S.
door S. Anne Jun 2, 2024 om 12:41
Huishouden & energie
Schimmel in trapkast

Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schimmel verwijderd met HG schimmelreiniger schuimspray. Na 2 keer behandelen was het weg. Echter kwam ik net in de kast en zie ik dikke witte plukken schimmel op dezelfde plekken, heel vies!
Er zit een raampje in de trapkast wat ik continu op een kier heb staan, dus er is in ieder geval natuurlijke ventilatie.
Wat kan ik nog meer doen om die schimmel zoveel mogelijk te voorkomen? Zijn er betaalbare opties? Alvast bedankt voor het meedenken!

7140 21 Rapporteer

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 2, 2024 om 13:03
2246 Antwoorden / Vragen

Je zult mogelijk meer moeten ventileren, want blijkbaar verlies je het gevecht met de luchtvochtigheid.

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 09:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat hier tegenop te ventileren valt, omdat het vocht zit in de grond onder het huis, wat door de muren heen komt. En door alle regen van de afgelopen maanden, is dat heel veel vocht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 3, 2024 om 12:02
2246 Antwoorden / Vragen

Met ventileren voert vocht af maar als het harder binnenkomt dan je kunt afvoeren schiet het natuurlijk niet op, dan zul je ook wat moeten laten doen aan de aanvoer.

Linski
door Linski Jun 3, 2024 om 15:48
24 Antwoorden / 5 Vragen

Ventileren als de luchtvochtigheid buiten zo hoog blijft als afgelopen maanden, heeft ook niet veel zin.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 2, 2024 om 13:20
7341 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien staat er in deze link iets voor u tussen.

https://datwerktzo.nl/schimmel-verwijderen/

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jun 2, 2024 om 13:34
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Dit lijkt mij, helaas voor u, toch werk voor een specialist. Vooral omdat u schrijft dat u het 2x verwijdert heeft en, zo te zien, met het tempo van de TGV is teruggekomen. HG is prima spul maar kennelijk niet voor deze oppervlakte. Ik zou dus, niet bij de eerste de beste schimmelverwijderaar, een offerte laten maken en zien wat er voor prijs uitkomt. Met eerste de beste bedoelik: niet googlen maar in uw eigen omgeving zoeken of er zo iemand is in uw Gemeente. Een offerte zou vrijblijvend moeten zijn. Raampje en kiertje is kennelijk niet voldoende om door te luchten. Succes.

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 09:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Zoiets vrees ik ook idd. Ik ga binnenkort eens hier in de buurt informeren.

sw
door swat1500 - Jun 2, 2024 om 17:46
3851 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg zwarte schimmel in de badkamer prima weg door te deppen met dikke bleek.
Wellicht een idee om een vochtvreter in de kast te plaatsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 2, 2024 om 19:03
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte S.,

Naast de tip om vochtvreters te plaatsen , adviseer ik u om de muren te schilderen met anti-schimmelverf.

De beste anti-schimmelverf vind ik die van Alabastine.

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 09:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, dat zou ik ook nog kunnen proberen.. Al zegt mijn schilder dat dat zeer waarschijnlijk niet gaat werken, omdat de grond onder het huis zo ontzettend vochtig is door alle regen...

lottesanne
door lottesanne Jun 3, 2024 om 11:51
439 Antwoorden / 47 Vragen

Het is een goede tip, maar dan zou ik de muren wel eerst nog voorbehandelen met een middel om schimmel te voorkomen.

1paul
door 1paul - Jun 3, 2024 om 07:14
3306 Antwoorden / 0 Vragen

grond verwijderen tegen de muur weg, is ook het vocht weg, als het terug moet dakbedekking ertegenaan plakken ..

in de trapkast een vochvreter plaatsen en goed uitzoeken of er niet meer aan de hand is in deze kast, wat is er al bescadigd of stuk bijvoorbeeld..

als er niets tegen u gezegd is over vocht en schimmel kan dit wel eens onder verborgen gebreken vallen!!

