ma
door marianmuis Nov 13, 2007 om 14:26
Huishouden & energie

Schade verhalen op schoorsteenveger????

een kennis heeft vanochtend de schoorsteenveger op bezoek gehad, zij heeft een abonnement.

hij heeft een slang op een pijp verkeerd aangesloten en haar hele kamer is nu zwart, zij heeft witte meubelen, een dikke laag roet bedekt alles.

de schoorsteenveger zegt dat het vegen op eigen risico is, kan dit kloppen?

3936 14 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Nov 13, 2007 om 14:38
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Lees de voorwaarden lijkt mij.

grindweg
door grindweg - Nov 13, 2007 om 15:57
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de veger heeft de schade veroorzaakt en hoort ter zake kundig te zijn dus is het zijn probleem even apeldoorn bellen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 13, 2007 om 18:43
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Ja natuurlijk is de schoorsteenveger aansprakelijk ,m.i. op basis van

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html schadevergoeding bij wanprestatie. Een schoorsteenveger mag deze fout niet maken.

Als er voorwaarden zijn van het bedrijf waarin zou staan dat het vegen op eigen risico is zijn die m.i. ook nog nietig men mag er immers vanuit gaan dat het vegen deskundig en goed gebeurt, zie ook :

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   tekortkomen in naleven van overeenkomst.

Als uw kennis verzekerd is voor inboedelschade of rechtsbijstand laat haar die dan inschakelen, dan behoeft zij niet zelf schadeloosstelling te vorderen.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 13, 2007 om 21:58
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteraard dient de schoorsteenveger zijn werk goed te doen en deel van dat karwei is natuurlijk het afsluiten van het kanaal om dit soort vervuiling te voorkomen in de woonkamer. Natuurlijk is dat weer van het type haard afhankelijk, maar daar zijn zij de vakmensen voor.

U kunt de schade aan interieur als schade bij hen claimen en zij dienen dit op hun AVB te melden, die de schade met u zal regelen. Normaal worden de reinigingskosten vergoed en eventuele het opnieuw schilderen / sauzen van plafond en wanden.

Rook en roet afkomstig uit een aangesloten haard zou ook op de opstal / inboedelpolis gedekt zijn, maar zal voor een geval als dit waarbij de haard juist verwijderd wordt niet op gaan. Van eigen risico kan vanzelfsprekend geen sprake zijn in dit geval. Dat is alleen een gemakzuchtige houding of uitspraak om de claim van zich af te houden.

mi
door miraltje - Nov 13, 2007 om 22:47
462 Antwoorden / 0 Vragen

De schoorsteenveger  aangetekend in gebreke stellen en vervolgens u inboedelverzekeraar in kennis stellen voor het opnemen van de schade.

deze zal vervolgens in de clich gaan met de schoorsteenveger of diens verzekeraar.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 13, 2007 om 23:19
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Eerst kijkt de eigenverzekering of het evenement gedekt is en als dat niet het geval is wijst men af en sluit het dossier zonder verdere aktie. Ze zijn per slot van rekening geen rechtsbijstandsverzekering.
Bovendien geldt voor regres van brandverzekeraars het Biindend besluit waarbij beperkingen zijn afgesproken met een ondergrens en een bovengrens en alleen schadebedragen die hier tussen vallen verhaald kunnen worden indien de aansprakelijkheid van een bedrijf vast staat.

kreulenr
door kreulenr - Nov 16, 2007 om 13:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Is de schoorsteenveger aangeloten bij de nederlandse schoorsteenvegers patroons bond?Zo ja dan is het een vakbekwame man,anders een beun de haas.Ik denk dat u in het eerste geval uw schade vergoed krijgt en anders veel moeilijkheden gaat krijgen om uw schade vergoed te krijgen.Schakel anders uw eigen verzekering in,die kan ook proberen om de schade bij deze schoorsteenveger vergoed te krijgen!

