafvoerpijp vervangen wordt, maar dat de rookgas HR-afvoer wordt geleverd en aangesloten. Komt m.i. op hetzelfde neer. Los daarvan zou ik ook duidelijk willen hebben of het inderdaad noodzakelijk is om bij vervanging van de cv ketel ook de gasafvoerpijp te vervangen of dat de ketel gewoon op de bestaande pijp kan worden aangesloten, zoals de monteur nu heeft gedaan.

Wi
door Wil_H Apr 2, 2017 om 11:10
270 Antwoorden / Vragen

Als er letterlijk staat dat "de rookgas HR-afvoer wordt geleverd en aangesloten." dan betekent dat wél dat er een nieuwe afvoerpijp moet worden geplaatst.
Of bedoelen dat ze een nieuwe afvoer leveren, maar dat die voor de sier naast de ketel wordt gezet en dat de ketel op de oude pijp wordt aangesloten?
Dat kan volgens mij ( en volgens iedereen die logisch nadenkt) niet de bedoeling zijn.
Dus terug naar de leverancier en afdwingen dat hij alsnog die HR-afvoer levert en aansluit. E.e.a. geheel volgens het koopcontract. Neem contact op met je gasleverancier voor een deskundig onpartijdig advies m.b.t. tot de levensduur van aluminium afvoerpijpen. Op internet staan heel wat adviezen die variëren van "Altijd vervangen bij plaatsing nieuwe ketel" tot " Afhankelijk van de staat van de bestaande pijp vervangen." Maar gezien het feit dat ook aluminium niet het eeuwige leven heeft zou ik toch denken dat vervanging de beste optie is. Zeker als dat al inbegrepen is in de prijs van de nieuwe ketel. Anders zit je misschien over een paar jaar alsnog met kosten om die pijp te vervangen.

gerbera
door gerbera - Apr 2, 2017 om 11:27
7382 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft, rookgas HR afvoer wordt geleverd en aangesloten. Dat kan ook betekenen dat hiermee de (dubbele) afvoer op de ketel vervangen wordt en aangesloten op bestaande dakdoorvoer. Er staat, zoals u schrijft, nergens dat er ook een nieuwe dakdoorvoer geleverd wordt. Waarvoor zouden ze ook zoveel werk op hun hals halen als deze nog goed is.

ha
door halex - Apr 2, 2017 om 13:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U bent akkoord gegaan met het niet vervangen van de afvoerpijp. U kunt zich wel gaan bedenken, maar de installateur heeft nu precies gedaan wat u overeengekomen bent. Reken dus op aanvullende kosten. Het maakt verder niet zoveel uit wat er in de offerte staat. U bent namelijk iets anders overeengekomen.

hu
door hugo1947 - Apr 3, 2017 om 13:23
8 Antwoorden / 1 Vragen

Los van de vraag of ik nu wel of niet recht had op het tevens vervangen van de gasafvoerpijp blijft de vraag over de veiligheid. Dat is voor mij vele malen belangrijker. Ik trek de deskundigheid van de monteur of het installatiebedrijf absoluut niet op voorhand in twijfel, maar wil gewoon weten of er ergens voorschriften op dat punt zijn of dat het slechts adviezen etc. van bijv. de consumentenbond zijn.

Wi
door Wil_H Apr 3, 2017 om 13:49
270 Antwoorden / Vragen

Neem contact op met je gasleverancier voor een deskundig onpartijdig advies m.b.t. tot de levensduur van aluminium afvoerpijpen. Op internet staan heel wat adviezen die variëren van "Altijd vervangen bij plaatsing nieuwe ketel" tot " Afhankelijk van de staat van de bestaande pijp vervangen." Maar gezien het feit dat ook aluminium niet het eeuwige leven heeft zou ik toch denken dat vervanging de beste optie is. Zeker als dat al inbegrepen is in de prijs van de nieuwe ketel. Anders zit je misschien over een paar jaar alsnog met kosten om die pijp te vervangen.

hu
door hugo1947 - Apr 3, 2017 om 14:37
8 Antwoorden / 1 Vragen

Heb contact gehad met het installatiebedrijf. Probleem opgelost; zij komen de gasafvoerpijp alsnog vervangen. Gerustgesteld en topic kan wat mij betreft gesloten worden.

gerbera
door gerbera Apr 3, 2017 om 16:30
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor het terug melden. Gelukkig netjes opgelost.

ha
door halex Apr 3, 2017 om 17:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Pluim voor de installateur.

hu
door hugo1947 - Apr 10, 2017 om 16:24
8 Antwoorden / 1 Vragen

Installatiebedrijf heeft (zonder voor mij verdere kosten) de dakdoorvoer vervangen. Ben dus dik tevreden en gerustgesteld. Het blijft overigens onduidelijk of de dakdoorvoer bij elke vervanging van de cv ketel nu wel of niet vervangen moet worden. Volgens consumentenbond en vereniging eigenhuis wel, maar het is op dit moment nog niet verplicht!

gerbera
door gerbera Apr 10, 2017 om 16:45
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Wanneer een CV ketel toe is aan vervanging is het van belang het complete rookgasafvoersysteem te vernieuwen. Het komt echter regelmatig voor dat de dakdoorvoer in dit proces niet wordt meegenomen. Er wordt gedacht dat de dakdoorvoer na vijftien jaar nog wel even mee kan, maar niets is minder waar. Met alle gevolgen van dien. En u, als installateur, bent uiteindelijk verantwoordelijk.

De concurrentie op de verwarmingsmarkt is hoog waardoor installateurs de dakdoorvoer regelmatig niet meenemen in offertes. Zo kunnen ze de prijs zo laag mogelijk houden. U, als installateur, bent verantwoordelijk voor de plaatsing van een nieuwe CV en een nieuw rookgasafvoersysteem inclusief de dakdoorvoer. Informeer uw klant goed over de noodzaak van een nieuwe dakdoorvoer en neem het mee in uw offerte. Voorkomen is beter dan genezen en kwalitatief goed werk loont altijd.