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 09:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Grond verwijderen is uiteraard geen optie, want dat is grond onder mijn huis...
Vochtvreter ga ik idd nog plaatsen, maar ik vrees dat dit niet genoeg zal helpen. Verder is er niks beschadigd, alleen de verflaag een beetje door die eerdere schimmel.
Maar dat laatste is zeker een goede, ik ga de makelaar daar eens over bellen. Al denk ik dat dit geen effect gaat hebben. De verkopende partij waren nl de volwassen kinderen, de bewoners waren overleden. Dus er zat een "niet-bewoners" clausule bij, heel gebruikelijk in zo'n situatie. Zij hebben waarschijnlijk niet geweten dat er een vochtprobleem was en dit kan hen dan ook niet aangerekend worden door die clausule.

Mabelle
door Mabelle Jun 3, 2024 om 13:23
581 Antwoorden / 1 Vragen

Als in de koopovereenkomst de clausule 'as is where is' is opgenomen, kun je een claim vergeten.

1paul
door 1paul Jun 3, 2024 om 20:04
3306 Antwoorden / 0 Vragen

Zitten de muren onder je huis dan?

Volgens mij is dat dan een vloer, is het toch een muur die onder de grond zit kan bovenstaande wel al is dat niet de simpelste oplossing..

Ma
door Marlies Bosch - Jun 3, 2024 om 11:49
1 Antwoorden / Vragen

Ventilatie is inderdaad nummer een. Maar bij optrekkend vocht helpt het niet. Bij mij heeft stukadoor toplaag muur weggehakt, er neerwaarts gaten in geboord, die gevuld met waterglas waardoor de muur geen vocht meer kan opzuigen, en na drogen stucklaag er weer op! Probleem voorgoed opgelost!! Dit is echt de beste oplossing. Sprays zijn tijdelijke lapmiddelen!!
Marlies (in huis van 1880 dus meerdere malwn met dit bijltje gehakt!)

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 13:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie! Ik ga op zoek naar een vakman die gespecialiseerd is in dit soort problemen. Hopelijk wordt het dan opgelost. Ik ga jouw reactie in ieder geval opslaan en dan laten lezen.

Jo
door Joey007 - Jun 3, 2024 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

1. Geen duur HG kopen maar gewoon goedkope chloor voor je toilet gebruiken tegen de schimmel.

2. Vochtvreters gebruiken en regelmatig leeg maken plus ventileren.
3. Het belangrijkste is de locatie traceren waar het vocht binnenkomt en daar de buitenmuur impregneren. Dat kan je bij iedere bouwmarkt kopen en eenvoudig aanbrengen.
Succes.

wi
door wilhelmina59 Jun 3, 2024 om 20:40
547 Antwoorden / 0 Vragen

Chloor is heel erg slecht.
Beter beginnen bij de makelaar en die wijzen op dit probleem. (kan zomaar een verborgen gebrek zijn).
Een vocht specialist hier naar laten kijken en die het op laten lossen.

Topantwoord

Ca
door Caropb - Jun 3, 2024 om 12:12
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb een woonkamer van 55 vierkante meter met open keuken. Ik heb een Trotec luchtontvochtiger gekocht, die prima werkt en houdt indien nodig de luchtvochtigheid onder de 60. Een nadeel is wel dat het apparaat nogal lawaaiig is, maar dat zal je in een kast minder last van hebben.

[edit redactie: contactgegevens bedrijf verwijderd, lijkt zo toch wel wat op reclame]

Linski
door Linski Jun 3, 2024 om 15:51
24 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn tientallen merken luchtontvochtigers, van Silvercrest tot design, en in principe werken ze allemaal goed. Het stroomverbruik en de capaciteit verschillen wel nogal tussen de goedkope en dure modellen.
Wat heel fijn is is een g r o t e wateropvangtank, zodat je niet om de haverklap op je knietjes hoeft.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jun 3, 2024 om 12:16
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees dat er geen kruiprruimte is en dat is juist van belang. Alleen een raampje geeft geen of weinig ventilatie, juist onder de vloer is ventilatie van belang. Hiermee is de kans op vocht een stuk kleiner, door de luchtcirculatie zal het minder vochtig zijn. Kijk of het mogelijk is een verbinding met de buitenlucht te maken zodat er een luchtcirculatie onder de kastvloer en/of kast ontstaat. Het behandelen met allerlei hulpmiddelen zoals verf e.d. zal pas werken als door de ventilatie het probleem verholpen is.

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 13:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, een kruipruimte maken is niet echt haalbaar. Ik ga op zoek naar een vakman die hierin gespecialiseerd is, ik heb niet echt een andere keuze vrees ik.

