Scheuren in lamelparket normaal?
Ik heb onlangs een eiken lamelparketvloer laten leggen van www.countryclassic.nl
Nu zijn er bnnen een paar weken al 80 scheuren ontstaan in het hout.
Het betreffen zowel kopse scheuren als scheuren midden in de planken, zoms vanuit knoestne/kwasten.
De lengte van de scheuren varieert van 3 tot 75 cm.
De winkelier is langs gekomen en heeft de fabrikant ingeschakeld, die ook is komen kijken en zegt dat dit normaal is, omdat het een natuurproduct is, wat altijd werkt.
Er is een goede ondervloer gelegd (op een eerste etage van een flat met een betonnen vloer) en inclusief legloon was ik ruim 100 euro per m2 kwijt.
Ik heb tot n u toe de helft van de rekening betaald.
Moet ik die scheuren accepteren als zijnde een 'normaal' verschijnsel en de andere helft gewoon betalen??
Lijkt mij niet, maar zou graag van iemand met kennis van zaken vernemen hoe ik dit nu moet aanpakken.
Ook zou ik graag willen weten of er meer mensen zijn met deze ervaring, en hoe zij dit hebben aangepakt.
p.s.
De winkelier heeft het hout zo vanuit zijn magazijn bij mij in de flat gelegd (80 m2) zonder het eerst in de desbetreffende ruimtes te laten acclimatiseren.
Foto's van de gebreken zijn te zien op mijn weblog:
http://nieuwsgierigaagje.web-log.nl
Natuurlijk mag dit niet. Ik geef u een aantal links waarop dat gebaseerd is. Op basis van de consumentenwetgeving mag u verwachten dat een aangekocht product dus ook een vloer voldoet aan de gesteklde verwachting en dus niet al na korte tijd gaat scheuren. dat betekent dat de verkoper verplicht is te zorgen voor afdoende reparatie of vernieuwing van de vloer. Doet hij dat niet, dan kunt u de koop als ontbonden beschouwen en heeft u recht op volledige schade vergoeding. Afdwingen kan echter wel wat kostbaar zijn. Probeer het eerst met duidelijk maken van de wetteklijke regels, eventueel met een aangetekende brief met daarin uw klacht en de wettelijke regels;
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
www.consuwijzer.nl en kijk eventueel ook bij de consumentenrubriek van www.omroepgelderland.nl voor voorbeeldbrieven. heb de link niet paraat.
Misschien is de betonvloer niet goed geëgaliseerd, of is de ondervloer niet geschikt voor de lamellen. Ik heb de web-log en het verhaal er bij bekeken.
Het lijkt er op dat de lamellen niet op elke plek even stevig ondersteund worden en daardoor gaan doorbuigen waar er op gelopen wordt.
Geen enkele laminaat- of lamellenvloer kan dat verdragen!
Dus ik vermoed dat de vloer verkeerd is gelegd of niet eerst is gevlakt met egaliseermiddel!
groet,
GSM
Dat is helemaal waar.
De vloer is in het geheel niet geëgaliseerd. Ook niet op plaatsen waar dat duidelijk nodig was ivm hobbels of kuilen in de vloeren.
Ik heb er van te voren, tijdens en achteraf verschillende keren op geattendeerd dat het moest gebeuren c.q. niet was gebeurd.
Maar volgens tegenpartij kon/kan dat geen kwaad.
De fabrikant zegt dat het door een te lage luchtvochtigheid komt, maar het is wel 'normaal'. Nou vraag ik je!
En die luchtvochtigheid bleek 5 % te laag...
Ik ben zeker geen echte vloerenexpert, maar dat verhaal van die
luchtvochtigheid die 5% te laag is vind ik toch wel heel erg ver gezocht.
Even vreemd is dat men niet de vloerdelen eerst minimaal 24 uur in de woning heeft laten acclimatiseren, voordat de vloer gelegd werd.
Ook dient elke strip op kwaliteit gecontroleerd te worden, voordat deze gebruikt wordt.
Als de plint de muur beschadigt, dan zit er heel duidelijk teveel oneffenheid in de ondervloer.
De betonvloer moet goed droog zijn of anders, zeker met een kruipruimte onder de vloer, moet onder de lamellen vochtwerende folie zijn aangebracht.
Zie voor aanwijzingen ook http://www.lorobv.nl/producten.html.