fr
door fredblum - Nov 16, 2007 om 13:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een schoorsteen veger ( iedere dienst verlener) is t/o zijn klanten verplicht een bedrijfs WA verzekering af te sluiten hij is aansprakelijk

jvdorst
door jvdorst - Nov 16, 2007 om 13:47
186 Antwoorden / 5 Vragen

U moet Uw schoorsteenveger aansprakelijk stellen zo snel mogelijk en schriftelijk. Normaal gesproken is hij voor dit soort zaken verzekerd en anders is het zijn probleem.

wimbremer
door wimbremer - Nov 16, 2007 om 15:11
122 Antwoorden / 19 Vragen

2 Dingen doen: foto's maken en als de man halsstarrig blijft volhouden de schade niet te vergoeden, aangifte doen bij de politie. Getuigen oproepen dat de man inderdaad schade heeft veroorzaakt. Iedereen (Mag je aannemen tenminste) is WA verzekerd. De man kan dit bij zijn verzekering claimen. Indien de man niet verzekerd is, zal een goede rechtsbijstandsverzekering wel eens goede zaken voor je kunnen doen. Maar dat wordt een zaak van lange adem. Want anders had de  man e.e.a. wel gewoon vergoed. Succes!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 16, 2007 om 19:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kreulenr:

Het niet aangesloten zijn bij de patroonsbond hoeft niet te betekenen
dat men geen professioneel schoorsteenveger kan zijn. Schoorsteenveger
is een vrij beroep en iedereen kan zich schoorsteenveger noemen.

Alleen registratie bij Kamer van Koophandel met BTW-nummer maken je tot
professioneel schoorsteenveger. Cursussen maken je tot een goede
professionele schoorsteenveger. Een fout(je) kan iedereen in z'n werk
overkomen. Daar hoort hij, als hij beroepsmatig bezig is, tegen
verzekerd te zijn.

@ schadelijder:

Op de rekening kunt u zien wat het KvK-registratienummer is.

Heeft u geen rekening gehad, moet u vrezen dat het een beunhaas was die het interieur zwartte met zwart werk. Da's logisch he?

Was het geen beunhaas, dan is het nog de vraag of ie verzekerd is.

Indien niet verzekerd, zult u hem aan moeten pakken als was ie een
beunhaas: via de rechter. In dat geval mag u hopen dat het erg vervuild
is, want voor kleine bedragen loont dat meestal niet en een
rechtbijstandverzekering komt pas in beweging vanaf  100 a 200
euro strijdwaarde. U zult de schade moeten bewijzen d.m.v. (een)
officiele rekening(en). Eigen werk wordt meestal niet vergoed. Overleg
vooraf met de desbetreffende verzekering.

En hij moet dan ook nog wat hebben, want een kale kip kun je niet plukken.

Succes met de claim.

Hardware ERror MAN.

P.S. Een- of tweemaal per jaar ben ik zelf schoorsteenveger. Voor m'n eigen schoorsteen. (beunhaas).

ro
door ronnie2 - Nov 16, 2007 om 21:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

nederlands schoorsteenvegers patroonbond is gewoon flauwekul.Alleen de naam al, noem het dan bv de nederlandse schoorsteenvegersbond(is herkenbaar voor de mensen)Waarom moet ieder bedrijf tochaltijd ergens bij aangesloten zijn wil het de mensen een veilig gevoel geven?Bij de bond heb je nette bedrijven zitten maar zitten net zo grote boeven tussen als bij de bedrijven die niet zijn aangesloten, dus vergeet die aspb bulshit!!!!!!

cv
door cvdwijden - Nov 19, 2007 om 15:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik schrik hier toch wel een beetje van!
Mijn schoorsteen moet nog worden geveegd dat gaat 30 nov. gebeuren, deze is wel aangesloten bij de ASB, maar of dit nou echt iets zegt? Mag ik vragen wie of waar deze man vandaan kwam?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2007 om 15:41
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Als hij is aangesloten, wel even nagaan of dat inderdaad zo is, dan kunt u altijd een klacht indienen via zijn beroepsvereniging.