Topantwoord

ZM
door ZMG - Jun 3, 2024 om 12:47
2 Antwoorden / Vragen

HG schimmelverwijderaar is een middel wat bleekt dus je ziet de schimmel niet meer maar het zit daar echt nog. Het is echt een ventilatieprobleem. Daar moet , denk ik , even een vakman bijkomen.

Topantwoord

ba
door basic2 - Jun 3, 2024 om 13:11
16 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat de muur te poreus is. Dat los je niet met schimmelwerende producten op. Het beste is om door professionals de muur minder poreus te maken. Bij voorkeur in de zomer als het grondwater laag staat. Bij minder grote problemen kun je ook (ook in de zomer) een keldercoating aanbrengen. Dat is een 2- componentengoedje wat je met een kwast kunt aanbrengen. Let op! Goed de gebruiksaanwijzing lezen.

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 13:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels alvast een vrijblijvende offerte bij een vakman hier in de buurt opgevraagd (ik kon er maar 1 vinden die hier in de buurt zit en geen mega bedrijf is wat in heel NL werkt), regio Tilburg). Hopelijk kan die er echt iets aan doen.

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - Jun 3, 2024 om 13:26
581 Antwoorden / 1 Vragen

Al die lapmiddelen kun je bij een dergelijk probleem gewoon vergeten. Weggegooid geld en moeite. Je zult er een deskundige bij moeten halen (niet een Jan Beunhaas) om de oorzaak ervan weg te nemen.

Eventueel kun je ook nog advies vragen op dit forum https://www.klusidee.nl/Forum/

pino123
door pino123 - Jun 3, 2024 om 14:35
2776 Antwoorden / 14 Vragen

Vochtvreter eens gebruiken om daarna te bekijken of dit helpt.

ze
door zeemannetje - Jun 3, 2024 om 15:22
131 Antwoorden / 0 Vragen

De schimmel kan in het materiaal zitten en zal daar dus altijd weer uit komen groeien. Misschien moet je het materiaal van je trapkast vervangen door iets wat schimmelonvriendelijk is. Dat zal waarschijnlijk wel veel kosten en door een expert gedaan moeten worden. Anders blijven weghalen tot je weer verhuisd.

Linski
door Linski - Jun 3, 2024 om 15:46
24 Antwoorden / 5 Vragen

De hoge grondwaterstand zal inderdaaad het probleem zijn. Wij hebben hardnekkige schimmel in de badkamer die aan de kille noordmuur gelgegen is. Toch op kunnen lossen met een luchtontvochtigingsappraat. Dit apparaat is nu wel geadopteerd als permanente huisgenoot, zo lang het zoveel regent is ventileren toch niet effectief.

P.
door P.Shopper - Jun 3, 2024 om 16:23
1 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is dit geen schimmel, maar salpeterkristallen die uit de muur groeien. Wordt overigens ook door te hoge luchtvochtigheid veroorzaakt. Dit kan je gewoon met een doekje verwijderen.

S.
door S. Anne Jun 3, 2024 om 23:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar had ik nog nooit van gehoord, maar ik denk dat je gelijk hebt! Ik las wel dat dit ook een groot probleem is, dat het onzichtbaar op veel meer plekken in je muren zit... Ik ga er toch maar een expert naar laten kijken...
Dankjewel voor je reactie!

Harry1974
door Harry1974 - Jun 4, 2024 om 19:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Opnieuw verven en als het droog is matte blanke lak van de Action eroverheen.

stefvn
door stefvn - Jun 7, 2024 om 14:07
5 Antwoorden / Vragen

Een ontvochter kopen....die maakt de lucht kurkdroog.....dat gaat die schimmel niet leuk vinden.....natuurlijk ga je de bestaande schimmel wel nog moeten verwijderen.

S.
door S. Anne - Jun 10, 2024 om 10:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties! Komende donderdag komt een bedrijf kijken en krijg ik hopelijk advies en een offerte om dit probleem goed aan te pakken. Ik hoop ook nog van een tweede bedrijf bericht te krijgen, zodat ik eea kan vergelijken.

Mabelle
door Mabelle Jun 10, 2024 om 10:34
581 Antwoorden / 1 Vragen

Succes!

gerbera
door gerbera Jun 10, 2024 om 15:54
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Laat weten wat het advies zal zijn, suc6 donderdag.