Of bekijk deze kluswijzer (PDF):
Groet,
GSM
Uw vraag is niet eerder door mij opgemerkt vandaar de verlate reactie. Enerzijds geeft u aan dat er een goede ondervloer is gelegd en op de antwoorden reageert u met de mededeling dat de vloer tevoren niet werd geegaliseerd. Graag nadere toelichting.
De relatieve luchtvochtigheid voor woningen en houten vloeren dient bij voorkeur 50 - 70 % te zijn en kan worden gereguleerd in winters met een veel lagere luchtvochtigheid middels een luchtbevochtiger zoals u al heeft.
Uiteraard zetten alle materialen uit bij hogere temperaturen en opname van vocht of krimpen bij de afdracht van vocht of lagere temperaturen. Dat is normaal en om dat te beperken geldt de tekst van de vorige alinea.
De vloer is voorzien van noesten en die vormen altijd een zwakke plek in zogenaamde rustiek vloeren en zijn gevoeliger voor scheurtjes op die plaatsen.
Voor het opslaan van houten vloeren in magazijnopslag en het acclimatiseren vanuit magazijn naar woning gelden algemene regels. Het magazijn dient voorzien te zijn van klimaatbeheersing om de opname van teveel vocht te voorkomen. Het temperatuurverschil van 5 - 7 graden vanuit magazijn naar woning kan worden overbrugd door de vloer voor montage tenminste 1 - 2 weken te laten acclimatiseren. Voordat met leggen van de vloer wordt aangevangen is het normaal dat eerst controle van de ondervloer plaatsvindt en vochtmetingen worden verricht aan ondervloer en te monteren vloerdelen.
Rondom dient voldoende ruimte worden vrijgehouden om de vloer voldoende ruimte te bieden om met name in de lengterichting uit te kunnen zetten en zich te kunnen zetten naar de ondergrond.
Als ik uw verhaal goed interpreteer is dit al de 2e geleverde vloer die binnen korte tijd tot problemen heeft geleid. Voor een objectief oordeel van de problematiek dient niet alleen bij u een inspectie te worden gedaan, maar moet ook het magazijn waar de vloer vandaan komt en het transport te worden meegenomen, daar het soms wel gebeurt dat een vracht al geladen is en blijft overstaan. Misschien kunt u een beroep doen op een rechtsbijstandpolis om een nader objectief onderzoek te laten plaatsvinden en zonodig de koop te laten ontbinden en aanvullende schadevergoeding te kunnen eisen.
Scheuren in Lamelparket
Er wordt in de antwoorden op de gestelde vraag constant gekeken naar 2 zaken. De situatie bij u thuis en de situatie bij uw leverancier.
Waarnaar niet gekeken wordt is de aard van het product.
Op de site van Fairwood houten vloeren; http://www.fairwood.nl wordt het een en ander uitgelegd over lamelparket, duoplank vloeren e.d.
Wij mensen hebben constant de behoefte aan de natuurlijke eigenschappen van een product voorbij te gaan.
HOUT WERKT ONDER INVLOED VAN WARMTE EN VOCHT !
Lamelparket is een samenstelling van 2 lagen. Een toplaag hout en een weinig werkende onderlaag.
Leveranciers prijzen lamelparket daarom aan als niet-werkende houten vloer. Dat is echter onzin. Zoals hierboven is aangegeven werkt hout door veranderingen warmte en vocht.
Het voordeel van lamelparket is dat de werking over de gehele breedte van de vloer gering zal zijn. De onderlaag werkt weinig.
Het grote nadeel van lamelparket is dat het probleem verplaatst wordt naar de individuele plank. De twee lagen (toplaag en onderlaag) hebben verschillende krimpcoefficienten. Deze reageren verschillend of veranderingen in vocht en warmte. Gevolg spanning binnen de plank. Resultaat scheurvorming in lamelparket.
Het probleem ligt daarom in de aard en samenstelling van het product.
Kijk verder op: http://www.fairwood.nl/Duoplank-lamelparket-houten-vloeren-parket.html
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag een werkgever jou laten betalen voor het tekort aan contract uren
Onze zoon heeft onlangs voor een groot en bekende dierenwinkel keten in Ede gewerkt, hij is daar min of meer 1,5 maand aan het lijntje gehouden met de belofte op een hoger salaris maar uiteindelijk toch weer ingetrokken is, en daarna is weg gepest door zijn leidinggevende, (schelden en speciaal dieet eten weggooien (glutenvrij)), zijn leidinggevende heeft hem steeds eerder laten vertreken en heeft ... Lees meer
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer